Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Punktet, hvor man ikke kan mere..
Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 17:13
Hejsa :-)

Nu har lille modige mig endelig fået skrevet dette indlæg på træningsforummet.. *Vild jubel*

Nå, nu går jeg over til det mere seriøse..

Punktet, hvor man simpelthen ikke kan mere. Det ramler selv den dygtigste rytter ind i på et eller andet tidspunkt. Siger man.

Jeg er nået til det punkt, hvor man så ufatteligt gerne vil videre med hesten og ens egen udvikling, men ens egne færdigheder som rytter halter håbløst bagefter. Hvad gør man i en sådan situation? Feks. Når man rider skråt igennem og hesten gerne skal changere.. og man selv synes man gi`r de rigtige hjælpere, men i stedet løber hesten bare hurtigere! Når man så ikke lader ens frustration gå ud over hesten, og så holder det inde i en selv, (fordi man selv synes man gør det rigtige og at det er hesten som gør det forkert, selvom man inderst inde godt ved at sådan forholder det sig IKKE) så føler man sig simpelthen så håbløs!
Ligesom når jeg skal ha` ham til at søge ned til biddet, uden hjælp fra hård tøjleføring, og man kan mærke at hesten NÆSTEN går til biddet, men osse kun næsten.. Hvad gør man så, når man ikke vil sidde og tvinge den ned?

Jeg overvejer at få eneundervisning (jeg får undervisning 1 gang om ugen og rider halvpart 2 gange pr. uge). Ville det være løsningen?

Det jeg er mest bange for, det er den hårde tøjleføring.. Min veninde skulle også lige prøve ham, og straks tog hun hårdt fat, bøjede ham gevaldigt indad og straks (!) gik han ned.. Pga. TVANG. Det er da ikke løsningen! Eller er det? For hesten går jo til biddet, men det er vel ikke ensbetydende med at den er REDET til biddet.. Er den ikke RYKKET til biddet?

Jeg synes generelt at rytterene i min rideklub har en voldsom tendens til at rykke i hesten, og vil "ha` magten over dyret - vil den ikke lystre/er den bange for noget, så får den et par på låget". Deres heste går jo fint til biddet.. Det er sgu` svært ikke at "hoppe med på moden!"

Bare lige nogle strøtanker fra mig.. Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvad jeres mening er omkring det jeg har skrevet eller om jeg er splitterravende skør.
8-)

Med Venlig Hilsen

Anne

..Den stygge teenager på 13 år! ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Punktet, hvor man ikke kan mere..
Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 17:39
Hej Anne, hvor jeg altså bare føler med dig. Oh hvor er de altså godt, at du siger fra over for de ting du synes er forkert. Har haft den samme følelse tusinde gange, og det er svært at bevare motivationen, for at gøde det på den rigtige måde, når det ser så let ud, bare at hive i hesten. Men... i længden kommer du længere med tålmodighed. Først vil jeg sige, at jeg altid har fået undervisning, og aldrig ville kunne undvære det. Men det er svært at finde en god underviser.
Det er vigtigt at både du og hesten er motiveret når i træner. Hvis du er træt efter en lang skoledag, lektier og job er din tålmodighed ikke så stor, og fysisk kan du heller ikke støtte hesten på samme måde. Det er vigtigt at have mentalt overskud ti altid, at være et skridt foran sin hest og tænke over dens og sine egen reaktioner.
Måske kan du også prøve at ride dressur i naturen, hvor hesten tit har mere fremaddrift, og nogle ting kan virke nemmere.
Hæng på derude Vh Emma
0
0
Svar på denne tråd

Re: Punktet, hvor man ikke kan mere..
Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 18:46
Anne,

Bare tag det helt roligt, den der følelse, tror jeg vi alle oplever fra tid til anden. Men lad det ikke slå dig ud. Tag det som en udfordring istedet - jeg ved godt det er meget svært.

Eneundervisning skal du ikke udelukke, men det er absolut ikke den eneste løsning. Jeg har følgende forslag.
1) Se noget video og læs nogle bøger for selv at holde dig motiveret.
2) Sæt dig et mål - et mål som er næsten opnåeligt. Det skal ikke være for let, men det skal heller ikke for svært.
3) Undersøg om din undervisning er god nok.
4) Prøv at ride andre heste, som er stærke i de øvelser, der volder dig problemer. Det vil give dig en større sikkerhed.
5) Hold øje med om din hest snyder dig. Min gamle hest ville gerne snyde/teste mig, når vi skulle lære noget nyt.
6) Rid sammen med andre ligesindende ryttere. Ryttere på samme niveau som dig eller lidt højere.

Håber du kan bruge det.
MVH Bodil
0
0
Svar på denne tråd

13 år og færdig?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 19:38
Næhh, den tror jeg ikke på! ?:-)

Jeg tror vi alle oplever at gå lidt i stampe med vores ridning, men det vil altid vende på et tidspunkt igen. Kære Anne - du er 13 år!!!! Fortvivl ikke, du har tiden for dig. Du kan ikke regne med fremskridt hver gang du rider, sådan er virkeligheden desværre ikke. Og nogle gange kan det se virkelig trælst ud.
Men det gælder jo bare om at blive ved - pludselig får du en positiv oplevelse igen og så er du med på bølgen.

Rom blev heller ikke bygget på én dag ;-)

Med de tanker du gør dig om din ridning, er jeg sikker på du træffer den bedste beslutning omkring hvordan du løser dit problem :-)

Tilde

Teori er viden, praksis er kunnen. Men viden bør gå forud for handling. Den Klassiske Ridekunst
0
0
Svar på denne tråd

Re: 13 år og færdig?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 20:06
Ja been there time to time....

Der er kun en vej: De 3 T´er: Tid træning og tålmodighed.

Kæmp videre selvom det går 10 skridt tilbage idag, går det måske 2 frem i morgen og 9 til dagen efter (eller ugen efter eller....)

Og nej det kan ikke være rigtigt at du skal rykke din hest til biddet. Al ridning kommer bagfra. Sæde schenkel og tøjle i nævnte rækkefølge.

Der må være andre undervisere end den pågældende du omtaler som du kan henvende dig til.

Keep trying!

M.v.h. Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 20:26
Kære Anne.

Jeg kan fuldt tilslutte mig de svar, du allerede har fået her. Det er tålmodighed, det drejer sig om. De ryttere, jeg underviser, har hørt utallige gange, at man skal kunne glædes over selv det mindste fremskridt. Selv om det hele fra tid til anden kan føles helt og aldeles håbløst, så vil enhver rytter (der har en indstilling til hestens velfærd, som du har)få det hele foræret af hesten ... hvis man yder den korrekte hjælp og garnerer med tonsvis af overbærenhed og tålmodighed.

Jeg glæder mig til at høre om dig om et par år. Da vil du sikkert være helt oppe i `den dyre ende´.

Varme rytterhilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 20:32
Hej Anne

Hvis jeg forstår dig rigtig så er det parthesten som volder dig problemer. Når du får undervisning er det så på parthesten? Hvis ikke, så synes jeg det ville være en god ide med eneundervisning på parthesten, hvis du altså har råd ;-)

Måske du kunne få din veninde til at videofilme dig det tror jeg også ville være en stor hjælp.

Caro

"A good horse is never a bad color"

"Horses never lie"

"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 21:22
Hejsa :-)

Mange tak for jeres gode svar.

Tilde: Jeg er ikke færdig, men jeg fortæller bare om når man er kommet til det punkt hvor man ikke føler at man kommer videre.

Emma: Jeg må ikke ride "ud" for min mor.. øv. Men tak for tippet alligevel. :-)

Bodil: Mange tak for dine tips! Dem må jeg bestemt ha` printet ud, og kigget nærmere på.

Randi: Måske var det en løsning at forsøge sig med en anden underviser. Jeg regner med lige at prøve en time med min "gamle" underviser først. Hvis det ikke gi`r pote, så må vi lede os om efter noget andet.

Johs. Sørensen: Det varmer at høre sådan nogle opmuntringer. :-) Mange tak.

Caro: Tja, eller osse er det mig som volder parthesten problemer?! Jeg vil helt klart forsøge mig med en eneundervisningstime.

Endnu en gang tak for jeres svar! :-)

Med Venlig Hilsen

Anne

..Den stygge teenager på 13 år! ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-02-2002 21:51
Nej, selvfølgelig skal hesten ikke tvinges til biddet !

Nu er Smukke godt nok ved, at komme sig over en muskelskade, men ellers skulle du være velkommen til at kigge herud, og prøve en gang dressur ridning på hende.

Nu er det svært at sige så meget uden at kende hesten du rider.
Hvor meget har den været redet i dressur ? Hvor godt grundtrænet er den ?
Jeg kan godt give dig et par tips hvis du har lyst.
Men heller gøre det "live" end her på en debat *S*

Heidi Glisborg

Fredenslyst Arabians

Salg af håndlavede showgrimer
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider