Det var et lite nederlag da jeg red min hest, May, mot sitt første hinder nå på mandag. En liten rekk, ca 30-40 cm, med en enkel bom + grunnbom. May kom i friskt trav mot hinderet, viste ingen tegn til å stoppe eller kikke - men hun sprang ikke over, hun travet bare over, løftet bare bena, som om det ikke fantes noe hinder der. Hun rev selvfølgelig hinderet, da det nesten ikke virket som hun så det...
Hoppet igjen i går, en liten rekk på samme høyde - og hun gjorde nøyaktig det samme. Hun sprang ikke over, gikk bare rett på...
Dette etterlater meg med nogle spørgsmål: Hun fikk føll 22. februar, ble ridd helt frem til fødselen (lett ridning den siste tiden), og jeg satte henne igang igjen etter ca to uker. Med andre ord, hun er jo ikke i den beste kondisjon. Likevel er hun sterk nok, skulle jeg tro, til å forsere en rekk i den høyden. Hun bærer seg i holdning med rytter i skritt og trav - galoppen jobber jeg med for tiden for å få henne i bedre balanse, bl.a. derfor jeg hoppet hinderet i trav. De fire månedene jeg hadde henne før hun føllet (kjøpte henne i begynnelsen av oktober), sprang jeg ikke med henne. Jeg red henne isteden mye på bane og jobbet med dressuren (forøvrig i skritt og trav), samt turer/klatreturer. Før jeg fikk henne har hun kun gått som skovturshest. Hun er forresten 7 år, 8 i maj. Nå er hun i godt hold, og sprek nok. Hun er dv/oldenburger. Men jeg lurer på; hvorfor viser hun ingen tegn til å kunne springe? Er det så at nogle hester ikke KAN springe, eller er dette noe vi kan trene på?
Jeg har tidligere hatt hester som heller aldri har sprunget før jeg fikk dem, men aldri har noen av dem vært slik som May. Dette er helt nytt for meg. Tidligere hester har "tatt av" foran hinderet og forstått at de skal springe, ingen av dem har gått rett på som dette.
Det slår meg selvfølgelig at det kan være hennes fysiske form der er "noe galt med". At jeg burde konsentrere meg om mye mer styrketrening, koordinasjon, balanse, dressur osv, før jeg i det hele tatt springer noe mer med henne. Men jeg synes dette tilfellet er litt merkelig likevel. Jeg har skrittet og travet over serier med bommer med henne, og den første tiden klarte hun ikke sette bena riktig. Hun så seg ikke for og snublet i dem.
Hva gjør man når hesten er HELT fersk? Sett at det ikke er hennes fysiske form, men at hun må "læres" at springe? Hvordan skal jeg da gå frem?
Eller skal jeg kanskje satse på dressur med henne isteden... *sukk* Har alltid drevet med sprangridning, derfor er det et nederlag nå når det viser seg at hesten har så lang vei foran seg.
Tar imot gode råd, tanker og meninger om dette
Christine.
~
Min hjemmeside ~
~Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.~