Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

trailertræning -Monty Roberts
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 19:40
Hej !
Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig DV vallak på seks år. den er super dejlig at ride og klar til at starte LB klasser nu. Men, men, men kræet vil ikke læsses i trailer.
Jeg prøvede først at træne hesten i at gå op i traileren uden div. hjælpemidler, hvor den bare skulle se at traileren ikke var farlig, uden den store succes. Nu har vi så trænet i stykke tid med foderspand + to longetove bagved. Problemet er nu at han " bryder ud" til venstre, så han vælter ned fra rampen. Hvilket er farligt både for hestens ben, men heller ikke helt ufarligt for den hjælper, som står til venstre.
Nu er det så jeg vil spørge om der er nogen som evt. ved nogle fif til hvordan man får sådan en hest ind i traileren uden alle disse hjælpemidler.
Det skal lige siges, at hesten overhovedet ikke er bange, og han har været ude at køre flere gange. Det ser nærmest ud som om han keder sig, når vi prøver at læsse ham.
Da jeg synes det er irriterende at det skal være sådan en bryde kamp mellem hest og menneske, kunne jeg godt tænke mig at prøve at dominere hesten til at gå ind i traileren, altså prøve metoder a la Monty Roberts. Men hvordan praktiserer man disse metoder og kan man gøre det uden en round pen ?
Er der nogen som kender i Nordjylland, der har erfaringer inden for " hestehviskerfaget" eller måske bare kender til noget materiale, Bøger eller video, hvor man kan lærer noget omkring horsemanship, må i meget gerne skrive.
Det skal lige siges, at jeg har meget lidt erfaring med at læsse vanskelige heste, for de heste jeg har haft før er bare gået lige ind i traileren.
0
0
Svar på denne tråd

TRailertræning UDEN MR... ;o)
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 20:19
...Gå ind på http://www.bibliotek.dk og bestil PAt Parelli's bog Natural HorseManShip - værs'go'!

...Mens du venter på bogen kommer, kan du snuse rundt på http://www.parelli.com...

Ha' det sjovt!

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: TRailertræning UDEN MR... ;o)
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 22:37
Hvis du gerne vil have noget personligt hjælp, så prøv at kigge ind på www.horsemanship.dk

Gitte bor i midtjylland men tager rundt i hele landet. Hendes bog "kropssprog som kommunikation" er glimrende og hun har endda også lavet en video, specielt om trailerlæsning.

Hvis du selv vælger at gå i gang, så husk først og fremmest tålmodighed og at det ikke er udenfor traileren du skal opbygge jeres forhold.

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.

0
0
Svar på denne tråd

Det er da NETOP....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 09:59
...udenfor traileren, forholdet skal opbygges.
HVis det rette partnerskab ikke er opbygget udenfor traileren, er der heller ikke noget der virker inden i traileren.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Det er da NETOP....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 13:30
SORRY!!!!!!!

Det er selvfølgelig udenfor traileren, forholdet skal opbygges.

Jeg tror jeg tænkte at skrive, "og at det ikke er i traileren forholdet skal opbygges"

Godt du så det 99E :-)

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 22:41

Hvis ikke det har været nævnt, så har Pat Parelli lavet en video om trailerlæsning. Den er virkelig god og det VIRKER (har selv brugt det på 2 vanskelige heste).

Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 07:51
Monty Roberts har også lavet en :o)

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 08:56
Der er jo også klikkertræning. Her bruger man positiv forstærkning, altså man belønner hesten for ethvert tilløb til at gøre det rigtige, så når man langt på kort tid.

I starten belønner man hesten (med eller uden klikker, men efter min mening helst med) for at nærme sig traileren, derefter for at sætte 1 ben, 2 ben og til sidst 4 ben på rampen, derefter for at gå helt ind i traileren, senere for at blive stående derinde lidt osv. Kunsten er hele tiden at forlange så lidt, at hesten kan opfylde kravet, og hele tiden at hæve kriteriet for, hvornår man belønner - har hesten fx. 10 gange sat begge forben på rampen, så skal den nu ikke belønnes før den har mindst 3 ben på rampen.

Endvidere skal man ved denne metode ikke benytte tvang som reb og andet, men derimod tage sig tiden og tage det skridt for skridt og hele tiden huske at belønne forbedringerne. Er problemet så stort, at man slet ikke kan nærme sig traileren med hesten, så starter man bare med at få den til at gå lidt nærmere. I starten skal hesten også have lov at bakke ud af traileren når den vil, først når den uden besvær går ind i traileren begynder man at arbejde på, at den også bliver stående derinde - og man kører selvfølgelig først, når hesten uden problemer kan stå i en lukket trailer og den første køretur er selvfølgelig en meget kort tur.

Fordelen er, at resultaterne er varige, og at man kan lære hesten at blive læsset af én person. Metoden lyder langsommelig, men faktisk tager det som regel kortere tid end man tror.
0
0
Svar på denne tråd

Tid...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 09:02
...er jo relativt.
Som regel har "man" ikke tid til at lære hesten at gå i trailer på en fornuftig måde - men masser af tid til at bruge mindst ½ time på at læsse hver gang...

Når først hesten har "lært at gå i trailer" (= når den TØR...) - så er det det...
Ikke flere slåskampe...

JEG kan osse anbefale Parelli's bånd... Det er efterhånden gammelt - og jeg mener, man bør behandle problemet (at hesten mangler tillid) mere end kaste sig over symptomet. Men følger man instruktionerne på båndet, så går det... (I øvrigt er Parelli i dag endnu bedre til heste end han var dengang...)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Tid...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2002 21:14
http://horsemanship.dk Pørv det!!

Der kan du læse alt om horsemansship. Der kan du også købe bøger og videoer om det. Videoerne er rigtig gode. Du kan også skrive til Gitte Naldal.

Held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

Juul, det tror jeg ikke på...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2002 21:19
...der er INGEN, der kan lave en side, hvor du kan læse ALT om horsemanship. Heller ikke (SLET!!! ikke) Gitta Naldal. Eller Parelli, Roberts, Dorrance, Hunt...

Det kan man ikke.

Som sagt: Jeg anbefaler Parelli's bånd. Osse selvom (eller fordi?) jeg har Naldals stående på reolen.

Men: Find det, der virker for DIG...

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  13-05-2002 10:55
En klikker er en lille metal- og plasticdims, som siger et højt klik, når man trykker på den. Man bruger den på den måde, at man klikker i præcis det splitsekund, hvor dyret gør noget rigtigt, efterfulgt af en godbid, efter at man har lært dyret, at klikkeren dels er et markeringssignal af, hvornår den helt præcist gjorde noget rigtigt, og dels et signal om, at en godbid er på vej.

Klikkertræning bygger på indlæringsprincipperne positiv forstærkning og shaping. Positiv forstærkning er en handling, der forøger hyppigheden af en adfærd – altså noget, der får hesten til oftere at gøre det, som den klikkes og belønnes for. ”Modsætningen” er negativ forstærkning – her giver man hesten en påvirkning – en eller anden form for og grad af ubehag som ophører, når hesten gør det ønskede – hvorefter den ignoreres (i den negative forstærknings rene form, ofte følges den rigtige handling selvfølgelig af en belønning i form af ros, klap eller godbid).

Et eksempel på brug af positiv og negativ forstærkning kan være tilbagetrædning: Ved positiv forstærkning alene bringer man hesten i en situation, hvor den af sig selv vælger at træde tilbage – fx trækker den ind i en smal passage, hvor den er nødt til at bakke for at komme ud. Så snart hesten tager det første tilløb til at bakke får den et klik og en godbid. Man gentager nogle gange og hurtigt forstår hesten, at den får klik og godbid, hvis den bakker. Så snart den har forstået, hvad der ønskes af den, sætter man en kommando på, fx ordet ”bak” eller hvilket signal man ønsker at give, og fortsætter med at klikke – først for det mindste forsøg, senere fx først når hesten bakker villigt 3 skridt tilbage – man forøger langsomt kravene, så man ender med en hest, der ikke bare træder tilbage, men også træder tilbage som man ønsker det – fx ligeud, villigt og uden at slæbe hovene og så mange skridt som man ønsker. Man opnår herved at hesten finder ud af, at jo bedre den udfører øvelsen, jo flere belønninger får den.

Forskellen mellem brug af klikker efterfulgt af godbid og bare en godbid er timingen. Giver man bare en godbid, er man tvunget til at vente med belønningen til efter hesten har udført øvelsen og hesten ved som regel ikke, hvad det helt præcist var, den blev belønnet for – blev den belønnet for at springe højt eller for at springe hurtigst muligt og stoppe op for at få godbidden?

Indlærer man det samme ved (udelukkende) negativ forstærkning starter man fx med at trykke hesten på bringen, og så snart den lægger vægten bagud eller træder et lille skridt tilbage ophører man med at trykke på bringen og gør ellers ikke noget. Derefter gentager man trykket og holder op når hesten træder tilbage som ønsket – igen er belønningen udelukkende ophør af det ”ubehagelige” – at man trykker den på bringen.

Forskellen mellem negativ forstærkning og straf er, at hesten har en mulighed for at bringe det ”ubehagelige” til ophør ved at gøre det ønskede, mens en straf forfalder når hesten HAR gjort noget forkert, og den har ingen som helst mulighed for at få straffen til at ophøre.

Ved en kombination af positiv og negativ forstærkning trykker man hesten på bringen, ophører med hjælpen når den træder tilbage og roser eller klikker og belønner den. Kombinationen af negativ og positiv forstærkning er det mest effektive, og negativ forstærkning kan simpelt hen ikke undværes, da enhver hjælper faktisk er en negativ forstærkning, men ved den positive forstærkning opnår man yderligere den fordel, at hesten vil anstrenge sig for at gøre det rigtige, da den får mere ”løn” jo bedre den udfører øvelsen – modsat vil negativ forstærkning i den rene form få hesten til at gøre præcis så meget, at den undgår det ”ubehagelige” men ikke til at anstrenge sig yderligere, da der jo ikke er mere at opnå end ophør af det ”ubehagelige”.

Shaping betyder, at man gradvis indlærer en handling – man forøger hele tiden kravene lidt, men kun så lidt, at hesten kan kapere det og ikke reagerer voldsomt. Et eksempel på shaping er hesten, der skal have sadel på for første gang: Ved shaping rører man den først over det hele med sadelunderlaget, lægger det på ryggen af den og gør den helt tryg ved dette, derefter gentages proceduren med en elastikgjord som spændes om maven, når hesten er helt tryg ved den. Derefter går man videre med en longeringsgjord og til sidst sadlen, som først spændes, når hesten er helt tryg ved den.

Ved shapings modsætning, flooding, holder man hesten fast, lægger sadlen op på ryggen af den, spænder den fast og lader hesten bukke det, den vil. Når hesten falder til ro igen tager man sadlen af, hesten får en pause, og man gentager proceduren indtil hesten ikke længere reagerer på sadlen.

Selv ved shaping er der ingen garanti for, at hesten ikke bukker når den første gang mærker gjorden stramme, men som regel bliver reaktionen slet ikke så voldsom som ved flooding, og man risikerer ikke så nemt, at hest eller mennesker kommer til skade – flooding kan give heste (og mennesker) traumer og er ikke en metode, der kan anbefales. HVIS flooding ikke giver traumer er det meget effektivt, men man får nogle meget voldsomme reaktioner fra hestene, som jeg synes er meget uhensigtsmæssige og efter min mening bygger metoden på undertrykkelse af hesten – den kan KUN slippe for det ubehagelige ved at finde sig i det, mens kan ved shaping ”spørger” hesten, hvornår den er klar til næste skridt – man opnår de bedste og mest varige resultater ved så vidt muligt at arbejde med en løs hest, som kan vælge at gå væk fra en, hvis man udsætter den for noget, den ikke kan klare.

I praksis bruger man selvfølgelig både positiv og negativ forstærkning, shaping og flooding samt belønning og straf, men i klikkertræningen bestræber man sig på i videst muligt omfang at belønne det ønskede og ignorere det uønskede.

Skal man tage stilling til, hvor ”natural horsemanship” metoderne hører hjemme her, så kan man sige, at det er en forudsætning for ethvert samarbejde med hesten, at hestens og menneskets rangorden er fastlagt, men med klikkeren får man yderligere et redskab til at indlære detaljer. Mange tror, at ”hestehviskere” udelukkende bygger deres træning på dominans, men også de bruger, når rangordenen er fastslået, ovennævnte indlæringsprincipper – uanset hvor meget man dominerer sin hest, så forstår den ikke af den grund, hvordan den fx skal udføre en korrekt versade. Efter min mening opbygger man med klikkeren, og i det hele taget ved tankegangen at gøre det ønskede så behageligt som muligt for hesten, også et stort venskab med sin hest, som man ikke alene kan opnå ved at fastlægge dominansen.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad er klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  13-05-2002 11:04
Undskyld, jeg kom til at poste indlægget om klikkertræning i den forkerte tråd - skulle have været under trailerlæsningsindlægget længere oppe.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider