Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Spændende forsøg med clickertræning
Forfatter: 
Dato:  01-11-2000 18:52
Hej alle sammen.

Forleden skulle jeg klippe en hest, der er lidt nervøs overfor nye ting, og den var derfor skrækslagen, da klippemaskinen blev tændt. Da den samtidig var drivvåd efter 5 minutters ridning og 2 timer om at tørre, så var noget af pelsen simpelthen nødt til at komme af.
Hestens ejer praktiserer clickertræning på både heste og hunde, og det var derfor nærliggende at forsøge med denne træningsmetode.

En clicker er en lille firkantet ting med en knap, som giver et højt klik fra sig, når man trykker på den. Princippet er, at man klikker, når hesten reagerer, som man ønsker, og at man ignorerer forkert reaktion. Hvert klik efterfølges af en godbid.

Vi startede med at sætte en kegle i boksen. Da hesten så kiggede på keglen fik den et klik og en godbid. Næste gang skulle den så gå lidt hen mod keglen, og længere fremme i træningen skulle den røre ved keglen for at få et klik og en godbid. Denne del gik fint da heste jo fra naturens hånd er nysgerrige.

Så prøvede vi at tænde klippemaskinen langt væk fra hesten, og for hver gang den ikke reagerede og stod stille i stedet for at flygte hen i hjørnet fik den et klik og en godbid. I takt med at hesten blev mere fortrolig med lyden, rykkede vi maskinen tættere på hesten. Anden gang vi trænede kunne vi trække hesten tæt forbi klipperen uden problemer. Stadig med et klik og en godbid hver gang den reagerede rigtigt.

Hesten var stadig bange for at få maskinen lagt på sig og tredje gang besluttede vi derfor at give den lidt beroligende for at undgå panik. Men vi fortsatte stadig med clickeren og efter ret kort tid kunne vi klippe hesten!
Når vi nærmede os halsen med klipperen blev hesten lidt bange igen og vi gik derfor tilbage til at klippe på maven eller bagpart, hvor hesten var helt tryg.
Når vi kunne aflæse på hestens signaler at den var tryg og rolig, så klippede vi på halsen igen.

Det var virkelig en stor oplevelse at kunne klippe hesten, også på kinderne, kun en uge efter at man overhovedet ikke havde kunnet tænde maskinen uden at hesten blev meget bange. Godt nok havde vi givet lidt beroligende, men hesten var ved fuld bevidsthed hele tiden, og jeg vil tro at effekten var 'fordampet' erfter ganske kort tid. Hvis vi havde haft flere gange til at træne i, så tror jeg at vi havde kunnet klippe helt uden brug af beroligende midler.

Så hvis du har et lignende problem, så kunne det måske være værd at forsøge sig med clickertræning.

KH Camilla L
1
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Spændende forsøg med clickertræning
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 08:29
Et fornemt resultat.

Clicker træning (også kaldet Target Training) er vist den eneste træningsmetode, som er udviklet af adfærds forskere og bygger udelukkende på positiv "styrkelse" (engelsk reenforcement).

Træningsproblematikken stammer fra delfiner, og opgaven gik ud på at lære en delfin at springe igennem en ring 2-3 meter over vandet.

Nu ville træneren starte med at have ringen i vandet og så belønne delfinen, når den svømmede gennem ringen. Belønningen skulle være en fisk. Nu kan træneren jo godt være i vandet og give belønningen, når ringen er nede i vandet - men hvad gør man så når ringen er oppe i luften? - og belønningen skal jo falde med det samme.

Så benytter man en "bro". Delfinen skal lære at lyden fra klikkeren betyder, at om et øjeblik kommer en belønning. Når delfinen så springer gennem ringe, så kommer klikket med det samme - og så ved definen at en belønning er på vej - og så gør det faktisk ikke noget at selve belønningen først kommer lidt senere. Klikket er så broen mellem godkendelsen af handlingen og belønningen.

(Det hele bygger på Pavlov's forsøg, hvor man ringede med en klokke når hunde spiste. Efterhånden var det nok at ringe med klokken, så producerede hundene spyt, som om de fik foder).

Clicker træning er blevet brugt med stor held på delfiner, hunde, heste, KATTE, æsler, lamaer.

(Jeg er lige nu igang med at læse en bog om emnet, og vil også selv forsøge mig).

Og så lige til sidst: Det vi normalt bruger er negativ "styrkelse". Det kan f.ex. være at vi lægger benene til hesten for at få den til at gå frem. (Vi gør det lidt ubehageligt for hesten). Når hesten så går frem, så fjerner vi det negative = trykket fra benene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Spændende forsøg med clickertræning
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 08:36
Hej Jan.

Hvor lyder det bare spændende Jan! Og spændende at høre om baggrunden med delfintræningen.

Jeg synes det er et meget interessant område og udover at clickertræningen er en god træningsform, så synes jeg også at det gør en meget mere opmærksom på hestens kropsprog og mimik, hvilket vi jo nok alle sammen kan tåle at fokusere mere på.

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 08:36
Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig.

Når man så har lært hesten noget - og vænnet den til at den får en godbid hver gang den foretager sig noget - hvordan vænner man den så af med det igen? Eller skal man blive ved med at have lommerne fyldt?

Nysgerrige hilsener, Sif
0
0
Svar på denne tråd
 
 En lille (jule)leg
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 09:14
Jeg kom lige i tanke om en lille leg:

Man skal være nogle stykker samme, og en bliver så sent udenfor. De andre aftaler så en opgave som han skal løse - det kan f.ex. være at stille sig op på en stol. Og der vælges en til at styre klikkeren.

Personen kommer så ind. Når han kigge hen mod stolen så klikker man og giver ham et stykke slik.

Når han går mod stolen: Klik og slik.

Går nærmere: Klik og slik

Og sådan fortsætter man indtil han står på stolen.

Så vælges en ny person og en ny opgave ( og lad os bare her sige at det er op på stolen - I det virkelige liv, så skal det jo være noget andet).

Nu kommer personen ind og træneren begynder at skubbe ham hen mod stolen, dvs. træneren bruger negative signaler for at få udført opgaven.

Det siges at folk, som har prøvet både positiv træning (klikket) og den negative, er meget overrasket over hvor stor forskel, der er i deres egen holdning overfor træningen. Der er ingen tvivl om, at de selv er mere interesseret når det er klikker træning.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: En lille (jule)leg
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 09:23
Hejsa

Jeg har også oplevet det i det virkelige liv, og min erfaring er at det er en rigtig god og positiv måde at træne på.

I skulle virkelig prøve det, hvis i får muligheden.
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 09:30
Det siges, at det ikke er noget problem. Man skal bare være konsekvent.

Hesten gør noget rigtigt - KLIK - godbid.

I starten vil hesten undersøge en for at få noget mere. Men når den ikke får noget så holder den op.

I selve træningen så bruger man styrkelse og et eksempel, som jeg har hugget:

Man vil lære heste selv at holde benet oppe mens man f.ex. renser hove.
Og handlingen består af to ting: Hold benet oppe i længere tid og i en højde som er behagelig for os.

Og kort fortalt - der er skevet bøger om emnet:
Så starter man med at klikke når hesten løfter benet man står ud for. Når den så ved at det er et benløft man vil have, så venter men lidt med at klikke for at den skal holde benet oppe lidt tid - og så længere tid. osv.

Når hesten så kan holde benet oppe i noget tid, så "forlanger" man også en hvis højde i løftet før klikket kommer ( men her må man så være forberet på at det så går ud over tiden) og når højden er OK, så forlænger man igen længere tid før klik.

Og tilsidst er tid/højde i orden, så man trækker klikket så lang tid at det ikke længere er nødvendigt - det er blevet naturligt for hesten.

Er hesten klikker trænet i forvejen, så skulle den kunne lære det i løbet af en 15 minutter!

Men jeg har også selv stillet mig selv spørgsmålet om man hele tiden giver godbidder, for svaret fremgår ikke helt af den bog, jeg er igang med - men jeg er også kun midt i den. Tilgengæld så får delfinerne jo en godbid hver gang de har sprunget gennem ringen.

Men man får ikke en tiggende hest ud af træningen - for den lærer hurtigt at den kun får godbidder, ved korrekt handling.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:02
Det lyder selvfølgelig meget smart, men er det så forfærdeligt forskelligt fra når min hest gør det jeg ber den om og jeg så fortæller den at den er dygtig ?
Jeg mener, jeg bruger et ord, du bruger et klik
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:04
Hvilken bog er du ved at læse - og kan den anbefales? Det lyder meget interessant!
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:17
Ja i bund og grund er det jo det samme om du siger et ord - eller lavet et klik - MEN - man kan være hurtigere og dermed mere præcis med klikkeren. Så er det også helt ens lyd osv hver gang.

Man skal bare huske når man skal igang med klikker træning - at ma skal bruge noget tid på bare at stå og klikke og give godbid - så hesten INDEN man begynder indlæringen har lært at forbinde KLIK med GODBID.

Det var blot det jeg ville sige *S*
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:18
Der skulle ikke være nogen forskel - det skal bare være en entydig lyd.
Mange siges at bruge fingerknips.

Problemet med ord, er at heste ikke er så gode som os til at forstå dem og så kan vi finde på at bruge det samme ord i forskellige sammehæng.

Klikket er jo en "bro" til noget behageligt, noget godt. Forfatteren skrive også at føl ofte ikke er interesseret i en godbid - for dem er det skønt at blive gnubbet på halsen.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:24
Bogen hedder:

Clicker Training for Your Horse
by Alexandra Kurland

Sunshine Books; ISBN: 1890948039

og kan bestilles over nettet f,ex www.bol.dk pris 323 ( fra www.bogpriser.dk)

Bogen er rigtig god, men jeg ved ikke om det er den beste, for det en den eneste som jeg har om emnet.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 10:50
Jeg har læst lidt om Clicker training på nettet, men endnu ikke læst bogen. Jeg har prøvet lidt for at se hvordan Monty reagerede på det, og det var meget vellykket.

Jeg tror dog at det ER bedre at man benytter den rigtige dims til at klikke med, for så er det den samme lyd uanset hvem der klikker. Man KAN jo også benytte det i sin dressurtræning - hvis ridelæreren klikker i det øjeblik noget gøres rigtigt, vil det virke mere præcist end at de først når at sige et eller andet når man er nede i den anden ende af banen
(mine rigtige øvelser på dressurbanen forekommer desværre kun i få sekunde ra dgangen ;o))

Ideen med klikkeren er jo også at hesten til sidst opfatter lyden af klikkeren som belønningen - og ved at der sikkert kommer en godbid senere. De fleste heste VIL jo gerne gøre tingene rigtigt - de ved bare ikke altid hvad rigtigt er!

http://www.clickertraining.com/

http://theclickercenter.com/

http://www.clickertrain.com/journal.html

http://www.click-l.com/

Jeg vil meget gerne høre mere om andres erfaringer - og specielt om bogen er god - for så må jeg jo også have den!




0
0
Svar på denne tråd
 
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 11:16
En ting jeg har tænkt på:

Når man nu har trænet hest 1. og begynder på hest 2.

Nu laver hest 2 noget og man klikker - og hest 1 hører dette. Hvordan opfatter hest 1 det? Hvad nu hvis hest 1 er i gang med at lave noget, man absolut ikke vil have, at den laver??

( Og der røg resten af min arbejdsdag, med alle de links)

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 11:35
Ja - det har jeg også overvejet, men jeg tror umiddelbart at man skal træne hestene separat i begydnelsen, og jeg tror også at de bliver meget opmærksomme på om det er dem din besked ( i form af klik) er henvendt til.

Men prøv at spørge nogen der har meget mere erfaring med clicker training på denne chat

http://www.click-l.com/chat.html

(jeg bliver vist snart upopulær hos din arbejdsgiver *BG* )
0
0
Svar på denne tråd
 
 Foredrag om bl.a. clickertræning på egholm
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 13:08
Jeg var til et foredrag på egholm i foråret med Anette Røpke (kendt fra diverse Tv-programmer om hunde). Hun fortalte en hel del om Clickertræning bl.a. fortalte hun om en der havde fået vænnet sin hest af med at sparke i væggen og på døren vha. clickeren.

Jeg ved at hun tilbyder diverse foredrag og kurser i bl.a. clicker træning, men om det kun er for hunde det ved jeg altså ikke. Men prøv at søge på hendes navn i en søgemaskine, jeg ved at hun har en "skole".

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Hvad så bagefter- forskellige click lyde.
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 13:10
Jeg ved at Anette Røpke anbefalede at man brugte forskellige clicker-dimser til de forskellige dyr man trænede da hver dims har sin egen lyd. Og det er vist nok vigtigt at det er den samme lyd hver gang, derfor er det at knipsemed fingerne vist ikke en god ide.
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Foredrag om bl.a. clickertræning på egholm
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 13:12
Og linket er

http://www.the-animal-behavioural-school.dk/

Der er et kursus der ser ud som om det er om clicker training - men der er ingen beskrivelse af hvad det indeholder... Og i øvrigt ser det mest ud som om det er rettet mod hunde... men derfor kan man jo godt lære noget der kan bruges til hestene
0
0
Svar på denne tråd
 
 Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 14:27
Jeg havde aldrig hørt om clicker træning før, men det lyder meget interessant. Hvor er det dog skønt, at man hele tiden kan lære mere og blive klogere!
Og det er vel en del af charmen ved at beskæftige sig med heste; at man aldrig bliver udlært, at man hele tiden kan (og bør) lære mere!
Tak, alle mine kloge med-ryttere, fordi I har udvidet min horisont! :-)

Smil fra Mathilde
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 16:54
Hej Jan

Det bliver også brugt i nogle zoologiske haver i England (tror jeg), hvor de træner deres tiger med clicker træning. Tigerne skulle på den måde lære at gå ind i en transportkasse uden problemer. Jeg har set det på animal planet op til flere gange.
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2000 08:38
Det lyder meget interessant. Jeg tror bare den skal omstruktureres lidt hvis træningen skal virke på min hest. Han bryder sig ikke om godbidder, kun græs, og det er lidt svært at rende rundt med i lommen, hvis man skal ride eller træne i ridehus. Men jeg ved han elsker en rosende stemme og et klap på halsen, så det bruger jeg nu engang.
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2000 10:55

Hmm.. Nu sidde jeg her og bliver helt nysgerrig med hensyn til om jeg måske kunne afvænne min hests krybbebidning med en sådan metode.....

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en klikker..??

Det kunne da helt klart være et forsøg værd..


MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2000 10:58
Hej

Det virkeligt et spændende emne.
Hvad anbefales det at bruge til at klikke med, angående heste??

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2000 11:44
Vi brugte en clicker som også bruges til hunde.
Jeg ved ikke hvor man køber sådan en (hestens ejer havde den, da hun arbejder lidt med den slags).

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2000 11:44
Det anbefales (der hvor jeg har læst om det) at have en dims der er beregnet til formålet.

den kan ses her

http://www.sitstay.com/store/equip/eq4.shtml

Jeg tror egentlig at det er ligemeget om man har den "rigtige" dims. Det vigtigste er at det er den samme lyd hver gang.
Ved de små forsøg jeg har lavet med det har jeg bare klikket med tungen, men det giver ikke præcis samme lyd hver gang. Jeg tror at det er bedre man skal finde en eller anden form for "dims" der ikke fylder merre end at man kan have den i hånden, og som siger ens hver gang. Jeg kunne forestille mig at man kan få noget der kan bruges til formålet - evt. i en legetøjsforretning ;o)

Ellers må vi jo slå os sammen om en bestilling på en masse klikkere :o))
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  04-11-2000 07:11
Ja, klikkertræning er både simpel og genial.
Men jeg har lidt svært ved at se, at der skulle være så utrolig meget nyt i metoden.

Hvis man lærer hesten, at rosende ord som "dyyygtig", "deeet var godt" og "Jaaa" betyder noget godt, og bruger ordene hver gang hesten forbedrer adfærd, så må det vel i princippet være nøjagtig det samme som at "klikke".

Måske er det, fordi jeg ikke ved nok om metoden endnu, men jeg har lidt svært ved at se, hvordan man skal kunne vænne et dyr af med grove unoder.

Hvis min hest f.eks.vil bide fremmede, skal jeg så få 100 fremmede til at gå forbi og blive bidt, og hvis der så er en enkelt fremmed, der ikke bliver bidt, så skynder jeg mig at klikke??

Der er visse typer af uhensigtsmæssig adfærd, som det er meget svært bare at ignorere.

Jeg går meget mere ind for belønning end for straf, men jeg tror desværre aldrig, at man helt kan slippe for at straffe.

Jeg vil dog meget gerne overbevises om det modsatte! :o)

Venlig hilsen
Jakob
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  04-11-2000 16:53
I den film der hedder 'Turist ved et tilfælde' spiller Geena Davis en hundetræner, der har enormt godt styr på hunde. Hun bruger 2 'klik' med tungen, hver gang hun er tilfreds. Det er nok det samme, og det ser ud til at virke, selv om jeg, da jeg så filmen for en hel del år siden, var meget overrasket over det.

Jeg læste en kronik for nogle måneder siden, hvor forfatteren skrev, at der er et 'belønningscenter' i hjernen. Vi vil gerne have det aktiveret, for så får vi det godt. Det skulle være derfor, at folk (og måske også heste?) kan blive afhængige af de særeste ting og aktiviteter.........

:-) fra Nin@
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 10:54
Hej jan!

Du har måske gået nede hos Roger Abrantes??? Det har jeg nemlig, og det er en klassisk leg, som han altid bruger til at demonstrere hvordan klikkeren virker.

Jeg har også brugt klikkeren på min hest, dog mest til at lave nogle sjove ting, bla. har jeg lært ham at neje. hov nej jeg har forresten brugt klikkeren til et seriøst projekt, dengang min hest skulle have moget hømopatisk medecin i munden med sprøjte, to gange om dagen i 3 uger. Hesten HADER at få stukket noget i munden(har engang løftet min mors mand på 100 kg, da han skulle give den ormekur), ja man kan slet ikke gå lov til at se hans tænder. Nå men dengang brugte jeg klikkeren til at vænne ham til det, og det gik lynene hurtigt, det kom dog ikke bag på mig, det oplever jeg hver gang, man bliver overrasket over hvor hurtigt indlæringen går, når man bruger en klikker.

Marianne
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 11:13
Er der nogen som kan sige mig, hvor man kan købe en clikker??

Og Lisbeth! hvor har du set dem??, Jeg kunne desværre ikke komme ind på "din" links.

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 11:34
Hvis der er nogen, der er interesserede i at købe en klikker, kan i ringe til Dyrlæge og hundeadfærdsbehandler Bente Iversen i Hvalsø, hendes tlf. nr. er 70201144.

Hilsen Marianne
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 11:37
Jeg har kun set dem på den adresse der er på mit link - men som sagt kan jeg ikke forestille mig at en anden "dims" der giver ens lyd hver gang ikke kan bruges lige så godt :o)

Hende der holder kurser her i Danmark (visk kun rettet mod hunde - jeg kan stadig ikke se kursusbeskrivelsen) må da egentlig vide om man kan købe en "autoriseret" klikker her i landet

hendes adresse er:

Den Holistiske Dyreadfærds Skole v/Anette Røpke
Bernstorffsvej 131
2900 Hellerup
Tlf 39 61 34 14




0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 11:42
Hvis der er nogen der er interesserede i at købe en klikker, kan i købe en hos Dyrlæge og Dyreadfærdsbehandler Bente Iversen tlf. 70201144

Hilsen Marianne
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 11:54
Mange tak for adr. og telefonnr.

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 12:55
Nej jeg har ikke gået nogen steder (og heller ikke forsøgt mig med træningen endnu) - men hvem er Roger Abrantes og hvor bor han?

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2000 18:29

Roger Abrantes er een af de virkelige kapaciteter, når det angår viden om dyreadfærd, i Danmark. Han arbejder videnskabeligt og er leder af Etologisk Institut på Høng Landbrugsskole.

Du kan læse mere om ham og institutet på adressen:

http://www.abrantes.com/etologiskinstitut/

De tilbyder i øvrigt også en spændende DAT uddannelse , som jeg helt sikkert ville vælge i stedet for HF eller Gym., hvis jeg stod i den situation.

http://www.abrantes.com/etologiskinstitut/DatUddannelse.htm


Venlig hilsen

Jakob
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Oh, velsignede lærdom!
Forfatter: 
Dato:  07-11-2000 01:28

Jeg har taget følgende fra netdyredoktors nyhedbrev, som jeg lige har fået i dag. De har fået en 'hesteside', men har altså også nedenstående om klikkertræning:

"Klikkere kan endnu ikke fås i almindelig handel i Danmark, men hvis du vil i gang med kliktræning kan du rekvirere en klikker ved at fremsende et brev indeholdende navn og adresse samt en check på 50 kr til:
Netdyredoktor A/S, Rødovrevej 210, 2610 Rødovre. Att. "Klikker".
Herefter vil du i løbet af nogle dage modtage en klikker med posten, således at du kan komme i gang med den spændende træningsform."

Hilsen Nin@
0
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker
Forfatter: 
Dato:  07-11-2000 11:54
Jeg har trænet min ismule samt min kat i et års tid vha clickertræning og jeg bruger ikke en clicker men blot et smæld med tungen - og begge dyr er ikke mere tungnemme end at de sagtens fatter lyden selvom jeg ikke siger det helt ens hver gang... Og hvor er det en dejlig måde at træne sine dyr på, jeg har altid positive og glade væsener omkring mig som gladeligt gør hvad jeg beder om..
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  08-11-2000 01:02
Jeg har lige læst følgende på dog-inn, fra én, der ligesom jeg havde fået nyhedsbrev fra netdyredoktor om klikkere:
"Det er helt vildt hen i skoven dyrt. Normal-prisen er 20-25 kr. pr. stk. F.eks. kan man købe 5 for 100 kr. hos www.canis.no - det er det halve af, hvad netdyredoktoren tager for dem. "
Jeg ved ikke om man må citere sådan, men det er da rart at vide.
Hilsen :-) fra Nin@
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  08-11-2000 09:38
Jeg synes også at det lyder vildt dyrt - på det link jeg henviste til tidligere koster de 1,5$ ca. 12-14 kr!!!
Jeg ved godt at så skal de jo hjem først - og det koster også.... men alligevel!!

Måske skulle man købe et parti og sælge videre..... ;o)
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  08-11-2000 11:38
MHT Det link til norge!!

De har 5 klikkere for 100 kr - incl. porto ovs. Og det er 100 dkk indsat på et dansk gironummer!!

Måske SKULLE vi slå os sammen om et parti?
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  08-11-2000 17:57
Hej Lisbeth

Jeg vil gerne sætte mig på 1 stk. klikker, hvis der er tale om at købe sammen.

Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  09-11-2000 13:00
Hejsa allesammen.

Jeg er ved at uddanne mig til dyreadfrædstearpeut, ved Roger Abrantes
på Etologisk Institut i høng. Jeg har nu været igang i 1 1/2 år. Vores lære
har næsten lige presenteret kilkkertræning for os, og det er utroligt spændene.
Før vi læret om klikkeren, har vi haft indlæringspsykologi i over et år. Indlærindspsykologi er den bedste baggrundsviden man kan have før man begynder at klikkertræne.
Så hvis man er intresseret i klikkertræning, så er det godt, at læse en masse om indlæringspsykologi.
Og jeg kan STORT anbefale en af vores pensum opgivelser ( Dont shot the Dog),
det er en super bog, som indenholder klikkertræning for alle dyr *også mennesker*

Venlig Hilsen Christiane
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  09-11-2000 13:31
Hej Christiane

Er bogen også udgivet på Dansk???

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  10-11-2000 07:48
Hejsa Lene G. Iversen

Nej desværre er den ikke det. Men den står på et meget læservenligt sprog.
Der er selvføldelig en masse indlæringspsykologi, men det kan jo også være
svært på dansk. Den koster ca. 145 kr på bocus, og den er det hele værd.

Venlig hilsen Christiane.
0
0
Svar på denne tråd
 
 avvenning av godbiten
Forfatter: 
Dato:  25-01-2001 12:15
Jeg har drevet med klikker trening en god stund nå på hunden min, ( har så vidt begynt å prøve ut på hesten). Når det gjelder avvenning av å gi godbiter etter klikke lyden, så skjer det helt automatisk. Når hunden har lært " sitt "på komando, som valp, så trenger den ikke belønning for dette når den blir eldre, for da kan den å " sitte" og den forventer heller ikke å få belønning for det. Det er akkurat som når man lærer børn å regne. Når den lærer at 2+2=4, så gir vi børnet belønning når den klarer dette. men når børnet går i 5. klasse så forventer den ikke belønning for noe det lærte i 1. klasse.

Hilsen Janne
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: avvenning av godbiten
Forfatter: 
Dato:  14-05-2001 10:12
Klikkere kan købes hos www.canis.no eller hos Dyrenes Butik i Århus. Derudover kan låget fra et syltetøjsglas anvendes - i midten er en forhøjning, som kan trykkes ned, hvilket frembringer et klik.
Det smarte ved klikkeren frem for stemmen er, at den er langt mere præcis. Ens stemme er ofte en smule forsinket, hvilket for eksempel kan betyde, at når jeg vil rose min hest for at stå stille, når jeg sidder op, kan min stemme være så forsinket at hesten når at bevæge sig inden lyden kommer = jeg roser at den bevæger sig.
Ved afvænning af dårlige vaner gør man nøjagtig som blev beskrevet i første indlæg. Man giver hesten den påvirkning den kan tåle uden at gøre den uønskede adfærd, hvorefter man klikker og belønner(KB). I eksemplet med den bidende hest vil forløbet se ud som følger: En person nærmer sig hesten og stopper på for eksempel 2 meters afstand, hvis hesten er rolig KB. Dette gentages et par gange, hvorefter personenen går en halv meter længere frem, hvis hesten er rolig, KB. Dette gentages indtil personen kan passere helt tæt forbi uden at hesten reagerer. Til sidst vil hesten ikke bare være vænnet af med sin uvane, men vil desuden forbinde det, at mennesker passerer forbi den med noget rart og vil ofte helt af sig selv rette sin opmærksomhed mod dig.
Lige sådan med en uvane som krybbebidning. Her vil der ofte være en påvirkning, der udløser adfærden, som for eksempel fodring. Mange heste reagerer negativt ved fodertid. Her kan man igen give hesten så meget påvirkning som den kan "tåle" og så KB for rigtig adfærd. Herefter kan fodervognen køres lidt tættere på osv.

Desuden er klikkeren god til at lære hesten tricks, hvilket giver den lidt mental aktivering, hvilket igen kan afhjælpe dårlige vaner, der jo ofte skyldes kedsomhed. Ved at lade hesten selv tænke sig frem til hvilken bevægelse du ønsker, stimuleres dens hjerne. Eks. Du vil lære hesten at "give pote". Du holder en gulerod frem foran hesten. Hesten vil forsøge at få fat på guleroden ved at strække sig frem efter den. Da dette ikke virker vil mange heste begynde at skrabe i jorden. Idet hesten løfter forbenet en lille smule KB. Dette gentages indtil hesten forstår hvad du forventer, hvorefter sværhedsgraden øges, dvs. du forlanger den skal løfte benet mere og længere (se ovenfor). Tilsidst, når hesten hver gang gør som du forventer kan du sætte en kommando på, f.eks. goddag e.l. Hesten har her selv tænkt sig frem til løsningen, hvilket er godt, da dette trætter hesten mentalt og du får en roligere hest.

Håber dette kan bruges
-Trine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Et lille "KLIK" mere. :o)
Forfatter: 
Dato:  18-05-2001 00:50
Hej Trine Dyrgaard!

Der var et par rigtig gode tips i dit indlæg! - Jeg blev ikke overbevist, men dog lidt klogere! - Tak for det! :o)

Jeg synes bare, at du glemte at skrive, hvad man gør, hvis man ved et uheld under klikkertræningen kommer lidt for "forkert" til hesten, på en måde som den ikke kan "tåle", så den alligevel skambidder medhjælperen. - Vil du bare ignorere det, fordi straf ikke betaler sig???

Eller er det så alligevel trods alt en fordel for indlæringen, at man skriger NEJ!, og smækker krikken en ordentlig een over mulen?

Min største anke over for "klikkertræningen" er, at jeg ikke mener, at den tager korrekt stilling til det reelle opdragelsesmæssige potentiale, der ligger i også at give negative signaler. - Og jeg tror ikke, at det er realistisk at undgå straf.
Men der er et stort behov for, at folk lærer at straffe rigtigt og rimeligt afmålt i forhold til både "unode", sikkerhed og hestevelfærd. - Så man f.eks. undgår, at folk i desperation smadrer flasker i knolden på deres stejlende heste osv.

Mht. klikker kontra stemme, så mener jeg ikke at stemmen behøver at være mere forsinket end et "klik". - (Især ikke for kvinder ;-) ) - Og hvis hesten og ejeren kender hinanden, så er jeg overbevist om, at hesten godt kan forstå det, hvis den f.eks. hører et lyst og klart "Jaa!" eller "dyygtiiig"!
Andre gange mener jeg også godt, at det kan være en fordel, at man kan trække lyden ud til f.eks. "dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyytiiiiiiiiiiiiiiiiiig!!". - Det giver mulighed for at gradbøje og nuancere belønningen.
Jeg siger f.eks. "dygtig" og "godt", når de opfører sig pænt under almindelig håndtering. Men hvis jeg vil have dem til noget nyt, og det lykkes, så får de et stort "dyyyyyyyyyyyyygtiiiig!" og en omgang bringe, hals og mankenus, hvis jeg ikke lige har en godbid.

Men jeg bøjer mig for, at et klik er meget entydigt! - Og sikkert langt mere effektivt, hvis man ikke kender hesten godt i forvejen og har vænnet den til sin stemme og dens betydning.
Nogle vanskelige heste kan også have svært ved at tåle høje og tydelige stemmer. - (Det er vist bl.a. derfor heste"hviskere" er gode til dem! ;-) ) - Men der kan klikkeren jo oplagt afløse stemmen med fordel.
Til undervisningsbrug må klikkeren absolut også være fremragende!

Med klikkertræningen er de opdragelsesprincipper, som jeg har troet på og brugt på hunde i mange år, blevet klædt af til skindet. - Men jeg synes bare, at det godt kan virke lidt for "laboratorieagtigt" med sådan en klikker.
Jeg ved godt, at det er noget pjat, men hver gang nogen siger "klikker", så ser jeg Pavlovs savlende hunde for mig. - De er opspændt i kæder og med slanger på spytkirtlerne, og over dem hænger "klokken" ("klikkeren"), der ringer. - Det er på een eller anden måde et lidt mere koldt og "wc-agtigt" billede, end det jeg ønsker i centrum af hestens og min leg med hinanden.

Jeg undrer mig også lidt over, at et signal, der er udviklet specielt til delfiner, også skulle være det absolut optimale positive signal til en hest og en hund osv.
I hvert fald kan man vist godt glemme alt om klikkeren, hvis man ikke samtidig har en vis orden på sit kropssprog.

Jeg vil også gerne have begge hænder fri under træningen. - Hvordan får man det med en klikker?
Nej! - Den skal altså ikke sidde mellem tænderne!! ;-)

Du må undskylde, hvis jeg går lidt hårdt til makronerne, men nu var der endelig een, der kunne sige noget mere fornuftigt om klikkertræning, og så måtte jeg lige i "blækhuset". :-)

Venlig hilsen
Jakob
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Klikker
Forfatter: 
Dato:  28-03-2002 11:47
aander ikke noget om det!
0
0
Svar på denne tråd
 
 vil nogen
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 15:38
sende mig en besked, om hvor man kan købe en klikker og hvad den koster
Hilsen Nanna og Klaus

- I was an ahteist until I noticed I'm God.

Min netponyside - den er ikke 100% færdig, men prøv den alligevel!
0
0
Svar på denne tråd
 
 klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  30-01-2005 16:29
Jeg har brugt klikkertræning i et stykkke tid nu, og det er genialt, både til mine æsler og hesten. Og det er sjovt! Mine dyr elsker det. :-D

Klikkeren købte jeg i en almindelig dyrebutik for 19,- kr. Det var en "Dus med Dyrene".

Jeg kan også anbefale "Dont shoot the Dog" af Karen Pryor, den er oversat til norsk, og sælges på Canis.no, men jeg ved ikke om oversættelsen er god. Den engelske er ikke svær at læse.

"Clicker Training for your Horse" og "The Click that Teaches" af Alexander Kurland er også gode, de kan fås hos Amazon.uk (så er der ikke told på).


"Æsler er bare dejlige"
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider