Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pisk??
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 22:19
Hej allesammen
Jeg vil gerne have en debat i gang om brugen af pisk; både på rideskoler, men også i konkurrencer.
For knap en måned siden begyndte jeg at ride galopheste, og når jeg nu ser løb i fjernsynet, kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan nogle jockyer kan få lov til at bruge pisken så groft som de gør. Efter min mening burde det forbydes at bruge pisk under løb og konkurrencer.
Er der andre der gerne vil af med pisken (?) så vil jeg meget gerne høre fra jer.
MVH Bolette
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pisk??
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 23:04
Hej Bolette

Hhmmm..pisken kan jo sådan set være et godt hjælpemiddel, hvis det bliver brugt korrekt.

Men jeg har også undret mig over hvor meget pisken bliver brugt i f.eks. væddeløb. Er det virkelig så nødvendigt at piske dem frem?
De kan da ikke have det særlig godt med f.eks. at have vundet på en hest, som har vundet bl.a. vha pisk. Selvfølgelig skal hesten også i forvejen kunne løbe stærkt for at vinde, men tror nu også pisken spiller en til tider afgørende rolle i væddeløb.

Jeg ville gerne bidrage med mere, men lige nu er jeg for træt, så det må vente til i morgen eller om et par dage.

Men synes det er en god debat!

Hilsen Louise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 09:35
Hvis du kigger på en galoppisk, så ender den i to "flapper" af bøjeligt læder.
Man slår ikke på selve hesten, men i luften ved siden af den, og flapperne slår sammen og laver "slå-lyden".

Der er kikkert og kamera på løbene hele tiden, både i trav- og galopsport, og hvis nogen af deltagerne bruger pisken for meget, så bliver de diskvalificeret.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 11:49
Jeg så engang et galopløb i fjernsynet( JAAHH! Endelig noget med heste!), men fik det så dårligt af at se at hestene i dén grad blev pisket så voldsomt,at jeg endte med at slukke for det! Læste efterfølgende et interview med en dyrlæge, som fortalte at hun efter et galopløb havde skullet tilse en hest nede i stalden, og dér havde set at flere af hestene havde hævede striber og mærker efter pisken.
Men ellers er jeg selv tilhænger af at ride med pisk, som et godt hjælpemiddel i træningen. Jeg rider selv altid med pisk hver dag når jeg træner min dressurhest.
Og også med sporer for den sags skyld..

Mvh. Mathilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 15:12
Jeg synes at et stort problem er brugen af piske på rideskoler. Jeg mener principielt at det er forkert at give en urutineret rytter en pisk i hånden og lærer dem at pisken er et must.

Selvfølgelig kan børn jo ikke slå så hårdt - og nej argumentet kunne måske også være at de ikke kan nå omkring hesten med benene. Men.... jeg synes stadig ikke at dette er nogen undskyldning for at lade børn sidde og banke løs på en pony med en pisk! Og det har jeg set mange gange på rideskoler... tilknyttet en kommentar fra ridelæren om at "bare stik den nogle" ! Det hører efter min mening ingen steder hjemme.

Tilgengæld er jeg også tilhænger af pisken som en forlængelse af schenklen, men mener absolut ikke at den skal bruges som straf.
0
0
Svar på denne tråd

Straf overdreven brug af pisk o.l.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 17:50
Hejsa.
Jeg bruger jævnligt spore og /eller pisk når jeg rider dressur, men kun som korrektionsmidler og ikke til afstraffelse !
Det jeg gerne så at man indførte var, at man slog meget hårdere ned på overdreven brug af sporer/pisk til feks. stævner. Til stævner ser feks. små rideskoleelever at privatryttere får lov til at tee sig med både pisk og spore uden at det "koster" noget.
Men hvorfor er det "sejt" at ride med spore og pisk, hjælpetøjler osv. ? Hvorfor er det ikke sejt at kunne ride sin hest uden disse hjælpemidler ? Kunne de folk som er enige med mig i dette ikke være med til at starte en holdningsændring ? Lad os rose dem som enten rider uden spore eller pisk. Lad os rose dem som har rolige nok underben til at kunne ride med spore. Lad os rose dem som rider med pisk, men som kun bruger den til korrektionsmiddel. Lad os rose dem som bruger pisk og spore som det de er skabt til, og ikke som afstraffelsesværktøj ! Og lad os sprogligt "slå - ned" på dem som bruger pisk og spore forkert.

MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: Straf overdreven brug af pisk o.l.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 17:49
Jeg er ridelære på en rideskole, og mine elever får ikke lov til at bruge hverken pisk eller spore. Jeg syndes da ikke det er nødvendigt at lære f.eks. børn at det ikke gør noget at slå dyr/heste. Man kan SAGTENS lære at ride uden pisk og spore, vi bruger f.eks. horsemanship, hvor eleverne lære at arbejde med hesten fra jorden.. Det er slet ikke nødvendigt at ride med pisk eller spore på rideskolehestene, da de har tillid til mennesket og vil gøre alt hvad man siger 8lidt ligesom en hund.. Jeg ville ønske at alle rideskoler brugte horsemanship, for man lære hesten at kende MEGET bedre, dens behov o.s.v. I stedet for ser jeg jeg mange ulykkelige heste, for deres ejer forstår dem ikk´...ØV:-(
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 17:57
Jeg har gået på Sportsrideklubben Lerbæk, og der tæsker de simpelthen løs på deres elevheste, og lære eleverne det samme, så derfor er jeg meget imod pisk!!!
0
0
Svar på denne tråd

til MARIA..
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 18:24
Hej.. Jeg syndes det er fedt du advare folk til at gå på Sportsrideklubben Lerbæk, for jeg har oplevet det sammen. Der hvor jeg gik til ridning i et par år, der tæskede ridelæren også løs på hestene.. Jeg blev squ så sur at jeg meldte ridelæren til dyrenes værn, og jeg tog billeder af hestens ar/men´ efter de tæsk de havde fået.. Hun blev selvfølgelig fyret, efter Dyrenes værn kontrollerede stedet og hestene.Så MARIA hvis du har mod på det, syndes jeg du skal kontakte Dyrenes værn og snakke med dem, du kan sagtens være ANONYM i sagen og dit navn vil aldrig blive nævnt..Du vil gøre en STOR tjeneste for de kære heste... Held og lykke hvis du tager modet til dig.. Hvis du har brug for lidt "vejledning" om hvordan man anmelder og hvad der sker, så skriv: trineskudstrup@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

Re: til MARIA..
Forfatter: 
Dato:  06-06-2002 20:01
Jeg synes brugen af pisk og sporer er unødvendigt. Er det ikke finere at hesten går rigtigt uden andre hjælpemidler end de naturlige hjælper (schenkler, stemme, hænder og sæde)? De gange hvor hesten ikke går korrekt, kan det så ikke lige så godt være rytterens fejl? Er der givet tydelige tegn og har hesten forstået dem?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider