Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træning af hingst på snart 2
Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 00:23

Jeg passer en lille pony-hingst der hvor min hyp står... men hvad skal jeg lave med den ?? jeg går nogle ture og longere ham..men det er ligesom begyndt at være kedeligt... nogen gode ideer ???

Hans mor er 120 cm i stg og faren 158 cm istg (spørg mig ikke hvordan det har ladet sig gøre at bedække hoppen *G*) hvor stor tror i hingsten bliver ???

Hilsen Elif
0
0
Svar på denne tråd

RE: træning af hingst på snart 2
Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 01:48
Prøv at løsspringe ham, fx. på hamballer som er bløde og som er lette at bygge små spring af. Det prøvede min veninde med sin lille dartmoor hingst, også to år gammel, og det synes den var sjovt.

Du kan også lære ham at have trense på hvis han ikke kan det. (hvis du fx. longerer i grime/kapsun nu)Vise ham en masse trafik? "Farlige" ting? (ikke fordi det plejer at være noget problem med en hingst at være bange for ting, de er jo modige) Gjord om maven? Komme i bad? Få klippet ører og rykket man og hale? Alt det som den måske ikke kan, og som kunne være rart at den kunne når den en gang blev stor og voksen.

Den bliver ca. 1.37-142 alt efter om det er moderen eller faderen der slå kraftigst igennem, men den kan jo godt blive en helt vildt mærkelig højde, når der er så stor forskel på dem, 1.25 fx eller 1.55?

Jeg håber for den stakkels hoppe at den blev insimineret, ellers var det jo den rene voldtægt *gg*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 10:12
Du må absolut ikke begynde at løsspringe en hest på 2 år. Den er jo langt fra udvokset, så dens knogler er ikke forbenede endnu. Dvs. at meget af knoglerne stadig består af brusk. denne forbening er først færdig når hesten er 5-6 år, og færdigvokset.
En hest der lander efter spring bliver belastet på forbenene, eller det ene forben den lander på med en faktor på 5. Dvs. at hvis du ganger hestens vægt med 5, har du det vægttryk hesten bliver udsat for. og det er en hel del, for et dyr der er skabt til at optage størstedelen af sin vægt på bagbenene!

Istedet vil jeg foreslå dig at læse "Danser med Heste", og evt. få noget undervisning i hestesprog. du kan sagtens arb. med ham via kropssprog. Det vil være en stor fordel når han liver ældre. Men man skal vide hvad man gør. Jeg kender flere der underviser i hestsprog og adfærd, hvis du er interesseret!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 11:15
Til Liv

Selvfølgelig må man løsspringe en toårs, det er da traditionelt den alder man starter i. Der er jo ingen der siger at hesten skal springe højt eller mange spring. Føl springer jo også rundt ude på marken men enorme hop over små ting. Unge heste bevæger sig med størstedelen af deres vægt på forbenene når de bevæger sig. Overdriv nu ikke. Det er ikke porcelænsheste vi har med at gøre. Hvorfor vil alle gøre heste til små svage væsener? Store heste har ca. tyve menneskers styrke, næh du, det som ødelægger de danske rideheste det er alle de skæve sadler folk rider rundt med, og at heste aldrig får lov at bestille noget som unge er skyld i at de ingenting kan holde til som ældre. Og nej med bestille noget mener jeg ikke ridning. Jeg mener leg på fold, gåture i terrænet, springing, osv. Tror du at alle de små bløde bruskheste selv står stille til den er 6 år gamle, så de kan holde til a bevæge sig?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 12:46
Hvis den er vant til trense, kan du sætte en gjord på den og "køre den i liner". Altså, gå bag den med "køreline" (som hvis du sad på en vogn). Det har været særdelse effektivt med de unghingste jeg har mødt og så er det jo lidt anderledes end at blive longeret.

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 16:36
Jeg ville gå tur, løsspringe små spring som foreslået og vænne den til diverse mærkværdigheder som paralyer, trailere, presseninger og hvad du ellers kan finde på. Noget arbejde med at gå over i gennem bomme kan du også lave, men ikke for meget baglæns i den alder heller. Du kan godt lære ham at bakke, men ikke for meget. I det hele taget ville jeg være meget sammen med den og vænne den til, at det er sjovt, hyggeligt og behageligt at være sammen med mennesker - træn også "natural horsemanship" med ham - specielt hvis han skal forblive hingst er det vigtigt, at han ser mennesket som højst i rang.

Alm. staldopdragelse som at stå stille også uden at være bundet, at få løftet ben og meget andet hører selvfølgelig også med, men jeg ville vente med det egentlige arbejde til den bliver ældre. Den skal nok træne sig selv, hvis den går på en stor fold med legekammerater hele dagen.

Jeg kan anbefale den nye bog: Fra Rytter til Hest af Gitte Naldal, den forklarer på et jordnært plan, hvordan man gør. At Danse med Heste er bestemt også en god bog, men Gitte Naldals bog er måske lidt nemmere at arbejde med, hvis du ikke har gjort det før. Men læs dem begge og flere andre.

Longering og kørsel i lange liner kan du vænne den til (men jeg vil ikke anbefale at du begynder at køre en ung hest i lange liner uden instruktion fra en erfaren, det kan være livsfarligt, du kan blive viklet ubehjælpeligt ind i linerne med en panikslagen hest i den anden ende, mange heste reagerer kraftigt på linerne) - men egentligt arbejde i longen eller i de lange liner må den ikke lave i den alder, det er for stor en belastning på benene med ensidigt arbejde på små volter, så hvis den går villigt rundt i longen, kan stoppe og starte og måske gå alle 3 gangarter, så lad være med at træne den mere på den måde nu.

God fornøjelse.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2000 17:06

Jeg vl lige fortælle at den er sadel og trense vant og bliver longeret med det engang imellem.... Han kan også gå ud og ind af en trailer uden problemer.... modig lille hyp :-)) så vil jeg lige finde nogle "farlige" ting til ham så han kan blive en rigtig modig lille en....

Jeg vil lige inskyde at hingsten bedækkede hopen på den "gamle dags metode" jeg ved ikke hvordan han kunne klare det når han var 155 og hun kun er 120.... men men han vidste åbenbart hvad der skulle gøres *GG*

Hilsen Elif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 12:49

Jeg víl bare indskyde at du sagtens kan løsspringe den, bare du gør det med måde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 14:07
DU MÅ OVERHOVEDET IKKE LØSSPRINGE EN HEST NÅR DEN IKKE ER 3!!!! JEG VILLE ENDA VENTE TIL DEN VAR 4!!!!!!!!! I MÅ SATANEDEME VÆRE DUMME MAND..... SÅDAN NOGET KAN GODT GØRE MIG SUR NÅR JEG LÆSER SÅDAN NOGET!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 14:36
For at bruge dine egne ord: Slap dog af for satan, mand.

Vil du bure en hest under 3 inde så den ikke kan lave badutspring? Har du studeret nærmere, hvordan føl, plage og ungheste tér sig når de er på fold? Når de kan lave sådanne spring på folden uden at komme til skade, så klarer de nok også at hoppe over et par småspring for afvekslingens skyld.

Man starter faktisk ret tidligt med at afprøve springhestes evner på store forhindringer for at se deres kapacitet. Jeg vil tillade mig at tvivle på, at det er sundt, ligesom at tilride 2,5 års heste så de kan gå sadelkåring som 3-års er usundt, men at lade den hoppe nogle småspring som 2 års - det kan den ikke tage skade af, en hest kan faktisk sagtens gå rigtigt på sine egne ben i en ung alder, hvis den ikke har rytter på eller på anden vis er forhindret i at bevæge sig naturligt.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 14:40
Wohow - nu helt rolig - det er skidefarligt for ens blodtryk med sådanne pludselige stigninger!!!

En hest på 2 år tager faktisk ikke spor skade af at hoppe et par små pinde engang imellem - der er jo ikke tale om hver dag vel! Plage hopper og springer også rundt på folden - og der er der vist ikke nogen der er døde af endnu!

Noget jeg hellere ville være betænkelig med er at longere den når den er så ung - medmindre det max. er 5 min. et par gange om ugen. Netop longering slider helt vildt på den indvendige benpar, og med så ung en hest der mangler en del muskler og balance kan det hurtigt give skader!

Ellers ville jeg gøre som andre har foreslået, gå ture, vise farlige ting, almen opdragelse - og huske at det er en hingst selvom den ikke er så stor!!!

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 15:17
Du kan evt prøve at clickertræne den - det vil også hjælpe den når den engang skal tilrides

http://www.kersur.net/~santa/CTIcelandicHorse.html
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2000 15:40
Da min hest var 14 dage gammel, sprang han over et badekar, fordi hans mor var ovre på den anden side, og han ikke komme finde ud af at gå uden om - i hvert fald ikke hurtigt nok. Da han var ½ år sprang han over et hegn på ca. 1 meter, fordi der kørte en farlig lastbil forbi. Og det er kun hvad jeg har set, tænk hvad han mon har lavet, når jeg ikke har været der???
Han er nu 5½, og har endnu aldrig haft nogen form for benproblemer.

Da han var lille gik vi meget ture, og jeg havde ham med ude som håndhest - indtil han prøvede at bedække sin mor, så var det ikke sjovt længere, før han blev kastreret.
Hvis han ikke er vant til trafik, så lær ham det nu, det har jeg forsømt lidt med min hest (pga. nogle uheldige oplevelser), og det fortryder jeg nu.
Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2000 14:54
*GGG* Hvis han først kan løsspringe som 4, kan han vel først bære rytter som 10 års, eller hvad??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2000 19:01
Ja, sådan noget i den retning. Og den må ikke komme på fold før den er så gammel og stivbenet at den ikke kan lave bukkespring *lol*

Og til Lykke:

Til orientering springer de tyske holstenere 1.60-1.80 på oxer til hingstekårning som treårs. Og de synes det er sjovt. Og de bliver sprunget på bane på 1.30 som 4-års, endda flere gange om ugen. Det er jo nok lige i overkanten, men de holder faktisk til det, i større udstrækning end vores DV-ere som bliver udsat for lavere krav. Holstenere er seje. Det er pony-hingste også.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2000 21:55
Lige en indskydelse: Jeg har ALDRIG påstået at heste ikke må komme på fold! Derimod mener jeg at heste skal på fold hver dag, og helst hele dagen. Om sommeren døgnet rundt!
Alt for mange heste står "buret" inde hele dagen og kommer så ud en times tid for at blive redet - og det må i give mig ret i at de IKKE er skabt til.
Og nej, jeg mener heller ikke at heste først skal tilrides som 10-års, men jo, jeg mener det er rytterens pligt at vente med egentlig tilridning til hesten er færdigudvokset, og det er langt de fleste heste først når de er mellem 4-6 år gamle. (Og ja, det videnskabeligt bevist gennem blod og knogleprøver)
Inden da kan man sagtens lave en masse grundlæggende arb, så som picaderoarbejde.
Med hensyn til springning og løsspringning, vil jeg bare nævne at hesten fra naturens side ikke er anatomisk skabt til at springe. Den er et steppedyr.
Jeg vil ikke afvise at springe helt, men jeg mener at det skal gøres med måde, og at folk skal have grundridningen med først. I "gamle" dage var det kutyme blandt springryttere at hesten kunne gå mindst én klasse over i dressur, end det niveau den sprang på. På den måde sikrede man sig at hesten var i optimal form og havde den nødvendige styrke til at klare det den blev bedt om.
Jeg siger ikke at det er alle springryttere i dag der springer let og elegant hen over grundridningen, for det er det ikke, men mange gør desværre.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2000 22:06
Gu' er en hest skabt til at springe. Den springer jævnligt over vandløb og væltede træer og hvad der ellers kommer i vejen for dens fart når den levet i naturen. Og den kan ovenkøbet lide det. Især hvis den har lært at springe i balance som ung før den skulle have rytter på. Du mener at en hest som springer SB så skal gå grand prix dressur for at være rustet til det? Og at man ikke bør ride hesten til som treårs, når den mentalt har alderen til det? Du tror åbenbart at hesten er et skrøbeligt væsen.

Jeg er ikke tilhænger af diverse hestehvisker-metoder og andre "ih så moderne" skoler, men jeg mener at man godt kan forlange noget af sin hest (når man nu alligevel har fremavlet den til sport, en DV har næppe meget til fælles med en Przewalski) og alligevel arbejde på hestens præmisser. Også uden at alt skal tage ti år.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-12-2000 21:08
Godt Tina(Casanova)!!!!

Der er åbenbart nogle der har samme holdning som mig stol trygt på os Elif , og jeg havde da ikke tilredet op til flere heste og ponyer uden at vide noget om det vel....At springe er godt for hesten så får den brugt hele kroppen. Selvfølgelig skal man ikke overdrive da den så kan blive lidt for livlig, og måske køre træt i det og det er jo ikke formålet med denne træning..................Tina
0
0
Svar på denne tråd

RE: kan det være rigtigt??
Forfatter: 
Dato:  15-12-2000 16:48
hmmmm genemsnits alderen for danske heste som er forsikrede, er i henhold til de danske forsikrings selskaber omkring 7 år gammel, det tyder på at man gør et eller andet galt et eller andet sted ,,,,,,,,,, men hvor????? Er der nogen der hvil forklare det til mig?? Jeg må gå ud fra at man forsikrer heste som er noget værd og ikke heste som ikke er af en god nok karakter eller kvalitet ,,,,,,,,, eller??

mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

JoW...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2000 12:50
Jaja.... Det er ikke let.....
Jeg mener ikke, man bør løsspringe så ung en hest. Og SLET ikke, hvis den er pony, de små væsner vokser som bekendt endnu langsommere end store heste - som de her DV'er...
Hmmm.... Skabt til at springe? Ja, nu er det jo ikke de store ting, der er i vejen for en vildhest, derude på steppen... Men selvfølgelig kan de da... Ellers bli'r de jo bøf for eet eller andet dyr, ikk'?
Ang. de danske hestes lave alder... JA, de rides generelt for hårdt for tidligt. Som treårs SKAL de kunne rides, og ve & klag, hvis ikke de som 4-års ka' gå deres LC-programmer til 60-70%.... Så TRÆN dem, for f... Hvem har fået den VANVITTIGE idé, at heste skal dressurrides så tidligt???
25-30 år er ikke en alder heste i den fri natur normalt ville opnå... Men når vi nu sørger for, at de ikke bli'r bøffer, så er det pludselig en alder, de fleste heste skulle være i stand til at opnå... -Ikke bare shitlændere...!!! Men det kræver: Fornuftigt foder, fornuftig træning, fornuftig... behandling i det hele taget.

Men ang. unghesten/plagen...: Gå med den, rid den med som håndhest, hvis den kan følge med din hest!, fut rundt med den, alle de steder, den kan komme ud for under rytter, udsæt den for de ting, den kan forvente at møde som ridehest, eller hva' den nu skal lave i sit "næste" liv.... Ja, lad den gå i trailer - hvad med at BAKKE den op i? Kan den det??? Ka' den gå op på ALT du be'r den om? (JA, det kan den vel, men VIL den???) Gi' den gjord på, sadel, evt. trense, pak den ind i en pressenning, træk den over pressenningen, træk den med pressenningen over sig, over hovedet... You name it! Træk den, hvor der er andre heste, så den vænner sig til dét, brug din fantasi... Alt det her er goundwork, og det har INTET, gentager: INTET!!! med westernridning at gøre... (Det er bare ofte folk med skægge hatte, der laver så'en no'et...) Hesten vænner sig til an masse ting - og hvis den ikke stoler på dig, får du meget svært ved at lave alt det her underlige...
Til sidst, når hesten ser udvokset ud, og har nået en passende alder, ka' du sætte rytter på...

Held og lykke!
99E
0
0
Svar på denne tråd

RE: JoW...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 17:19
i naturen stopper føllene og unghestene jo heller ikke for at blive spist bare fordi der ligger en træstamme eller der er et gærde i vejen for dem, vel.

jeg er enig i at løsspringning af en unghest er ok.

pia n
0
0
Svar på denne tråd

RE: JoW...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 19:19
det er ikke for at gøre mig klog eller erfaren på noget, men nogen af jer har sagt: "I naturen springer en hest................." Må jeg spørge jer "HVOR MANGE AF JER HAR VÆRET I NATUREN OG SET VILDE HESTE SPRINGE???????"

Jeg har kun været i Syd Australien, og near Chino, Californien, og har set vilde heste, i grupper af 35-45 som løb rundt, og har ikke en eneste gang set heste springe over noget, de laver altid en kurve udenom, og jeg mener små ting ikke 2 mtr forhindringer, selv små buske, enten løber de igennem det eller også udenom.

Det er derfor jeg spørger???? Hvor mener i man kan observere, vilde heste springe over et eller andet, jeg takker for jeres hjælp. mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Levealder
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 12:30
Med hensyn til gennemsnitsalderen for forsikrede heste, skal man altså lige huske på, at forsikringsselskaberne opsiger forsikringer, når hesten bliver omkring 17 år. Hvordan registreres disse heste hos forsikringsselskaberne?
At de er døde som 17-årige? Eller er de slet ikke med i opgørelserne? For hvis det kun er de heste, der dør, mens de er forsikrede, der registreres i disse statistikker, er de jo ikke særligt troværdige. Der må da være mange forsikrede heste, forsikringsselskabet opsiger pga. alder, og som skulle trække gennemsnitsalderen væsentligt op.
Nanna
0
0
Svar på denne tråd

Re: Levealder
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 20:12
yeps, og fostre inde i hoppens mave er også "foster- og følforsikrede". Og mange føl tabes før de bliver født og tæller med i statistikken.

Nu har jeg ikke været i naturen og se heste springe, men min egen hyp gik på døgngræsning i sommer uden nogen form for træning i et kuperet landskab, og der morede den og dens græskammerat sig da meget med at hoppe over hvad der nu lå i folden.

Jeg assisterer jævnligt ved løsspringning af 20 heste på vores rideskole. Det er mit indtryk at de alle sammen er glade for at springe, også dem som skal springe højt. Min egen hyp ahr sprunget løs hver fredag siden den var to, den er fire nu, og den har aldrig været halt. Den er netop begyndt springning uder rytter, hvilket den klarer fint.

HESTE ER IKKE AF PORCELÆN. De kan godt tåle at lave noget. I gamle dage knoklede hestene 8-10 timer om dagen i marken hver sommer 6 dage om ugen. Og de slæbte folk, vogne og kaner rundt hele vinteren. Og de blev ligeså gamle som de gør i dag. Og hestene begyndte at arbejde som tooårs. Også under rytter. Min far og hans kammerater havde til opgave at ride toårserne til om foråret da han var barn. Det skal lige siges at han er 63 nu, bare for en god ordens skyld, og han boede på landet som barn hvor man hvar totalt afhængige af at hestene fungerede.

I dag laver mange heste for lidt. De står meget i boks. Bliver kun redet lidt indtil de er fem-seks år gamle. Så opdager ejerne pludselig hvad de kan, og SÅ skal de ud at gå stævner, og så er det de brækker ned. Man kan let bliver alt for pylret med sin hest.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider