Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fodring kontra træning
Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 12:27
Efter efterhånden at have læst en hel del indlæg, hvor anbefalingen er at man giver andet end havre og bruger div. beroligende urterprodukter mv., kom jeg til at tænke på noget min foderleverandør fortalte;

Mange ofrer meget tid og penge på at få udregnet den optimale fodring forderes hest.
Mange opdager så herefter, at de på den fodring (som tit indeholder havre)ikke kan styre hesten og så ændrer de i fodringen; f.eks. som mange herinde foreslår, skifter havren ud.

Men; hvis det er den optimale fodring af hesten og den får præcis det den skal have i forhold til natur, statur og arbejde, så er det jo reelt hestens almindelige temperament som kommer til udtryk. Og det var vel det vi ville have frem med den "perfekte" fodring?
Mange ryttere vil helst ikke se i øjnene at de ikke kan styre hesten og lægger derfor skylden på fodringen. Reelt er det vel et spørgsmål om, at man ikke kan takle den hest og måske burde vælge en med et mere passende temperament?

Et andet eksempel på at "rigtig" fodring kan virke modsat, er en af mine kunder;
Hun har haft en del problemer med sine heste og er flere gange blevet rådet til at sælge dem. Hun har dog ikke givet op og har været på alverdens hesteforståelseskurser osv. Men selvom det har hjulpet, blev hestene stadig pludselig bange for et eller andet osv.
Efter at have erfaret at hendes heste hver sommer spiser alle toppene på tidslerne og derefter lært, at det betyder magnesiummangel (tidslerne samler magnesium via rødderne og transportere det hele op i blomsten), begyndte hun at give sine heste magnesium.
Kort tid efter ringede hun, begejstret og overrasket; mange af de fjollede "forskrækkelser" hendes heste tidligere havde haft - var væk.
Hvorfor? Magnesiummangel kan lamme en del af hestens lillehjerne og det kan gøre dem nervøse og bange for ting.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Fodring kontra træning
Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 12:38
Det fungerer begge veje!
Der findes også enormt mange heste som bliver proppet med kernefoder som ikke laver en dyt udover at fise staldleje af. Disse heste bliver overernergiske og kan blive farlige for deres omgivelser.

Det er trods alt de færreste hygge heste der arbejder hårdt nok og længe nok til at skulle fodres med 6 kg havre om dagen - og for dem er løsningen enten motion der passer til fodringen, eller foder der passer til motionen og hvis de ikke laver noget så er de bedst tjent med masser af hø og et fuldfoder der supplerer dette.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 12:49
Tjah, for at kigge på det fra en lidt anden vinkel, så burde de fleste mennesker også kunne klare sig på en "alm." kost, men hvad med folk, som f.eks. har sukkersyge, problemer med skjoldbrusk kirtler (jod behov) etc.??

Jeg er sikker på at dyr har det ligesom mennesker dvs. man kan ikke skære alle over en kam. Nogle har brug for mere eller mindre af dit eller dat i kosten for at trives optimalt.

Jeg fik forøvrigt fortalt af en dyrlæge som også er rådgiver hos Brogården, at havre kan forhøje hestenes blodsukker for hurtigt og derfor er der nogle heste som reagere mere på det end andre.

Min egen hyp er på en nøje udmålt kostplan med lavt indhold af havre og ganske kort tid efter hun begyndte på den blev hun mere rolig og ikke så nervøs. Om det er havren eller ej, aner jeg ikke men det virker, så jeg fortsætter med den plan....

Mvh.

Trine SH

Jeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 13:14
Hvis man vil undgå havren....hvad anbefaler man så???
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 14:04
Er det helt forkert kun at give sin hest rigtig godt hø to gange om dagen og lidt gulerødder i ny og næ. Den er to et halvt år gammel og går på fold hver dag men ellers laver den ikke andet end at få en strigle tur. Den er ikke for tynd eller noget (snarer for tyk).
Er jeg helt gal på den eller?

Mange hilsner Marie der elsker sin lille hyp.

Man har et standpunkt til man tager et nyt.
0
0
Svar på denne tråd

Fodring på hø...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 14:23
..er, mener jeg, at foretrække. En hest, der ikke bliver redet kan fodres på super-godt hø eller græs - og evt et mineral/vitamintilskud. Især ved ungheste er det af aller største vigtighed, at de får tilstrækkelige mænger af de rette mineraler & vitaminer til at bygge kroppen korrekt.

Derfor mener jeg godt, du kan "nøjes med" at give din unghest hø - forudsat, at der er rigeligt af det!!! -og du skal nok helst supplere med mineral/vitamintilskud - det indeholder ikke energi, men bare mineraler & vitaminer...
Gulerødderne "tæller ikke" før man når op i ret betragtelige mængder pr dag - så vidt jeg husker går der 0,09 foderenheder pr. kg gulerødder...

Hug your Horses!

99E

Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-01-2002 14:36
Jeg tror ikke helt på den med at havre kan gøre hesten overfrisk forudsat selvfølgelig at der gives de rigtige mængder. Jeg er helt enig med dig PiaSJ når du skriver at en rigtig tilrettelagt foderplan bringer den sande hest frem.

Det er jo dog rigtigt at havre er en hurtig energi i forhold til foreksempel hø eller soyaolie, så det man kan gøre er at skifte noget af foderet ud med langsom energi. Ikke destomindre skal energiniveauet jo stadig være det samme.

Jeg har lige erfaret at man skal passe lidt på med foderplaner og selv se utroligt kritisk på dem. Vedkommende jeg snakker om har fået lavet foderplaner hos en foderstof så vidt jeg ved, med det resultat at hestene har haft diarre og er blevet for tykke. Da jeg fik foderplanen at høre lød det helt vildt. Og foderprogrammet fra foderplan hest ville gå helt agurk. Alt alt for meget protein, alt for meget i det hele taget.

Min pointe er vel bare at fodringen kan være en svær størrelse, så man er nødt til selv at sætte sig lidt ind i hvad fodring handler om og hvordan man skal gribe det an. Der findes mange gode bøger om emnet så det er bare med at komme i gang. Det er jo en ikke uvæsentlig del af det at holde hest.

Til Marie
Jeg tror næsten at din hest er vommet og ikke fed. En hest i din alder vokser stadig og derfor synes jeg helt sikkert at du skal supplere med noget mineral/vitaminblanding og eventuelt noget korn og tilskudsfoder. Selvom du har hø af god kvalitet kan du ikke være sikker på at den får hvad den skal have. Indholdet af vitaminer og mineraler er meget afhængig af hvilket græs det er lavet af, hvor længe det har ligget i tørringsprocessen, om det har fået vand osv. Så jeg vil råde dig til at få lavet en foderplan.

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2002 21:08
Tak for de gode råd..
Mange Hilsner Marie.
0
0
Svar på denne tråd

Marie og Nico
Forfatter: 
Dato:  28-01-2002 21:20
Hø er godt til alle heste uanset alder og temperament, MEN hø er relativt proteinfattigt, derfor kan hø og gulerødder ikke stå alene til en plag der stadig vokser. Det er fantastisk vigtigt med en proteinkilde til at give den de byggesten den skal vokse sig stor og stærk af. Så et tilskudsfoder, eller soyaskrå og mineraler er nødvendigt. Bliv endelig ved med gulerødder og hø, men der er altså ikke meget næring i gulerødder, kun en masse vand og A-vitamin.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider