Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Åbne munden til Bidet
Forfatter: 
Dato:  30-01-2002 10:09
Hej Alle!

Jeg er ved at lære min Dartmoor hingst at der er noget der hedder at skulle have bid i munden, jeg har forsøgt et par gange nu, det går helt fint når han først har fået det ind i munden, men det at få ham til at åbne munden uden at skulle nærmest mase det ind synes jeg er svært så er der nogen der har nogle gode fif om hvordan man får ham til at åbne munden uden mere eller mindre at skulle bruge vold.

På forhånd tak
Hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Åbne munden til Bidet
Forfatter: 
Dato:  30-01-2002 10:23
Hej Marianne
For at få biddet i munden på hesten skal du stille og roligt putte fingeren ind i siden af munden, der hvor biddet skal sidde. Der har hesten ingen tænder og man får hesten til at åbne munden.
Håber du kan bruge svaret.
Hilsen Lene
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-01-2002 10:26
Hej
Det er simpelt men kræver lidt tålmodighed og et par godbidder.
Alle mine heste åbner munden og tager selv biddet når jeg siger "værs´go"......og det er en rar måde for begge parter at starte træningen op på.
Nå men sådan gør jeg.
Giv først din hest en godbid at tygge på.
Medens den tygger fører du biddet hen under dens mund så biddet lige akurat rører hestens læber og venter unden at presse på. Du kan opmuntre hesten ved igen at give en godbid og tilbyde biddet igen. Når hesten tager biddet i munden giver du en godbid og tager derpå biddet ud af munden igen og roser din hest. Når du har gentaget det et par gange lader du hesten behold biddet i munden og gør som du plejer....rider eller andet.
Nå du så skal have biddet ud igen, skal dette foregå i modsat rækkefølge af da du skulle have hesten til at tage biddet. Mine heste slipper biddet ud af munden når jeg siger "TAK".
Du skal huske på ikke at foretage dig en hel masse støjende eller urolige ting samtidig med dette for det vil distrahere eller forvirre din hest, og så tager det længere tid. Dertil kommer at man aldrig må "hugge" biddet ind i munden på hesten når den åbner munden, biddet skal føres landsomt ind og trensen monteres med samme omhu og ro.
God fornøjelse
Hilsen Rebekka
Albert Einstein skrev engang følgende: "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction."
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-01-2002 13:09
Jeg vil give Rebekka ret. Tag den tid det tager. og vend hyppen til at det ikke er farligt at have biddet i munden. Det er virkelig rart at hyppen selv tager bidet når man ber den om det. Og Ja, bestikkelse er nu en god ting.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-01-2002 16:09
Min pru fik forsigtig en finger ind i mundvigen og så åbnede hun, ind med bid, på med trense og voila, dygtig hest. Det gjorde vi ikke noget stort nummer ud af (udover rosen), det tog ikke længere end at trense en hest der er vant til det. Men jeg skal ikke kunne sige om metoden er god til andre ungheste.
Jeg vil helst ikke bestikke hende til noget, jeg vil gerne kunne nøjes med ros og så ekstra gulerødder i krybben når hun står i sin boks.
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-01-2002 10:15
Et gammel husgeråd siger, at man kan dyppe biddet (uden hovedtøj i ringene) i sirup og lade hesten stå og sutte det rent. Så forbinder den biddet med noget godt. Næste gang dypper man ligeledes biddet i sirup, men denne gang med hovedtøjet monteret på, så man ligeså stille mens hesten sutter på biddet kan liste remmene overhovedet og lade den stå med hovedtøjet på et stykke tid.

Jeg har ikke selv prøvet dette, så jeg ved ikke om det virker. Jeg kunne godt forestille mig, hesten ville synes om (sirup og søde sager ;-)), men det er jo mok lidt fedtet at stå med. Men har du tålmodigheden, er det vel værd at prøve. Held og lykke med det.

Hilsen Louise

Araberen blev skabt af Vinden.

Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider