Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

opfriskning af dressur øvelser
Forfatter: 
Dato:  28-02-2002 15:41
Hvem gider lige opfriske hvordan øvelserne versader,traversader mm. (altså de lidt avancerede sidebevægelser)fungerer.

Jeg har ikke redet det siden jeg var 15 og det er temmelig mange år siden.........
så har efterhånden glemt det.
0
0
Svar på denne tråd

Re: opfriskning af dressur øvelser
Forfatter: 
Dato:  01-03-2002 12:58
Nu er det også nogle år siden jeg selv har øvet dem, men såvidt jeg husker....

Jeg er ikke helt sikker på om du mener deres formål eller hvordan de laves, men du kan f.eks. lave dem ned langs langsiden og dermed har du støtten fra siden. Du kan forestille dig din indvendige shcenkel som midterpunktet og din hest skal så runde omkring punktet med hele kroppen. Det vil sige, at du stiller din hest til indvendige side (ikke drejer) så du knap kan se dens indvendige øje. Du støtter med den udvendigetøjle, sådan at den f.eks. ikke drejer ind på midten. Sørg for at få fremaddrift fra bagparten, bla. ved at drive med sædet og lægge indvendige shcenkel en anelse tilbage og stræk dit ben godt ned om hesten. Du må endelig ikke selv side drejet, men forbliv ligudrettet på hesten. Har du problemer med at hesten drejer ind mod midten i starten, kan du stille til udvendige side, sådan at hesten ikke kan dreje ind. Sørg blot for at ride et par meter inden for hoveslaget.

Formålet er en hest med smidighed og en god opvarmning til andre øvelser.

Sara
sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: opfriskning af dressur øvelser
Forfatter: 
Dato:  03-03-2002 01:12
Hola!
Jeg vil blot komme med et par små indvendinger:
Versaden og traversaden er begge stærkt samlende men ligeledes også smidighedsgørende dressurøvelser. I versaden er det indvendige bagben bærende idet dette føres indover hestens tyngdepunkt/ midterlinje. Ved traversaden flytter hesten sig fra udvendige bagben (her træder det udvendige bagben altså indover tyngdepunktet), hvilket også er tilfældet ved renversaden. Øvelserne er egentligt blot basal optræning af hesten - ikke at undervurdere idet de tjener et vigtig formål i uddannelsen. Men som mange andre af de øvrige øvelser der præsenteres i moderne konkurrence-dressur (og som rides til bevistløshed uden videre overvejelser om deres rigtige formål) er de egenligt blot et middel i den klassiske dressur til øvelser over jord!!!!
I versaden og traversaden (renversade er det samme som traversade - den rides bare anderledes på banen... så den får et lidt andet udtryk)er rytterens vægt centreret på indvendige sædeben - dog er det MEGET vigtig at hesten ALDRIG tvinges i ubalance ved rytterens strategiske - eller ustrategiske placering! Derfor føres rytterens udvendig skulder tilbage således at denne stadig sidder lige over hesten. I begge øvelser rides (selvfølgelig) for udvendig tøjle. Indvendig tøjle anviser blot således at hesten stilles og rundes på fronten. Schenkelpositionen er også den samme i begge øvelser. De placeres således at indvendig schenkel placeres fremme ved gjorden, udvendig ligger tilbage. I versaden flyttes hesten for indvendig schenkel og i traversaden er den udvendige anvisende! Håber at dette skaber lidt klarhed. Held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider