Jeg har spekuleret på en lille ting her de sidste par dage. Nemlig den der sætning med 'stop mens legen er god'.
Jeg har det sådan, at når Malik er rigtig tvær og fjoller rundt og vil gå imod mig hele tiden og ikke vil lytte til mine hjælper, så blir jeg så pokkers stædig! De dage er han somregel også meget meget frisk.
Så bliver jeg ved med at ride til han gider køle lidt mere ned og lytte til hvad jeg 'siger'.
Og har jeg efter 3 kvarter til en time løbet ind i den samme dør, opgiver jeg.
Får så kan jeg ikke se nogen fremskridt og jeg er selv helt smadret.
Andre gange kan jeg mærke fra starten af, at det her kan jeg ligeså godt glemme. Han gider ikke i dag og har tankerne alle andre steder end hvor han skal have dem. Så laver jeg somregel noget andet eller stopper ridningen helt.
Men når han så går helt dejligt såe....
Ja. Altså jeg plejer, at varme op ved at ride en tur på et kvarters tid. Og så tager jeg ind på banen.
Lad mig give et eksempel:
I dag havde jeg redet den der kvarters tur.
Så gik jeg ind på banen som sagt. Her gik han super! Han er endelig begyndt at vente på mig i shenkelvigningen og lave dem ordenlige. Så efter at have redet det 5-6 gange stoppede jeg med det.
Og han er ved at lære at ride kontragalop. Og det gik også mægtig godt i dag. Det øvede vi lige 3 gange og stoppede så. Så øvede vi alt det han nu kunne og havde lært og det gik også bare godt.
Her de sidste par dage er han endelig begyndt og kunne lave gode traversader og vil gå til bidet i galop osv.
Og det er jo et stort fremskridt får os og jeg bliver så glad når det går godt(of course!).
Men så stopper jeg allerede efter et kvarter!
Og det har jeg gjordt de sidste par dage.
Jeg er lidt bange får at lave den der 'en gang for meget' og ødelægge det hele. Og hellere slutte imens han er villig og skøn. Som sagt: mens legen er god!
Så spørgsmålet til jer er:
Hvordan definere i udtrykket: Hold mens legen endnu er god???
Og synes i jeg skal fortsætte i længere tid?
Er det får lidt tid at ride en hest, som er i god kondi og kan holde til/vil ride længere tid?
Blir kondien dårligere hvis jeg kun rider den lille tur på 5-15 min og 15-20 min dressur?
Selvfølgelig er det ikke hver dag det er sådan, men alligevel...jeg har nemlig ikke redet mere end 20-35 min de sidste par uger. Så jeg kom sådan til at tænke på det.
Håber på svar.
Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-DLæs mere om mig og min hest her!
Mvh Nancie og Terroristen