Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad f..... skal jeg gøre????
Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 22:49
Jeg har et kæmpe problem. For lidt over en månede siden købte jeg en dejlig vallak på 4 år som ikke er tilredet. Så jeg gik igang med at træne med ham og lægge trense på. Så skulle jeg lige med min veninde ud og se på en hest... ja og hvad skete der så?! For første gang i mange mange år blev jeg smidt af. Og kom rimelig meget tilskade. Bla. med en forstuet ryg. Av av. Nu er mit problem så at jeg er blevet meget bange for at blive smidt af igen. Og det er jo lidt uheldigt når jeg skal til at tilride min hest. Jeg var oppe og ligge på ham i fredags det gik meget godt indtil vi skulle skridte lidt så bukkede han og jeg fald ned og slog mit knæ. Av av igen. Mit ? er så : kan man lægge feks. sandsække i sadlen for at vende hesten til at der kommer vægt på eller det en dårlig ide??? Det er der ihvertfald nogen der har foreslået mig men jeg har aldrig selv prøvet. Har i?

Venlig hilsen Line.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad f..... skal jeg gøre????
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 07:25
mit råd ville være at finde en person der kan hjælpe dig... hesten kan sikkert mærke at du er nervøs.

Har du ikke en veninde eller lig du kan sætte op på dit ungdyr de første par gange ?

Hilsen karina, der betaler sig fra ovenstående af samme årsag.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad f..... skal jeg gøre????
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 07:45
Ja, jeg vil også sige, at du skal få en til at hjælpe dig, som ikke er nervøs. Til at sidde/ride på hesten i starten, så den ikke også bliver nervøs. Den kan jo mærke hvis du er det.

Og det vi gjorde, da min hest skulle tilrides (han var meget nervøs) var, at fylde en kedeldragt med halm, dvs "udstoppe" den, og sætte den op på ham. Det virker forbavsende godt - og den er faktisk ret tung sådan en. De fleste heste er mere bange for "højden" omme bag derer ører på ryggen, end de er bange for den nye vægt.

Held og lykke med det! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Nervøs rytter - Tilridning...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 08:36
Tjah - jeg ville være bange for, denneher kedeldragt faldt af hesten, så den blev mere forskrækket.
Det bedste er nu at få et rigtigt levende mennekse til at sætte sig op - og så håbe, mennesket forbliver levende... ;-)

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nervøs rytter - Tilridning...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 12:24

Jeg tror at du er "lidt hurtig i vendingen" - forstået på den måde at jeg synes at du skal give det tid.

Hvis din hest bukker allerede, så tror jeg ikke at du har forberedt ham godt nok. Han kender dig jo ikke endnu. Han skal være så tillidsfuld ved dig at du ikke burde være særlig nervøs for at han skal lave ballade.

Tilridning er jo ikke rodeo ;-).

Jeg havde forberedt min hoppe over flere måneder og der var nul problemer.

Jeg fik iøvrigt det gode råd (første gang hesten skulle bevæge sig med rytter på), at jeg skulle have en til at trække hende og som det første dreje hende.

Derved kan hun ikke komme til at bukke (ligeså meget).

Mh KatrineH

Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 14:42
Jeg vil sige at du ikke har gjort dit forarbejde godt nok, nu har jeg været med til at tilride 5 heste og er aldrig blevet bukket af m.m. (7-9-13).

Her ses den sidst til reden hest Enigma, dette er første gang hun har rytter og sadel på, og læg lige mærke til at hun rides rundt i grime, og der har ingen været til at holde eller trække, hun var så godt "arbejdet" at hun ikke på noget tidspunkt har sat ? ved om der nu også skulle nogle på rygger af hende, hun har taget det som en selvfølgelighed.

Så giv din hest noget mere groundwoork, det giver bonus i den sidste ende, og du skulle gerne slipper for flere skader.

Mvh
Annette

Min hjemmeside | westerninfo.dk | AL-design

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 14:58

Hej Annette

Rider du ungheste uden ridehjelm ?

Du er modigere end de fleste ;-)

KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Det handler ikke om...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 16:24
...hvad man har PÅ hovedet, men hvad man har I hovedet.
Forstået på den måde, at har man tænkt sig godt om - ja, så sætter man sig ikke op på hesten uden at være sikker på, den ikke bukker een af.
Hesten på billedet her er tre år, og ved at blive tilredet. Det er vel... femte??? gang han har rytter på.

(Og nej - jeg rider IKKE rundt inde i byen sådan der. HAVDE det været i byen havde han haft grime på.)

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Lær at træne hesten selv
Forfatter: 
Dato:  01-05-2002 11:41
Jeg underviser i hesteadfærd og kommunikation.
Jeg træner RYTTEREN i at kunne træne hesten.Hvis du lærer at læse hesten,vil du være istand til at komme problemer i forkøbet.Hvis du kan få hesten til at ville være ridehest vil du kunne tilride den uden problemer.

Hilsen Karin Petersen
TLF.59 27 00 50
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2002 01:06
Hej Line

Jeg er selv igang med at ride min hest til og der er nu gået ca. 3 uger.

Jeg var meget nervøs ved at skulle op på ham den første gang, og var bange for at han ville kunne mærke det. Så jeg bad en anden om at gøre det.

Første gang lå hun bare hen over ham, hvor jeg trak ham rundt på en volte. Derefter lod vi ham få fri.

Anden gang kom hun helt op at side i sadlen og jeg trak ham nogle enkelte gange rundt i en volte, for så at lade ham få fri.

tredie gang steg hun op og jeg trak ham rundt. Gik lidt længere væk men fulgte dem rundt i volten, for tilsidst at kunne stå inde på midten og logerer dem i skridt. Vi tog chancen og fik ham til at trave på min komando. Jeg var selv oppe at side på ham den dag.

Siden har jeg selv redet ham. dvs. den første uge foregik ved at der var en der longerede og kun jeg gav komandoerne som: skridt, trav, galop. Endvidere er det vigtigt at øve en masse parader mens du stadig er i longen.

Det eneste gode råd jeg kan give dig er, at du skal skabe tillid til din hest. Du skal kunne styrer din hest i longen ved brug af din stemme (komandoer).Det vil hjælpe dig uhyr meget, når du skal op på den og få den til det du ønsker. Hvordan skal den ellers vide hvad du vil have den til at gøre.

Jeg er nået så langt, at jeg kan styrer den derhen jeg vil og at den bøjer sig rimelig pænt i volterne. Han lystre totalt når jeg beder ham om en bestemt gangart. Men han kan dog og gør det ofte slå i galop, hvis jeg driver ham frem i traven. Han lystrer dog bagefter på komandoen traaaveee.

Efter endt ridning skridter vi ned langs marken, så han vænner sig til bilerne m.m.

Held og lykke med det.

Dantoft
(y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-05-2002 21:51
Udover alle de gode råd du allerede har fået, vil jeg lige tilføje, at personligt synes jeg det er en god ide at lægge ting op på hestens ryg.
Der er mange der mener at det bør ikke være nødvendigt hvis den har tillid nok el. lign, men jeg har selv haft RIGTIG gode erfaringer med at gøre det på en hest, som havde fået det dér med rytter lidt forkert ind fra første færd.
Hun fik lov at gå med alt muligt på ryggen, tæpper, affaldssække fyldt med plastic så de fylder - det er som før nævnt, en rigtig god ide - at de også prøver noget der rager op, da det er mere det end vægten der kan skræmme. Jeg holdt den så på højkant så den ikke væltede - pas på hovene i den sammenhæng.
Hun gik også med sække med jord, men det var et problem at få dem op på hende hvis de bare vejede tilnærmelsesvist noget der skulle minde om et menneske.

De heste jeg træner nu, gør jeg det ikke så meget med, for de er helt nye og har ingen dårlige erfaringer med sig, eller forkerte vundne kampe om du vil ;-D

Men de får alligevel lov at gå med fx. flagrende plastic på ryggen, hvis de bliver bange, tager jeg det af og får dem til at gå henover det istedet, det hjælper meget.
(og man starter selvfølgelig ikke med flagrende plastic, men med små ting, tæpper , små poser der rasler lidt osv. - og til sidst kan man lægge en hel pressenning derop uden at hesten bekymrer sig om det.)
I starten skal du sørge for at have fat i tingen så du kan hive den af hvis hesten bliver bange, eller at den sidder så løst at den vil falde af af sig selv.

Hvis det falder af af sig selv sker der ikke noget, det behøver du ikke være bange for, en samarbejdsvillig hest farer ikke skræmt væk fordi der er noget fra dens ryg der lander på jorden ved siden af den.
Alt sammen er det med til at "hærde" den til livet - jo flere mærkelige flagrende larmende ting du kan vænne den til, jo bedre vil jeg sige.

Du skal nok ikke svinge dig helt op på ham før du kan ligge på ham uden at han bukker ihvertfald.
Efter min mening vil det som sagt hjælpe at han bliver tryg ved at der foregår "ting" på hans ryg på forskellige måder.
Du kan også lære ham at blive stående stille, mens du står ved siden af og løfter et ben op og berører ham på siderne rundt omkring, så han vænner sig til at acceptere den form for berøring...
Og så et godt råd, er aldrig at gøre noget som man ikke selv føler sig tryg ved, for er man selv det mindste utryg mærker hesten det jo med det samme. så hellere tage bittesmå skridt af gangen, også selvom det tager flere måneder før man kommer på ryggen af den, det er ihvertfald min holdning. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-05-2002 08:44
Tak for de gode råd.
Mvh Line.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-05-2002 08:48
tak for de gode råd.
Mvh Line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-05-2002 22:12
Når du er så nævøs er det da det dummeste du kan gøre, at tilride den selv! Få en anden evt. berider til det!!!

anna

Husk: Det er dig og hesten der er et team. Det er jer der skal have det sjovt. Derfor kommer man ingen steder med tvang;-)
Behandel hesten ordentlig og du kommer med i et smadder godt team.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-05-2002 17:45
Hej,
Som de andre har skrevet vil jeg også råde dig til at få en til at tilride den.
Som jeg kan forstå på dit indlæg er du måske ikke erfaren nok til at tumle en ung hest. Du skal ikke tage det negativt, for der er for mange der dummer sig, også bliver bange for det.
Find en god og rutineret (For alt i verden) rytter som er vant til ungheste og vant til at ride dem til. Du kan jo selv være til det.
Mange tror det er så simpelt, men det er det absolute ikke.
Jeg kender evt en der kan hjælpe dig (Hun bor her på fyn, Korinth (Eller Fåborg 5600)Hun er vant til ungheste, hun har vel redet knap og nap 100 til, også er hun ikke så dyr som beridderne - mail hvis du skulle være interesseret. zwick00@ofir.dk

Venlig hilsen HeidiZ

> *Dem som siger det ikke kan lade sig gøre, skal lade være med at forstyrre dem, som er igang med det*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider