Udover alle de gode råd du allerede har fået, vil jeg lige tilføje, at personligt synes jeg det er en god ide at lægge ting op på hestens ryg.
Der er mange der mener at det bør ikke være nødvendigt hvis den har tillid nok el. lign, men jeg har selv haft RIGTIG gode erfaringer med at gøre det på en hest, som havde fået det dér med rytter lidt forkert ind fra første færd.
Hun fik lov at gå med alt muligt på ryggen, tæpper, affaldssække fyldt med plastic så de fylder - det er som før nævnt, en rigtig god ide - at de også prøver noget der rager op, da det er mere det end vægten der kan skræmme. Jeg holdt den så på højkant så den ikke væltede - pas på hovene i den sammenhæng.
Hun gik også med sække med jord, men det var et problem at få dem op på hende hvis de bare vejede tilnærmelsesvist noget der skulle minde om et menneske.
De heste jeg træner nu, gør jeg det ikke så meget med, for de er helt nye og har ingen dårlige erfaringer med sig, eller forkerte vundne kampe om du vil
Men de får alligevel lov at gå med fx. flagrende plastic på ryggen, hvis de bliver bange, tager jeg det af og får dem til at gå henover det istedet, det hjælper meget.
(og man starter selvfølgelig ikke med flagrende plastic, men med små ting, tæpper , små poser der rasler lidt osv. - og til sidst kan man lægge en hel pressenning derop uden at hesten bekymrer sig om det.)
I starten skal du sørge for at have fat i tingen så du kan hive den af hvis hesten bliver bange, eller at den sidder så løst at den vil falde af af sig selv.
Hvis det falder af af sig selv sker der ikke noget, det behøver du ikke være bange for, en samarbejdsvillig hest farer ikke skræmt væk fordi der er noget fra dens ryg der lander på jorden ved siden af den.
Alt sammen er det med til at "hærde" den til livet - jo flere mærkelige flagrende larmende ting du kan vænne den til, jo bedre vil jeg sige.
Du skal nok ikke svinge dig helt op på ham før du kan ligge på ham uden at han bukker ihvertfald.
Efter min mening vil det som sagt hjælpe at han bliver tryg ved at der foregår "ting" på hans ryg på forskellige måder.
Du kan også lære ham at blive stående stille, mens du står ved siden af og løfter et ben op og berører ham på siderne rundt omkring, så han vænner sig til at acceptere den form for berøring...
Og så et godt råd, er aldrig at gøre noget som man ikke selv føler sig tryg ved, for er man selv det mindste utryg mærker hesten det jo med det samme. så hellere tage bittesmå skridt af gangen, også selvom det tager flere måneder før man kommer på ryggen af den, det er ihvertfald min holdning.