Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp!!!(igen!)
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 09:55

Det her går bare ikke...
Når jeg rider min "plejehest" går det så stærkt så stærkt. Som om han tror han er et lyntog. Og det er hele tiden.både skridt , trav og galop. jeg har slet ikke kontrol over ham, slet ikke nok arm/benkræfter til at holde ham i, ja i det mindste bare nogenlunde normal tempo.
Selv skridten er som en lyhurtig trav, og traven og galop..uha da...som om han tror han er en galophest.
Og hvergang jeg drejer ham ud fra hovslaget så styrter han fremad, og når vi drejer er det som om han drejer skrå....det hele går sgu så stærkt. Jeg er begyndt at ride ham med indspændingstøjler for ellers kan jeg godt glemme at om kontrol/samling. og jeg har det elendigt med at ride med dem. men hva dælen skal jeg gøre.? det er som om han er totalt hyper hyper hyper aktiv. Har prøvet alt...og de der halve parader...det hjælper ingensteder...jeg går død... Han er på fold hele dagen, har to andre heste at lege med.
I forgårs tænkte jeg: "Fint! han skal bare ha lov at krudte af!" så jeg longerede ham først i 20 min, men nej, det havde ingen virkning. Hesten er utrættelig.
Igår tænkte jeg så"fint! Jeg krudter ham af i galop!" så jeg varmede op og da vi kom til galop, fik han lov at galopere... planen var indtil han slet ikke kunne mere..... laaang tid......han styrtede bare derud af! det går så stærkt at vi er ved at styrte i svingene! og han kunne ha blevet ved! han løb og løb....elsker at løbe! jo hurtigere jo bedre! efter 10 min, måtte jeg gi op...jeg kunne ikke mere.....ridningens tempo herefter var astadig lige hurtig som før....intet resultat...hesten er utrættelig....Hvad hulen gør jeg for at få ham til at slappe bare lidt af????
Det er virkelig et meget stort problem for mig, og nok også for ham, for det er ikken en nydelse at være ude og ride når det går så forbandet stærkt.
Håber I kan hjælpe hurtigt!

Knus Line
0
0
Svar på denne tråd

Re: hesten løber
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 10:28
Det lyder jo unægteligt som en dårlig situation du og din hest er i!!
Hvordan har han det med den basale dressur?
Reagere han på stemmen/lyde??

Mit råd ville nok være at longere ham. Gå helt tilbage til basic training. Lærer ham at lystre på stemmen. Parere, skridt, trav, galop rolig mv.
først uden rytter til han kan gå det du mener han skal kunne i longen. Så komme en rytter på, stadig i longe, og se hvordan det så går!!

Det kan jo godt tage nogle uger, men det lyder til at være det værd!!

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 10:47
Den basale dressur???
han er aldrig blevet "rigtig tilredet", men kan da skridt , trav, galop, parere, og dreje til højre og ventstre. men det er også det.
Men jeg vil prøve det med longen.
knus Line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 11:07
find et sted hvor der er en roundpenn og begynd med at bede hesten at skridte, hvis den ikke hvil og begynder at løde så lad ham løbe så længe han vil, når han så begynder at vil gå i trav eller tilbage til skridt så få ham til at løbe videre indtil du bestemmer at han skal komme ned i hastighed.

Så begynder det ikke at være sjov for ham fordi nu bestemmer du. nu begynder han at tænke og så kan du begynde at kontrollere ham. Jeg tror at du skal tilbage til basics. . NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL
http://black_swan49.tripod.com/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 13:50
Har du overvejet at få noget hjælp fra jorden - altså undervisning?
Det han i allerførste omgang skal lære er at parere fra skridt. Og så masser af ros. Når du rider ham, så prøv at lave en masse parader fra skridt, f.eks. ride på en firkant og så lave en parade i hvert hjørne. Når han lystrer på det, kan du lægge halve parader i hjørnerne i stedet. Så snart han går i trav, tager du ham op i en parade igen. På den måde kan du begynde at lægge de halve parader ind i ridningen. Når han altså forstår og lystrer en parade. Det kan der sikkert gå lang tid med. Efterhånden kan du overføre det i traven - altså skridt - trav - parade o.s.v., o.s.v. Han skal lære at stå stille i paraden, blot i nogle sekunder (tæl til 7), med masser af ros bagefter. Han skal kun gå i skridt på dit signal - masser af ros bagefter.

Det er en lang vej du skal ud af med ham. Det skal du forberede dig på. Du når de bedste resultater ros og tålmodighed. Hiven og flåen i tøjlerne er strengt forbudt!! Ligesom råben og skrigen (siger ikke, at du råber og skriger)

Rigtig meget held og lykke med det
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 14:51
det lyder for mig som om hesten generelt er noget panisk over selve det at blive redet.... den flygter bare hovedkulds derudad. Hvis du siger at hesten aldrig er blevet rigtig tilredet (og er det der med at vænne den til rytter blevet gjort på en ordentlig måde)så start med arbejde fra jorden. Lær hesten at respekterer dig, men vis dig samtidig også som en hesten kan have sin fulde tillid til!

Og så ville jeg absolut få noget undervisning inden i virkelig vælter i svinget, og det går helt galt!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 22:45
Hej :)
pas også på med biddet...Mange heste forstår ikke princippet i biddet, og løber derfor bare fordi de er bange for det der sidder i munden på dem -især hvis de har haft dårlige oplevelsermed det...
har selv en lignende hest -som var helt ustyrlig med bid og et blidt lam når jeg red med grime...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider