Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan rider man hesten til biddet?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 14:48
Kan nogen på en pædagogisk måde forklare dette?
Jeg er klar over at hesten skal drives frem, men hvad gør jeg med hånden?!
Skal den holdes helt rolig/stille og let anholdende eller skal jeg sidde og lege med tøjlen hele tiden( dvs. skiftevis tage og give efter i begge tøjler)???
Jeg har prøvet hele tiden at tage først i venstre og så i højre tøjle, så biddet hele tiden bevægede sig....men så begyndte hesten at gå imod og gå og trække i tøjlerne!
Nu er jeg forvirret! Skal jeg bare holde hånden helt stille?! Eller.....Håber på en hjælpende hånd.

Mange hilsener Jasmin

Ps. Jeg håber ikke at jeg spørger alt for dumt.....
1
0
Svar på denne tråd

RE: Hvordan rider man hesten til biddet?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 15:01
Hej Jasmin,

Det er et rigtig godt spørgsmål, for det er forskelligt fra hest til hest, men der er dog nogle tommelfingerregler:

Udvendige tøjle skal være stabil, så hesten kan støtte sig op ad den og indvendig tøjle styrer så bøjningen. Når hesten bøjer sig korrekt er det vigtigt at huske at være eftergivende i hånden (især den indvendige). Selvom udvendige tøjle skal være stabil er det selvfølgelig ikke ensbetydende med at man skal sidde og hive konstant i den. Tøjlen skal fungere som "elastik" mellem hånd og hestemund, og da tøjlen ikke er elastisk bliver din hånd nødt til at være det.

Det er utroligt svært at forklare på skrift, for en stor del af den handler om at have fornemmelsen i hånden. Prøv om du kan få en dygtig underviser, som forklarer dig det helt fra grunden mens han/hun ser på og retter på dig. Så får du at vide, når det er rigtigt og du kan så indprente dig følelsen og genkalde den, når du rider igen.

Hovedstillingen er (som du sikkert ved) kun en brøkdel af at få hesten til at gå korrekt, så du skal også være opmærksom på din generelle opstilling og brug af hjælpere.

MVH

BeritH
1
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 18:50
Et meget godt og svært spørgsmål du stiller - og desværre umuligt at svare på her.

Men jeg kan forsikre dig om, at du hverken skal tage og give efter skiftevis i tøjlerne, hverken med begge tøjler samtidig eller skiftevis med højre og venstre. Målet er som BeritH skriver, en stabil og elastiske forbindelse med hestens mund, og det får man ikke ved at sidde og køre med hænderne hele tiden.

At få hesten til biddet foregår som BeritH har beskrevet det, dog vil jeg tilføje, at samlingen opnås ved at skabe det rigtige forhold mellem de drivende og de anholdende hjælpere.

Du skal ganske rigtigt drive, men hvis du bare driver og ikke holder igen samtidig, så løber hesten bare hurtigere, kommer på forparten, og dermed ikke til biddet.

Nej, du skal drive, og samtidig skal dine hænder og mest af alt dit sæde bestemme, at den kraft, du frembringer ved at drive, skal bruges til samling og ikke til at løbe hurtigere.

Altså: Driver du kun løber hesten hurtigt, men kommer på forparten. Holder du kun igen, standser den eller går for langsomt og går også på forparten. Hvis du derimod driver, men ikke tillader hesten at gå hurtigere, så er hesten nødt til at samle sig, for noget skal den jo gøre med kraften (i hvert fald er det det ideelle tilfælde, men ikke altid realiteten, hesten kan gøre så meget andet end at samle sig, fx. gå bag biddet, over biddet mm.). Kunsten er så at finde det rigtige forhold mellem drift og anholdning - og det er svært. Dertil kan der dukke en masse andre problemer op: Hesten kan være skæv, dvs. mere stiv i den ene side end i den anden, og det kan også forhindre, at hesten går til biddet, du kan sidde skævt, hænge i den ene eller begge tøjlerne og 1000 andre ting. Derfor må du have en ridelærer der kan hjælpe. Hvor i landet bor du, måske kan nogle her anbefale en god ridelærer.

Desuden kan du jo læse dressurbøger:

Podhajsky: Den Klassiske Ridekunst (tung at læse)
Bent Branderup: Klassisk Ridekunst
Müselers Ridelære
m.fl. - kig på biblioteket hvad de har, ellers kan et hav af engelske bøger købes på nettet.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 18:57
Hej

Jeg er enig med Berit H i at det for det første er meget individuelt og at tøjlen skal føles og bruges som en slags elastik.
Jeg har ikke selv konstant støtte på udvendig tøjle men bevæger biddet lidt i begge sider, da det er det som fungerer bedst for mig.

Den bedste måde at lære at ride en hest til biddet på er efter min mening at prøve at ride en velredet hest, så man får en fornemmelse af hvordan hesten føles når den går korrekt. En dygtig træner er også meget vigtig for at lære at ride korrekt i det hele taget.

KH Camilla L
1
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-11-2000 19:02
Se mit svar til Carina, hvis hest kigger stjerner. Der er en del gode øvelser i, men jeg vil goså give de andre ret i at du også skal modtage undervisning, i stedet for bare at læse om det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-11-2000 08:20
Tak for de gode svar!
1
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-11-2000 12:20

Hej Berit

Du nævner at tøjlen jo ikke er elastisk, så hånden bliver nødt til at være det.....

Jeg må først lige nævne at du selvfølgelig har ret i ovenstående. Jeg kom bare lige til at tænke på om man rent faktisk kan få elastiske tøjler ? Det må da være genialt hvis man rider heste som er særligt følsomme i munden eller rideskoleheste for den sags skyld. Som rytter er det jo svært at ride "perfekt" altid..........

Nysgerrig hilsen

Katrine H

0
0
Svar på denne tråd

RE: Til Kathrine
Forfatter: 
Dato:  07-11-2000 16:00
Hej Kathrine

Så vidt jeg ved kan man ikke få elastiske tøjler og jeg er heller ikke sikker på at det ville være en god idé.

Jeg forstår godt din argumentation, men jeg tror at sådanne tøjlere ville gøre det svært for rytteren at være eftergivende og der skulle langt voldsommere bevægelser til for at opnår bare den mindste korrektion.

Men det er da en interessant tanke.

BeritH
1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider