Hej Sandra
Selvom du har fået nogle gode råd, synes jeg alligevel jeg vil give dig et mere.
Jeg starter med at indøve shenkelvigningen i skridt hvor tempoet er så langsomt at både du og hesten kan følge med i hvad der sker og hvordan hesten reagerer. Og det tror jeg egentligt er ret vigtigt for dig og din pony?
Det hedder en shenkelvigning fordi hesten skal vige for shenklen og det er det første du skal lære din Galle (ponyen

).
Det bedste er at ligge øvelsen fra midterlinien og så lave shenkelvigningen ud til hovslaget. Ponyen/hesten vil altid være tilbøjelig til at søge ud mod hovslaget og det kan du udnytte i øvelsen.
Skridt stille og roligt ned ad midterlinien og placer din indvendige shenkel (den din pony skal vige for) en smule tilbage og giv den et tryk. Hvis din pony begynder at sætte farten op stopper du den lidt op med små tøjletag og sætter igen hjælpen ind med din shenkel. Du skal blive ved med at give hjælpen indtil din pony reagerer og viger, så holder du din shenkel i ro og roser. For det der er pointen er at din pony lærer at flytte sig for din shenkel. Det kan være ret ligegyldigt i starten om den er stillet korrekt, bare den lærer at vige. Du må dog endelig ikke bruge tøjlen til at hive i, men kan bruge udvendige tøjle til at lede hesten med over til den side du laver shenkelvigning. Den må dog ikke kigge til den side du rider, men være enten nær ligeudrettet eller stillet væk fra bevægelsesretningen.
Du laver samme kommando igen og når hesten flytter sig for din shenkel, så roser du og hjælpen skal ophøre. Det fatter hesten ret hurtigt.
Når din pony forstår at vige for din shenkel i et roligt tempo, så skal du også have fremaddriften med. Og det vil sige at du starter øvelsen i et godt skridttempo og sætter den sideførende hjælp ind med indvendige shenkel og holder din hest fremme med udvendige shenkel.
Det skulle gerne ende op med en god sidebevægelse hvor din pony både går fremad og til siden i en jævn bevægelse. Når du kan det, så kan du også begynde at øve øvelsen i trav som ovenfor beskrevet.
Tilde
Teori er viden, praksis er kunnen. Men viden bør gå forud for handling. Den Klassiske Ridekunst