Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 10:20
Jeg har egentlig altid været lidt i tvivl om hvad forskellen er på de forskellige sidebevægelser.

schenkelvigning
Versade
Traversade
Sidetraversade

Der skulle vel ik være en der kunne give mig en god definition eller forklaring på hvad derer hvad!!
og evt hvis der er flere end dem der er nævnt her!!

På forhånd tak
Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Re: sidebevægelser
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 10:38
Schenkelvigning: bruges til konkurrence ridning i de lette klasser - hesten skal være ligeudrettet men bevæge sig skråt sidelæns på diagonallinien

Versade/Kontra versade: Hesten er bøjet, hestens indvendige bagben skal træde ind til hestens tyngdepunkt i samme spor som udvendige forben.
Bruges som samlende øvelse. Versade rides ofte på hovslaget, hvor forparten så føres indenfor hovslaget.

Traversade/renversade: Hesten er bøjet, hestens udvendige bagben træder ind til tyngdepunktet i samme spor som det indvendige forben. Rides Traversaden på hovslaget vil det være bagparten der føres inden for hovslaget.

Sidetraversade: er en Traversade på diagonallinie, dvs at hesten stadig skal være bøjet og udvendig bagben skal træde ind til tyngdepunktet

Charlotte
---Hvad hjælper det at have 50 års erfaring, hvis det er 1 års erfaring, som har varet 49 år for længe? :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 10:44
Tak!! Det var lige den forklaring jeg stod og manglede!!!

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 12:48
Hej.
Husk at schenkelvigning er løsgørende øvelse!
Versade, traversade er samlende øvelser.

Hilsen Nutti
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 14:48
hmm dette spørgsmål minder mig om et jeg godt kunne tænke mig et svar på.

Hvor tidligt lærer i jeres heste traversade og sidetraversade?

Jeg synes ofte jeg hører fra folk jeg kender at kort efter de har lært deres hest at lave schenkelvigninger, så er de allerede i fuld gang ved sidetraversaderne.

Forvirrer det ikke let hesten, altså når den endnu ikke er stabil i schenkelvigningerne (ok, det ved jeg jo selvfølgelig ikke om de er, men efter maks en måneds træning i sidebevægelser).

Selv træner jeg stadig kun schenkelvigninger og versader. Og påbegynder ikke de andre sidebevægelser førend min hest og jeg kan lave schenkelvigninger udført 100% korrekt. Men er det netop det forkerte at vente?

Håber nogen vil svare, for bliver efterhånden ret i tvivl!

tak :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 15:03
Jeg vil lære hesten at lave versader og traversader (og de tilsvarende modsat) først. Det er nemlig samlende øvelser og bæringen bagfra er vigtig hvis man ønsker en hest der kan holde i mange år. I starten er jeg så personligt fuldstændig ligeglad med hvor hesten placerer sit hoved, det skal nok komme på plads med tiden pga den tiltagende styrke bagtil og sikkerheden hvormed den kan lave øvelserne.

Når den så kan det vil jeg gå over til sidetraversaderne (der i så fald ikke vil være noget problem) og ride dem med forskellig bøjningsgrad.

Først når jeg har styr på det vil jeg begynde at overveje at tage på stævner (hermed mener jeg klasser der indeholder sidebevægelser), for den ekvipage der kan lave alle disse 4 sidebevægelser (versade/kontraversade/traversade/renversade) har styr på alle 4 ben på sin hest

Til stævnebrug vil jeg så lave en næsten ikke bøjet sidetraversade i stedet for en schenkelvigning - dommerne kigger alligevel ikke på andet end benene og kan de se en overtrædning så er de lykkelige og opdager ikke at hesten faktisk er en lillebitte anelse bøjet.

Charlotte
---Hvad hjælper det at have 50 års erfaring, hvis det er 1 års erfaring, som har varet 49 år for længe? :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 11:34
He He ..

Når jeg kludrer rundt i travers/sidetravers og lign...
Er jeg meget glad for min Politikkens ridebog...den har nogle super ilustrationer af den slags øvelser...
desuden er de også forklaret i det kompendie der hedder Rideteori lavet af DRF....

Jeg syntes det er rart at have den slags stående så jeg altid kan slå noget op.....

MVH
Camilla
:-D Lands End :-D
Bliver en stjerne når hun bliver stor!
*GG*
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på hesten...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 11:45
Jeg vil nok mene at det kommer meget an på hvilken hest man har Landy er ret ung og er ret højt sat fortil...
Hende er jeg så småt begyndt med Shenkelvigning på ...fordi jeg mener at hun skal lære de samsidige hjælpere at kende...

men på hende vil jeg vente med de samlende øvelser fordi... hun har været opereret i bagknæene og er slet ikke klar til de samlende øvelser. Desuden er hun lidt svær at få til at ligge sig frem og ned...

Min gamle hest lærte versader lige som han var ved at forstå betydngen af schenglevigning (samsidige hjælpere) Fordig han var ret slem til at smide ryggen, og han var desuden ældre da jeg begyndte med schenkelvigningerne.

Efter min opfattelse er der mange Prof. ryttere der begynder sidebevægelserne tidligt..Ikke for at træne en perfekt øvelse, men for at få et ekstra redskab til at styrke/smidiggøre hesten..
Samt kontrolere at hesten er under hjæperne.

MVH.
Camilla
:-D Lands End :-D
Bliver en stjerne når hun bliver stor!
*GG*
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det kommer an på hesten...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 19:00
Hej...
Man kan faktisk starte tidligt med f.eks. "versaden".
Absolut ikke fordi den skal trænes som en færdig øvelse, men bruges til at lære den unge hest at være stillet og samtidig havde styr på skuldrene. Altså for at styrke hesten.
Og glem ikke at man ikke laver øvelserne for at det skal se flot ud men for at smidiggøre og gennemarbejde hesten. Alle øvelser er faktisk til for dette. Selv piaff og passage. Ikke fordi det ser flot ud at de løfter benene. For man kunne jo ligeså godt lære dem andre flotte øvelser for fornøjelsen skyld!
HUSK PÅ DET! DET har mange ryttere vist glemt!
Nutti
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider