Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ingen fremaddrift på højre volte
Forfatter: 
Dato:  26-01-2002 20:59
Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogle som kan hjælpe mig med mit store problem.

Min hest har slet ingen fremaddrift på højre volte.

Min hest går fint frem på venstre volte. Ligger dejlig løs på indv. tøjle, sug frem til udv. tøjle, bøjer sig OK, reagerer OK på de halve parader så han også kan samles lidt. Alt sammen stort set OK i trav på venstre volte – (eneste minus er, at han nogle gange vil ”kante” sig rundt til slut, hvis jeg rider en 10-12 m volte).
I galoppen på venstre volte svarer han dog ikke helt for små halve parader, men vil gerne jappe lidt. Han kan ikke rigtigt kortes ned til kort galop på venstre volte. Men ridemæssigt er venstre volte vores ”gode” volte.
Altså umiddelbart, for jeg ved ikke om vores problem ”højre volte” – stammer fra hestens højre eller venstre side – og hvad gør jeg?

Straks han er drejet om på højre volte bliver han småtgående, hakkende, intet sug, ingen fremaddrift, det føles nærmest som om han "bakker” med mig. Ligegyldigt hvor meget jeg driver frem med schenkler og sæde spænder han sig bare mere og mere, og hakker mere og mere fortil. Man kan slet ikke holde hænderne stille på denne volte. Prøver jeg på at støtte op udv. og ”lege” lidt i indv. side, så er det krop-umuligt, for ryggen er sænket og hals og hoved hakker frem og tilbage (ikke fra side til side) dvs. man har følelsen: kontakt – ikke kontakt – kontakt – ikke kontakt. Ja, det lyder faktisk åndsvagt at skrive sådan, men det er faktisk sådan man mærker det. Det virker som om bagbenene hænger flere meter bagud. Jeg kan ikke få ham til at trække dem bare lidt ind under sig så bevægelsen kan blive flydende. Og går han endelig lidt frem på højre volte, så hænger han sig på højre (indv.) tøjle. I samme øjeblik jeg får ham listet fri af den indv. tøjle, så hakker han i bevægelsen. Hvad er det egentligt der sker?
I højre galop kan han faktisk godt kortes ned med små halve parader. Han kan mærkeligt nok gå en ret flot kort højre galop, men vil alligevel gerne hænge på indv. højre tøjle. Nogle gange har jeg forsøgt at slippe den indv. og så enten svupper hans hoved ud til venstre, eller også kommer han ud af ballance, så han har virkelig fat, når han tager ved. Ind i mellem kan jeg godt lokke ham til at slippe med bitte bitte små nyk i den indv. men han er der lynhurtigt igen med at holde ved. Hans fremaddrift i galoppen på højre volte er ikke så dårlig som i traven.
I traven er det som jeg har fortalt øverst, næsten helt umuligt at drive ham ordentligt frem til biddet på den højre volte.
Sådan en kæmpe forskel på højre og venstre.

Det er et langt langt indlæg, men jeg har forsøgt at beskrive detaljerne så præcist som muligt, for at I bedre kan danne jeg et indtryk af, hvordan han bevæger sig.
Kan det være højre bagben som han ikke får trukket nok ind under sig når det er indvendigt, eller kan det være venstre bagben der ikke kan træde nok frem når det er udvendigt ?????
Hvis en hest sænker ryggen, så ville jeg tro den havde ondt i ryggen (sadel passer OK), men hvorfor gør han det så kun på den ene volte?????
Eller er det noget helt andet ?????

Jeg ville blive meget lykkelig, hvis jeg kunne få nogle gode forklaringer og gode råd for hvad jeg kan stille op. Det er meget frustrerende med den store forskel på højre og venstre volte. Jeg er ved at spekulere mig helt vanvittig over det.

Mange hilsner og forhåbninger
Mille H.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ingen fremaddrift på højre volte
Forfatter: 
Dato:  26-01-2002 21:20

Det er meget vigtigt, at du har lige meget hest i begge tøjler på begge volter. Det du beskriver lyder meget som en hest jeg har redet. Han er meget slem til også at miste al fremaddrift, hakke i det og holde fast i indv. tøjle.
Det kan være en god idé at ride lige ud. Ned ad langsiderne, ad diagonalen, ad midterlinjen osv. Og så lave nogle tempovekslinger.

Men hesten kan godt have ondt i ryggen, hvor det kun giver sig udslag på den ene volte.
Er du sikker på, at sadlen ligger helt lige og er stoppet ens op?
Ligger sadlen dér hvor den skal eller ligger den og trykker på skulderen måske?

Jeg vil ihvertfald anbefale at få en proffesionel ud og tjekke om sadlen ligger som den skal og så også få tjekket, om hesten har ondt. Enten i ryggen, skulderen hoften eller andre steder, som den bruger til at bære.
For det lyder som om den har store problemer med at bære sig på højre volte.

Selvfølgelig har heste også en god og dårlig volte, men SÅ dårlig burde den heller ikke være.

Held og lykke

MetteSpætte ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2002 22:57
Hej Mille.
Det kan være en god ide at få hesten undersøgt på kryds og tværs da den evt. kan have skader i ryg, ben eller nakke.
Men du skal få en "rigtig" hestedyrlæge med erfaring i sådanne tilfælde, da det ellers kan være en dyr omgang.
Mange dyrlæger har en meget bred viden MEN er ikke specilaister i hestens anatomi og det kan godt koste mange penge at have dem ud mange gange og måske ikke få et svar, så er det bedre at betale en der har god viden og måske få svar på problemet med det samme.
Jeg taler desværre af erfaring, da min gamle hoppe blev halt kunne dyrlægen ikke finde ud af hvad der var galt, så det endte med at den måtte pensioneres.
Min nuværende hest opførte sig lidt på samme måde som din, og det viste sig at den havde problemer med tænderne, den havde en extra lille bitte tand foran de normale tænder, og da den blev fjernet blev hesten meget bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2002 23:11

Det lyder helt klart som tænderne synes jeg.
Få Pia Kaj til at kigge på ham.

"Forskellene" på den højre voltre kan måske skyldes at du måske har en mere "konstant" tøjleføring i galop. Derved er han ikke så irriteret i munden i galoppen.

Skriv gerne hvad du finder ud af !

Mh KatrineHRigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-01-2002 09:28
Jeg har samme problem, dog ikke så kraftig som dit. Så hvis det ikke er tænderne eller ryggen som det er galt med, må du forlange mere af ham. (forklaring følger)

Jeg læste for et stykke tid siden, at hesten sveder hvor den bruger musklerne. En dag efter ridning, studerede jeg min hyp. Han var driv våd på venstre side, han ad maven og venstre bagben. Men på højre side var han praktisk talt tør. Ok tænkte jeg så. Jeg skal have mere liv i højre bagben.

Jeg drev ekstra meget med højre ben, og lage pisken til ham, for at få han til at arbejde bedre med højre bag ben. Og så blev jeg rigtig tvær. Sådan rigtig nordjysk tvær. Han skulle f..... Sådan blev jeg ved, og resultaget var at han med tiden betyndte at arbejde bedre bagfra også på højre volte. Jeg roste ham meget når han bare begyndte at arbejde lidt bag fra, og efter hver ridetime, kom brødet frem. (bestikkelse). med det samme inden jeg skridtede af. Jeg kæmper stadigvæk med højre bagben, men det er blever strækkere og strækkere for hver uge. Men nu er han næsten lige så våd på højre side som han er på venstre. Det tager jeg som et tegn på at han nu arbejde mere på højre side end han gjorde før.

Håber du kan bruge det, men få lige tænderne tjekket før, du tager "kampen" med ham, det kan være det der er i vejen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-01-2002 22:15
Hejsa.

Tak til jer alle for svarene.

Til Bonny:
M.h.t. dit forslag til mig Bonny, så tror jeg på en måde også, at det er sådan noget der skal til.
Han er efterhånden snart chekket i hoved (og r.....) (fy...) , og alt fysisk skulle være OK.
Jeg har ikke kunnet se nogen forskel mht. sveden på ham, for han blev ikke klippet i denne sæsson, så han er en lille smule pelset, og det gør jo desværre, at han sveder en del. Han bliver rimelig våd men det er over det hele, men det er jo nok pelsen der snyder, så man måske ikke kan fornemme forskellen. Men det er noget jeg helt klart vil begynde at notere mig noget mere.

Jeg kan supplere mit første indlæg med, at han skummer fint i venstre side af munden, men i højre side er han nærmest helt tør. Der kommer aller højst en lille bitte fin bræmme af skum, det er så lidt så lidt. Det fortæller vel også noget om stivhed / side?

Når jeg har gået lidt til ham som du også skriver, at du også har gjort, så har han også fået tam-tam med ben, sæde og lidt hjælp med at røre ham med pisken i højre. Men så er han bare så afsindig svær at sidde ordentligt ned om og indvirke rigtigt, når han sådan hakker og ikke går flydende frem. Jeg føler nærmest at jeg sidder af pommeren til, og så bliver det jo ekstra svært at hjælpe ham og drive ham ordentligt frem.

Jeg vil prøve om det er den vej vi skal gå, jeg synes det lyder godt det du foreslår. (Men bare jeg nu ikke irriterer ham ned i ryggen, når jeg føler jeg sidder på en flad og stiv ryg uden bevægelse. Det føles nogle gange "som om bagbenene hænger så langt bagud, at man føler trangen til at give sådan ordentligt giga-rap i r......., for at få den med. Det er faktisk sådan hans bevægelse på den højre volte føles.

Vil du være sød at svare om skummet i munden giver et svar på hans stive / bløde side.

Mange hilsner
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider