|
|
| Hjælp lige mig! Det er vigtigt. |
| Forfatter:  |
WilliamWay |
| Dato:  |
17-04-2002 10:08 |
|
hej!
Jeg står og skal købe en ny hest. Så jeg ville gerne vide hvad jeg skal kigge efter. Jeg skal bruge hesten til dressur og nogle skovture. Er der noget ved benene jeg skal være opmærksom på? Eller noget andet ved hesten? Hvordan får man lært en hest at tage hovedet i holdning? Pænt bøjet altså....
WilliamWay:-P (i)Amerikanske Fuldblods heste er det bedste(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp lige mig! Det er vigtigt. |
|
|
Hej!
Jeg synes du skal tage en kyndig hesteperson med ud at kigge ny hest. Der er mange ting som skal undersøges, ikke blot hestens fysik, men også dens sind.
Er der ikke evt. en der hvor den hest du passer står, som har mange års erfaring med heste, og som kan hjælpe dig.
Evt kan du når du får hesten hjem, få en dyrlæge til at give hesten et sundhedstjek - de penge er i hvertfald givet godt ud.
Noget af det jeg ville kigge efter er følgende:
- ser hesten generelt sund og rask ud
- er dens foderstand i orden
- er hestens ben "rene" uden buler - hævelser o.a.
- er dens pels blank og pæn
- er dens øjne friske og livlige
- har den ok afføring
- hvordan bevæger hesten sig - må ikke være halt/stiv
- hvordan er dens manerer.
- har den nogle staldfejl - krybbebidning/væven
- hvordan er den at ride
håber du kan bruge noget af det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
WilliamWay |
17-04-2002 11:13 |
|
1000000 tak! det med dens sind har jeg selv "evne" til at mærke!!
WilliamWay:-P (i)Amerikanske Fuldblods heste er det bedste(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sara |
17-04-2002 11:48 |
|
Hej William.
En anden vigtig ting er at du skal være der hele tiden under remvisningen. Følg med i striglingen, opsadlingen etc. Dette giver dig gode fingrpeg om hvordan hesten er og lad den ejeren gør det. Så kan du også aflæse om hun finter lidt.
JEg har prøvet at købe en pony engang for lang tid siden, som blev via voldgift sendt tilbage.
Vi gjorde nemlig den fejl at lade pigen være alene med ponyen da den skulle sadles op. sådan mest for hendes skyld - hun var jo ikke så glad.
Hesten viste sig at være dopet og 1. gang jeg skulle efterspænde gjorden derhjemme, rejste den sig på bagbenene. Den ville bar eikke have spændt gjord.
Dyrekøbt erfaring som hermed er givet videre!!
M,.t. hesten helbred og bentøj - få den dyrlægetjekket og hvis du vil ofre det røgntenfotografereet. Lad handlen komme an på dyrlægekontrollen og fuld forsikringsdækning. Så er du dækket ind - i hvert fald så godt som man kan gøre det.
Held og Lykke
SaraRigtige mænd - muger ud for deres kæreste!!:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sara1 |
17-04-2002 12:35 |
|
Jeg syntes du skal få dyrlægen med ud. Sidst jeg fik et købstjek kostede det 1000 kr. for min dyrlæge. Men det er pengende værd!!!
Det kan jo være meget som en almindelig person ikke kan se.
Tænder
Kæbe
ben
Bug
Hud
øjne
stråle
kønsdele
osv.
Sara sk@besko.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp på vej |
APALADINI |
17-04-2002 16:32 |
|
Jeg gør altid det at jeg får sælgeren til at skrive i en kontrakt at hesten skal dyrelæge checkes og, dyrlægen skal give et skriftlig report, hvis jeg akcepterer dens tilstand så betaler jeg dyrlægen hvis jeg ikke akcepterer dyrlægens tilstand så lader jeg ejeren betale dyrlægen. NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL http://black_swan49.tripod.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp på vej |
Pjuske |
17-04-2002 19:57 |
|
Hej William
Jeg ville bare lige sige at det der med at den skal gå med hovedet i holdning og pænt bøjet på mig lyder som om der er noget du har misforstået.
En hest kan sagtens gå helt ude af samling men med hovedet på den omtalte måde. Nej det du skal sørge for er at ryggen og halsen bliver brugt. Det er dem der er vigtig for samlingen.
Hesten skal helst være i ligevægt det vil sige at den går lige meget på både forpart og bagpart. Men da vi jo sidder på forparten og der derfor kommer mere vægt på den ligeså snart vi sætter os op er det vigtigt at den, jeg ved ikke om man kan sige træder ind under sig, og får vægten mere på bagparten. Men vægten skal i hvertfald fordeles lige. 50 foran 50 bagpå.
Og så skal ryggen helst ikke bue nedaf. Men nærmest opad. Det sker automatisk hvis hesten bruger bagbenene ordtentligt.
Og så må hesten gerne have overhals og mørbrad. Det vil sige de øverste muskeler på halsen og de to store der ligger ved siden af rygsøjlen. De er nemlig nødvendige ved samling.
Underhals altså de underste muskler på halsen er det i orden hesten har hvis bare overhalsen også er i orden men ellers så skal det undgås for den muskel opbygges blandt andet ved skindsamling. Altså samling som ikke er samling.
Men lidt må den gerne have for når hesten bare er sig selv så bruger den den muskel.
Nå men så var det hvordan du lærte hesten at samle sig. Ja det tager lang tid hvis det skal gøres ordtentligt. Men helt generelt.
Du starter med at opbygge musklerne ved skridt og gallop helst mens du løslongerer. Selvfølgelig skal du ikke glemme traven men den er mest med til underhals opbyggelse.
Det næste skridt er at lære hesten at det er rart at samle sig under rytter. Det er nemlig rart for hesten. Men husk det er kun rart hvis den har musklerne.
Det er meget forskelligt hvordan hestene finder ud af at det er rart så prøv dig lidt frem. Min fandt ud af det ved at jeg fjedrede altså fulgte den hoveds bevægelser.
Men det er forskelligt. Prøv dig lidt frem. Men husk ! Det er ikke dig der skal holde hestens hoved. Det er hesten. Så brug ikke indspændings tøjler og den slags. Det hjælper ikke til samling.
Og prøv selv. Men jeg ville prøve kropskommunikation. Det er godt med en nu hest så i lærer hinanden at kende og får et godt forhold. Desuden er løslongering en del af kropskommunikationen.
Du kan eventuelt kontakte en proffesionel træner. Jeg selv ville anbefale Heidi Vineke men du kan også selv prøve.
Håber du kunne bruge det selvom det ikke handler så meget om dine spørgsmål.
Hilsen Pjuske.
Rom blev ikke bygget på en dag. Husk det nu.
Håb på meget. Forvent lidt. Ros selv det mindste forsøg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår ikke... |
|
|
William, skrev du ikke igår under en anden tråd, at du havde en DV-hoppe på 10 år, 176cm, der går MA-dressur og springer 165cm med rytter, kåret og prægtig at se på??? Som du havde købt for 22.000kr???
Mvh DorteCL"CARPE DIEM"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg forstår ikke... |
Katrine |
18-04-2002 11:16 |
|
Som de fleste andre vil jer forslå at du tager en dyrlæge med ud og kigger på hesten før du køber den, for selvom den kan se sund og rask ud den dag, er der måske ting som vi købere ikke lige kan se, og derfor ofte har brug for en dyrlæges mening!
Hilsen Katrine
:-D "Hvordan kan du forvente at andre skal kunne holde på dine hemligheder, når du ikke engang selv kan":-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
18-04-2002 13:21 |
|
Ja - jeg sidder også og undrer mig !! Læste jo dine indlæg William under Canastas tråd på hyggen omkring ønsker og købspriser på heste, hvor du postede rigtig mange indlæg og fortalte om din fuldblodssag til 22.000,- kr, 10 år gammel, da du købte og den kunne både dressur og spring. ???????????????????????????
Skal du nu ud og have en ny ????
Har du i virkeligheden en hest overhovedet og skal du reelt ud og købe en ny ????????
Det hele virker ret underligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke5 |
18-04-2002 16:55 |
|
Vi er vist mange, der undrer os... Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...Rikke5 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det virker også lidt underligt, at du spørger til om hesten går til biddet og pænt bøjet - altså, det kan godt være det bare er mig, MEN SÅDAN NOGET VED MAN DA, HVIS ENS EGEN HEST GÅR MA !!!!!!
Eeeeller, er der måske lidt fuskeri?? Hvem ved?
Nastassia P. Ulrich Atigon og Krumme
"Even the smallest person can
change the course of the future."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
WilliamWay |
19-04-2002 10:06 |
|
Tag og tag jer sammen!! Læs mit inlæg Til alle!! Til alle i ander der har svaret: MANGE TAK!WilliamWay:-P (i)Amerikanske Fuldblods heste er det bedste(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg forstår heller ikke... |
Dorte H. |
19-04-2002 16:20 |
|
Samantha har vist også haft en DH hoppe efter Royal Z 1, som jeg hjalp hende med at finde en masse oplysninger om.
Øhhhhhh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg forstår heller ikke... |
Jeanette |
06-05-2002 11:40 |
|
Tror hun fusker lidt??
Har også læst de gamle indlæg om din fantastiske hoppe, og kan den gå M klasser med dig, så ved du vel hvad det vil sige at hesten går rigtigt ik???
*Undrer mig med de andre* :-D Jeanettes Motto : Du har kun det FUN du selv blander 
"Alt" jeg skriver er hvad jeg gjorde dengang jeg havde hest selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|