Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

'Hold mens legen endnu er god'
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 18:14
Jeg har spekuleret på en lille ting her de sidste par dage. Nemlig den der sætning med 'stop mens legen er god'.
Jeg har det sådan, at når Malik er rigtig tvær og fjoller rundt og vil gå imod mig hele tiden og ikke vil lytte til mine hjælper, så blir jeg så pokkers stædig! De dage er han somregel også meget meget frisk.
Så bliver jeg ved med at ride til han gider køle lidt mere ned og lytte til hvad jeg 'siger'.
Og har jeg efter 3 kvarter til en time løbet ind i den samme dør, opgiver jeg.

Får så kan jeg ikke se nogen fremskridt og jeg er selv helt smadret.
Andre gange kan jeg mærke fra starten af, at det her kan jeg ligeså godt glemme. Han gider ikke i dag og har tankerne alle andre steder end hvor han skal have dem. Så laver jeg somregel noget andet eller stopper ridningen helt.

Men når han så går helt dejligt såe....
Ja. Altså jeg plejer, at varme op ved at ride en tur på et kvarters tid. Og så tager jeg ind på banen.
Lad mig give et eksempel:

I dag havde jeg redet den der kvarters tur.
Så gik jeg ind på banen som sagt. Her gik han super! Han er endelig begyndt at vente på mig i shenkelvigningen og lave dem ordenlige. Så efter at have redet det 5-6 gange stoppede jeg med det.
Og han er ved at lære at ride kontragalop. Og det gik også mægtig godt i dag. Det øvede vi lige 3 gange og stoppede så. Så øvede vi alt det han nu kunne og havde lært og det gik også bare godt.

Her de sidste par dage er han endelig begyndt og kunne lave gode traversader og vil gå til bidet i galop osv.
Og det er jo et stort fremskridt får os og jeg bliver så glad når det går godt(of course!).

Men så stopper jeg allerede efter et kvarter!
Og det har jeg gjordt de sidste par dage.
Jeg er lidt bange får at lave den der 'en gang for meget' og ødelægge det hele. Og hellere slutte imens han er villig og skøn. Som sagt: mens legen er god!

Så spørgsmålet til jer er:
Hvordan definere i udtrykket: Hold mens legen endnu er god???
Og synes i jeg skal fortsætte i længere tid?
Er det får lidt tid at ride en hest, som er i god kondi og kan holde til/vil ride længere tid?
Blir kondien dårligere hvis jeg kun rider den lille tur på 5-15 min og 15-20 min dressur?

Selvfølgelig er det ikke hver dag det er sådan, men alligevel...jeg har nemlig ikke redet mere end 20-35 min de sidste par uger. Så jeg kom sådan til at tænke på det.

Håber på svar.

Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-D

Læs mere om mig og min hest her!

Mvh Nancie og Terroristen
0
0
Svar på denne tråd

Re: 'Hold mens legen endnu er god'
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 18:40
Min opfattelse af den talemåde har altid været at sørge for at hesten også synes at ridetimen er sjov.

For mit eget vedkommende har det betydet at jeg hver gang jeg har lavet noget nyt og svært har jeg bagefter redet noget som jeg ved Monty godt kan lide. Af uransagelige årsager elsker han schenkelvignigner, så hvis vi har prøvet noget svært/nyt og han har gjort et par gode forsøg - så tager vi en pause i det nye og laver et par schenkelvigniger.

Jeg foretrækker at nøjes med at lære hesten EN ny ting ad gangen. Når jeg så har lavet den nye øvelse et par gange, slutter jeg i det øjeblik den er nogenlunde så god som jeg kunne forvente at den når at blive på det stadie af træningen - og så rider jeg videre i "normal dressur" - altså ting vi kan i forvejen.

Husk også at når en hest lærer nye øvelser, er det tit øvelser der stiller nye fysiske krav (den skal bruge sig på en måde der er uvant), så selv om du måske rider kortere tid en ellers kan den ende med at være øm bagefter. Så gå langsomt frem, så musklerne kan nå at følge med.

Hvis du synes at dressuren skal slutte efter kort tid, og hesten har arbejdet koncentreret - så er jeg sikker på at den vil nyde at slutte af med 15-20 minutters skridttur i skoven. Specielt hvis den efter turen kommer i en boks, mener jeg at det er vigtigt at den lige kommer ud og slapper af.

Hygge
£isbeth
Be prepared.
Always expect the unexpected.

Jeg leder efter ny hest - se min
købsannonce
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 19:34
det er som taget ud af mine tanker....det Lisbeth siger der!

Jeg vil bare lige fremhæve et par af de ting hun siger.

Nemlig at jeg synes deter en rigtig god ide at slutte timen af med en 15 min. tur. Især når "timen" så kun vare de der 20 min.

Og så det med at ride noget hesten godt kan og godt kan lide. Det er vigtigt for dens selvværd, at kunne mærke at den kan gøre det lige så godt som du vil have det. Og så "glemmer" den ik gamle øvelser!!

Jeg ville nok, ligesom Lisbeth, lærer hesten en ting af gangen, især når det hele er så komprimeret som på 15-20 min. Det kan hurtigt gå hen og blive en stor rodebunke!!

Held og lykke med det
Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 20:05
Takker for svarene.
Til det med at ride en tur til sidst: Jeg traver og skridter af på en tur. Vi har desværre ingen skove i vores område. Kun marker og markveje.

Det med de øvelser: Shenkelvigning og traversaden er noget han har kunnet længe.det var bare lige mig der skulle lære at udføre dem rigtig. Han kunne nemlig godt med min træner. Men flere gange med mig begyndte han at løbe igennem skulderen. Så fandt vi på et lille fif og det har så hjulpet, så han ikke gør det mere og gør det ordenligt.

Kontraen er så det nye. Jeg tror min træner snakkede noget om, at det var får at se hvordan hestens balance var i galoppen(hæng mig ikke ud for det. Jeg mener bare det var noget i den retning hun sagde).
Men som jeg skrev øver vi den heller ikke mere end 2-3 gange. Dvs. jeg laver en volte tilbage og rider kontra halv ned af langsiden og rundt i hjørnet og halt den anden langside. Og går så i trav der.

Håber på flere svar og meninger:-)

Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-D

Læs mere om mig og min hest her!

Mvh Nancie og Terroristen
0
0
Svar på denne tråd

Det skal jo være SJOVT!
Forfatter: 
Dato:  12-04-2002 01:26
...BÅDe for hest og rytter. Derfor skal time altid sluttes med noget begge parter synes om. det kan være schenkelvigninger eller en skovtur. Det kommer i & for sig ud på eet...

Hvor længe man rider er ikke afgørende - grundkonditionenen bygges fint op ved turridning og musklerne opbygger du ved langsomt at bede hesten gå samlet %& "i holdening" i længere og længere tid ad gangen.

Husk, at hesten ikke skal samles sammen HELE tiden - det er simpelthen for anstrengende i starten... Man skal sætte tiden, hvor hesten arbejder koncentreret LANGSOMT op - meget, meget langsomt...

det er jo ikke kun fysisk hårdt - også mentalt!

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider