Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan lærte du din hest sjenkelvining
Forfatter: 
Dato:  22-02-2002 18:57
Jeg har en dejlig lille araber pony vallak på 11år {> Men jeg har problemer med sjenkelviningen. Jeg har kun haft ham i 2år og han har aldrig lært sjenkelvining.Kan du give mig et godt råd?:-)så ville mig og galle blive glade;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvordan lærte du din hest sjenkelvining
Forfatter: 
Dato:  23-02-2002 09:10
Hvis vi siger du skal lave en schenkelvigning, og du rider på venstre volte:
I starten er det godt at ride en lille volte i hjørnet lige før du drejer hesten skråt i gennem, så kommer han på plads, og er godt opmærksom, husk de halve parader!
Så drejer du så skråt i gennem, lad hesten gå ligeudrettet et par skridt, så presser du med højre sædeben og schenkel, hesten skal vige for trykket. Du skal støtte op på højre tøjle, venstre bruger du til at lede hesten med, i starten kan du flytte venstre hånd lidt væk fra halsen, og nærmest viser hesten vejen med tøjlen. Det er også en god ide at have en pisk med i højre hånd, til at presse bagparten med hvis den taber den.. Husk fremaddriften!!
Der er ikke andet at gøre end at øve og øve!
Hvis hesten pludselig helt taber takten så drej væk og prøv igen, det kan være svært for ham at holde den hele vejen i gennem i starten. For at gøre distancen kortere kan du ride op af midterlinjen og starte på midten og ud til hjørnerne..
Held og lykke !
- Håber min beskrivelse nogenlunde er til at forstå..
0
0
Svar på denne tråd

Schenkelvigning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2002 09:18
Det er meget forskelligt fra hest til hest hvordan jeg har lært dem schenkelvigning.

En, havde så meget respekt for schenklerne at han flyttede bagparten bare jeg lagde benet lidt tilbage og trykkede. Ham skulle jeg jo sådan set bare lære at lave en korrekt schenkelvigning, sidebevægelsen havde han og det plejer ellers at være problemet.

En anden havde ikke nok respekt for schenklerne. Ham støttede jeg ved at have en pisk med og så "tjatte" lidt til ham lige bag schenklen når jeg bad ham lave schenkelvigningen. Han er nu blevet fantastisk god til dem og får altid de højeste karakterer i disse øvelser til stævnerne.

En tredje var fuldstændig ligeglad med mit ben og gad da slet ikke gå til siden. Han var kun skovturshest og blev ikke trænet så seriøst. Han blev da heller aldrig helt god til dem, men kunne godt. Ved ham lod jeg en anden hest gå forrest skråt igennem imens jeg gav tydelige tegn til schenkelvigning og brugte vægten godt. Han ville gerne efter den anden hest og søgte derfor lidt den vej.

Men det allervigtigste er at du roser hesten for hvert eneste lile fremskridt! Så vil hesten gerne gøre det rigtige for at gøre dig glad og lige pludselig en dag falder det hele på plads.

Held og Lykke med træningen!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Schenkelvigning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2002 12:39
Schenkelvigning er den mest simple og lette sidebevægelse af dem alle, så pas på du ikke gør det værre og sværrere end det er.
Du må aldrig forlange det perfekte til at starte med, men byg øvelsen op.
Det vigtigste i en schenkelvigning er du har styr på din hests skuldre og forpart, bagparten skal nok følge med når det førstnævnte er i orden.
Start med blot at ride skråt igennem, hvor du langsomt får styr på skuldre og får redet forparten over. Lad være med at mase bagparten med, og lad være med at stille hesten, hold den noget nær ligeudrettet.
Lad være med at tænke på at du skal nå et bestemt bogstav, det det handler om det er at du får skuldre ind, og får hesten til både at vente og flyde.
Sørg for at hesten er løsgjort i indvendig side og går ud til udvendig tøjle, som regulerer stilning, skuldre og tempo.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2002 13:25
BRAVO Mejse!

For en gangs skyld en forklaring, der er helt perfekt.
Det fryder mit beriderhjerte. Lækkert.

Stor hilsen. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-02-2002 19:54
Hej Sandra

Selvom du har fået nogle gode råd, synes jeg alligevel jeg vil give dig et mere.

Jeg starter med at indøve shenkelvigningen i skridt hvor tempoet er så langsomt at både du og hesten kan følge med i hvad der sker og hvordan hesten reagerer. Og det tror jeg egentligt er ret vigtigt for dig og din pony?

Det hedder en shenkelvigning fordi hesten skal vige for shenklen og det er det første du skal lære din Galle (ponyen :-) ).
Det bedste er at ligge øvelsen fra midterlinien og så lave shenkelvigningen ud til hovslaget. Ponyen/hesten vil altid være tilbøjelig til at søge ud mod hovslaget og det kan du udnytte i øvelsen.

Skridt stille og roligt ned ad midterlinien og placer din indvendige shenkel (den din pony skal vige for) en smule tilbage og giv den et tryk. Hvis din pony begynder at sætte farten op stopper du den lidt op med små tøjletag og sætter igen hjælpen ind med din shenkel. Du skal blive ved med at give hjælpen indtil din pony reagerer og viger, så holder du din shenkel i ro og roser. For det der er pointen er at din pony lærer at flytte sig for din shenkel. Det kan være ret ligegyldigt i starten om den er stillet korrekt, bare den lærer at vige. Du må dog endelig ikke bruge tøjlen til at hive i, men kan bruge udvendige tøjle til at lede hesten med over til den side du laver shenkelvigning. Den må dog ikke kigge til den side du rider, men være enten nær ligeudrettet eller stillet væk fra bevægelsesretningen.
Du laver samme kommando igen og når hesten flytter sig for din shenkel, så roser du og hjælpen skal ophøre. Det fatter hesten ret hurtigt.

Når din pony forstår at vige for din shenkel i et roligt tempo, så skal du også have fremaddriften med. Og det vil sige at du starter øvelsen i et godt skridttempo og sætter den sideførende hjælp ind med indvendige shenkel og holder din hest fremme med udvendige shenkel.
Det skulle gerne ende op med en god sidebevægelse hvor din pony både går fremad og til siden i en jævn bevægelse. Når du kan det, så kan du også begynde at øve øvelsen i trav som ovenfor beskrevet.

Tilde

Teori er viden, praksis er kunnen. Men viden bør gå forud for handling. Den Klassiske Ridekunst
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider