Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ældre heste og ridning
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 15:29
Jeg kan se, at der er flere af de ryttere, der huserer her, der har ældre heste - d.v.s. fra 18-19 år og op i 20'erne.
Min bliver 18 år næste gang og jeg synes jeg så småt kan begynde at mærke alderen trykke - en lille smule - mest i meget lang opvarmning p.g.a. stive ben og en tendens til at "snuble" - eller rettere - skride ud med bagbenene og en gang imellem snubler han lidt på forbenene (han har ikke spat(. Når først han er varmet op, er der som regel ingenting, så går han pænt. Og skal han springe er der fuld ræs på. I skoven er han også meget livlig til tider.

Det jeg egentlig gerne ville høre var hvordan i red jeres ældre heste. D.v.s. hvor meget og hvad træner i. Bliver de redet hver dag. Er der nogen, der stadig deltager i konkurrencer etc., etc. Hvad lægger i vægt på i ridningen og anser for vigtigt ??

Ændrer i fodersammensætningen (ja - det burde være under røgt og pleje, men nu kommer det sammen med det andet spørgsmål)? Er der behov for dette, når hesten når en vis alder?

Jeg vil jo gerne passe ham bedst muligt og har behov for at høre erfaringer fra andre med halv/helgamle heste !!! Og meget gerne solstrålehistorier.

knus
Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ældre heste og ridning
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 16:56
Har en hoppe 28år gammel, rides hver uge et par timer med elever, foder skifte skette fem år siden, og har ingen problemer med hende overhovedet, hun ammer stadig sit sidste føl.
NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL

http://black_swan49.tripod.com/ http://black_swan49.tripod.com/riddinhest/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 17:50
Hejsa
Jeg har en 25 årig dansk varmblod, jeg red nogle tureog sprang lidt, tilsidst syntes jeg at det var synd så jeg sendte hende ned til min morbror (han har nogle travheste, så hun kan græsse og slappe, min morbrors kone ride nogle ture i skoven på hende, nu og hun har det perfekt, hun bestemmer endda i folden.
0
0
Svar på denne tråd

Mia - en tilføjelse :-)
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 18:10
Det er meget normalt, at det er ældste hoppe, som bestemmer ude på folden - og ikke (som mange nok tror) den stærkeste hingst/vallak.

Med venlig hilsen Camilla (Felur) - formerly known as Camilla (Hørsholm)
:-) Har du klikket på et banner i dag :-)
0
0
Svar på denne tråd

25 årig vallak
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 20:25
Min første vallak er idag 25 år, og bliver redet jævnligt 3-4 gange i ugen af små lette elever, dyrlægen har fortalt mig at det er vigtigt at holde ham igang. Foderskift skete for 4 år siden til 16+ fra Brogården. Kanongodt foder som han fungerer flot på.

Flikken
0
0
Svar på denne tråd

23 årig vallak - går stævner.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2002 22:32
Hejsa
Ja min Morgan bliver 23 om en uge, og er stadig frisk og rørig. I lørdags vandt vi LC1 + LC2 i et klubstævne hvor vi var henholdsvis 7 og 9 startende.
Jeg har i starten af april været med til en begynderjagt på ham, hvilket han syntes var meget fornøjligt. Men han er også gammel jagthest, så han kender hele atmosfæren omkring en jagt, og bliver ret så tændt af det.
Jeg planlægger at starte LC2 + LC3 til næste stævne, og skal med en rideveninde starte LC langdistance her til sommer. Dog er jeg stoppet med at få springundervisning på ham, da han ikke virker tilpas ved at springe længere - han er ikke halt, men det kan jo være han er øm alligevel ? Så vi springer kun en sjælden gang små 50-60 cm. spring.
Selvfølgelig skal han varmes mere op en end ung hest, og jeg rider ham normalt ikke mere end tre dage i træk førend han får en fridag. Til gengæld får han ikke sommerferie eller lignende, jeg tror på at en gammel hest skal holdes i gang hele tiden.
Lange ture i skridt, og kun lidt trav/galop tror jeg også er godt til at vedligeholde muskler og kondi - men det gælder nok også unge heste ;-D
Foder skal han have meget af, men for tiden fungere han godt på Dangrønts fiberlux, hel havre, klid og hvidløg samt mineraltilskud + masser af hø/græs.
Han kommer ud hver dag på fold, og er om sommeren på døgnfold. Herved holdes hans kredsløb i gang, og jeg undgår at han får alt for hævet ben.
Så med lidt hensyn kan du få meget glæde af din hest endnu.

MVH Charlotte - du/I kan se billeder af ham inde på min præsentation bla. fra jagten i april.

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: 23 årig vallak - går stævner.
Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 08:22
Tusind tak for svarene - det er bare superdejligt at læse om heste i den alder - still going strong!! Der var nogle gode tips, jeg kunne bruge - især omkring foder. Det piftede mig lidt op at læse om Morgan - jeg var ellers stoppet med stævneridningen, men det kan da være, at vi skal gå i gang igen, bare i de lette klasser.

Mange hilsner fra Sys og Frost
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: 30 årig ponyhoppe "rides" hver dag.
Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 08:48
Hej Sys

Jeg kender nogen som har en connemara ponyhoppe som er 30 år, hun bliver "redet" hver dag og hun er også med på ture i skoven. For nogle år siden holdt de op med at ride hende da de syntes hun var blevet for gammel, kort efter mistede hun humøret og hun tabte sig. De tilkaldte dyrlægen som undersøgte hende, men han kunne ikke find ud af hvad der var galt med hende, han spurgte om der var lavet nogle ændringer i hendes hverdag fornylig og det var der jo. Han anbefalede at de begyndte at ride hende igen og det gav hende humøret og appetitten igen.

Her er hun ved Connemara kåringen 2001 hvor hun blev hædret med titlen "Grand Old Lady" Billedet er lånt fra "Avlsforeningen for Connemaraponyer i Danmark" hjemmeside:

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 10:40
Nu bliver min Alfa jo kun 17 på søndag, så i sammenligning med nogle af de andre eksempler er hun jo en ren vårunge.

Alfa blive stort set redet hver dag - 1-2 x springning, 1-2 x skovtur og resten dressur. Vi tager til stævner med jævne mellemrum, og det elsker hun.

Hun får hel havre og vitamin-/mineraltilskud samt hø. Jeg fik taget en blodprøve fra hende i marts, og hun var fin hele vejen igennem - dyrlægen skød på, at hun var maks. 10, så han fik en overraskelse, hæhæ!

Jeg tror, at det vigtigste er at holde en gammel hest i gang - ikke fordi den skal terpes igennem hver evig eneste dag (fysikken sætter med tiden grænser, men det er individuelt hos hestene, så man må læse sin hest godt, som fx Charlotte, der har skåret ned på springningen), men hele tiden arbejdes med, så evt. skavanker ikke får lov til at "sætte sig". På vores gård var der en lipizzanerhoppe, som i år bliver 18 - hun blev 5 år ældre at se på, da hun blev sendt på sommergræs i 3 måneder, og det tog en krig at få hende nogenlunde ridelig igen, for hun var totalt stiv. Foråret inden havde hun vundet et par LC-LB-klasser og fået ros for sin smidighed! I år skal hun ikke på sommergræs uden ridning...

Så fra mig blev det en solstrålehistorie om en yngre gammel hest samt en solstrålehistorie om en ejer, der lærte af fjoråret fejltagelse! Håber, at du kan bruge det til noget. Skal måske også lige tilføje, at Alfas mor gik småstævner indtil for et par år siden - hun bliver snart 25.

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 12:03
Åhhh - det er bare så lækkert at læse !!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 19:33
Min Oldenborg/Fuldblod-hoppe fylder 20 år i år.
Med alderen er der dog kommet skavanker til, så ridningen indskrænker sig til skovturshyggeridning, når hosten ikke generer.

Man kan dog slet ikke mærke alderen på hendes psyke overhovedet. Ikke noget med at tøffe rundt og snuble! Næh, bukkespringene er ikke blevet færre på folden, og kan hun komme af sted med at drøne af med mig på skovturen, så gør hun det! Og med det gamle "her kommer jeg"-udtryk i øjnene!

Mvh. Poly
Stor er den, som ved;(i)
men større er den, som ved, hvor man kan spør'e! B-)
Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-05-2002 20:14
Haarjza!!
Zar er tyve... Ved ik om du kender ham, jo det gør du nok, verdens mest vindende pony, som satdig går elitestævner i springning som tyveårig!!

Det er alt afhænbgig af hesten selv, man skal jo heller ikke ride rundt på enm tiårs der viser ømhed, fordi den "Allerede" er ved at blive gammel...

Rocky er 15 stadig lige frisk og frejdig, men jeg hører tit kommentaren "Det er nok fordi han er gammel" når der er et eller andet der ikke lige dur, feks. at han er sløv en dag eller sådan noget, men der hare altid været en anden løsning.

Jeg bliver ikke ved med at ride Rocmky til evig tid, og da jeg er 12 og 170 høj, får jeg nok ikke alle mine ponyår opfyldt. ;) Til gengæld har min mor en nhest på 8 år stående til rådighed for mig, så jeg er ikke manglende... Det var et sidespring;)

Men jeg vil bare sige at Rocky ohg mig vinder stævnmer på distriksplan ( LB2, og sådan ) Så han er ikke en gammel stivbenet krikke...
Men mærk det på hesten ikke på alderen...

Knuz Stina
Knuz Stina
Min HP.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-05-2002 09:07
Hej!

Min ældste hest er lige blevet 17 år i marts! Han er ikke så gammel i forhold til mange af de andre her beskrevne heste. Han er en fjordhest og har lidt løse ledbånd i skuldrene i bagbenene; noget han har fys til ca hver 6. uge. Det holder ham fint igang, så han skal helst bruges. I en lang periode red jeg ham ikke rigtigt, idet jeg troede, det var bedre at skåne ham. Men kors hvor blev hans humør dog dårligt. Han skal rides, og han elsker det. Han hader at blive lånt ud, så det er mig, der skal ride ham. Hans væsentligste aldersyndrom er en tiltagende særhed. Men det er jo da sådan set ok, jeg er jo glad for ham, som han er. Så jeg håber han bliver ved at være frisk langt op i alderen.

:-)Hilsen May-Britt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-05-2002 22:30
jeg passer en islænder på 21, som udelukkende bliver brugt til ture.. nogle gange ride vi rundt på en mark og "træner" lidt med hende (gider ikke at ride på banen)
vi rider uden sadel på hende, som er rigtig rart og meget mere frit (føler vi)
hun snubler også nogle gange med forbenene, men det er ikke slamt. hun bliver redet de fleeste dage, men aldrig lige hårdt. jeg tror det er vigtigt at holde hesten igang, og så lange hun nyder det er der jo ikke noget i vejen for det :-D jeg kan ikke mærke nogen forskel, for jeg begyndte at passe hende i december ;-D

knus hesteglade_ nil B-)
jeg har bare fået nye billeder i min præsentation, og du er meget velkommen der ;)

okay okay!! jeg har stillet diagnosen 8-)...vi har hypper på hjernen, men det er nu ikke verdens undergang :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider