Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pareeeeeeeeerrrrrrr !!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2002 20:52
Hejsa...

Hmmmm. Gode råd og ideer modtages med kyshånd *S*

Min unghest sætter sig for VILDT på forparten, når hun blir redet ind i parade.. SÅ hun hiver tøjlerne ud af hånden på rytteren.

Når jeg selv rider hende, syns jeg ik det er så slemt, men jeg stoppper hende sådan:
Sætter mig dybt, og klemmer med hele låret. Bruger ik tøjlen så meget. SÅ hun hiver slet ikke imod min tøjle på samme måde.
Meenn.. hendes ryttter kan hun altså ik parere med. Hun går bare vildt imod, og falder på forparten.

Nogen idder hvordan vi iøvrigt skal arbejde med hun ik går så meget på forparten??

MVH
Carol

Som elsker sine heste
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pareeeeeeeeerrrrrrr !!!!!
Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 08:11
Hmmm, et westerntrick:

Bak hver gang du stopper.
Det skal være med det samme og konsekvent (4-8 skridt).
Så begynder hesten at tænke baglæns når du begynder at stoppe og lægger sin vægt på bagparten.

Jeg ved selvfølgelig ikke om noget irriterer din hest eller om det vil virke på den.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 09:05
Hesten skal tænke fremad - også i paraden. Det er den eneste mulighed du har for at hesten sætter sig rigtigt bagtil og stadig er til biddet.

Jeg vil ikke anbefale dig at bakke - det er en unghest og den skal absolut tænke fremad.

Paraden skal indledes med gentagne halve parader før man stille og roligt trækker lænden an og sætter sig dybt i sadlen som får hesten til at stoppe. På en unghest gør det ikke noget at paraden ikke er effektueret med det samme. I læringsprocessen gør det ikke noget at den tager et par skridt i skridtgang så længe det afholder den fra at hænge på tøjlen.
Fajtisk synes jeg det vil være en god ide at træne overgangene fra trav til middelskridt indtil der ikke er nogen modstand og hesten stadig er let på tøjlen. Og det vil den kun være hvis den er forberedt med halve parader, så den bibeholder formen i skridt og kan skridte ubesværet videre i et godt tempo. Når det lykkedes kan man gå over til paraden.
Men det er vigtigt at tænke fremad :-)

Tilde

- Alle er blot krummer i livets store kiksdåse!... bortset fra mig, jeg er en lækker lille chokolademarengs!

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 09:15
Hej Carol.......

En af de svære når man ik´har set det med egne øjne.
Men jeg vil da gerne forsøge mig...........*GG*
Jeg tror ikke det er dit udstyr for så ville problemmet også være der når du rider frem..........
Men udfra din forklaring kunne det tyde på at hesten har hele bagparten her ovre på Sjælland.*SS*
Hesten er for lang (Smider bagparten) og du skal have mere samling på den og der efter "ride" den ind i en parade via Drift og anholdning. Når så den stopper så giver du meget KRAFTIG EFTER ("Smider" tøjlerne i hovedet på den) i starten så den mærker total frihed og hvis den går videre vær konsekvent på en SØD måde dvs. stoppe op igen og snak roligt og langsomt til den.
Og husk ALTID en lille hånd på halsen også selv om den ikke gør det korrekt 1,2 og 3 gang. Det kunne godt tyde på en forsvars position den laver med dig.
Men det er svært at udtale sig om når man ik´har set det med egne øjne.
Håber det lykkedes for jer......
Knuz LoneF:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 09:34
Kære Carol.

Du skriver: `men hendes rytter kan hun altså ikke parere med´. Enhver hest vil reagere i forhold til det rytteren foretager sig, og det er helt klart, at hestens rytter ikke forstår at hjælpe hesten til at lære at gå ind i parade.
Det foregår således: Rytteren bygger med sine hænder en usynlig mur foran hesten og rider hen imod den. Når hesten møder muren har den to muligheder: enten at begynde at flyve eller at standse op. Det første er en umulighed, det sidste kan ikke undgås.
`Muren´ bygges ikke ved at hive i tøjlerne men ved at have en fast, fleksibel og støttende hånd; fremdriften hen mod muren leveres gennem overschenkler og lænd.
Det må du lære hendes rytter.
Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 10:16

Jeg vil også absolut fraråde at lave tilbagetrædning ved hver parade!!!!

Det er ustyrligt svært at vænne hesten fra det igen.
Lad være med det!
Som Tilde siger er næsten alle dressurøvelser fremad rettede, så hesten skal ikke tænke "bagud".

I øvrigt er det normalt at unge heste går på forparten. Med korrekt indridning og lidt stærkere muskler, skal den nok komme i rigtig holdning.
Men pas på at hesten ikke bliver hængende dernede,få hjælp og undervisning.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-03-2002 13:56
Jeg ville træne den fra jorden i at parere på en komando, "parer" "stå" whatever, og så bruge det som hjælp fra ryggen, så man har det middel også, og i bedste fald slet ikke behøver holde igen med tøjlen.
0
0
Svar på denne tråd

Parader & tilbagetrædning...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 11:43
...Se...
Jeg har sørme altid haftr svært ved at parere min pony. Hun har altid haft meget tendens til at lægge sig på tøjlen, og 450 kg araber er halvtungt at holde oprejst...
Hvad jeg gjorde? Begyndte at ride western, og opdagede, at alle andre bakkede hver gang de havde stoppet... Det virkede komplet idiotisk - men jeg prøvede. Resultat: En hest, der stopper for langt finere hjælpere, med gbagparten under sig.

Hemmeligheden er, at hesten ikke bare skal tænke "Bak!", når du siger "stop", men at den skal tænke "Bak! -og så skal jeg nok noget andet bagefter, så jeg må hellrere være på mærkerne!"

Det virker. MEN: Så skal man IKKE, som man normalt gør i dressur, ride hesten frem umiddelbart efter tilbagetrædningen. Stop, bak, slap af... Hold et minut eller fem og ros hesten for at bakke pænt... Rid derefter "normalt" frem...

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Parader & tilbagetrædning...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 12:55
Hejsa...
Og tusind tak for jeres svar.. Er desværre ik blevet klogere *S*

se. Havde det nu været min gamle hyp, så ville jeg helt sikkert ha prøvet westernmetoden.. Tror det er en god ide..
MEN.. Hun er jo unghest, og det anbefales ikke at lave tilbg.træd. med unge hyppere *S*

Såååå.. Jeg vil atlså ik prøve det..

Men tak for rådet, da jeg tror vi skal prøve det på en af de andre ponyer ( ældre) som har samme problem

MVH
Carol

Som elsker sine heste
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2002 14:05
...kan det egentlig være, man ikke tilråder tilbagetrædning med unge heste??? Det har jeg ikke hørt før?

Nå - men håber, du finder ud af noget!

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvordan....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 20:36
Lige en ting til det med at den tager tøjlen, når du får lavet paraden. Prøv at tage et hurtigt og lidt hårdt tag opad i tøjlen og giv hurtigt efter. Det virker i hvertfald på islændere, så mon ikke det virker på din.
Og det med paraden. Det vigtigste er at du driver den ind i paraden. Prøv, når du laver paraden, at træde godt ned i bøjlerne og klem med knæene og derefter tage i tøjlen, samtidig med at du driver. Det burde hjælpe.
Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvordan....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2002 21:22
Hej Carol!

Når en ung hest tager tøjlen, som din gør det, kan det være, fordi den mangler rygmuskulatur til at lave den øvelse, du beder den om. Øvelsen, når den er lavet rigtigt, er jo egentlig let samlende.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at lære den parader ved at skridte stille og roligt ind i dem, let anholdende - uden at give efter, når den stikker hovedet ned - med lidt schenkel ved, og så give lidt efter, når den står stille. Lad den ikke stå for længe, og prøv så flere gange i træk.

Grunden til, at man venter med tilbagetrædninger i den første dressur, er, at mange heste har svært ved at stå stille i begyndelsen, og så er det jo ikke så formålstjenligt at bede den om at bevæge sig.
Samtidig vil en tilbagetrædning ikke være så svær at lære hesten senere, hvis den er kommet rigtigt under hjælperne: Så vil det ikke være svært at drive den frem i en tilbagetrædning.

Hilsen Lise
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider