Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

tilridning af hest,...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 09:23
hejsa alle der ude som har forstand til at ride en hest til....

Ja jeg er jo begyndt at passe en hest som hedder La bella.
Hun er 6 år og jeg er igang med at til ride hende men jeg er kommet så langt at jeg skal lære hende at galopere... Hvad gør jeg der?
Men hun er nok det sødeste hest jeg kender...
Men tak på forhånd.
hilsen Stine & La bella...
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: tilridning af hest,...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 14:38
Rider du ture på hende ?
Jeg synes helt klart det er nemmest at lære hesten at gallopere i naturen. Det er godt for balancen fremfor at træne på banen.

I naturen vil hun måske selv gerne sætte lidt fart på, og når du føler hun vil være til at få i gallop, så give hende hjælperne til det.

I starten er det nemmest, at du rider i let sæde.
(altså står i bøjlerne). Så hestens ryg er fri.

Jeg står selv med en hest som skal til, at lære at springe an i gallop på banen. Hun kan i naturen, og hun kan også gallopere på en bane - men anspringene skal vi så først til at arbejde med nu.
Jeg tror det nemmeste for hesten er, hvis man giver den godt tempo på i traven, og så giver kommandoerne til gallop når de tfalder naturligt for hesten at springe an.
Efterhånden som hesten forstår hjælperne, så kan man begynde at sætte mindre tempo på traven forinden.

Men jeg er bestemt ikke tilridnings ekspert, så hvis nogle mere garvede har forslag eller vil fraråde den metode jeg foreslår her - så endelig ;)

|Fredenslyst Arabians | Håndlavede showgrimer | D.A.B | FA-online |
0
0
Svar på denne tråd

Re: tilridning af hest,...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2002 19:34
jeg har lige lært at man skal skubbe højre eller venster (alt efter hvilke gallop man skal i) hofte lidt frem og læne sig lidt tilbage(meget i starte!) benene skal slutte til sadlen (som altid!)man må ikke slippe "taget i hestens tøjler" og den må godt gå i et godt tempo men skal selvfølgelig være under hjælperne. Det er ok hvis den bare laver 3 galoptrin første gang så prøver man bare en gang til!
0
0
Svar på denne tråd

De første anspring
Forfatter: 
Dato:  02-05-2002 20:18
Tjaaa... Jeg vil jo helst ikke kalde mig ekspert, men jeg deler gerne ud af mine erfaringer.

Jeg er p.t. 1½ måned inde i tilridningen af min 4-årige vallak. Som forarbejde har jeg gået ture med ham, redet meget med ham som håndhest og longeret en smule, hvilket betyder, at han kender stemmehjælpen nogenlunde, måske ikke 'gaaallop!', men klikkelyde med tungen og sådan. Da jeg skulle til at galopere på ham foregik det ca. således:

Jeg springer ham an i slutningen af en kortside, starter med at friske traven i slutningen af den forrige langside, men ikke så meget, at han bliver løbet i gang, han skal SPRINGE an. Når jeg så vil have anspringet lægger jeg benene til galopanspring, og sparker (ikke losser, men et bestemt spark (læs evt. Johs. Sørensens indlæg om schenkelhjælp)) kraftigt med indv. ben, samtidig med at jeg giver stemme hjælpen og giver lidt efter på tøjlen. De første par gange var det en god hjælp med en lille spring pisk på indv. skulder. Nu er hverken pisk eller stemme nødvendig længere, og jeg er ved at lære ham, at farten ikke skal sættes op i trav før anspringet.
Som Heidi skrev, så er den en hjælp, hvis man står op i bøjlerne, til de har lært at holde ballancen.

Jeg håber du kan få det til at virke, det har virket for mig, men måske har han bare været MEGET nem

m.v.h.
Mette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider