Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

SAMLET galop!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 16:53
Jeg red dressur idag - for første gang lææænge, udover diverse dressurøvelser i skoven.

Det gik ret fint i skridt, og efter 5-10 minutter i trav gik det også ret godt... men så: Galop!! (SKRIIIIG)

Mitzi ville på højre volte ikke gå samlet - faktisk havde hun meget travlt!! Og hun er lidt nervøs, så bare jeg laver en halv parade flyver hun op med hovedet og bliver bange... så er det jo med at berolige hende, og starte samlingen forfra. Vi lavede volter, øvede lige strækninger (som er det værste!!) halve parader osv., men først efter et kvarter eller lignende i galop kunne hun slappe af og gå nogenlunde til biddet... I perioder gik hun faktisk ret godt til sidst!!!

Så kom venstre volte. Der gik hun langsomt nok, men ville ikke gå til biddet... og hvis jeg drev hende mere frem gik det alt for stærkt! (Hun forstår tilsyneladende ikke begrebet "små hjælpere") Nå, men især på den volte er de lige strækninger et problem, og man kan faktisk ikke holde hende på volten uden at bøje hende til højre - og det er jo usmart! På de små volter skød hun skulderen ind til venstre - og hun ville faktisk ikke gå til biddet medmindre vi red volter.

Nå, ja - jeg ved jo udmærket godt, at det er mig der laver fejl, men hvilke fejl - ja, det er jo så det jeg spørger jer om!! Jeg tænkte meget over at holde mine hænder samme sted, og det gik faktisk fint - og jeg holdt også balancen godt, lagde kun vægt på hende vha. mine sædeben, og ikke vha. min overkrop!

Forresten kan Mitzi (læs: jeg) heller ikke lave schenkelvigninger, versader eller tilbagetrædninger. Det er simpelthen ting hun ikke forstår oppe i sit søde hoved... Det skal siges, at hun blev redet de første 3 år (hun er 8 nu) af sit liv som westernhest, og da jeg fik hende for 2 år siden kunne hun ikke de ting, og jeg fik ikke lært hende dem af forskellige årsager... Hvordan lærer man hende nemmest de ting?

Øv, jeg lyder jo som en meget uvidende heste-ejer... det er lidt træls, for det er jeg faktisk ikke... kun lige angående hende her, min skønne pru...!

Så, eh... hjælp, please!! 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: SAMLET galop!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 18:20
Jeg har også haft det ploblem........når du laver en halvparade, så slip hurtig lidt igen.......jeg blev bare ved med at øve øve øve og nu går det super!!

****************HELD OG LYKKE***************..............
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 19:23
Hej!!

Jeg kan godt forstå mitzi ikke vil gå i en samlet galop, da det er for meget at forlange af en hest som ikke er trænet op til dette!!
Hesten har bedre af at du starter stille og roligt og får hver enkel gangart i "orden" før du går videre, så får du en hest som er velafbalanceret både i sind og i krop.

Jeg ved ike hvilken teori du rider efter, men i den akademiske, "flytter" vi hesten med vægten,tøjlen og benene og ikke bidet som man går i den moderne, bidet er kun til at stille og løsgøre med! Udvendig tøjle og ben, samt let indvendig sædeben flytter hesten mod indvendig og omvendt.Altså skal du til venstre skal højretøjle, højre ben og venstre sædeben indvirke.

Versade.

Du kan starte med at lave cirkler hvor hesten lære at "flytte" sig for tøjle, ben og sæde hjælpen, cirklerne skal varieres i størrelse.
Når hesten kan dette, kan du starte på versaderne.
Forestil dig du laver hjælperne til en volte, udvendig tøjle på skulder, let vægt med indvendig sædeben, samt tryk med udvendig ben, når hesten har bevæget sig lidt i den retning du ønsker,er den faktisk i versade "form", for at få den til at fortsætte skal du lægge udvendig ben frem i den retning du vil have hesten skal gå, samt trykke med indvendig ben, laver hesten et par gode skridt, så vær taknemmelig, og gå videre med det næste dag.

Håber det er forståeligt.

Held og lykke.

Venlig hilsen Eva www.staldtirstrup.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 20:07
Jeg giver Eva ret at du nok går for hurtigt frem.

Den samlede galop er jo netop samlende og kræver derfor mere af hesten. Derfor vil du gøre det meget svært for din hest at bevare eftergivenheden i de samlede gangarter hvis ikke den er stabil for dig fortil.

Det jeg synes du mere skal fokusere på, er at du kan få din hest til at suge pænt på biddet i alle gangarter, at den går i en ensartet takt, at du kan lave halve parader og øge lidt, at den viger for shenklen osv. Alle de ting som gør at den vil blive mere lydhør for dine hjælpere, vil gøre den smidig og efterhånden stærk nok til at honorere en samlingsgrad.

Når du har så mange problemer som du beskriver i galoppen, så er det et tegn på at du skal gå tilbage til grundridningen igen. At den både stiller sig ud af volten, øger farten og ikke er ligeudrettet i balance siger mig den ikke er klar til at tage imod en samling.

Hvordan du lettest øver sidebevægelserne er en længere historie. Men du kan jo eventuelt finde nogle gode bøger (Kyra´s kan anbefales), som du kan hente noget inspiration i. Det bedste ville nok være at få noget undervisning, med mindre du allerede gør det.

Men jeg synes det lyder som om du kæmper bravt for at gøre de rigtige ting. Bliv endelig ved med det! :-)

Tilde
- Alle er blot krummer i livets store kiksdåse!... bortset fra mig, jeg er en lækker lille chokolademarengs!
Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 22:12
Ahaa... må indrømme at jeg aldrig har lært at lave versader, men ud fra hvordan Eva beskriver det kan hun allerede "grundøvelsen" til det - godt nok!

Og angående galoppen - tja, måske går jeg for hurtigt frem... men pointen er, at hun godt KAN samle sig i galoppen, og nogle gange gør hun det perfekt!!! Det gjorde hun også idag, til sidst!! Har bare problemer med at HOLDE hende i den gode balance, fart og holdning...!

Hun viger faktisk fint for schenklen, går let til biddet, og er på alle måder perfekt at ride, bortset, at hun altså aldrig har forstået konceptet i sidebevægelserne - altså det med ligefrem at gå sidelæns, for schenklen reagerer hun fint på.

Jeg rider ikke særlig meget med bidet, mest til at styre farten, selvfølgelig sammen med balance og ben!! Ellers er det mest ben og vægt jeg rider med...

Og ellers er hendes skridt og trav helt iorden angående samling, taktfaste gangarter osv, det virker bare som om hun har problemer med koncentrationen til tider, eller lignende - højst sandsynligt er det mig der laver fejl, for sådan er det jo...!

Om hun er klar til at tage imod en samling - tja? Hun KAN jo godt, men koncentrationen glipper altså ind imellem.

Men, når det er sagt, er der faktisk én ting der irriterer mig ved hende... hun går på forparten!! Og jeg ved, at det er rytteren der skal styre det der, men hun er den eneste af mine tidligere & nuværende heste der gør det... altså, jeg kan godt lide, hvis hesten i dressur er så øs fortil, at hvis jeg gør en fejl kand en finde på at rejse sig, eller det skal føles til at den kan fide på det... men ikke hende, hun er altså lidt for tung fortil til tider.

Udover alt dette er hun jo selvfølgelig verdens dejligste hest!

Så jeg må jo bare øve mig videre!!!

Og forresten - tak for hjælpen! :-)

*Diskussioner ødelægges tit af folk, der ved, hvad de taler om*

Tjek lige min præsentation ud, og se billederne af mine skønne hypser!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-03-2002 09:32
Hej Miss Shahill

Du skriver at hun kan godt samle sig og selvfølgelig kan hun det. Det kan alle heste med korrekt ridning :-)

Det jeg bare hæftede mig ved, var at du skrev at :

"Mitzi ville på højre volte ikke gå samlet - faktisk havde hun meget travlt!! Og hun er lidt nervøs, så bare jeg laver en halv parade flyver hun op med hovedet og bliver bange... så er det jo med at berolige hende, og starte samlingen forfra. "

og...

"Så kom venstre volte. Der gik hun langsomt nok, men ville ikke gå til biddet... og hvis jeg drev hende mere frem gik det alt for stærkt! (Hun forstår tilsyneladende ikke begrebet "små hjælpere") Nå, men især på den volte er de lige strækninger et problem, og man kan faktisk ikke holde hende på volten uden at bøje hende til højre - og det er jo usmart! På de små volter skød hun skulderen ind til venstre - og hun ville faktisk ikke gå til biddet medmindre vi red volter."

Det jeg synes ligger i din tekst er at du går målrettet efter samlingen, hvor jeg personligt synes man stille og roligt skal arbejde hen i mod den efterhånden som hesten er klar til det.
Du skriver også :
"Om hun er klar til at tage imod en samling - tja? Hun KAN jo godt, men koncentrationen glipper altså ind imellem."
Ja, men kan det ikke lige så godt være forvirring og måske at hun ikke er psykisk klar til at tage imod?

Det at hun går på forparten kan også være en konsekvens af at man går for hurtigt frem (nu skal jeg selvfølgelig passe på med hvad jeg siger :-)). Desuden at du ikke får trænet de gymnastiserende og samlende øvelser som versaderne.

Det er muligt jeg tager helt fejl :-)

God træning!

Tilde
- Alle er blot krummer i livets store kiksdåse!... bortset fra mig, jeg er en lækker lille chokolademarengs!
Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-03-2002 18:59
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige - jeg har samme problem med min islænder (går på forpart, ræser i galoppen), men det er tilsyneladende kun mig ... vi passer ikke sammen kemisk.

Mht. at få en hest på bagparten, så kan det altså godt være noget af en opgave, selv for "inkarnerede ryttere" - jeg har redet i snart 16 år, men ikke fået så meget dressurundervisning ... det kom først, da jeg startede på islænder for 5 år siden.

At heste løber i gangarterne kan være tegn på manglende balance - de har lettere ved at holde balancen i fuld fart - og mht. at gå på forpart, så skal der muskler til for at det går godt ... og muskler skal som bekendt trænes op:)! Det kan godt tage tid.

Det var vist bare en lille generel kommentar ... !

Susan

*Fri tølt er som at flyve ... til dem der ikke lige har prøvet det :)*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider