Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Et par spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 15:58
Hej. :-)

Tænkte om der var et hoved eller to der kan/vil/gider svare på mine spørgsmål...

Jeg har en vallak på 12 år. Stort set hver gang jeg rider ham, er det en kamp at få ham i trav og blive dér. Han traver en 5-10 meter og stopper så op for at skridte videre.
Hvordan driver jeg ham bedst fremad?

Og når nu jeg overvejer at gå på biblioteket og låne dressur-bøger, hvilke skal jeg så kigge efter?

Håber på svar. :-)

God weekend til alle.

-DS. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Et par spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 17:58
Hejza!
Det lyder som om din vallak er fuldstændig ligeglad med hvad du beder dem om. Jeg foreslår derfor du tager en dressurpisk med, og når han stopper giver du ham et bestemt klask på bagparten samtidig med du driver og klemmer med schenklerne. Det er også en god ide at bruge stemmen. Når han gør som du siger så ros ham via stemmen, lad være med at slippe tøjlen for at klappe ham, så stopper han sikkert igen. Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, men du kunne også få en erfaren rytter op på ham, og se om hun kan løse problemet..
- En anden ting er at hvis den er rimelig doven, så lad alligevel være med at sidde og prikke til den med schenklerne hele tiden ( ved selvfølgelig ikke om du gør det), så bliver den nemlig bare "død" for dem. Så er det bedre at klemme lidt hårdere og drive godt frem en gang i mellem.
Held og lykke med det..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-03-2002 10:16
Hejsa.
Nu ved jeg ikke hvordan du rider din hest, for det beskriver du ikke, grunden til at han stopper han være at han måske mangler frihed til at komme fremad? Prøv at lade ham starte op på en forholdsvis løs tøjle og evt tag et par sporer på så du lige kan markere (IKKE sparke - men tryk) din schenkel hvis han alligevel prøver på at stoppe op, samtidigt er det vigtigt at du driver med dit sæde, ellers ved han jo ikke at han skal gå hurtigere.
håber du kan bruge mit råd
held og lykke
marcello ;-) Rigtige Tøzer har en af "de Røde" (Frederiksborgere) ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-03-2002 12:32
Det kan selvfølgelig godt være på grund af stædighed, dovenskab og ulydighed som der allerede er foreslået. Men det kan også være andre ting:

Det kan være, den forbinder traven med noget dårligt og derfor ikke ønsker at trave. Måske forbinder han traven med sparkene for at få den frem, hvilket jo er ubehageligt. Måske skal du lege lidt med den i trav, så det bliver sjovt for den og drive mere fra sædet end med benene. Prøv at trække med den i trav.

Hvorlænge har det været sådan? Måske har den ondt et sted, når den traver. Det kan være den trænger til et dyrlægetjek.

Kan det være på grund af overvægt eller dårlig kondition? Det kan være den skal have noget mere energifremkaldende foder.

Sara
sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider