Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er bange for at blive forladt!
Forfatter: 
Dato:  18-01-2002 19:12
Hejsa!

Jeg er lige begyndt at ride en 4-årig pinto. Godt nok er han vallak, men hvis jeg trækker HAM ind i stalden og de andre 2 heste stadig er på folden, så bliver han helt hingstet og hidser sig fuldstændig op. Han farer rundt i boksen og bliver ved og ved med at vrinske! Jeg HAR prøvet med godbidder og foder, men det hjælper overhovedet ikke!! Vil problemet gå over af sig selv eller har nogen et godt råd???

(Hvordan får jeg ham til at slappe af... Han spriger jo både grime + grimeskaft, hvis han er bundet!)

- Det skal lige siges, at der ingen problemer er, når jeg ta'r ham ud at ride alene.

M.v.h. Maria
0
0
Svar på denne tråd

Re: Er bange for at blive forladt!
Forfatter: 
Dato:  18-01-2002 19:17
Hmm har det samme problem med min Sebastian han kan ikke lide at være alene på fold, men så lukker jeg ham bare ud sammen med en anden.. ;-) Der er heller ingen problemer med at ride alene på ham, jo altså han kan ikke lide at ride tur alene. Men i ridehuset og til stævner og sådan er der ikke noget..

Knus Sebbeline

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-01-2002 19:26
Jep... og det gælder også når de andre heste forlader stalden og han står alene tilbage i sin boks, så bliver han helt frustreret og vil selvfølgelig gerne med. Men han bliver simpelthen nødt til at lære det, jeg ved bare ikke helt hvordan!?

M.v.h. Maria
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-01-2002 21:36
Min den ene fuldblodshoppe gjorde også det samme,man skulle tro at hun var en vildhingst hun stejlede lavede bukkespring og hele bunden i boksen blev ødelagt.Jeg tror at hun sempelhen engang er blevet forladt fra andre heste da hun var ung,ja jeg ved ik men hendes mor kunne heller ikke være alene i stalden.

Jeg har desvære ingen råd,min lærte det så småt ved at hun blev nød til at stå alene i boksen,da hun var blevet syg og ikke måtte komme ud.Det var ligsomom at hun stille og roligt vænnede sig til det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-01-2002 09:06
Hej Maria

Jeg var lige inde for at se svarene på min egen tråd og kiggede det hele igennem. Jeg har et råd du måske kan bruge, jeg har selv gode erfaringer med det, men ved at erfaringerne er blandede. Rådet hedder Bachs nødhjælpsdråber og kan købes i helsekostforretninger til ca. 100 kr.
Der indgives ca. 15 dråber i hestens underlæbe lidt tid før du ved problemet opstår. Jeg plejer at gøre det ca. 15 minutter før, men mindre tid er sikkert fint.
De virker let beroligende og kan ihvertfald give hesten det indtryk, at det slet ikke er farligt i begyndelsen, og så bliver det det heller ikke senere hen. Det vil være en god ide, at tage lidt selv også, da du ved at problemet vil være der og sikkert også selv bliver nervøs/anspændt -og det smitter af på hesten.

jeg synes ihvertfald det er værd at prøve, det koster jo kun ganske lidt og skader ihvertfald ikke. Jeg har forresten henvist til det på et indlæg i tråden "evig bilskræk".

håber du finder ud af det.

med venlig hilsen Lone
Det kan godt være det koster lidt , da der jo ingen garanti er, men det er ihvertfald
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-01-2002 17:08
Jeg kommer altså lige med endnu et indlæg herunder!

For JEG har forresten et andet problem... Det er at Speedy er utrolig ukoncentreret når vi rider på banen alene (der er ikke ridehal i nærheden og banen er lillebitte).

Han retter ørerne mod alt andet end mig og kigger ofte rundt på omgivelserne, har spidsede fremadrettede ører, som vidst er et tegn på vagtsomhed. Han holder hovedet højt og har svajet ryg.

Men i få sekunder hvor jeg fx. løsner en del på tøjlen, begynder han at tygge, smaske og sænke hovedet.

- Jeg vil meget nødig begynde at bruge glidetøjle eller anden form for hjælpemiddel, så min bøn er: Hvad skal jeg gøre, for at få ham til at koncentrere sig mere og begynde at arbejde MED mig???

Knusere fra Maria
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-01-2002 21:37
Hej maria;-)
Jeg har en hest på nu 6 år, som heller ikke kunne/kan lide at være alene (hverken på fold, bane, i stald eller ridehus). Det er ikke helt så slemt mere som det var da han var 4-5 år, så muligvis vokser din fra det. for at vende min hest til at være alene lærte jeg den at når jeg er til stede er det det samme som at der er en hest(altså bliv en del af flokken), sæt ham alene på fold og prøv at gå rundt sammen med ham el.lign. Min hest opførte sig værst når han enten blev fjernet fra de andre eller at de gik, så man kan jo prøve at undgå det mest muligt(ved fx at ride alene hele tiden ). Jeg ved ikke om det vil virke for dig, men min hest kan godt være alene sammen med mig nu.Men når der er nogen der går fra ridehuset el banen bliver han lige ukoncentreret et øjeblik.

Ved ikke om det virker, Men held og lykke

Camilla Ridning er ikke kun samværet med hesten, men også samværet med de andre ryttere
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-01-2002 12:34
Kære Maria.

Jeg har haft de samme problemer med min DV-vallak, som du har med din, og jeg mener ikke, der er nogen tvivl om, at meget er aldersrelateret. En 4-årig hest er en "teenager", og nogle heste er bare mere teenage-agtige end andre - har svært ved at koncentrere sig om arbejdet, vil helst hænge ud med vennerne etc. Du skal naturligvis arbejde med ham alligevel: sørge for at træningen er spændende, forsøge gradvist at vænne ham til at være alene etc, men meget vil altså også løse sig efterhånden som han begyner at tænke mere voksent.

Amalie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-01-2002 14:34
Hej Maria,
Du skriver i dit andet indlæg at når du slipper på tøjlen går han ned og smasker. Det tyder for mig på at du simpelthen tager for hårdt i ham. Han bryder sig måske ikke om at du holder fast i ham = ubehag = spændinger og forsøg på at "slå fra". Prøv at ride ham "på benene" mere end "på tøjlerne". Det kunne måske løse dit problem med hans "stjernekiggeri".
Min egen DV hoppe har også til tider alt muligt andet i hovedet end lige hvad vi skal lave på banen. Løsningen med hende er: rid godt frem, lav volter, skift volte, slangegange mv. altså mange øvelser for at hun skal koncentrere sig og så ellers tage det stille og roligt. Lad være med at tage for hårdt fat for at få opmærksomhed. Det virker modsat...
De er ligesom alle andre "børn", nogen gange gider de mere end andre gange...
Med venlig hilsen
Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-01-2002 20:44
sådan en har jeg også - altså en hest, som er bange for at blive forladt.
jasmin scrase fra HN har givet mig nogle rigtig gode forslag til at løse dette problem - det virker allerede.
se hendes svar under "træning af yngre heste, 2 problemer".
held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider