Hejsa
Nu har lille modige mig endelig fået skrevet dette indlæg på træningsforummet.. *Vild jubel*
Nå, nu går jeg over til det mere seriøse..
Punktet, hvor man simpelthen ikke kan mere. Det ramler selv den dygtigste rytter ind i på et eller andet tidspunkt. Siger man.
Jeg er nået til det punkt, hvor man så ufatteligt gerne vil videre med hesten og ens egen udvikling, men ens egne færdigheder som rytter halter håbløst bagefter. Hvad gør man i en sådan situation? Feks. Når man rider skråt igennem og hesten gerne skal changere.. og man selv synes man gi`r de rigtige hjælpere, men i stedet løber hesten bare hurtigere! Når man så ikke lader ens frustration gå ud over hesten, og så holder det inde i en selv, (fordi man selv synes man gør det rigtige og at det er hesten som gør det forkert, selvom man inderst inde godt ved at sådan forholder det sig IKKE) så føler man sig simpelthen så håbløs!
Ligesom når jeg skal ha` ham til at søge ned til biddet, uden hjælp fra hård tøjleføring, og man kan mærke at hesten NÆSTEN går til biddet, men osse kun næsten.. Hvad gør man så, når man ikke vil sidde og tvinge den ned?
Jeg overvejer at få eneundervisning (jeg får undervisning 1 gang om ugen og rider halvpart 2 gange pr. uge). Ville det være løsningen?
Det jeg er mest bange for, det er den hårde tøjleføring.. Min veninde skulle også lige prøve ham, og straks tog hun hårdt fat, bøjede ham gevaldigt indad og straks (!) gik han ned.. Pga. TVANG. Det er da ikke løsningen! Eller er det? For hesten går jo til biddet, men det er vel ikke ensbetydende med at den er REDET til biddet.. Er den ikke RYKKET til biddet?
Jeg synes generelt at rytterene i min rideklub har en voldsom tendens til at rykke i hesten, og vil "ha` magten over dyret - vil den ikke lystre/er den bange for noget, så får den et par på låget". Deres heste går jo fint til biddet.. Det er sgu` svært ikke at "hoppe med på moden!"
Bare lige nogle strøtanker fra mig.. Jeg vil meget gerne høre fra jer, hvad jeres mening er omkring det jeg har skrevet eller om jeg er splitterravende skør.
8-)
Med Venlig Hilsen
Anne
..Den stygge teenager på 13 år!