|
|
| Fræk ell. øm hest(lidt langt) |
| Forfatter:  |
Nancie |
| Dato:  |
29-05-2002 19:18 |
|
Ih som den hest dog kan skabe bekymringer!
Jeg aner simpelhen ikke hvad jeg skal gøre ved ham! Proppe ham ned i en æske med vat og gemme ham væk og kun tage ham frem ved særlige lejligheder!
Vi starter fra en ende af.
Jeg var lige kommet hjem fra lejertur og dagen efter skulle min hest så på sommergræs. Han bliver så lukket ind i en hel ny flok. Og der var så en af vallakerne temelig hård ved ham og han har fået en del sår og skrammer efter ham.
Så dagene efter vaskede jeg hans sår i Biotex den blå, puttede patsalve på og ved et lettere dybt sår ved hoften har jeg kommet sådan noget hvidt pulver på.
Så fik han lige nogle fridage og jeg begyndte og longere ham for at finde ud af hvornår han var klar til at få rytter på igen.
Hurtig blev han frisk igen(han var lidt træt efter den evige jagen på folden af vallaken) og jeg begyndte og ride igen. Det var i torsdags. Fredag red jeg også og lørdag fik han fri. Søndag havde han selvfølgelig tabt en sko og jeg måtte springe den dag over også. Mandag kom smed og jeg kunne ride ham igen.
Om tirsdagen kom min træner så og jeg kunne begynde træningen igen, Tatatataaaa! Nu begynder det helt store:
Han gik rigtig godt og var oppe og svinge og sån. Flere gange i hjørnerne skød han godt nok skulderen ud, men den fik jeg da på plads igen:-)
Så begyndte han pludselig og vige væk fra højre shenkel nærmest som om han lavede shenkelvigning. Og så ville han ikke springe an i venstre galop! Hver gang jeg lagde højre ben tilbage vigede han væk og begyndte og hoppe rundt. Selv små bukkeri blev det til!
Malik er ikke normalt fræk og sån, så jeg standsede ham og kiggede om jeg havde ramt et sår eller om der var andet. Min træner kiggede på ham og sagde at hans hofte var hævet og han virkede øm der.(samme hofte med såret). Så stoppede vi(han haltede ikke og ville faktisk slet ikke stå stille).
Bagefter virkede han frisk og glad igen og han stormede ud på folden i vilde jord hen efter de andre venner.
Så hentede jeg ham så i dag.
Kiggede efter på hoften. Begge hofter så ens ud(mht hævning osv). Jeg trykkede på hofterne og ryggen og maven for at se om han var øm der. Ingen reaktion.
Fint tænker jeg og sadler ham op. Jeg er ekstra opmærksom på mine hjælper og hvad jeg gør i dag.
Det går fint indtil han begynder og hoppe lidt og vige til den ene side igen. Jeg prøver og sparke ham fremad. Det synes han ikke er sjovt. Så prøver jeg bare og tjatte lidt med shenklerne og drive ham frem så godt jeg nu kan. Ok det går så fint nok. Selv om han gør det nogle gange.
Men herren vil igen ikke springe an i venstre galop. Og så stopper jeg min ridning.
Inde i stalden trykker jeg ham over hele kroppen. Han reagere stadig ikke! Jeg fatter det simpelhen ikke!
Nu har jeg haft ham i snart et år(han var redet en måned da jeg købte ham) og han har aldrig lavet balade og bukket og været fræk og ulydig PÅ DEN MÅDE!
Og jeg ved ikke om han tager pis på mig eller virkelig er øm, men hvorfor viser han det først så sent?
Jeg har flere gange overvejet en heste massør som måske kan finde ud om der er en muskel løs eller om der er andre ting. Jeg vil jo ikke have min hest går rundt og føler smerte med mig på ryggen. Men det er jo mig selv der skal betale massøren så det skal jo heller ikke koste en herregård;-)
Hvad tror i der er galt?
Er han fræk eller øm, hvad tror i?
Hvor meget koster det ca. i gennemsnit tror i for en heste massør?
Måske skal jeg også bare vente og se om det bliver bedre, men jeg har ingen tålmodighed hvad gælder min hests velfær-der skal det bare være iorden!
Håber i har nogle gode råd og forslag.
Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-D
Se billeder af mig der leger springrytter på min præstation. Lige sat ind.
Mvh Nancie og Terroristen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Fræk ell. øm hest(lidt langt) |
Bodil |
29-05-2002 19:48 |
|
Giv ham dog en med pisken!
Ja, undskyld men for mig så lyder det lidt, som om han tager pis på dig.
En hest, som lige er kommet på sommergræs, er per definition fræk (og så selvom den bliver jagtet af nogle farlige vallaker). Den har lige fået en helt ny frihedsfornemmelse, og selvfølgelig skal den lige teste, om den også har fået det på dressurbanen.
Sjovt nok, så har jeg lige skrevet i et andet indlæg (Horsemanship), at jeg generelt synes, vi er for bløde ved vores heste.
De er jo ikke lavet af vat.
Du nævner selv, du har været på lejerskole, så jeg regner med, at du er folkeskolelærer (det er jo højsæson for lejerskoler), og må jeg spørge, hvad du gør ved lille Kim fra 1.b, når han slår sit knæ i det store frikvarter? Du gør formentlig hans sår rent og giver ham plaster på, og så sender du ham ud og leger igen (sådan du kan nyde DIT frikvarter), og så er det det. Kim's sår bliver garanteret ikke renset igen - og måske kommer der ikke engang plaster på, når det falder af. Han får ikke fri de næste par dage, han løber lige så meget rundt, som han gjorde inden han fik såret.
Tror du ikke din hest er stærkere end lille Kim?
Det tror jeg.
Så kom du bare igang igen, og så stik den en, hvis den tager pis på dig.
Det er mit bedste råd.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bodil... |
|
|
He he...
Så vidt jeg husker, så er Nancie "kun" 14-15 år. Så folkeskolelærer er hun ikke.
Men kanon dytig til at skrive indlæg, og udfra hendes indlæg kan jeg også forstå på hende at hun er temmelig langt inde for ridningen - og hesten kommer frem for alt.
Jo, respekt og beundring for dig Nancie:-)
Og også dig Bodil - du er kanon til at komme med debatoplæg. Fortsæt endelig med det!
Hilsen £ouise :-DIntet i denne verden er perfekt - heller ikke dig selv!:-D;-D*HJÆÆÆLP! - Jeg er blevet bidt af en islandsk hest!*;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Bodil... |
|
|
Ja, så er jeg her igen med mit "tag dog at tro på, at hesten rent faktisk prøver at fortælle dig noget, og at den er ærlig".
Jeg kan blive helt dårlig af at høre det dér med, at man bare skal stikke hesten én med pisken, fordi hvis tingene ikke lykkes, så er det kun fordi, at hesten er fræk.
Jeg tør vædde på, at lille Kim, der er faldet og har skrabet sit knæ, rent faktisk - p.gr.a. smerter - IKKE har lyst til at bøje og strække det knæ 100% en rum tid efter faldet, og at han vil modarbejde ethvert forsøg på at blive overtalt til det. Det kan da ikke være rigtigt, at man så bare skal smække ham en syngende lussing og sige til ham, at nu skal han bare tage og strække og bøje, fordi man ikke tror på, at det gør ondt i hans hud og underliggende væv ved såret, når han bøjer og strækker knæet.
Overfører vi dette til en hest, der har fået bank på folden, siger det jo sig selv, at den ømmer sig. Og oveni kan vi jo ikke engang vide, om den har fået f.eks. let forskubbede rygsøjleled (sker uhyre nemt for heste), som også giver bevægesmerter og problemer. Og som ryttere kræver vi, at hesten skal bruge sig fuldt ud, - den skal altså fungere som en top-atlet. Intet dyr eller menneske kan fungere som topatlet med smerter.
Det, der næsten er det vigtigste, er at hesten beskrives som ikke værende fræk ellers, og at det specifikt er venstre galop, som den protesterer imod og ikke andet. Jeg tror simpelthen ikke på, at en hest kan stå og beslutte sig til at ikke ville arbejde i kun venstre galop, men at den gerne vil så meget andet, bare for at være fræk!
Jeg synes, at du skulle få fat i en god hestemassør til at checke hesten igennem, førend du mistror den for at være fræk.
Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
- klap-klap... til ære for Linda
IKKE for Bodil... du skulle selv have en par med pisken !!!
(man giver da bar ikke hesten een med pisken, fordi alt ikke liige lykedes for een) Nastassia P. Ulrich Atigon og Krumme
Afstanden fra visionær idealisme til kynisk fanatisme er forbløffende kort...NEWS: Hp opdatet - new pictures...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
29-05-2002 22:20 |
|
£ouise,
Først tak for de pæne ord. Dernmæst lige meget hvor gammel Nancie er, så ændre det ikke min holdning. Men det er rigtigt, Nancie er meget velformuleret. Hun skriver rigtig godt.
Linda,
Hvis der er noget i vejen med hesten, så skal Nancie da selvfølgelig få fat i en dyrlæge eller en massør.
Men hun må da også godt prøve at tænke lidt selv. Man behøver jo ikke tilkalde dyrlægen hver eneste gang hesten bare har fået en lille skramme. Går du måske selv til læge, hver gang du slår dig? Ja, jeg gør i hvert fald ikke.
Hvad angår det med pisken, så ved jeg ikke, om du har lagt mærke til mit lille HVIS. Jeg skriver, at Nancie skulle tage at smække sin hest en med pisken, HVIS den tager pis på hende. Jeg gentager HVIS den tager pis på den. Men at smække sin hest én med pisken er da på ingen måde vold eller mishandling, og slet ikke hvis det er berettiget. Heste er ikke lavet af vat, og hvis den er ulydig, så skal den også have det at vide.
Og hvad angår lille Kim så mener jeg, at han hurtigt har glemt alt om sit sår. Ja måske kan han ikke strække og bøje sit ben 100%, men derfor behøves han da ikke at pudsles om, som var han et offer for et større trafikuheld. Han indordner sig bare - det gør en hest formentlig også.
Også lige det der med at en hest er som en top-atlet. Hvor mange top-atleter har vi lige her i Danmark? Du skal ikke forsøge at bilde mig ind at halvfede Tulle som går en rimelig LB skal sammenlignes med en top-atlet. For mig er det kun elite heste som kan kaldes top-atleter. Selv en hest som går M er vel ikke mere end en top motiveret motionstræner.
Men du kan læse mere om det (i hvert fald noget relateret til det) i det indlæg længere nede som hedder "Horsemanship".
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
29-05-2002 22:36 |
|
Nastassia,
Nu har jeg aldrig sagt, at man skal give en hest én med pisken, bare fordi "det" ikke lykkedes. Jeg ved ikke, hvor du læser det henne.
Men hvis du vil give mig pisk, then go ahead I don't care. Men læs lige det her først.
Lige meget hvad, så ændre det stadig ikke min opfattelse af, at heste ikke er lavet af vat. Gør en hest noget forkert, så skal den korigeres - og hvis det kræver et slag med pisken, jamen så skal den have en med pisken.
Men det kræver at man er en god rytter for at kunne vide, om noget er en rytterfejl eller en hestefejl. Det kræver mange års erfaring, og der er ikke noget "urutinerede" rytter sådan bare lige kan.
Så inden du giver mig pisk, så vil jeg opfordre dig til at læse to oplæg. Det ene hedder "Horsemanship" og ikke startet af mig. Det andet hedder "Kunsten at ride uden hjælpemidler" og er lidt ældre.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Bodil.
Du har formentligt ikke set Nancies hest, og du skriver: " ...ikke at tilkanlde dyrlægen hver eneste gang hesten bare har fået en lille skramme." - Heller ikke hvis hesten rent faktisk mister evnen til at gå i venstre galop bagefter?
Fortæl mig engang: hvordan skal Nancie finde ud af, om hesten tager pis på hende eller om den har ondt? - Ved at smække den med pisken?? - Åhjo, - hvis hun pisker den så hårdt, at det gør mere ondt end en eventuel skade, så vil den selvfølgelig "overhøre" skadens smerte p.gr.a. smerten fra pisken.
Og jo...heste indordner sig. Det kan de gøre på flere måder, f.eks. af tillidsfuldhed, af frygt, af smerte, af glæde o.s.v. Så kan man jo selv vælge hvilken måde, man har lyst til at den skal gøre det på. Tvinges den til at overhøre en smerte eller et andet problem i sit bevægeapparat, vil den automatisk overbelaste et andet sted, som så vil blive ømt eller stift, så den må overbelaste et andet sted o.s.v o.s.v.
Dit syn på, hvad en top-atlet er, synes jeg bare viser, at du faktisk ikke har ret megen viden om, hvad det er for forskellige slags muskelarbejder (aerobt, anaerobt, dynamisk, statisk, m.m.), som du som bare halvseriøs rytter kræver af din hest. (OK at fede Tulle ikke er en top-atlet, men udgangspunktet var faktisk Nancie, som lyder til at være en i hvert fald mindst halv-seriøs rytter.)
Jeg HAR læst indlæggene længere nede om horsemanship, og jeg er heller ikke imponeret af dine generelle betragtninger på dette område. Jeg synes ind imellem, at det nærmer sig - ja undskyld - afstumpethed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nå, ups en stavefejl...læs: tilkalde (og ikke "tilkandle").
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
I et tilfælde, hvor hesten pludselig ikke vil springe an i venstregalop efter at være kommet lidt til skade, ville jeg først give den fri i et par dage, og hvis det rettede sig, ja, så havde den jo ondt. Hvis det ikke rettede sig, så ville jeg få den checket af dyrlæge og/eller kiropraktor - det er jo ikke alle skader der kan ses udefra.
Anderledes var det, hvis hesten slet ikke ville springe an i galop, bukkede hver gang man drev på eller hvad ved jeg, men jeg ville ikke betragte et nyt problem der kun eksisterede på den ene volte som ulydighed - med mindre jeg havde fået konstateret, at der ikke var noget i vejen med hesten. Men tænk også på dig selv - hvis du selv sidder skævt kan det også give sådanne reaktioner, men som regel ikke fra den ene dag til den anden.
SKAL det endelig være, så giv den en enkelt en kraftigere hjælper end den er vant til, EN ENKELT GANG OG TYDELIGT, hvis den retter fejlen, så var den vel fræk, hvis der bliver ved at være problemer og kun på den volte, så vil der formentlig være tale om en skade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg ville nok starte med at sætte hesten i longe for at se om han vil gå venstre galop dér. Har du lagt mærke til om han gør det når han galoperer på fold?
Hvis han heller ikke vil galoperer i longen vil jeg få en dyrlæge ud. Ikke en massør, du skal have fat i en der også ved besked om andre ting end muskler. Massøren kan komme siden.
Jeg red selv en hest på et tidspunkt som fik den ide at hun ikke ville trave eller galopere langs en bestemt langside på banen på højre volte - så veg hun for schenklen. Der var ikke noget i vejen i skridt og der var ikke noget i vejen på venstre volte, så hun tog helt klart pis på mig. Jeg fik dog ikke nogen løsning på problemet inden hun blev aflivet, så jeg kan ikke komme med supergode råd.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dygtighed og rutine , jo tak!! |
Illum |
30-05-2002 09:41 |
|
Hej Bodil
" Det kræver en rutineret og dygtig rytter at mærke om dyret tager pis på en eller om der er noget galt "
Ja gid det var så vel .
Sidste år købte jeg en "top atlet" jeg er ikke derssur rytter med når han gik Intermediaire og Prix St. Georges for ikke så længe siden så er han vel at betragte som en top atlet .
Han var da blevet 15 , men det var ikke derfor at han blev solgt. Han var for meget skadet ,mest halt og generelt umulig at ride på en afslappet måde .
Man sagde at han var træt i " hovdet ".
Han blev redet af en beridder som altid kom med resultaterne . Metoden var der ingen som satte ? ved og hvad ved jeg jeg er jo ikke derssur rytter ?
Jeg købte ham uden at se ham " gå" men jeg red ham en tur i skoven en gang og så købte jeg ham.
Jeg har siden set video.
Da jeg fik ham hjem og fik tid til at se rigtigt på ham
kunne jeg bla. se at hans skulder muskel på den ene side var 50% større , jep han havde en skade i skulderen som gjorde at han over lang tid havde brugt den ene skulder meget mere for at skåne den anden .
Så havde han hold i nakken og halsen . Han havde hold i krydset .Ting som ikke skræmte mig det kunne jo rettes .
Med alle de ting som jo virkelig indvirker på hestens vilje til at arbejde , bøje af , komme under sig ja bare det at bære sig selv er der ikke noget at sige til at han ikke mere var til at arbejde med !!!!
Den hest var så forkrampet at det må ha´ været en pine at blive redet på . Men det blev han og når han ikke
" makkede ret" så fik han mange ... med div. hjælpe midler.
Han blev endda redet i GLIDE TØJLER , en top atlet i den slags af en dygtig beridder .
Jeg har fået styr på alle de ting med hjælp fra en fantastik dygtig kiopraktor, som vi har set en del til. Så nu er han endnu engang blød og til at ha´ med at gøre i ridning . Han får aldrig mere " en med pisken" for jeg ved at han ikke gør ting af pjat men fordi der er noget galt , og så ringer jeg efter kiopraktoren. Noget af det som han har døjet med kan han ha´ glæde af længe .Og han har ikke været halt i den tid jeg har haft glæde af ham.
Så det er ikke altid at dygtighed og rutine er nok , nogle gange er det også klogt at lytte til sin hest .
Nej de er ikke lavet at krystal men det er " hårdt " at blive redet gennem øvelser og jeg tænker ikke på alm. volter , og det kræver en altid løs og smidig hest. Som skal holdes smidig .
En danser fx. bruger mere tid på at varme op, varme ned og holde sig smidig end de bruger til at optræde .
Og en fodbold spiller han bruger flere timer næste dag på massage .
Så heste som bliver redet i dressur skal man høre efter.
Nancie kender jo også sin hest og dens normale opførsel.
Hilsen Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
30-05-2002 10:23 |
|
Puha - jeg var lige ved at fare i tastaturet og fortælle noget om mine betragtninger omkring pisk til ømme heste, men Linda, Illum og Tina kom med alle mine guldkorn inden.
Hvor er det bare nemt (og ynkeligt) at påstå at hesten er dum og så give den nogle slag med kæppen. Al ære og respekt til Nancie, fordi hun lytter efter hesten, det var der nok nogle "dygtige" ryttere, der kunne lære en del af.
Jeg tvivler på at en ellers sød og rar hest bruger tiden på folden til at spekulere over, hvordan den nu kan lade være med at springe an til venstre.
Nancie, fortsæt på den måde du er startet. Når rytteren har en fornemmelse af at der er noget galt, så slår det sjældent fejl. - Har selv været der og hørt for meget efter andre, det havde været smartere for mig om jeg havde hørt efter hesten.
BeritH B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
30-05-2002 11:28 |
|
Helt enig med dig Berith - og de andre -!! Godt der var nogen, der kunne imødegå Bodils indlæg - som jeg også synes gav udtryk for en "afstumpet" holdning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ...Men Bodil... |
99E |
30-05-2002 11:50 |
|
...hvad nu, hvis man IKKE er en rutineret rytter, der kan se, om hesten er ulydig eller har ondt? Hvad gør man SÅ?
Nu hører jeg til de blødsødne stakler, der pr definition mener, at JEG er problemet, når noget ikke virker. Hvorfor vil min hest ikke hoppe i venstregallop? Jeg fandt ud af, at jeg sidder skævt. Da den fejl var rettet hjalp det allerede... HJvorfor drejer min hest ikke blødt og behageligt? Nåeh, jeg glemte at få vægten korrekt fordelt! JEg kunne selv finde fejlene - men en ikke så rutineret rytter reagerer som regel på een af tre måder:
1) Hesten er fræk. Smæk den een med pisken. (Desværre den almindeligste måde...)
2)Jeg gør noget galt - jeg må have fat i min underviser!
3) Hesten har ondt. Jeg ringer til en dyrlæge.
Hvis alle afholdt sig fra at bruge metode 1) som løsning uden først at have forvisset sig om, at de ikke selv er skyld i misere - så ville der være en hel del meget gladere heste her i verden. Det gælder hvadenten hestene bruges til dressur, springning, pleasure, trail, reining eller noget som helst andet...
Heste vil, er jeg overbevist om, meget gerne kommunikere med os - indtil de er blevet overbevis om, at der ikke er nogen grund til at prøve - for vi fatter alligevel ikke en bræde af noget som helst.
Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: ...Men Bodil... |
|
|
Hej Nancie
Jeg er enig med de andre.
En ting jeg hæfter mig ved, er at du faktisk selv tror at han har ondt. Så ring du til dyrlægen !
Du kender din hest bedst !
Og der kan sagtens være noget galt, der først viser sig efter nogle dage.
Jeg var f.eks. 10 dage om at opdage at min gamle hest havde fået en alvorlig seneskade - hun haltede ikke.(min hestemassør opdagede det faktisk).. ALLE andre sagde at jeg var pylret og at hesten ikke fejlede noget - den skulle bare rides.
Det tog 2 år for hesten at komme sig fordi jeg ikke lyttede til mig selv og bare red videre.
Husk at skrive hvad dyrlægen finder....om noget.
En hestemassør koster iøvrigt ca. 250,-300,- kr. i timen.
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm.. |
|
|
Hvis den var hævet havde jeg nok givet den en skridt dag eller to inden jeg gik igang igen(halt eller ej)
Men jeg tror også den ville have godt af det mere generelt...
Og hvis det fortsatte måske snakket pr.tlf med min dyrlæge...
MVH Camilla
:-D Lands End  Bliver en stjerne når hun bliver stor! *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hm.. |
BeritH |
30-05-2002 13:31 |
|
Bodil skrev:
>>>En hest, som lige er kommet på sommergræs, er per definition fræk (og så selvom den bliver jagtet af nogle farlige vallaker). Den har lige fået en helt ny frihedsfornemmelse, og selvfølgelig skal den lige teste, om den også har fået det på dressurbanen.<<<
Sikke dog en omgang vrøvl. En hest på sommergræs er sågu hverken værre eller bedre i hovedet end en hest i stalden. Problemet med en hest på sommergræs, er nok snarere at den er lidt oppustet af græsset, og dermed sikkert også lidt besværet. Det tolkes så som usamarbejdsvillighed, så skal den jo bare have noget kæp. Men sjældent er en oppustet mave blevet kureret med slag! Jeg græmmes!
BeritH B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina :-) |
|
|
Anderledes var det, hvis hesten slet ikke ville springe an i galop, bukkede hver gang man drev på eller hvad ved jeg, men jeg ville ikke betragte et nyt problem der kun eksisterede på den ene volte som ulydighed - med mindre jeg havde fået konstateret, at der ikke var noget i vejen med hesten. Men tænk også på dig selv - hvis du selv sidder skævt kan det også give sådanne reaktioner, men som regel ikke fra den ene dag til den anden.
Det var faktisk sådan Landy startede med at "vise" hun havde ondt...men der var intet at se umidelbart...
Hun havde fri ...hun fik ordnet sadel(følte ligenetop at jeg sad skævt) osv..
først senere da det blev værre og hun også svarede igen i trav og fra skridt til trav , opdagede jeg at hun var begyndt at se svampet ud omkring bagknæet...
Men da hun jo kun havde små mus og i begge sider var det svært at se at hun var generet....
Gennerelt er det altid godt at tænke sig om hvis hesten pludselig ikke syntes ridning er sjovt...
MVH Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Viel dank zu alles |
Nancie |
30-05-2002 13:49 |
|
Sikke mange svar jeg har fået!
Det er virkelig dejlig at i er interesseret i at hjælpe mig med nogle gode ideer til hvad der evt kan være galt.
*Og tak for roserne-de varmer:-)*
Jeg vil tage ud til min hest nu og så starte med at longere ham og se om jeg kan få ham i venstre galop.
Mht min opstilling. Ja man kan jo også sige mine hjælpere. Mit problem i galop anspring er sådan set kun at jeg læner mig frem i anspringet. Og indtil videre har det kun påvirket at han slår fra. Men det er min ridelære(og selvfølgelig mig selv) ved at rette op på.
Da jeg fik undervisning i forgårs sagde min træner også jeg skulle lægge pisken til ham, men det resultat, at han bukkede. Det var så der jeg stoppede ham op og undersøgte ham. Hvor træneren så sagde hans hofte var hævet. Og vi stoppede.
foresten i starten af timen ville han gerne springe an i venstre galop......
Well....jeg prøver og kigge på det i dag og så skriver jeg om det i dette indlæg.
Endnu en gang tak til alle jer engle der vil hjælpe mig>o<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tina :-) |
|
|
Jo, Landy, du har ret - det kunne også vise sig på den måde - jeg ville nok alt i alt betragte en pludseligt opstået unode som et problem før jeg ville betragte det som en ulydighed......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nancie |
30-05-2002 16:07 |
|
Back agian.
Longeringen gik fint selv om han var svær at få i venstre galop. Måtte jages lidt på og den ene ud af tre gange jeg fik ham i galop var det forkert galop.
Nå, men jeg prøvede så at sætte mig op igen.
Han gik fint nok-red bare rundt lavede ikke det vilde- men lige to gange hoppede han nærmest med forbenene, men jeg fik ham frem igen(hoppen med forbenene mener jeg, at han stoppede lidt op og det føltes som om han lige lettede forbenene). Men deme om hesten ville i venstre galop! Nixen. Han slog med halen og hoppede igen og lidt ud til siden.
Højre galop ingen problemer.
Jeg prøvede og daske til ham med pisken men han bukkede bare igen og slog med halen.
Jeg har lige ringet til min træner som har sagt jeg skal ringe til dyrlægen(det kan jo være et hofte stykke som er brækket af-HVIS det overhovet er hoften den er gal med!).
Så det vil jeg så gøre.
Jeg ved det lyder mest som om han er fræk og tager pis på mig, men jeg tror bare ikke på det!
Jeg er over bevist om at der er noget galt, men hvad det er så det jeg vil håbe jeg kan finde ud af....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
30-05-2002 17:34 |
|
Nancie,
Du gør da det eneste rigtige. Jeg synes, det lyder som en god ide at få ham undersøgt. Du skal altid gøre det, du selv tror på. Man kan altid lytte til gode råd og formaninger, men hvis hjertet ikke er der, så nytter det ikke så meget.
Men held og lykke - jeg håber du/I finder ud af, hvad der er galt.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| .....sommerfold - ofte lig med mere "krudt" |
|
|
Berith...
Her er jeg nu ikke enig med dig =)
Ja, det er rigtigt nok, at en tyk og oppustet hest, der har fået ædt sig en ordentlig græsmave til, er mere dvask og doven end ellers...
- Men i Nancie´s tilfælde, er hyppen lige kommet på sommerfold, og har haft et par dage fri inden da. Den har derfor endnu ikke nået at få "græsvom"...
En sådan hest er ofte glad og krudtet, netop fordi den lige er kommet fra "vinterstalden" og ud på sommergræsset..
Min den gamle kom på sommergræs her d. 1. Maj, og har ellers gået og hygget sig siden.
Da hans passer her forleden skulle ride ham, kunne hun knap nok sætte ham i trav (for da slet ikke at tale om galop *G*), uden at han begyndte at bukke og danse!
Det jeg mener er, at nogle heste - ja, de bliver dovne af at komme på sommergræs, hvor imod andre bliver som var de 3 år og nytilredne (Lucky er f.eks. 17 år, men tér sig som en 3 års unghingst *G*).
- Som sagt det svinger fra hest til hest...
Mvh Lady- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific....  Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: .....sommerfold - ofte lig med mere "krudt" |
Pjuske |
30-05-2002 18:21 |
|
Til Bodil
Hvornår ville du 100% kunne sige din hest var ulydig ?
Hvornår ville du være helt sikker på at det f.eks. ikke var dig der gav et lidt forkert signal eller sad skævt på hesten ?
Det tror jeg er ufattelig få gange, måske aldrig. Der er trods alt ingen som kan ride perfekt til mindste detalje.
Desuden er jeg også af den opfattelse at heste faktisk ikke er i stand til at være ulydige. Jeg mener at de enten ikke forstår mit signal, hvis det ikke er tydeligt nok eller at de simpelthen bare er ved at prøve nogen grænser af. Og jeg ser ingen grund til at straffe nogen af delene.
Desuden tror jeg heller ikke at din hest forstår det at blive straffet med pisk. Hvis man tænker over det er det meget sjældent heste afstraffer hinanden. De fortæller hinanden hvornaår det var forkert men sjældent med slag. Desuden nedbryder slaf også bare hestens tillid til sin rytter.
En skoleelev ville da heller ikke blive mere lærevillig hvis læreren slog ham/hende hver gang det ikke lige var helt efter lærerens hoved. Og selvom eleven var ulydig tror jeg ikke at det ville hjælpe med et par lussinger. Hvis jeg var eleven ville jeg da i hvertfald bare komme til at hadde læreren og det er der jo ingen der får noget udaf.
Så jeg synes det er trist at et så godt redskab som pisken er gået hen og blevet noget så grimt som et afstraffelses middel.
Hilsen Pjuske
Håb på meget. Forvent lidt. Ros selv det mindste forsøg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pjuske |
Bodil |
30-05-2002 19:08 |
|
Pjuske,
Det er et nogle gode spørgsmål, du stiller  Og jeg vil med glæde svare på dem. Om end jeg synes det er lidt svært - måske skulle du heller læse mit indlæg i "Horsemanship". Men jeg prøver alligevel.
Min hest er 100% ulydig, når den ikke vil gå i skoven alene - selvom den ikke har problemer med det, når den går med andre heste (en 14 års hest er ikke bange for at gå alene).
Min hest er 100% ulydig, når den pludselig nægter at lave en øvelse, den har lavet korrekt for mindre en 5 sekunder siden - og som den har udført korrekt de sidste 3 år.
Min hest er 100%, når ...
Jeg kan nævne 1000 ting. Men det vigtige er, at jeg kender min egne signaler og min hest så godt, at jeg ved, hvornår det er en heste- eller rytterfejl.
Jeg mener nu heller ikke, at pisken er et rent afstraffelsesmiddel. Når jeg fx giver min hest én i måsen, når den ikke vil ud i skoven, så er det jo egentlig ikke som straf, det er som et ekstra fremaddrivende middel. Den skal gå fremad.
Det samme med lad os tage at hesten pludeslig nægter at lave en travers. Jamen, når jeg så giver den en med pisken, så er det jo for at forstærke min schenkel, ikke for at straffe den.
Som jeg ser det så er en pisk først et afstaffelsesmiddel, når man enten brugen pisken fra jorden (skræk senarioet - man holder hesten og pisker den), når man tager pisken i én hånd og knalder den en, eller når man bruger så meget kraft at man ikke kan ride "normalt".
Så når jeg siger "giv den en med pisken" så mener jeg som en ekstra hjælper - ikke som afstraffelse. Når nu Nancie ikke kan få sin hest i venstre galop, så skulle hun måske give den en lille en med pisken for at gøre hendes hjælpere kraftigere.
Det er såmæn det hele.
Jeg håber det hjælper Pjuske.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re:Men, Men, Men |
Pjuske |
30-05-2002 19:52 |
|
Tak Bodil
Det var rart at få afklaret nogle af tingene men, men, men. Der er altså stadig lige noget.
"Min hest er 100% ulydig, når den ikke vil gå i skoven alene - selvom den ikke har problemer med det, når den går med andre heste (en 14 års hest er ikke bange for at gå alene)."
Jeg er altså ikke helt enig. Heste er flokdyr og flugtdyr. Uden flok ingen hest. Uden flugt ingen hest. Men når ma tænker det igennem. Når du ridder ud i skoven på din hest tager du den væk fra dens flok. I naturen ville det betyde døden for hvordan skulle hesten alene kunne holde udkig efter fjender hele tiden. Når den også skal sove, æde og dens slags ? Hvem skulle kunne alarmere den. I en flok er der jo altid nogen på vagt.
Så jeg vil vove at påstå at din hest simpelthen ikke vil i skoven fordi den ikke vil væk fra sin flok og fordi den ikke betragter dig som et medlem af flokken.
Hvis du var fører for den ville den ikke have nogele problemer for så var førerhoppen jo oven på dens ryg og vupti havde den en bærbar flok.
Så jeg ville træne lidt tillid i stedet for betragte det som ulydighed og straffe.
"Min hest er 100% ulydig, når den pludselig nægter at lave en øvelse, den har lavet korrekt for mindre en 5 sekunder siden - og som den har udført korrekt de sidste 3 år."
Måske har du ikke givet signalet rigtigt. Eller også ser den dig bare ikke som sin leder. Hvis ikke du er leder eller det som førerhoppen ville være for din hest så kan du ikke forvente at den gør hvad du siger. Hvis en af dine kollegaer bad dig løb rundt på en cirkel og dreje på kommando. Ville du så ubetinget køre det hver gang ?
Min hest er 100% ulydig, når ...
Sorry, Bodil men jeg er stadig af den opfattelse af at heste ikke er i stand til at være ulydige.
Hilsen Pjuske
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Re:Men, Men, Men |
Bodil |
30-05-2002 20:28 |
|
Pjuske,
Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige.
Men der kommer lige lidt mere til mine eksempler.
Hesten som ikke ville i skoven, den havde gået i flere år som rideskole hesten. Den kendte alle mulige tricks for at undgå "at komme til at svede".
Der var ikke det, den ikke kunne finde på.
Og ja i flere år prøvede jeg at ride den i skoven alene, men lige meget hvad jeg prøvede - hoppe af og trækkke, ride en anden vej, ride med en anden som så vendte om senere, og ... så hjalp det ikke. En dag blev det simpelthen for meget, og jeg gav den en i nummeren (og kun en!), og siden den dag havde jeg ikke problemer med at få den i skoven.
Med hensyn til den øvelse, så korigerer jeg aldrig hesten før jeg er sikker på, at det ikke er migselv der laver fejlen.
Det er ikke noget med - forkert - pisk. Slet ikke.
Jeg kan godt se, hvad du siger. Heste kan på sin vis ikke være ulydige. De gør jo lige nøjagtig, hvad du fortæller dem.
Men, men, men ...
Jeg mener altså godt, de kan tage røven på en. De kan snyde en så frygtelig. Har du aldrig prøvet at ride en gammel rideskolehest? Det er en interessant oplevelse.
Og igen så vil jeg lige understrege, at det kræver en meget dygtig/rutineret rytter at kunne skelne mellem rytter- og hestefejl. Det er ikke noget man bare kan. Det kræver ikke bare rutine men også format - på den måde, at det kræver noget at kunne indrømme, at man laver fejl.
Guderne skal da vide, at jeg laver 100.000.000er af fejl.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Re:Men, Men, Men |
Pjuske |
30-05-2002 21:25 |
|
Jo jeg har prøvet at ride en inkarneret rideskolehest på en inkarneret rideskole. Ikke noget jeg kan anbefale.
Der kunne hestene også en masse tricks for som du skriver ikke at komme til at svede. Men jeg må indrømme at hvis jeg havde været en af dem havde jeg nok gjort det samme.
Der blev nemlig overhovedet ikke prøvet på at samle hestene. Det vil sige at de gik på forparten med sænket ryg.
Desuden var det meget kraftige signaler der blev brugt for at få dem til at gå. (Spark i siderne og hiven i tøbjlerne). De heste må have haft kanonpodt når de gik og det var bestemt ikke sjovt for dem. Så jeg forstår godt de prøvede på at komme til at bevæge sig så lidt som muligt.
Og det vare RYTTERENES fejl at de heste havde ondt. Så det kan ikke betegnes som ulydighed men som et skrig om hjæp.
Nu er jeg heldigvis langt, Langt væk. Og hvis man sammenligner de to steder er der virkelig en markant forskel. Så jeg er glad for at jeg flyttede.
Det med skoven. Jeg ville have opbygget et tillidsforhold. Så havde du helt undgået problemet og undgået at slå den.
Men det er vel op til en selv.
Hilsen Pjuske
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Bodil |
|
|
Jeg væmmes ganske enkelt ved din indstilling til hestene, og håber inderligt på, at du ikke er så afstumpet IRL som du lyder herinde.
Kan kun ønske for dig og dine dyr at du bliver klogere på dette punkt med tiden.
Tankefulde hilsener
Scarface
-Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft! Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg er enig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
"En hest på 14 er ikke bange for at være alene" - hmmmm - jeg arbejder nu med en hest på 14, som er rædselsslagen for at være alene - mens min plag på 11 mdr. ikke er en sk.. bange for at være alene, så der kan HELLER ikke generaliseres på dét punkt.
Som du beskriver det, så er din hest nok ikke bange for at være alene, men der foregår megen uretfærdighed overfor heste, fordi man tror, at de er ulydige når de ikke er.
Nancie, jeg bliver mere og mere overbevist om, at der ER noget i vejen med hesten, når den heller ikke vil galopere venstregalop i longen - jeg har også haft en hest, som netop i longen ikke sprang rigtigt an, og der VAR faktisk noget i vejen med den - hvor det netop var symptomet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bodil |
|
|
Jeg er da glad for at din hest nu vil i skoven...men hvad havde du gjort hvis ikke "en i røven" havde været en "hjælp" der var kraftig nok???
Havde du så overvejet at en rideskolehest sjældent kommer i skoven og næsten aldrig alene???
Jeg giver Tina og Pjuske ret. Dit problem kunne måske være forebygget...evt. med at gå ture eller et ride ud med andre og "trappe ned" i antallet af heste der er med
Jeg vil ikke sige at jeg ikke har BRUGT(dog ikke givet en i røven) pisken på Landy, men jeg har altid i baghovedet ...kan der være andet galt(mig/hesten/udstyr)..
Landy har vel sammenlagt været redet 6-8 md. og går tillidsfuld nye stæder..og jeg bilder mig ind at hun kun gør det fordi hun betragter mig som FØRERHOPPE:-)
Selv når jeg følges med en der hopper rundt, slapper hun af så længe jeg gør det.
MVH Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nancie |
31-05-2002 15:09 |
|
Har ringet til dyrlægen.
Han skal holde fri til lørdag. Søndag skal jeg så tage fadt i ham igen og mandag kommer dyrlægen så.
---foresten til jeres snak med om hesten vil gå alene.
Jeg tror det er forskeligt fra hest til hest da min hest aldrig har haft et problem med at ride alene.
Og han var knap 4 år da jeg købte ham.
Nogle er måske mere usikre og nogle selskabs papegøjer end andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
31-05-2002 17:17 |
|
Helt ærlig,
Først så gad jeg godt vide, om vi overhovedet havde haft denne diskution, hvis jeg havde skrevet, at Nancie skulle bruge nogle kraftigere hjælpere (for det er vel sådan en pisk skal bruges - som en forstærkning af ens hjælpere).
Så snart nogle høre/læser "giv den en med pisken" så ser/hører de mishandling. Men først og fremmest så skal man da lige huske det er et ordvalg. Ja, jeg kunne have givet Nancie det råd, at hun skulle bruge nogle kraftigere hjælpere, for hendes hest snød hende muligvis. Det gjorde jeg ikke. Hvorfor? Fordi jeg kunne forstille mig at det blev misforstået. Så jeg valgte altså at skrive det i et forståeligt sprog. Men det er altså også blevet misforstået.
Ironisk.
Men så ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive for at retfærdige gøre, at jeg brugte pisken overfor min hest, da den ikke ville i skoven.
Det kan sådan set gøre lige meget for i jeres øjne så er jeg og bliver jeg mishandler. Fint nok. Det må I så mene. Men jeg er faktisk ligeglad, for jeg kan ikke ændre det, jeg gjorde. Det er en handling, der lægger mere end 10 år tilbage. Hesten jeg har omtalt er såmæn både død og borte. Og igen, jeg reagerede udfra min bedte overbevisning.
Men der er lige et par ting:
Pjuske - ikke alle rideskole heste er så dårligt redet, som du beskriver. Jo, nogle kan have en del dårlige oplevelser i baghovedet, men det er ikke alle. Hesten, som ikke ville i skoven, har sprunget MA og været B-hest i dressur.
Scarface - det må du jo så mene.
TinaMJ - ja jeg skrev "En hest på 14 er ikke bange for at være alene". Men så skal det også forståes som denne her hest. Min hest. Ikke alveredens heste - men min hest. Jeg synes ofte folk har en tendens til at glemme, at de heste vi skriver om, de er dyr vi omgåes hver dag. Det vil sige, det er dyr vi (forhåbentlig) kender. Vi ved, hvornår de er bange. Vi ved, hvornår der er glade. Det skulle jeg mene, at jeg også gjorde med denne her hest. Så ja, nogle heste på 14 år kan da godt være bange for at være alene, men ikke den her.
Landy - "Havde du så overvejet at en rideskolehest sjældent kommer i skoven og næsten aldrig alene???"
Nej faktisk ikke. Hvorfor? Fordi nu skrev jeg ikke at hesten var rideskolehest - jeg skrev den havde været. Hesten gik i skoven sammen med andre mindst 2 gange om ugen, så det at gå i skoven var så absolut ikke ukendt for den.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hold fest, hvor er du ynkelig!
Du KAN altså ikke redde det i land, hvor meget du end prøver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Liv |
01-06-2002 17:51 |
|
hvis du vil have en heste massør, så kontakt mig.
pris: 150 kr. for hel krops massage.
hey...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|