|
|
| Hvorfor skrite af på hovslaget? |
| Forfatter:  |
bonny |
| Dato:  |
28-12-2001 18:18 |
|
Jeg sad og læste indlæget om ponyryttere. Da jeg faldt over en udtagelse at man skal skritte på hovslaget. Det skal man også der hvor jeg rider. Er der nogen som kan fortælle mig logikken i det.
Man er dybt koncentrert og har endelig fået hyppet samlet i en versade. Men så komme der en dappende for lange tøjler, som jeg skal ride uden om, dvs. afbryde min versade. Eller jeg er ved at øve øgninger ned af langsiden, det kan heller ikke lade sig gøre fordi en er ved at skritte af.
Hvorfor kan man ikke skritte af inden for hovslaget, og med stor hensyntagen det til andre ryttere. Det betyder ikke noget at stoppe, dreje en hest, som man er ved at skritte af. Men det er f... træls når man har en samlet hest, og så skal vie for en som rider for lange tøjler.
Hvor er logikken???
En undrende "pony"rytter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvorfor skrite af på hovslaget? |
Bodil |
28-12-2001 19:46 |
|
Tja Bonny,
Du kunne måske også øve versader og øgninger indenfor hovslaget!?
Det vil faktisk også kun gør dig til en bedre rytter, fordi mange "nybegyndere" i disse øvelser læner sig op af barrieren, og derved lærer øvelserne forkert. Nej, se du bare at komme indenfor hovslaget og øv dine åh så samlede øvelser.
Nu skal jeg nemlig sige dig noget jeg ikke fatter.
Jeg fatter nemlig ikke, at bare fordi du rider dine samlede øvelser, giver det dig ikke ene ret over hovslaget.
Jeg synes faktisk, man skulle lade folk (og heste og ponyer) skridte af på hovslaget - ikke indenfor hovslaget, så ved man nemlig hvor man har dem henne.
Og nu gider jeg ikke høre noget om, det er bare fordi jeg er en elendig nybegynder, at jeg mener, at man skal skridte af på hovslaget. Det er det nemlig ikke. Jeg kan faktisk ride - også versader og øgninger - indenfor hovslaget.
Ja, og kald mig bare en sur kælling, hvis du har lyst. Det jeg skiver er nok hårdt men ... jeg synes altså ikke, der er ret meget "undrende ponyrytter" over dit indlæg. Næh, jeg synes der er lidt mere et "se jeg kan ride versader og øgninger på hovslaget indlæg" og helt ærlig, hvis du gerne vil have, vi skal læse hvor dygtig du er, så lav en hjemmeside.
Og så til sidst prøv at tænke lidt selvstændigt! Hvis man skridter på hovslaget, så skridter man enkeltvis, og du ved hvor du har dem. Hvis de skridter indenfor hovslaget, så kan man skridte mange ved siden af hinanden, og man skridter ikke altid på en lige linje. Ergo, du ved ikke hvor du har folk henne, når de skridter indenfor hovslaget.
MVH og et ønske om et godt nytår
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvorfor skrite af på hovslaget? |
carina |
28-12-2001 21:33 |
|
okay jeg kender det du er lige ved at ride de der små ponyer ned når du kommer på en stor hest for man ser dem altså ikke når man skal holde øje med 20 andre heste og samtidig skal sørgre for at den ikke sperker en anden ponyrytter ned der er redet helt op i røven på dig.. det næste problem er at få drejet af for inde på midten er der alttid nogen der skal holde kaffe slabras og det er også irreterende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Altså... Her hvor jeg rider (RRKB & FORK distrikt 14) skridter man af INDENFOR hovslaget, ikke fordi de konsentrerede ikke kan øve deres øvelser indenfor hovslaget, men fordi, der jo altså også eksisterer UØVEDE ryttere, som lige skal lære hvordan og hvorledes man øver versader og øgninger, før de skal ud og gøre det indenfor hovslaget!!! For det kan jo ikke hjælpe at sætte en "nybegynder" indenfor hovslager, når staklen ikke har styr på det endnu... Med lidt held kunne det jo blive totalt kaos!!!!
Så jeg forstår nu godt det Bonny siger...
Det er da 1000 gange nemmere at folk holder deres skridten af indenfor hovslaget, så er det i det hele taget nemmere at komme rundt i hallen!!!!!
Min mening... Men vi har jo alle forskellige...
Knuz og HAPPY NEWYEAR
Milla
Savner min Apollo
(y)Tekla, Laban, Nisha, Apollon & Sheila....!!!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
SG |
29-12-2001 00:05 |
|
Personligt er jeg (sgu) egentlig ligeglad sålænge folk bare holder kurs og fart og tager lidt hensyn med et vågent øje, viser hensigt. Der er desværre en del ryttere (og bilister for den sags skyld), som i denne henseende kunne lære noget af/fra sejlsporten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Nin@ |
29-12-2001 03:10 |
|
Jeg prøver altid på at komme udenfor og skridte af. Det er bedst for både hesten og de andre ryttere i ridehuset 
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et lille suk...... |
line fister |
29-12-2001 08:34 |
|
At skridte på hovslaget èn og èn er den bedste måde at udnytte pladsen og undgå sammenstød og forvirrede heste. I de fleste rideklubber skridte man på hovslaget - man ved hvor de andre er, ingen rider pludselig ind foran, man kan forberede dine øvelser uden at blive forstyrret og i øvrigt så bliver man tvunget til at ride indenfor hovslaget. Mange ryttere støtter sig meget til barrieren, hvilket giver skæve og og 2 sporede heste.
Nej, det er ingen kunst at ride lige ud langs barrieren, men det er langt sværrere at ride lige ud og lave øvelser "i det fri" uden støtte fra barrieren.
Der er ikke noget værre end en lille opvarmningsbane til et stævne. Banen er overfyldt folk skridte her og der og alle vegne, ingen har mulighed for at varme ordentlig op og alle bliver irriterede. Hvis nu dem der var færdige med at ride skridtede ud eller alle i det mindste bare skridtede på HOVSLAGET - ja, så vidste man hvor de var og kunne ride nogle øvelser, volter, schenkelvigninger, traverser, versader osv....
Dette var bare lige et lille suk......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Et lille suk...... |
Nancie |
29-12-2001 10:21 |
|
Tjae.......
Der hvor jeg står skridter vi indenfor hovslaget.
Men det er lidt forskeligt fra sted til sted synes jeg.
Men vi har det altid sådan,at vi tager hensyn til dem der ikke er færdige endnu.Og hvis de kommer ridende stopper vi hesten op eller drejer væk fra dem.
Så de kan komme til.
Det jeg synes er hamrende iriterende er hvis der står en hel flok snakke-tanter inde på midten og plævrer løs i et væk og forhindrer folk i at lave volter,slangegange,skråt igennem,ned af midterlinien osv osv.
Og de kan selvfølig ikke snakke når de er færdige med at ride!
Og det jeg kan blive mest sur over er,at de ikke tænker på at hesten faktisk godt kan få nyreslag af at have redet rundt og er godt varm,bliver stoppet inde på midten i et kvarters tid og så sætter de i trav lige efter!
Jeg sagde det en gang til nogle der gjorde det "og så var jeg bare en sur kælling og bla bla bla".
Ja,undskyld jeg gør jer opmærksom på det...........
Men det var der hvor jeg stod før.Folk er meget mere hensynsfulde hvor jeg står nu.Men jeg har somregel altid ridehuset for mig selv nu.Og jeg plejer somregel også at skridte af på en god tur.
Min mening...........
MVH Nancie
;-) Hvis du ved hvad der sårer dig selv,så ved du også hvad der sårer andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sofie og Luna |
29-12-2001 15:39 |
|
Jeg gad godt, at vi skulle skridte af på hovslaget på min rideskolen, det ville være meget nemmere. Som nogle af jer andre har sagt, er der mere styr på hvor de skridter henne, når de holder sig på hovslaget.
Sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Signe J |
29-12-2001 19:31 |
|
At skridte på hovslaget er ligesom at skridte udenom banen - det efterlader en helt fri ridebane, der godtnok bliver en meter kortere på hver led...
Det med at øve versader osv. indenfor hovslaget behøver man ikke at være øvet for at gøre. Det er skam en god ide at vænne sig til ikke at bruge barrieren fra begyndelsen.
Det er så frygtelig rodet når folk skridter indenfor hovslaget - for så fylder de meget mere. ------ Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditte H |
29-12-2001 20:11 |
|
Jeg foretrækker også at folk skridter på hovslaget. Så ved man, hvor man har dem, og de kommer ikke i vejen for volter o.lign. og øvelser kan jo med fordel laves indenfor hovslaget. Desuden er det til at blive rundtosset af at skridte af inden for hovslaget. Dog er der, hvor jeg står mange ungheste, der endnu ikke er styrbare nok til at zig-zagge mellem skridtende heste. Så når de er i ridehuset har de førsteret til hovslaget. Og hvis man har hesten samlet osv, burde det jo ikke være noget problem at ændre retning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
bonny |
30-12-2001 09:34 |
|
Der er åbenbart mange meninger hvorvidt man skal skridte på hovslaget eller ej.
Der er åbenbart også forskel fra rideklub til rideklub. Men i min gamle klub skridtede vi af, som Nancie beskrev det, med meget hensyntagen til dem som stadigvæk trænede. Så det var noget andet at skulle ride, "uden den hensyntagende" til de andre.
Til Bodil jeg startede ikke denne debat, for at fortælle hvor dygtig jeg er til at ride. Hvis du kan læse hvilke niveau jeg rider på ud fra mit indlæg. Kan du så ikke skriv det. Jeg startede det fordi, jeg synes det er træls at folk skridter af på hovslaget. Og ville høre andres mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte J. |
03-01-2002 12:03 |
|
Hej!
Denne diskusion har vi næsten hver dag i min klub, for her i Holbæk skridter vi på hovslaget, men det er der nogle der ikke kan forstå. Jeg´mener at det er bedst at skridte på hovslaget, idet man så ikke har problemet med at skulle ride slalom mellem en masse heste når man ligger og træner. Det virker også lidt farligt at skridte indenfor og så skulle overhælde udenom, ind mod barrieren. Kan lige forestille mig hvor bange nogle ungheste vil blive for at passere en lederhest på den måde. Jeg mener også at hestene slapper mere af ved at skridte på hovslaget, idet de ved hvilken vej de skal og derfor kan gå mere afslappet og ikke hele tiden være urolig for at hårdte tag i tøjlen når der skal rides udenom en anden hest.
Hilsen Charlotte J.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|