Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dommer?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 13:49
En af min veninde var til dressur stævne med sin travhest.. han er en kanon dressur hest, han kan dog godt drille lidt med at var tøjle halt istarten..(det er nogle travheste) Han haltede to skridt dommeren kaldte hende op til sig.
Der kom en lang snak og det endte med at hun hoppede at hesten og gik ud.. Det dommeren sagde var. At heste var halt og hun sagde at det var de en gang imellem og det havde ingen betydning(hvis i kigger på nogle travhest når de præsentere ser de ud som om de er halte men det er de altså ikke). Nå men så sagde dommeren at travheste ikke hørte til på en dressur bane eller spring bane. De hørte til på banen eller slagteren. Jeg har altså haft med travhest at gøre i 5 år. og da jeg fik det afvide gik jeg hen og brokkede mig til dommeren. Jeg har aldrig været så arrig i hele mit liv.. Det er svineri synes jeg.Og heste har startede løb en gang og den er 13 år.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Dommer?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 14:35
korrekt eller ikke korrekt det var dommerens bedømmelse, og den kan ikke ankes, husk det!!!! NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL
http://black_swan49.tripod.com/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 14:38
'Dommeren har jo altid ret'...
Jeg har også været ude for noget være noget til et stævne med de dommere. Det var en parti-dommer.

Men det er da vild træls hun ikke en gang fik redet sit program. Og det var da ikke en særlig venlig måde at sige det på. Altså sin mening om travheste.

Men nogen er jo lidt...anderledes...æh...

Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-D

Læs mere om mig og min hest her!

Mvh Nancie og Terroristen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 17:22
Øh, hvis hesten er halt, skal hesten vel ikke gennem-føre programmet. Min opfattelse af en "kanon" dressur-hest går altså ikke på at være bare en lille bitte smule tøjlehalt.
Dommerens kommentar om, at travheste ikke hører hjemme hverken på dressur- eller springbanen finder jeg derimod uanstændig.
Har lige siddet og set ridebanespringning fra Göteborg, der blev det flere gange oplyst, at nogle af de bedste franske springheste har traverblod i deres årer - så noget berettigelse har de.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 22:13
Hej Mia.

Ja, der er åbenbart mange der har en horn i siden på de stakkels travheste, bare fordi de ikke har krone og bølge på ballen. Den slags snobber skal du ikke tage dig af, de er jo bare snæversynede. Der findes faktisk udemærkede travheste og de har nogle egenskaber der kunne være værdifulde at føre videre, foreksempel deres gode bagbensparti, det var der mange rideheste der godt kunne bruge noget af, og så kan de store gangmaskiner godt pakke sammen, for hvis de ikke kan bære den store gang er det jo ligemeget.
Hvis jeg var dig ville jeg klage over den dommers komentar over hesten, men naturligvis ikke over at hun viser en tøjlehalt hest af banen, for der hører den selvfølgelig ikke hjemme. Hvis hesten bare er lidt stiv i starten, skulle dette jo forsvinde under en ordentlig opvarmning.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Dommer? til Heidi & Mia.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2002 23:51
Jeg har lige en lille indskydelse mht. til din kommentar om "snobbede" DV tilhængere!

Jeg synes ik' selv så forfærdelig godt om travheste og det indrømmer jeg gerne, men det er kun fordi at jeg ik' selv har mødt ell. oplevet en travhest der kunne gå bare nogenlunde dressur ell. spring.

Og det kan godt være at de har nogle gode baglemmer, men hvad hjælper det hvis deres hals er for kort til at de kan gå iordentlig i holdning og de oftes hverken kan skridte, trave eller galopere ordentligt hvilket de jo skal kunne hvis man, som jeg, rider dressur! Og jeg synes ik' at denne holdning berretiger mig til at blive sat i bås som en snob. Jeg synes det er lige så slemt når I generer DV tilhængere, som når de generer traver tilhængere. Og desuden skal det lige siges at støder jeg en dag på en traver som ser lovende ud i dressuren, ja så ville jeg da ik' vælge den fra bare fordi den er traver.
Jeg er selv medlem af DV, men den hest jeg rider har ingen bølge eller krone, racen er faktisk totalt ukendt.

Mht. dommeren synes jeg det er dybt beklageligt at hun har udtalt sig nedladende om Mias venindes hest, fordi hun i dette tilfælde ik' bryder sig om travere(det kunne også have være en hvilken som helst anden race). Det hører sig simpelthen ik' hjemme i moderne dressursport.
Men jeg vil også give dig fuldtændig ret i at en halt hest skal udvises af banen. Ligegyldigt om den er bare er tøjlehalt, for tøjlehalthed kan være et tegn på at hesten ikke helt acceptere tøjlen og derved er det en ulydighed, og som sagt går dressur ud på at opnå 100% lydighed, smidighed og sammenarbejde (hvilket der selvfølgelig skal arbejdes på ligegyldigt om hesten er DV ell. ej).

Og et lille råd til din veninde! Den hest jeg rider er også en gang imellem tøjlehalt når jeg varmer op. Det jeg gør er at jeg rider den frem til tøjlen med underschencklen så den går i et frisk(måske lidt hurtigt tempo), så den derved får et naturligt sug på tøjlen (og derved sagt at den går i holdning). Så kan jeg bedre støtte den og "haltheden" forsvinder. Derefter kan jeg lige så stille samle hesten lidt op og ride den samlet frem i et roligt tempo.
Det er også derfor(som der er blevet sagt) at nogle af trav-hestene halter lidt i præcentationen. Det går simpelhen for langsomt for dem til at de kan finde balance og støtte i tøjlen.

Her var så nogle "få" ord med på vejen!

Mvh Trine.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tøjlehalthed?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 08:42
Hej!
Nu skal jeg lære noget nyt idag, og selv om Trine O´s udmærkede indlæg fint forklarede hvad, der kan gøres mod tøjlehalthed, så er jeg ikke helt sikker på, hvad det egentlig er?

Er det en unode?
Eller er det en halthed i slægt med fx spat, der så (nogen gange) lettes af, at hesten bliver varmet op?

(Jeg er desværre ikke stødt på begrebet før, derfor dette utidige spørgsmål.)
Med venlig hilsen
xtiny

+++ Origin: A horse, a horse! My kingdom for a horse! +++ :-P

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 10:07

Jeg har lige været til foredrag med dyrlæge Falk-Rønne som sagde at der ikke var noget som hed tøjlehalthed ! Hesten måtte have ondt af anden årsag.

F.eks. spatheste er kendetegnet ved at de halter let i de første 15-20 minutter de rides. Det kunne sagtens være tilfældet med din hest.

Falk-Rønne sagde iøvrigt også at heste burde bruges til det de var avlet til, rent bygningsmæssigt. Dvs. ikke ride højere dressur på f.eks. en islænder.

Bygningsmæssigt mener jeg dog at der kan være afvigelser. Jeg har redet et par travheste som "ung" og nogle var skrækkelige at ride, men enkelte var herlige og gik rimelig dressur. Sidstnævnte klarede sig dårligt i løb, hvilket jeg mener underbygger min påstand om at det kommer an på hvad de bygningsmæssigt er egnet til. Jeg har svært ved at tro på at en succesrig travhest skulle kunne komme nogen vegne indenfor f.eks. dressur.

Og jeg er helt enig i dommerens beslutning om at vise dig ud, men hun burde holde sine meninger om travheste for sig selv !

Mh KatrineH

Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 14:11
Hejsa

Uanset hvilken race, farve, køn eller andet, er det dommerens pligt, såfremt dommeren skønner at hensten er halt, at fløjte hesten ud.!

Korrekt, dommeren kan tage fejl, - det kan vi alle, - også dem der rider eller kigger på !

Hej
Uffe

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 17:27
Jeg vil bare lige sige at jeg kender altså en travhest som har gået løb i nogle år.. og den springer altså MA og dressur MA også..
Så det er altså ikke alle travere.. Og de har altså ikke meget kort hals som en beskriver..
Og Med hensyn til Trine jeg har sagt dit råd til min veninde videre og hun har på forhånd tak for hjælpen..
Hun blev så ked af det til stævnet at så hun sagde at hun aldrig ville starte stævner mere..
Men jeg må have hende oven på igen..
Hilsen Mia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 00:45
Ja det er da trist at din veninde er gået så meget ned med flaget over oplevelsen!
Håber sandelig hun kommer ovenpå igen

>>han er en kanon dressur hest, han kan dog godt drille lidt med at var tøjle halt istarten

Til et dressurstævne får man tid til opvarmningen, havde din veninde ik varmet ordentligt op, siden hesten stadig haltede??
Jeg havde nok bedømt hestens tilstand, ligesom dommeren gjorde det!

Men selvfølgelig skal hun holde sine meninger for sig selv, eller sige dem på en pæn måde!!

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 08:26
Mia Laugesen.

Af ren nysgerrighed må jeg spørge dig, hvilken travhest det er, der går MA dressur?

Hilsen Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 18:04
Hej Johannes..
Det er en som hedder Natja Bogø.. Hun starter ikke stævner da hesten har haft dårlige minder med hensyn til opmærksomhed.. Den bliver nervøs når mange kigger på..
Det er en ganske almindelig travhest som har gået løb som mange andre travheste..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2002 10:07
Hvis hun ikke starter stævner, så har den da heller ikke gået MA????

Camilla

Da Gud var færdig med at skabe Skandinavien, stod han tilbage med lidt af alle de skønne ting i Norden.
Disse samlede han og kastede i Østersøen- og her opstod Bornholm!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2002 11:51
Hej igen.

Camillas bemærkning, kunne godt være min! For hvis hesten aldrig er blevet bedømt for sin MA-præstation, har den heller ikke gået det.
Kender du den om hestehandleren, der sælger en hest, som han hævder kan øvelser til Grand Prix? Hans påstand var, at der også hørte parader til Grand Prix, og det var hesten god til ....!

Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2002 21:34
Hun har altså haft en dommer ude og kigge på den..
En som godt kunne lide travheste
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider