|
|
| Pest eller kolera? |
| Forfatter:  |
Bodil |
| Dato:  |
04-04-2002 19:28 |
|
Halvparter - godt eller skidt?
Som nogen af jer sikkert ved, så har jeg lige fået halvpart på en lille hest. Det er skønt at ride igen efter godt 5 år som aktiv barriererytter  Men åh halvpart ... jeg har glemt hvilket helvede det kan være. Ikke fordi min part er det. Men, men, men ... jeg kunne ikke lade være med at tænke på følgende "problemer"
- du hader gummitøjler, men ejeren mener, det er det eneste hun kan ride med. Du gemmer et par stoftøjler i en lille pose i dit skab, og beder til Gud om hun (eller nogen af hendes veninder som altid sladre)ikke opdager at du rider med dem - hver gang.
- hestens sadel er frygtelig, du får altid ondt i ryggen af at ride med den, men det er den enste den kan gå med. Du har altid ondt i bagen og drømmer om at du vinder en ny god sadel, fordi du er kunde nummer 10.000 næste gang du skal hen i den lokale ridebiks.
- hesten skal opvarmes på en bestemt måde. Der er intet, der kan få ejeren til at skifte mening. Også selvom hun aldrig har redet en LB, og du selv har redet middelsvær dressur.
- hesten må kun kaldes en bestemt ting. Normalt ikke dens navn. Hesten vil nemlig efter ejerens bedste overbevisning dø, hvis den bliver kaldt noget andet.
Har i ligende oplevelser, eller er det bare mig?
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Pest eller kolera? |
Nancie |
04-04-2002 19:39 |
|
Hæhæ........det er vist de heste-ejere/parter som nærmest menneskelig gøre deres heste.
Jeg tror de er bange for at hesten får et kultur chok.
Eller også er de vane mennesker......
Eller også er de bare lidt for sig selv....
Who nows...
Rom blev jo ikke bygget på én dag vel. Tænk på det næste gang du træner....:-DLæs mere om mig og min hest her!
Mvh Nancie og Terroristen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Eller måske kender hun bare sin hest bedre end du gør !
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
04-04-2002 19:46 |
|
Altså jeg har aldrig haft eller været part, men til gengæld rider jeg en hest et par gange om ugen for ejeren plus det løse (når hun er på ferie osv.).
Jeg har redet hesten siden jul og sådan her har det været:
- Ejeren er enormt sød og lader mig ride præcis som jeg vil (hun så mig dog ride de første par gange).
- Ejeren betaler nogle gange min undervisning (men for det meste betaler jeg selv.
- Ejeren er ofte på ferie og jeg passer og rider så hesten hver dag. Altid med masser af tak og en gave til følge (selvom jeg har sagt at hun ikke skal give mig gaver.)
- Ejeren vil meget gerne have at jeg starter hesten, da hun selv kun er hyggerytter, og hun forlanger at betale starterne (jeg havde ellers forsøgt at 'snyde' ved selv at betale for de stævner jeg har meldt til!).
- Hesten har alt udstyr (fra fire par gamacher til en trailer!) og det eneste jeg kunne ønske mig var faktisk en gummitøjle, men jeg kunne nu ikke drømme om at bede om noget. Desuden kunne jeg jo bare tage en med selv (jeg rider med gummitøjler på min egen hest).
Så det kan lade sig gøre at være heldig!
Det er klart at med så gode forhold gør man sit yderste for at hjælpe ejeren når hun ikke har tid eller med at ride ud (hun kan ikke ride hesten ud alene).
Hvad får ejeren så til gengæld?
Jo, hun kan altid stole på at hesten bliver passet og redet, når vi har aftalt det, og at den holder fri når vi har aftalt det. Desuden rider jeg bedre end hende og hesten bliver derved også lidt lettere at ride for hende.
Så alt i alt den idelle situation, men jeg er godt klar over at alle ikke er lige så heldige!
KH Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
04-04-2002 20:30 |
|
Selvfølgelig findes der gode parter, og jeg regner da i højeste grad med at min er en af disse.
Jeg ville nu bare høre om der var nogle, der havde nogle sjove historier i forbindelse med halvparter. Jeg er da sikker på der nok skal findes nogen derude...
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne Winther Andersen |
04-04-2002 22:34 |
|
Helt ærligt Bodil !
Skulle du ikke hellere være hesteejer selv
Jeg syntes ikke det er særligt pænt af dig, at hænge ejeren af din halvparthest ud her på nettet, hvilket jeg syntes du gør.
Jeg vil foreslå dig at du købe en hest selv, som du kan bestemmer over og har du brug for en part, kan du jo så bestemme hvordan du vil have redet din hest, det må være den ideelle løsning for dig
Hilsener Susanne W. A.
.(i) Gode hest lånes ud til gode ryttere, der vil indgå i et samararbejde om hestene på vores sted. Se beskrivelsen af hestene på min Præsentation.  (y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
04-04-2002 23:02 |
|
Susanne,
Rolig nu  Jeg hænger, da så absolut ikke min parts ejer ud. Jeg synes du skal læse min indledning engang til... måske med ordet ironi i baghovedet!?
"Men åh halvpart ... jeg har glemt hvilket helvede det kan være. IKKE FORDI MIN PART ER DET. Men, men, men ... jeg kunne ikke lade være med at tænke på følgende "problemer"".
Jeg skriver ikke noget om min egen part. Jeg skriver om nogle problmer, som jeg har oplevet i forbindelse andre folks parter. Det kan godt være det ikke er udtrkt tydeligt nok, men det var nu bare ment som en opfordring til nogle sjove historier.
Har du aldrig oplevet et eller andet sjovt/underligt/mærkeligt/ nu du har redet en andes hest?
- Jeg er måske den eneste som har fået at vide, jeg ikke måtte stramme gjorden på en hest, jeg skulle ride mere en der hvor gjorden var slidt til. I en uge red jeg i en møgløs sadel og var skrækslagen for at falde af (eller ryge rundt med sadlen). Jeg turde kun gøre, hvad ejeren sagde, så jeg risikerede mit eget liv bare for at gøre pigen glad - og give hesten sadelsår.
MVH Bodil - som absolut ikke mener noget ondt med sit indlæg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne Winther Andersen |
04-04-2002 23:50 |
|
Bodil.
OK, jeg havde ikke "fattet" at dine skæve beskrivelser ikke gjaldt din nuværende halvpart
Med hensyn til de beskrivelser som du skriver om, jeg ikke haft sådan nogen i mit lange liv. Det er nok fordi at jeg har været den "strenge", så der har ikke været nogen diskussion om hvordan "det" skulle foregå
Hilsener Susanne W. A.
.(i) Gode hest lånes ud til gode ryttere, der vil indgå i et samararbejde om hestene på vores sted. Se beskrivelsen af hestene på min Præsentation.  (y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
michaela |
05-04-2002 07:24 |
|
Hejsa Bodil.
jeg er nu glad for min part. I dag er det ikke så let at få en part som det var for 10 år siden. mange har efterhånden hest selv.
Når jeg har part til min hest, ja så får de begge en måneds prøvetid og ser om kemien passer sammen. gør den det det, ja så må de behandle min kære dyr som deres eget.
Jeg stoler på min menneskelige intiution og den holder gerne stik.
Alt det der med at ejeren af hesten er bedre til dit dut og dat er noget vås mange gange. Tit har jeg faktisk set at parten passede hesten bedre, end ejeren selv. Og at være hængt op af for mange normer er ikke sundt.
Så klø du bare på.
mange hilsner fra Michaela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
APALADINI |
05-04-2002 08:09 |
|
hi sexy hvornår kommer du forbi og får dine lyster tilfredstillet??? Altså det med din hoppe, hvis mit danske skulle være en smule skæv hehehehehehe NYT SIGNATUR!!!! med venlig hilsen, ARIEL http://black_swan49.tripod.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mi@ |
05-04-2002 11:53 |
|
Hejsa!!
Jeg må nu indrømme, at mine parter (altså folk, der rider på MIN hest) altid har været fornuftige... Men havde der været en, der hellere ville ride med et par gummi-tøjler havde jeg da været fløjtende ligeglad, bare jeg kunne få lov at have nogle andre på selv!!
Men nu har jeg det også sådan, at retningslinierne bliver trukket op fra starten, og folk er meget velkomne til at komme med konstruktive forslag til mit heste-hold. Men jeg tror, at hele nøglen er, at man er helt eninge fra starten...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sara1 |
05-04-2002 12:23 |
|
Det lyder som om ejeren ikke er indstillet på at give en halvpart, men kun nyder at dele udgifterne.
At købe en halvpart betyder, at man har ret til at bestemme halvdelen, hvis ikke man er eninge eller kan gå på kompromis.
Om du rider med stof- eller gummitøjler gør ingen forskel på hesten, for rider jo ens med dine hænder. Så hvis du føler du har et bedre greb om stoftøjlerne, så rid med dem. Hesten er ligeglad.
jeg syntes du skal konfrontere ejeren med det, og hvis hun ikke er ening, så må det være fordi hun ikke er klar til halvpart deling alligevel. Det bedste ville nok være at finde en anden, der er.
Held og lykke. Sara sk@besko.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
05-04-2002 12:54 |
|
Nej jeg har ikke nogen historier, for jeg udlejer ikke Bassen. Og jeg har heller ikke hest for andres fornøjelses skyld.
Udlejning af hesten, det er det der reelt er tale om ved en part. Sara du skriver, at en part har købt retten til at tage halvdelen af beslutningerne. Forkert! En part betaler et beløb (der for det meste langt fra dækker de reelle omkostningerne) for at få lov til at benytte hesten et vist antal dage i en periode og efter ejerens anvisninger. Hesten er stadig ejerens medmindre den er købt i fællesskab.
Jeg dur ikke til at have en part, for jeg ville netop være den der satte regler op og forlangte at hesten blev behandlet derefter - og det uanset at parten måske var en bedre rytter en jeg selv og mente vedkommende vidste bedre end jeg.
Jeg synes ærlig talt at ejeren er i sin gode ret til at sætte regler op. F.eks. er det da helt rimeligt at hesten skal gå med den sadel, der nu engang passer den, istedet for en sadel der måske nok passer partens rumpe, men som til gengæld ikke ligger optimalt på hesten.
BeritH B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Alle
Jeg har flere gange oplevet i sådanne diskutioner at hesteejere går fuldstændig i forsvar og også til angreb.
Nu får jeg sikkert en på pukkelen for dette indlæg men jeg har brede skuldre og kan tage det
At have halvpart betyder for mig at parten betaler et beløb til ejer for at ride på vedkommendes hest. Det vil sige at ejeren sælger en tjeneste. Så er der så de ejere der helst vil have at ting skal gøres på deres måde og på sin vis kan jeg også godt forstå det. Det er jo trods alt ejeren der kender sin hest bedst. Men ejeren skal bare huske på at hvis der kommer for mange besværlige forholdsregler, der måske er mere i ejers tarv en hestens, så er det skisme ikke sjovt at skulle betale penge for at ride en hest. Tja lysten forsvinder da hvis man skal føle sig overvåget.
For i den anden ende gør parten jo også ejer en tjeneste. Og betaler endda penge for det. Når en hesteejer vælger at få part på sin hest er det vel oftest fordi der enten ikke er tid eller råd til det hele. Tilgængæld skal parten være pålidelig og god mod dyret. Og altid overholde aftaler.
At finde en god ejer er en luksus ligesom det er en luksus at finde en god part. Disse to parter skal man værne godt om når først man har fundet dem.
Jeg har selv part på en hest. Jeg får lov til at ride den som jeg vil, men det er nok fordi jeg lige fra starten har vist ejeren at hun kan stole på mig og hun har set hvordan jeg omgås hesten. Og det er virkelig en luksus jeg vil værne om og gøre mit bedste for at hun kan bevare min tillid til mig.
Hilsen Tina
...Som nu kan vise nye billeder på sin præsentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ironi og sjov historie |
Bodil |
05-04-2002 21:05 |
|
Det er åbenbart de færeste, der har fattet at mit indlæg ikke var ment alvorligt. Det var ment som SJOV.
Det kan da godt være det er en lidt underlig form for humor jeg har mig, men i mine snart 15 år som aktiv rytter, så har jeg da oplevet lidt.
Men igen, det er jeg måske den eneste der har.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ironi og sjov historie |
|
|
Hej Bodil
Jeg tror netop det er fordi at hesteejere går i forsvar når der bliver snakket om hvad de kræver af deres parter. De forsvarer deres ret til at have lidt mærkelige krav. Tror jeg...
Hilsen Tina
...Som nu kan vise nye billeder på sin præsentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjov historie:-) |
Trine SH |
05-04-2002 22:32 |
|
Jamen jeg kan da en sjov historie om en halvpart:-)
Historien var jeg vidne til på "sidelinien", så I får ikke alle de "slibrige" detaljer:-)
Hesten er en stor DV-hoppe, som er købt fordi den kan gå La-Middelsvær dressur, desværre så kan dens nye ejer det ikke og er af typen "jeg ved bedst". Hesten bliver redet hårdt dagligt uden ret meget opvarmning og desværre "menneskeliggør" ejeren den i en uhyggelig grad. Ofte kommer den ikke ret meget på fold om vinteren og går pakket ind i diverse ting og sager på en varm sommerdag. Ejeren som jeg vil kalde Lis, manglede en part og da Lis meget ofte var 4-5 timer dagligt i stalden, kendte hun alle de unge piger som så meget op til Lis. Så Lis fik overtalt en af de unge piger til at opgive sin part på en sød og god lære for at få part på Hesten. Lis stillede nogle vilde betingelser for hvordan den unge pige skulle ride og passe hesten. Bl.a. skulle hesten på en vinterdag iføres, ulddækken, fleecedækken, thermodækken og staldbandagere, når den stod på stald hele dagen. Den måtte kun varmes op i max. 10 min (inkl. trav og en kort galop) før end "arbejdet" begyndte. Den skulle rides med chambon hele tiden og både pisk og sporer (og den skulle "drives" kraftigt på med sporen) Alt dette tog et stykke tid for den unge pige at vænde sig til, da hun slet ikke var vant til at ride med sporer, pisk eller lign. Ejeren krævede også at hesten skulle rides enten på et passoabid, pelham eller kandar ALDRIG trensebid eller lign. Da den var vild !! (Ja, det var den med ejeren, for den kom sjældent ud på fold og når hun red den var det uden opvarmning (=stiv som et brædt) og så sad ejeren selv som en sæk kartofler og havde ingen balance, så ved den mindste bevægelse var hun ved at ryge af.
Jeg er 110% sikker på at havde parten fået lov til at bruge sin viden og rideevner på hesten istedet for at skulle forandres til "Lis-kopi" så havde det klart været til både hest og ejers fordel.
Slutningen på historien er at den unge pige har fået sin egen hest, som hun kører samme "hårde" stil overfor, for det har hun jo' lært:-(
Mvh.
Trine SH
PS. Mærkeligt nok stod Lis' hest ofte med skader og havde tit besøg af dyrlægen, på trods af 14 dages besøg af massør og diverse alternative behandlere som kunne telepatere med heste.
Jeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sara1 |
08-04-2002 12:24 |
|
Det kommer vel an på, om man giver halvdelen af det beløb som hesten er værd til ejeren, eller om man blot begynder at dele omkostningerne.
Hvis man blot begynder at dele omkostningerne, er det selvfølgelig bregrænset, hvor meget indflydelse man får. Dog mener jeg, at de beskrevne regler ikke er helt rimeligt, og hvis ikke de kan blive enige, så må det jo være fordi ejeren fortryder. Det er jo en ærlig sag. Sara sk@besko.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|