Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest kan ikke springe..?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 06:56
Det var et lite nederlag da jeg red min hest, May, mot sitt første hinder nå på mandag. En liten rekk, ca 30-40 cm, med en enkel bom + grunnbom. May kom i friskt trav mot hinderet, viste ingen tegn til å stoppe eller kikke - men hun sprang ikke over, hun travet bare over, løftet bare bena, som om det ikke fantes noe hinder der. Hun rev selvfølgelig hinderet, da det nesten ikke virket som hun så det...

Hoppet igjen i går, en liten rekk på samme høyde - og hun gjorde nøyaktig det samme. Hun sprang ikke over, gikk bare rett på...

Dette etterlater meg med nogle spørgsmål: Hun fikk føll 22. februar, ble ridd helt frem til fødselen (lett ridning den siste tiden), og jeg satte henne igang igjen etter ca to uker. Med andre ord, hun er jo ikke i den beste kondisjon. Likevel er hun sterk nok, skulle jeg tro, til å forsere en rekk i den høyden. Hun bærer seg i holdning med rytter i skritt og trav - galoppen jobber jeg med for tiden for å få henne i bedre balanse, bl.a. derfor jeg hoppet hinderet i trav. De fire månedene jeg hadde henne før hun føllet (kjøpte henne i begynnelsen av oktober), sprang jeg ikke med henne. Jeg red henne isteden mye på bane og jobbet med dressuren (forøvrig i skritt og trav), samt turer/klatreturer. Før jeg fikk henne har hun kun gått som skovturshest. Hun er forresten 7 år, 8 i maj. Nå er hun i godt hold, og sprek nok. Hun er dv/oldenburger. Men jeg lurer på; hvorfor viser hun ingen tegn til å kunne springe? Er det så at nogle hester ikke KAN springe, eller er dette noe vi kan trene på?

Jeg har tidligere hatt hester som heller aldri har sprunget før jeg fikk dem, men aldri har noen av dem vært slik som May. Dette er helt nytt for meg. Tidligere hester har "tatt av" foran hinderet og forstått at de skal springe, ingen av dem har gått rett på som dette.

Det slår meg selvfølgelig at det kan være hennes fysiske form der er "noe galt med". At jeg burde konsentrere meg om mye mer styrketrening, koordinasjon, balanse, dressur osv, før jeg i det hele tatt springer noe mer med henne. Men jeg synes dette tilfellet er litt merkelig likevel. Jeg har skrittet og travet over serier med bommer med henne, og den første tiden klarte hun ikke sette bena riktig. Hun så seg ikke for og snublet i dem.

Hva gjør man når hesten er HELT fersk? Sett at det ikke er hennes fysiske form, men at hun må "læres" at springe? Hvordan skal jeg da gå frem?

Eller skal jeg kanskje satse på dressur med henne isteden... *sukk* Har alltid drevet med sprangridning, derfor er det et nederlag nå når det viser seg at hesten har så lang vei foran seg.

Tar imot gode råd, tanker og meninger om dette :)

Christine.

~ Min hjemmeside ~
~Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.~

0
0
Svar på denne tråd

Re: Min hest kan ikke springe..?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 07:15
Det slår meg nå, da jeg leste igjennom det jeg har skrevet, at hun kanskje ser dårlig? Når jeg tenker over det, går hun stadig "på" ting. Hun har lett for å snuble i ting på bakken, og er alltid helt rolig, uansett hva som skjer rundt henne. Hun har flere ganger gått rett "gjennom" gjerder (hopper aldri over), og har også gått rett på føllet sitt ved et par anledninger.

Det kan jo tenkes at dette er tilfeldigheter, men finnes det noen måte å få sjekket dette på? Kan veterinæren få testet synet?

Christine.

~ Min hjemmeside ~
~Do not stand at my grave and weep;
I am not there. I do not sleep.~

0
0
Svar på denne tråd

Re: Min hest kan ikke springe..?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 08:59
Ja, det kunne godt tænkes, at hun har problemer med synet - det kan en dyrlæge godt tjekke, og det ville jeg helt klart få tjekket, hvis jeg var dig...!

Men hvis det ikke er det synes jeg at du skal prøve at løsspringe hende, bare i de små højder, da hun jo nok ikke er helt i form endnu. Start med at få hende til at trave over bomme liggende på jorden, og derefter kan du så sætte springet op til et lille kryds.

Efter min overbevisning er det den bedste måde at lære hesten at springe på...! :-)

*Diskussioner ødelægges tit af folk, der ved, hvad de taler om*

Nu kan du på min præsentation også se billeder af den araberhingst jeg har valgt til min hoppe i år!!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Christine...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 10:57

Min hest, som jeg lige er begyndt at springe på, løssprang jeg meget det første stylle tid inden jeg selv begyndte at springe på ham.

Løsspringning betyder meget for hestens tek´nik og bæredygtighed over et spring.

Men når springene ikke var specielt høje... så travede min også over forhindringen og han ragede meget tit bommene ned... da vi så begyndte at springe lidt højere, var det let at mærke at han nød det... ergo... springene var så små at han simpelt hen ikke gad at springe overdet...

Mvh. Louise & Pascal.

:-)*Tag hånd om jeres dyr, man ved aldrig hvor længe man har dem!*:-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hej Christine...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 11:03
Ja, jeg tror også, højden på springene kan ha' en del at sige.
Da jeg sprang lidt på min Fjordhest for en del år tilbage, travede han også bare over de små spring (og ravede sommetider bommene ned). Men da springene blev sat op, SPRANG han i stedet - og det gik noget bedre :-)

Prøv evt. at løsspringe over en større forhindring, for at se om det er dér "hunden" ligger begravet ... det kan det meget vel være.

/Tanja B

Find alle oplysninger vedr. Baltic Sea Open 2002

og Baltic Trail Tour 2002 på Born Riders' hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 11:40
I 1999 købte jeg min første hest. Hun var en blanding mellem araber og oldenborg. Jeg havde sprunget lidt på en pony inden jeg fik hende, men ellers kun redet dressur. Hesten havde aldrig lavet andet end at gå i skoven. Jeg ville ikke kede hesten og derfor begyndte jeg lige så stille at springe med hende, jeg syntes også den gang at spring var sjovere end dressur. Det første år kunne hun nærmest ikke springe. Hun hoppede simpelthen over med alle 4 ben på engang, eller også gik hun over springene eller stoppede foran dem. Min ridelærer opgav hesten efter ½ år og sagde at den aldrig ville lære at springe. Den kunne knap hoppe 1 m, men jeg fortsatte, for jeg synes stadig hun skulle have lidt afveksling. Efterhånden blev hun også bedre i dressur, og fik en afbalanceret galop!! Og så en dag efter 1 års kæmpen, og en del løsspring fandt hun pludselig teknikken, og det viste sig at hun havde en helt enorm kapicitet. Hun er 150 cm, men springer let 140 m rytter og 150 i løsspring. Lige pludselig var alle vildt imponerede over min lille hest, og min ridelærer sagde at den hest kunne da hoppe alt, og det kunne den også næsten!!!! Desværre er hun meget lille og derfor passer afstanden ikke rigtig til stævner, så vi måtte stoppe da hun var udklasseret af Lb, da det ikke er vildt sjovt at ride en LA med forkerte afstande, men hjemme sprang vi MB baner, for mit mod rakte ikke til mere.... Hun kom også til at gå La1 dressur på distriktplan inden jeg solgte hende til en ponyrytter der vil ride hende på landsplan i spring! Og det er jeg rigtig glad for, for det viste sig jo at denne hest var skabt til at springe, også var det lidt synd for den at mit mod og forkerte afstande skulle forhindre den i at springe!!!!
Min pointe med det er: Lad være med at opgive!!! Når din hest får en afbalanceret og samlet galop kan den sikkert også. Du skal i hvert fald ikke stoppe efter 2 gange!!!
Held og Lykke med det!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 13:06
Jeg må indrømme at min første tanke er om hun mon overhoved har set forhindringen ?!?
Prøv at lægge en presenning eller noget plastic i en tydelig farve under og se om det hjælper - hvis hun stadig trasker lige igennem burde hun nok have tjekket synet

Charlotte
---Hvad hjælper det at have 50 års erfaring, hvis det er 1 års erfaring, som har varet 49 år for længe? :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 13:31
Hej.

Din hest har intet problem med synet, men som Louise skriver, det kan godt tænkes, at springet er så lille, at hesten føler, at det ikke er et hop værd.

Har du mulighed for at løsspringe, er det en god ting. Hvis ikke, kan du gøre det samme i en longe, blot du giver helt efter, når hesten sætter af; derfor bliver du selv nødt til at løbe som ind i f...., mens hesten befinder sig i luften og under landingen, så du ikke kommer til at trække den i munden. Det er lidt svært, men hvis du ellers er i form, kan det sagtens lade sig gøre.

Du kunne også anbringe en 8 - 10 bomme på jorden før springet, som du traver hen over i let sæde og med let forbindelse til munden; lad en afstand (svarende til tre travtrin) før springet være uden bomme; når du har passeret den sidste bom, sætter du dig ned, giver helt efter og driver voldsomt på med lænd og sæde - så hopper hesten.

Noget andet er, at du naturligvis skal have grundridningen i dressur i orden, inden du byder hesten at springe. Det er et spørgsmål om tillid, hvis du vil i højden.
Men enhver hest kan springe sin egen højde plus liten gran mere - også utrænet.

God fornøjelse, og tak for dine indlæg her på nettet. Du virker engageret og saglig.

Hilsen Johannes.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 18:15
Hei igjen. Takk for mange gode svar, råd og tanker!

Jeg vil få sjekket synet hennes uansett, bare så jeg i tilfellet kan utelukke at det er der problemet ligger. Jeg vil nok heller ikke springe stort mer med henne før vi har fått dressuren mer "under oss". Men løsspringning kan være en god idé. Nå blir det litt vanskelig at løsspringe henne da ridebanens gjerder er meget lave (har sett andre hester springe rett over dem og ut i det fri, da de fikk selvtillit av løsspringningen). Men jeg kan jo forsøke at springe henne i longe.

Jeg gir ikke opp, nei, etter bare to forsøk! :) Men det er jo dumt å fortsette på samme måte når jeg ser at det ikke går - og da må jeg jo finne på noe annet.

Akk, dere på heste-nettet... Her kan man få mange gode svar! :)

Christine.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 19:48
håber du forstod hvad jeg sendte dig. med venlig hilsen, ARIEL
http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk
http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider