|
|
| Min hest træder mig i hælene |
| Forfatter:  |
Louise |
| Dato:  |
22-12-2001 19:07 |
|
Hej!
Jeg vil høre, om der er nogen der kan hjælpe mig emd et problem jeg har med min hest (det er nu også det eneste problem hun har  )
Når vi går tur på vejen, er hun ret svær at få til at gå inde i rabatten, og nogle gange bliver jeg nærmest nødt til at gå og skubbe til hende, for at få hende til at blive derinde. Huin går også og er nærmest ligeglad med mine fødder, og træder mig i hælene og nogle gange er jeg ved at snuble over hendes ben. Ellers er hun rigtig sød at gå på vej med. Hun er hverken bange for bilerne og er ved at vænne sig til skilte, store sten osv.
Er der nogen der har et godt råd til os
Glædelig jul
fra Louise & Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hest træder mig i hælene |
Mille |
22-12-2001 20:01 |
|
hej.
jeg ved godt jeg er lidt ung men jeg ved hvad der skal gøres.
jeg ville bare vide hvor du bor og om du ikke sender en mail for hvis det er kan jeg komme ud og vise dig det.
vrinsk mille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
22-12-2001 20:33 |
|
Hej Mille!
Jeg bor i Odense.
Jeg har prøvet at sende en mail til dig, men den bliver sendt tilbage igen og siger, at den ikke kan afleveres.
Glædelig jul
fra Louise & Chila
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Margit |
22-12-2001 22:02 |
|
Jeg tror absolut din hest mangler respekt for dig.
Jeg syntes du skulle tage at kigge ind på www.Naturalhorsemen.dk
Jeg tror der er noget du kan bruge. Giv dig tid til at se det hele godt igennem.
Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Anja Brandt Nielsen |
22-12-2001 23:03 |
|
Hej Louise
Hvor gammel er den ? Jeg har nemlig selv et føl, som helst vil gå lige bag ved mig. Han passer dog på, at han ikke træder på mine hæle. Han vil dog heller ikke gå i rabatten.
Men en god ting er at man selv går ud mod trafikken. Det er min dog ikke så glad for. Men han er stadig den lille, så jeg kan tomle ham. Og det med at de skal gå lige bag en, syntes mange at det er meget sjovt, men når hesten vejer 5-600 kg, så begynder det at være hårdt for hælene. Jeg har prøvet at skulle arbejde med en hest, som når den fik muligheden, KUN vil gå lige bag mig. Han passede heller ikke ret meget på. Men jeg vil ikke sige at han manglede respekt for mig. Jeg var den eneste som han stolede på. Han havde været mishandlet.
Man skal helst gå ved siden af hesten. Jeg prøver selv at gøre det med min, men han er desværre MEGET langsom, så det ender altid med at han går lige bag min ryg. Men det er altså et godt råd.
Held og lykke.
anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
22-12-2001 23:31 |
|
Hej Margit!
Hun har respekt for mig, og vi har et rigtig godt forhold til hinanden, og hun ved, at jeg er hendes leder. Jeg tror ikke det er problemet.
Glædelig jul
fra Louise og Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
22-12-2001 23:34 |
|
Hej Anja!
Hun er 7 år gammel og har aldrig været vant til at gå på vej. Hun er vant til biler, lastbiler osv, men de der ting man skal i trafikken har hun ikke lært endnu. Det er så det jeg er ved at lære hende  Det er ikke fordi hun går bagved min. Hun går pænt ved siden af mig, men nogle gange sænker hun lidt end i farten, og så er det at hun træder mig i hælene.
Jeg går altid med hende inderst, ligeså meget for hendes egen sikkerhed.
Glædelig jul
fra Louise & Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
SG |
23-12-2001 05:10 |
|
Der er altså ingen tvivl - for mig at se - om at hesten mangler respekt, hvis den træder dig i hælene (uanset situationen). Ville den måske gøre dét ved en anden hest - altså én som var over den i hierakiet????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
23-12-2001 08:14 |
|
Hej SG!
Hun gør det ikke i alle situationer. Det er kun når vi går på vej. Når hun bliver trukket ind fra fold eller bliver trukket på ridebanen, gør hun det ikke.
Glædelig jul
fra Louise & Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mille |
23-12-2001 13:46 |
|
okay.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pegasus |
24-12-2001 02:16 |
|
Jeg tror ikke det er fordi hun mangler respekt sådan som du beskriver hun ellers er. Jeg har selv en yderst respekfuld hest - men med nogen meget lange ben som hun nogengange skøjter lidt rundt på, og hun har også præsteret at træde skoen af mig en dag, så stod jeg dér - av av - midt i en pløret mark, på ét ben , med en hest i den ene hånd og en sko i den anden, - ikke videre positiv
jeg forsøgte på et tidspunkt at gå med en lille kort stiv pind i hånden, som kunne prikke hende ind til siden, for jeg blev bare SÅ træt i armen af at skubbe hende derind hele tiden.
Hun syntes ikke videre godt om idéen 
Jeg har faktisk også haft held med netop at gå FORAN hesten inde i rabatten, for hesten vil jo gå hvor lederen går, og hvis man altid selv går på vejen, er det måske lidt uforståeligt for hesten hvorfor den skal gå inde i græsset?
Det har ihvertfald hjulpet , men det er alligevel lettere når man rider dem synes jeg. Jeg ved ikke hvad det er der er så farligt ved den rabat.
Men mit råd må være i første omgang: gå foran hesten Inde i rabatten, brug evt. træktorvet til at korrigere med hvis hun alligevel hellere vil gå på vejen - eller gå så langt ind at hun er nødt til at følge efter - hvis rabatten er bred nok til det, - og hold den hånd du har fri - bag dig selv, så den stopper hesten inden hun kommer tæt nok på til at kunne træde skoene af dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
24-12-2001 11:06 |
|
Hej Pegasus!
Det lyder som en rigtig god ide, det du skriver! Det vil jeg prøve. Det er nemlig sådan, som du selv skriver, at hvis rabatten ikke er bred nok til at vi begge kan gå der, og jeg så går på vejen, så vil Chila også gå på vejen, og hun kan simpelthen ikke forstå at jeg kan gå på vejen og hun kan gå i rabatten. Men jeg vil prøve det du forslår, og se om det hjælper.
Det var ellers sjovt, for da vi var ude at gå igår, hvor det hele var dækket med sne, hab´vde hun ingen problemer med at gå i rabatten, for der kunne hun ikke se den  Heste er nu underlige nogle gange
Glædelig jul
Louise & Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
SG |
24-12-2001 15:53 |
|
Min hest skal edderm.... ikke jokke mig i hælene - uanset hvor vi befinder os og om den er bange eller bliver forskrækket! Så'n er det.
Du må selvfølgelig helt selv om, hvordan du opfatter/takler det. Hvis du studerer lidt "horsemanship-principper" vil du se, at man også dér ofte går foran hesten, men med god afstand (løst tov). Hvis hesten respekterer dit personlige rum, vil den ikke træde på dig/gå ind i dig (heller ikke selvom du stopper op)... Lad i øvrigt være med at se dig tilbage.
Mit tidligere svar var måske ikke så konstruktivt i sig selv, men det var altså alligevel ikke ondt ment. Håber, du får løst problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
NinaL |
26-12-2001 13:20 |
|
Hej Louise
En effektiv måde til at forhindre at blive trådt i hælene:
Når hun kommer for tæt på dig slår du ud med armene på "kyllingemanér" - med albuerne ud til siden ... Samtidig siger du et højt "NEJ"!!!
Du skal ikke vende dig om mod hende.
Hesten vil vige tilbage "på sikker afstand" - og du går bare videre.
Kommer hun igen for tæt på, gentager du manøvren.
Til sidst fatter hun budskabet.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Katrine |
27-12-2001 15:31 |
|
Jeg vil give Nina ret. Det er dit kropssprog der skal fortælle hende at hun skal respektere dine grænser (som formentlig ikke er oven i dine hæle). Lad hende gå en meter bag dig og stop brat op og vift med arme og evt. træktov, hvis hun overskrider den. Jeg mener IKKE at en hest skal gå ved siden af føreren, da det er en position hvor hesten har svært ved at hitte rede i hvem der er "førehest". Hvis du er bange for at hun så vil smutte til venstre ud på vejen, så tag en dressurpisk (eventuelt med lidt plastik for enden) med, ikke til at slå/røre med, men til at blokere vejen for hende hvis det skulle blive nødvendigt.
Prøv det! Det virker.
Mange hilsner fra Katrine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
27-12-2001 20:33 |
|
Jeg vil træne hende i at gå en meter bag mig, men jeg tror nu jeg starter med det på ridebanen, så hun er sikker i det ude på vejen. Tak for alle jeres gode råd
Godt nytår
Louise & Chila 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Helle |
04-01-2002 20:14 |
|
Det er en smadder god idé at lære hesten at dens plads er bagved dig når du trækker med den. Der skal være dig der styrer og ikke den. Hvis den kommer op og næsten jokker dig i hælene, kan du bruge tovet som du trækker den i, som hjælp. Så snart den kommer for tæt op bag dig eller på siden af dig, virrer du med tovet. Derved føler hesten ubehag, og når den så går lidt væk fra dig, så stopper du med at virrer med tovet. Så oplever hesten at ubehagen stopper. Jeg håber du forstår min betydning af ordet "virrer", jeg kunne ikke finde et bedre ord...
Håber du kan bruge mit råd!
Held og Lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hejsa Louise..
At høre for mig, har du endnu ikke vist din hest hvem der bestemmer! Den der bestemmer med kærlighed og blidhed, er elsket! Vil du gerne have at din hest elsker dig? ..tja hvem vil ikke det...
Har du nogensinde studeret heste i flok? Hvis en højere rangerende hest bakker hen mod en laverrangerende hest, hvad gør den så?... den flytter sig med det samme... "fører hesten" behøver ikke sparke eller bide eller noget, men viser blot "at nu er du altså kommet for tæt på mig makker og skrid så eller du får et los".. samme bør du gøre!
Lad din hest gå bag ved dig.. kommer den for tæt på losser du bagud (evt hav en pisk med og dask den i bringen) ligesom en hest ville have gjort!! Derved har du sagt at du ikke vil finde dig i den behandling og efter et par gange, vil din hest finde ud af at det er sgu fanme (og en masse andre grimme ord) er dig der kører det show her!! Der går ikke lang tid, før du har en hest der stopper når du stopper.. går hvor du har gået.. holder sig altid 2-3 skridt bagved dig og den spæner ikke op i røven på dig hver gang der er "ballade" i hækkene... Du vil se at hver gang du går tilbage, går hesten også tilbage i takt med dig!
Det er enorm effektiv træning kaldet horsemanship! Naturligt uden de "lede" metoder og alle heste kender hestesproget "flyt dig eller jeg sparker". Der er mange bøger om det og kurser!
Denne her form for træning er kun een af mange.. der er også hjælp at hente til den der ikke kan fange hesten på folden eller dem der ikke kan få sadel på hesten osv.. det er i bund og grund bare et emne om hvem der respekterer hvem.. for man skal som hesteejer respekterer sin hest, men det skal sørme også være gengældt!!
-miki-
p.s. du er velkommen til at maile, hvis der er noget andet om horsemanship du vil vide... evt hvis du vil have jeg kommer og giver en demostration eller noget!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|