|
|
| Frustration over hestekøb, hjælp!!!!!!! |
|
|
Hej alle sammen!
Jeg behøver lidt hjælp. Det er sådan at den hest jeg har redet det sidste år skal tilbage til ejeren og derfor er jeg netop nu igang med at finde min kommende hest. Har været i banken og lånt lidt penge, nærmere sagt 30.000 kr., hvilket jeg mener er rigeligt til at få en udemærket hest.
Men hvorfor er de så så sværre at finde??? Hvergang vi har været ude og kigge er jeg blevet mere og mere skuffet, folk roser deres hest helt op til skyerne og glemmer lidt at verden ikke altid er helt lyserød.
Har også sat en annonce i her på heste-nettet, hvilket har givet mange henvendelser. Nogle jeg gerne vil kigge nærmere på og andre der er blevet kasseret.
Men nu spørger jeg, hvor køber man gode rideheste til rimelige priser her på Sjælland??? Og er 30.ooo kr. ikke rimeligt at ville give for en almindelig hest der måske kan komme til at gå noget la både i dressur og spring? Jeg kommer aldrig ud og starter landsstævner, men distriksstævner vil jeg da gerne.
Håber at høre nogle gode råd!!!
Med venlig hilsen
Charlotte J.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Frustration over hestekøb, hjælp!!!!!!! |
|
|
Hej.
Hvis jeg var dig bare give mig god tid, og så købe den privat...
Hestehandlere er ikke til at stole på..
de gode heste hænger ikke på træerne så rigtig god tid er det bedste..
Knuzz Anja:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
lohmann |
| Dato:  |
26-02-2002 19:58 |
|
Hej Charlotte
Det kan du sagtens få for 30000,- men kig også i jylland - her er de ofte billigere, så det vil tit kunne betale turen, og så lav en rute, hvor du ser flere heste samme weekend. Husk at beskrive nøje hvad det er du forventer, når du skriver annoncen, så du ikke skal gå forgæves for tit.
Personligt kunne jeg finde mange heste jeg kunne have lyst til at eje, også til ca den halve pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
LiseAa |
26-02-2002 20:22 |
|
Hej Charlotte!
Nyd din situation! Du har pengene, du har tiden - og hvis du har tiden og nerverne til det, finder du den rigtige hest.
Der er ingen, der presser dig til at købe lige nu. Du kan bruge al den tid, du vil. Sælgerne vil selvfølgelig forsøge at presse dig med, at hvis du ikke køber her og nu, vil den næste køber, som er MEGET interesseret, købe på stedet. Du skal så sige til dig selv, at det er der ikke noget at gøre ved. Der er tusindvis af andre heste derude, og en af dem , din drømmehest, venter på lige netop dig.
Sæt dig ned og udvælg de heste, du vil prøve. Tag en ven med, som kan tage noget video af dig og de forskellige heste. Og gør så op med dig selv, om du kan bruge nogen af de heste, du har prøvet. Hvis ikke ..... så kan du bare kigge flere annoncer. Der er heste nok!
Det værste, du kan gøre, er at lade dig presse til et køb, som du er lidt usikker på.
Når du endelig finder hesten, så husk: Dyrlægetjek!!! Og få alt på skrift!
Held og lykke med jagten!
Hilsen Lise
P.S. Hvis du har mod på en unghest, så er der noget at hente der, hvis du kontakter de forskellige stutterier. Prøv f.eks. Stod Hindevad. De er rimelige med deres priser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bente |
26-02-2002 20:47 |
|
Jeg har lige solgt min hest. Eller det vil sige, jeg byttede den til en anden.
Hvis jeg havde solgt ham, ville jeg have fået 26.000 kr. Prisen er inkl. udstyr. Han bliver godt nok 12 i år, men går LA1 dressur og springer LB, og kan klare sig til distriktsstævner. Så der burde kunne lade sig gøre at finde en god hest til 30.000.
Jeg kommer så fra Jylland, ved ikke om priserne er højere på Sjælland. Men jeg har set mange gode heste til den pris. Tro mig, når du ser din drømmehest, er du ikke et sekund i tvivl om, at det er den  Men giv dig tid til at finde.
M.v.h. Bente
-som ikke har noget smart citat 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ThrineV |
26-02-2002 21:42 |
|
Min erfaring, og hvad jeg også har fået at vide af andre, er at gode heste i findes til under 50.000 - så skal man være ski... heldig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
majse |
26-02-2002 21:50 |
|
Hvad er det du vil have?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, hold da lige op... |
|
|
Det vil jeg bestemt ikke give dig ret i!!!
Min elskede Apollo (Red Tony XX, fandt vi senere ud af), kunne have været min for sølle 12.500, og denne hest har altså sprunget S, og gået min. M-dressur!!! Dog var hans papirer (og rigtige navn) gået tabt i en masse handler, så han kom til at hedde Apollo og stå hos en hestehandler, som lånte ham til mig!!! Denne hest viste sig som S-springer allerede første gang jeg så ham, han var fantastisk, det var nemt at se, og prisen var ikke ligefrem 50.000,-!!!
Derudover har min veninde engang købt en hest til 10.000, en 7 års hoppe, ingen afstamning osv, kunne ingenting, MEN hesten solgte hun igen et år efter og fik 40.000! NU er hesten lige blevet solgt igen! Hun kostede her 70.000, og springer S og går MA-dressur!!!
Kender MANGE flere eksempler på GODE heste til (langt) under 50.000...
Det kommer sgu MEGET mere an på hestens talenter og rytterens for den sags skyld, end prisen på hesten!!!
I dette emne er jeg dig stærk modsigende!!!
Men hver sin mening, hver sin smag, men syn's du ikke selv at det er lidt forkert det du siger???
"Min erfaring, og hvad jeg også har fået at vide af
andre, er at gode heste i findes til under 50.000 - så skal man være ski... heldig!"
Bare min mening...
Men du kan selvfølgelig have andre erfaringer...
Hygge Milla
Savner min Apollo
(y)Tekla, Laban, Nisha, Apollon & Sheila....!!!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Nej, hold da lige op... |
Johs. Ågård Sørensen |
26-02-2002 23:25 |
|
Hej Charlotte.
Lad mig lige minde dig om, at samtlige hestesælgere - hestehandlere som private - har det med at fremhæve hestens goder og lade køberen om at finde de mere uheldige sider ved kræet. Det er vel naturligt nok. Forestil dig en hestehandler, der siger til sine kunder: "Den hest er ikke en skid værd; du vil højst kunne ride en skovtur på den; dens gang er langt under middel og springe kan den ikke!" Hvis det var tilfældet, ville han snart dø sult.
Så det gælder om at have øjnene med sig og ikke lade følelserne løbe af med én, når man er `på indkøb´. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i, hvilke kvaliteter, der er absolut nødvendige, og også have kendskab til, hvilke `uheldigheder´, der kan accepteres. Dernæst (og det er nok det aller vigtigste) skal du vide, hvilke fejl/skavanker, du for enhver pris skal undgå.
Endelig skal du også vide, at mange heste er `dyre´, fordi de har en flot afstamning! MEN DU KAN NU ENGANG IKKE RIDE PÅ STAMTAVLEN, det er individets bygning og sind, der tæller.
Få også at vide, hvorfor hesten er til salg, og vurder i dit stille sind, om forklaringen lyder troværdig.
De 30.000, du har til rådighed, er LANGT RIGELIG. I dag kan du købe heste på 6 - 7 år med stor gang og flot eksteriør, og som er redet op i alle de lette klasser med succes, til mindre penge.
Engager dig med en person, der kan hjælpe dig med udvælgelsen, men gør valget til DIT. Din hjælper skal vurdere for og imod og fortælle dig om hestens gode og dårlige sider, men afgørelsen skal være din helt personlige.
Og lige til sidst vil jeg sige, at det godt kan betale sig at bruge et par måneder eller mere til at finde den helt rigtige. Du skal forhåbentlig have glæde af dyret i mange år, så et par måneders ventetid gør ikke så meget (selv om de kan føles enormt lange).
Håber det bedste for dig. Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
27-02-2002 08:13 |
|
Jeg ville nok også spørge ligesom Majse hvad det er du gerne vil have, for det betyder meget for prisen.
Selvom du "kun" har behov for en hest til distriktstævner i LA-klasserne, kan det jo være at du har et indre ønske om at den også gerne må se dyrere ud? Det er slet ikke for at lynche dig, men man kan jo have en forestilling der ikke helt stemmer overens med virkeligheden.
Derfor vil jeg ligesom Johannes foreslå at du sætter dig ned og gør fuldstændig op med hvad du gerne vil have, hvilke fejl du vil kunne leve med og hvilke du ikke vil kunne leve med. Når du er færdig må du kigge på papiret og se om der står en hest til 30000 kr.
Men jeg vil også mene at du sagtens vil kunne finde en udmærket hest til dit formål for 30000 kr. Min far og jeg har selv stået i din situation sidste forår med henblik på at købe en lovende unghest/plag. Også vi fik set en del dårlige heste med ukorrekt eksteriør og dårligt fundament. Men det lykkedes at finde HESTEN for OS med tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed og et halvt år senere. Så fat mod og kom ud og se nogle flere - jo mere vil du også blive sikker på hvad det er for en hest du søger
Tilde
Det er ikke målet, men vejen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
susan |
27-02-2002 09:01 |
|
jeg har skam også fået at vide, at jeg ikke skulle gøre mig forhåbninger om en god hest for under 60.000. Men så fik jeg samtidig at vide, at den skulle maks være 8 år gammel og gå min M i både dressur og spring, samt være god i terrænet for at være en god hest
Det kommer meget an på hvad du har af forventninger og ambitioner, men du kan sagtens finde en god hest til 30.000 som kan gå LA/LA og starte på distriktplan. Enhver normalt bygget hest kan komme op på LA/LA med noget ordentlig træning, så det er ikke ekseptionelle krav du stiller.
Noget du lige skal sørge for når du kigger hest, er at undersøge om den virkelig kan gå det niveau sælger påstår. Få en god beridder el anden hestekyndig med dig for at prøve den (medmindre du selv er dygtig nok til at vurdere), en som kan fortælle om den virkelig kan gå LA dressur, eller om den måske bare kan et par øvelser til LA men virkelig kun vil kunne godkendes i en LC... Og mht springning så skal den kunne springe en hel bane på det niveau sælger påstår den kan gå, ikke bare enkelt spring i den pågældende højde.
held og lykke, ta dig tid, og så ellers hyg dig med det
-susan
pull the other one, it's got bells on...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Anja Brandt Nielsen |
27-02-2002 11:51 |
|
Hej
Da jeg skulle købe heste her i efteråret havde jeg også mange forskellige heste i søgelyset. Prisen var ikke det store problem. Der var mange, som jeg, når jeg kiggede på div. hjemmesider, syntes var flotte og havde gode papirer mm. Men stadig syntes jeg at der manglede noget. Jeg ville helst holde mig til Jylland og Fyn, og så skulle det være en hoppe. Men da jeg så så et oldenborg hingsteføl på 3 mdr. til 15000 kr var jeg bare solgt. Det var simpelhen kærlighed ved første blik. Alt er i orden med ham. Det eneste var at jeg skulle hente ham på ... Sjælland. Men det var turen værd.
Det tager sin tid, især hvis man vil have noget bestemt. Men det er jo ikke altid at det er det man har planlagt at købe, at man endelig køber. Jeg var hele tiden ude efter et føl. Man kan jo finde gode føl for næsten ingen penge. Ja og de bliver jo mere værd jo ældre de bliver.
Men tag den tid det tager. En dag falder du bare for HESTEN. Måske er den ikke lige den du have planlagt, men det er bare drømmehesten. Tro mig. Jeg har prøvet det.
Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Der er ikke andet for, som mange andre allerede har skrevet;
gi dig god tid
overvej tingene grundigt inden du netop vælger din kommende hest
lav ikke nogle hurtigkøb, chancen for at du bliver glad for købet er meget minimal.
Og som andre også har skrevet:
Nyd din situation, det er ikke alle der kan skrave 30000 sammen til en hest og samtidig have god tid til at finde den.
Håber du finder den hest du ønsker og ja kig også i jylland, det kan godt svare sig at køre langt efter en god hest, planlæg et kig på en masse heste i samme weekend og ta en tur til fyn og/eller jylland.
Held & lykke og op med humøret:-)
Knus Tine:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Charlotte
Giv tid. Der findes mange, mange gode heste til den pris du vil give.
Men de kan godt "gemme sig" lidt.
Husk også på -når du er køber-, at hvis du fra starten af oplyser hvad du har at handle med til en evt. sælger.... -Ja så er det pudsigt nok ofte det hesten koster...
MVH
Scarface
2 + 2 = 5 -Dét er ganske vist......
-Så har jeg lavet en læsbar præsentation... Billeder følger snart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestekøb |
Britt Helle Nielsen |
27-02-2002 13:54 |
|
Jeg tilslutter mig, hvad andre også har skrevet.
Giv dig god tid...Se en masse heste. Gør op med dig selv, hvad det præsis er, at du leder efter.
Og så "fald" for hesten. I skal være kammerater i mange år, så det skal helst være kærlighed ved første, andet eller tredje blik. Lyt til dit hjerte!!
Pøj pøj. Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hestekøb |
Janni |
27-02-2002 23:30 |
|
Det værste er næsten at når man tror man har fundet et godt emne, man har talt med ejeren pr. telefon eller mail, aftalt at se hesten, og hvor bliver man skuffet.
Skulle selv købe hest for noget siden, og mistede hurtigt lysten til at køre ud og kigge, da der altid var pyntet på historien.
Kan ikke helt forstå hvad folk vinder ved det, for ved at skjule en fejl eller undlade at fortælle ting før synet af hesten, det er jo blot ris til egen mås?
Eller er jeg naiv??
Da jeg solgte min unghest, (hvilket jeg fortryder inderligt), og vores araber, der kunne jeg have solgt dem mange gange, men fordi jeg holder umådeligt at dem, valgte jeg utrolig mange fra allerede i telefonen og spurgte grundigt til bunds i hvad de helt nøjagtigt forventede og søgte.
Mange havde enda ikke læst annoncen ordentligt??
Af de heste jeg selv har haft ringet, skrevet på tror jeg aldrig jeg er blevet stillet så mange spørgsmål som jeg selv ville stille, men som jeg finder yderst vigtige??
Kunne aldrig drømme om at fortie ting om mine heste, da det jo er dem der i sidste ende ville betale prisen.
Nå, blot nogle tanker....
Pøj pøj med "jagten"...... det er guld værd når du finder drømme heste ; )
Mvh
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
28-02-2002 08:08 |
|
Hej
Nogen af mine venner var ude og se på en rigtig smuk rød vallak for nylig. Let at ride og på ca la niveau.
Den skulle koste deromkring (Sønderjylland).
Det var dog ikke lige den de ville have, men hav tålmodighed, de findes og med den nuværende situation er det købers marked og mange sælgere vil gå ned i pris, især hvis du kan garantere et godt hjem.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Julle |
28-02-2002 18:04 |
|
Hej Charlotte.
Jeg kan kun give de fleste ret, en dag så står den
der bare,og du vil ikke være i tvivl.
for et år siden købte jeg min hest nr.2.vi havde
aldrig snakket om at vi skulle have en mere,men jeg
sad og læste den blå avis for sjov,da jeg nåede til
en hingst på 11 måneder,som enlig ikke lød særlig
interesant og var alt for billig.
Men med min store nysgerighed ringede jeg for at høre
lidt om den.Det lød alt for godt til den pris.
Vi kørte ned for at se på den,og den var ikke så ring
enda,inden nogen nåede at blinke med et øje,var han
købt,for sølle 10000 kr med den aftale om at hvis den
ikke bestod dyrlæge testen,kunne vi lade handlen gå
tilbage.
Da vi kom hjem ringede jeg til avsforbundet,for at hø-
re om den,og til min store overraskelse,havde den fået
gode krakter på følskue,og afstamningen var i orden.
Dyrlægen blev tilkaldt med det samme,den kunne umuligt
være i orden,men den bestod tjekket.vi er nu blevet
budt 37000 for ham,så billige heste behøver ikke at
være dårlige.
Du må have held og lykke med jagten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rebekka |
04-03-2002 09:12 |
|
Charlotte
Har netop læst indlægget og finder der er mange gode svar. Som stutteriejer, dermed hesteavler og sælger kan jeg sige at når en seriøs kunde henvender sig er man som evt. sælger meget interesseret i af køber bliver informeret korrekt...sådan er det ihverttilfælde på mit stutteri...altså ikke sminke på forklaringerne. Vi kender vores heste meget godt og kan derfor give en meget detaljeret beskrivelse. Når jeg sælger heste er det som regel til udenlandske kunder og derfor skal køber kunne danne sig et korrekt billede af hesten inden vedkommende kommer og ser hesten in natura, for her er turen RIGTIG lang hvis jeg har pyntet på varen....og så vanker der andet end økonomiske øretæver. Mine heste er ikke billige set med danske købers øjne, men jeg kan give dig et lille regnestykke.
Når et nyfødt føl tager sin første mælketår har den kostet mig minimum 10.000,- Dkr. Hvert år jeg ejer den koster den 10.000,- (til foder, ormekure, smed, vaccinationer, følskuer, brændemærkning, registrering, forsikring osv, osv.) En tre-års koster derfor ikke under 40.000,-og så tjener jeg intet, men regnestykket går blot i nul. Jeg avler udelukkende dressurheste. Der fødes på stutteriet max. 1-2 føl om året af allerbedste dressurafstamning og kvalitet. Godt nok kan man "ikke ride på papirene" men for mennesker som ved noget om nedarvning af diverse kvaliteter er afstamningsforhold en god ledetråd til hestens kvalitet/ kapacitet, selvfølgelig hestens alder taget i betragtning. Alle mine hestene bliver daglig trænet og håndteret lige fra første levetime. Det betyder at de er super velfungerende og nemme at håndtere i alle situationer. Hele mit avlsarbejde skulle gerne komme køber og hest til gode....1) fordi køber for den rigtige "vare" til den rette pris og 2) fordi hesten får et hjem hvor der ikke spares på noget. På stutteriet har vi måttet se i øjnene at det danske marked ikke er helt vores marked. Lige til sidst....angående "købers marked"...Jeg sender ligeledes kunder hjem, hvis jeg ikke mener de passer sammen med min hest....for så længe hesten ikke er solgt er den min og jeg har ansvar og pligt til at finde det bedst tænkelige hjem til den....da jeg jo ikke spørger hesten om den gerne vil flytte!!.
Jeg håber du må få al mulig held med at finde den rette hest til at dække dit behov.....og som et lille råd vælg den hest der passer dit temperament og lad den smukke men måske temperamentsmæssige upassende hest blive ved sælger.....
Bedste hilsner Rebekka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Charlotte
Nu skal du hører jeg har en veninde som skal sælge sin hest.
Hun er nogen lunde lige så sart med hvem som må se på hesten,som du er med de heste som du ser på.
Det er altså ikke en joke og hvis du er interesseret i danmarks smukkeste brogede hestebasse som er klar til ridning så kan du give lyd til mig.
mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|