Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ridning af min unghest!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2002 15:31
Hejsa AlleSammen :o)

Jeg har fem heste, men det "lille" problem angår min dejlige unge haflinger Frederik Winnertaker.
Han er helt vildt skøn at ride, og han går godt...Men jeg har et "lille" problem, når man rider turer på ham sammen med andre har han det med at prøve at stikke af, han er virkelig stærk og nogle gange er han svær at styre med et normalt trensebid...Jeg er ikke så vild med at ride med et strækere bid på ham, da han er så ung og er lige ved at lærer det hele...Men er det forkert af mig? Skal prøve at ride med et stærkere bid en gang i mellem?
Han er en super lille spring pony, og han flyver over tingene! Han bliver bare så hidsig når han komme ind på vores springbane (han er ikke så hidsig igen når vi springer hos andre).
Jeg springer meget små spring engang i mellem!! Da jeg ikke vil springe forhøjt med ham, da han er så ung! Mener i det er forkert, eller skal jeg prøve nogle store spring!
Nåh...Men det var det med at han var utrolig svær at holde inde på springbanen...Det er fedt han er så vild med det, det elsker jeg ved ham! Men det er et problem han bare styrer af sted med en, og at jeg må tage meget hårdt fat i ham, fordi han gerne selv vil styrer på de spring han vil springe...Har i det godt råd til hvordan jeg kan væne ham af med det?
Jeg rider også en del dressur og longere ham, da jeg gerne vil ha' han skal blive skolet så godt jeg nu kan skole ham!
Håber i kan hjælpe mig og min skønne pony lidt på vej!
KnuzZ Rie
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ridning af min unghest!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2002 16:26
Jeg har haft en pony der opførte sig nøjagtigt som din på en springbane, fordi hun var så vild med at springe. Jeg fandt ud af at det eneste der hjalp var at ride dressur ca. 45 minutter inden springningen. Hun skulle lige af med det overskydende krudt inden jeg kunne lade hende komme ind på springbanen. Du kan evt. også træne nogen dressurøvelser inde på springbanen så han finder ud af at man ikke altid skal drøne rundt derinde. Jeg tror ikke at et kraftigere bid er løsningen, kun dressur, dressur og atter dressur. Held og lykke med det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-01-2002 19:03
Hej.. Jeg synes ikke at du skal ride med et hårdere bid,
det vil nok bare gøre det være.Jeg synes måske at du inden du tager ud og rider, så tag ham og longere ham så er han måske ikke så vild!!Hvad springning angår skal du måske en dag bare stille spring op også bare ride dressur, så finder han måske ud af,at selvom at der står spring på banen er det ikke altid sikkert at man skal springe. Det er nemlig tit med heste der elsker at springe, at lige så snart at der kommer spring så bliver de totalt vilde. Jeg håber at du finder ud af noget...Maria Gülstorff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-01-2002 12:53
Stikker af...
Jeg ville starte med at tænke på hvad der er til foreskel når du rider ud med andre og når du ik gør.

Måske er din hest "usikker" på den anden hest... Har de haft mulighed for at etablere en rangorden(på fold)

Måske er din hest direkte bange for den anden hest (hvis den er meget dominerende)

Måske kan problemet være det modsatte altså at din hest er for dominerende og vil bestemme farten.

Måske er det fordi din hest skal gå forrest/bagest men dette ikke passer den (pga. af temperament eller status).

DU kender din hest bedst selv og kan måske bedst selv komme på en grund... Men for at afhjælpe "symptomet" kan det hjælpe at stille en "Diagnose" og ud fra den finde ud af hvad der måske kan hjælpe....

Springning....

med hensyn til springningen...
Jeg har selvhaft en araber der blev så tænd af at springe så at den i starten bare skulle se en støtte før den begyndte at spænde op og gøre antrit til vedeløbstempo.

Jeg syntes tildels Marlene har ret MEN....
Din hest er ung og 3 kvarter dressur+springning er nok lidt hårdt for en unghests sener og muskler...
Jeg tror at det du bør fokusere på er at gøre din hest fortrolig med det det er at springe.

Ud fra det du skriver tror jeg ikke det er nødvendigt at skrive at dressuren hjælper dig og hesten til at kommunikere bedre...

Men prøv for eksempel med kun at tage Et enkelt lille spring(f.eks. kryds)En gang når du har redet dressur og heste har veret god! Efter springet lader du hesten skridt af.
På denne måde er der ikke noget at løbe efter...Gør det gerne 2-3 gange på en uge...
Når du føler at heste er afslappet nok hele vejen, prøver næste gang med an anden type spring(f.eks oxer)

og når det fungerer prøver du gangen efter med en lille kombination eller at andet spring...

Hvis du syntes det går helt galt så gå tilbage til starten næste gang du springer og genopbyg tilliden....

Marlenes ide med at ride dressur på springbanen kan jeg varmt anbefale... men i starten ikke imens andre springer da dette så kan hidse den op og ødelægge din dressur...

Hvis du har mulighed og hjælp nok til at løsspringe hesten regelmessigt under rolige og ordentlige forhold kan dette også være en hjæp MEN det skal foregå roligt og helst i en løbegang, ellers ender det bare med en mere hidsig hest.

Hvis du lægger et skarbere bid på risikere du at din hest bliver ednu mere stærk overfor dig da den så har stærre chance fo rat blive bange for sin mund...Hvilket bringer os tilbage til hvor vigtigt det er at bevare følingen ....vær meget forsigtig ikke at komme til at tage i munden over springet da den så vil føle det som en straf...som den muligvis prøver at fløgte fra... jeg ved det kan være svært men prøv feks at kribe fat et sytykke fremme i manen for bedre at ku følge hesten med henderne.

Nu her jeg skrevet en hel roman... men vi ved jo alle at der ikke findes universal-løsninger når det gælder heste, de er levende væsner...
Som Kyra siger rid med system konsekvens og logik....

...Jeg siger du er den der kender din hest bedst, hvis du tænker lidt over hvorfor den gør som den gør kan du måske bedst selv finde en løsning...

Med venlig hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-01-2002 20:29
Hej Rie

Jeg kender til dit problem og har også løsningen... Jeg har trænet heste i 11 år og har i sommmers redet en dv på 178 med de samme problemer på springbanen. Løsningen er træning. Når Du varmer op til springning er det vigtigt at få din pony til at slappe af. Skridt den godt og lav mange overgange i starten. Når du føler at den er i balance og lytter giver du lidt efter og roser din pony. Det kan godt være at du de første 10 gange ikke kommer ud at springe for det er vigtigt at din pony slapper af. Lad vær med at spring hvis du ikke føler at det er under din kontrol. Når din pony kan være i balance og lytte ligger du et par bomme ud og traver roligt over. Igen er det Vigtigt at have balance Og ro om springningen. Det er ikke et problem der løser sig på 10 dage med det tager tid. Hvis du vil have en mere detaljeret hjælp kan du maile til mig og evt. få mit telefon nummer så kan jeg rådgive dig og andre hvis de vil have hjælp. Det er gratis så længe i ringer eller mailer til mig. Det vil være mig en fornøjelse at hjælpe

En hjælpende hånd fra Gitte
Chefberideren@ofir.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider