|
|
| Læs det her... |
| Forfatter:  |
jeanne |
| Dato:  |
09-12-2001 21:11 |
|
Hejsa igen..
Ja, det var mig der skrev om hesten der havde fået blærebetændelse...
Han blev fuldstændig kureret, men igår sketet der noget meget tragisk, og meget uhyggeligt...
Da kl. var 15.30 ringede de fra stalden og sagde at min hets stod i stalden og rystede meget, og det lød som om han ikke kunne få vejret ordentligt. Desuden havde han 39,5 i feber.
Jeg skyndte mig selvfølgelig at tage en taxi ud til stalden, og straks da jeg kom derud ringede jeg til dyrlægen, og han kom da også efter kun 20 min...
Imens jeg ventede på ham, fortalte ejeren af stalden, at da hun var redet ud kl. 14.00 var der intet i vejen med ham, og 1½ time senere da hun kom hjem fra rideturen, var det helt galt med ham...
Dyrlægen kunne ikke finde ud af hvad det helt konkret var der var galt med ham, fordi det var kommet så hurtigt, og fordi der var så mange symptomer på en gang.
Han gav hesten smertestillende, beroligende og noget der skulle sætte gang i tarmsystemet, og sagde at vi skulle vente et par timer og se hvad der skete...
Ca. kl. 18.30 ringede jeg igen efter dyrlægen, for nu var han begyndt at vise klare tegn på kolik/smerter i bugsektionen...
Dyrlægen kom igen hurtigt (tak!!!) og gav ham igen smertestillende, og derudover fik han pumpet vand ned, og mavesyre/væske op, og til slut fik han 5 liter olie, og 2 liter vand, og så måtte vi jo se...
I løbet af aftenen blev han smerter værre, hans feber steg til 40,2 og jeg ringede igen, men dyrlægen sagde at der ikke var meget han kunne gøre, andet end at vi måtte vente og se hvordan det udviklede sig.
Ca. kl. 23.30 faldt han pludselig om, uden varsel, og vi (min kæreste og jeg) gjorde alt hvad vi kunne for at få ham op, imens jeg samtidig ringede til dyrlægen og sagde at nu kunne han godt få startet bilen og komme afsted...
Ca. 23.35 kom han så op og stå, dvs. han stod og gyngede, og støttede bagparten op af en foderkasse, forparten op ad min kæreste, og jeg holdt han hoved...
Hans ene øje var blodrødt...
Underlæben hang, og tungen hang ud af munden på ham.
Kl. 23.38 faldt han 2. gang, pjættede lidt, gav at dybt suk...
Og var død...
Stendød...
Min hest døede af en blodprop i hjernen, vi ve dikke hvirfor blodproppen opstod, men det har uden tvivl hængt sammen med hans kolik/sygdom.
Det er utroligt uhyggeligt at se sin hest dø....
Og især når det går så stærkt.
Dyrlægen var der ca. 7-8 min efter han var død...Og var ret chokeret...
På ca. 8 timer gik min hest fra at være sund og rask, spise normalt og være glad, til at ligge død i stalden...
Jeg ved ike helt om dette indlæg hører til her, men jeg synes at der var så mange der skrev gode kommentarer da jeg skrev om hans blærebetændelse, at I skulle have lov at høre hvordan det videre er gået ham...Jeg ville helst have skrevet om hvor godt han har det...Men det bliver nok nærmere til at han nu har fået fred, og aldrig mere skal være syg igen...
jeanne..
.(i)(i)(i)"Klogest er den som ved, hvad han ikke ved"(i)(i)(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Læs det her... |
sedoj |
09-12-2001 21:16 |
|
Hejsa. Ked af at høre at det gik sådan...men vær glad for a du var sammen med ham den sidste tid. Jeg har selv mistet en hest fra kl 17-24 og det er hårdt.
VH SusanneVi nyder alle tiden med vores heste...så hvorfor bruge tiden på at nedgøre hinanden??
http://www.myhorses.subnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Hørsholm) |
09-12-2001 21:18 |
|
Nu har jeg desværre ikke fulgt med i debatten om blærebetændelse, men... jeg mangler ord...
Jeg vil dog tillade mig at være så egoistisk at sige, at jeg håber aldrig, at det sker for mig selv
Fred være med ham - nu har han ikke ondt længere...
Camilla & Felur

En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som det er muligt at begå inden for et begrænset område! Niels Bohr 
Glædelig Jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Kære Jeanne.
Hvor frygteligt! Jeg mangler ord! Du ønkes mere held fremover!
Hilsen May-Britt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne Winther Andersen |
10-12-2001 01:26 |
|
Kære Jeanne !
Det var dog en frygtelig oplevelse for dig.
Jeg vil rose dig for din snarrådighed, for at du gjorde alt hvad du kunne for at hjælpe din hest og for at den fik dyrlægehjælp hurtigt og smertestillende indsprøtninger, så den sikkert ikke har lidt alt for meget.
Jeg håber på at du snart kommer ovenpå igen og finder dig en ny hesteven !
Mange hilsener fra
Susanne Winther Andersen.
.
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
SG |
10-12-2001 02:37 |
|
Det er dog for forfærdeligt. Du har al min medfølelse... Og de andres (kan jeg se!).
Har engang oplevet, at en hest skulle på fold i 15 min., imens der blev muget ud. Da den skulle ind, havde den (sgu) brækket kodeleddet på det ene forben (?). Selvom det ikke var en hest, jeg havde noget med at gøre, var det alilgevel meget grimt at se den sorte sæk på folden dagen efter.
Da jeg var knap 13 så jeg på, at vores 10-årige - indtil da; friske - tysk ruhårede hønsehund blev aflivet. Han var i løbet af en uge blevet meget, meget syg pga af noget med prostata. Det var en enormt grim oplevelse. Dyrlægen ville ikke give ham noget smertestillende først, så det blev desværre en ubehagelig død med en del knurren og forvirring. Men dette tilfælde står vist - heldigvis - ret alene... De fleste kan sige, at deres hund ikke mærkede noget særligt. Sov blot stille ind.
SNØFT!
Men tænk på, at du ikke kunne have hjulpet den mere
Du var der for den til det sidste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sisse...(lady) |
10-12-2001 07:05 |
|
ej hvor er sådanne noget bare uhyggeligt... Stakkels dig du må da være meget ked af det??Sisse...(lady)
*Don't cry, just smile, be happy*
*Lady Star er verdens bedste pony*:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
10-12-2001 09:45 |
|
Puha...sikke en levende fortælling!!!
Og du har selvfølgelig også min medfølelse.
En stor ros til din indsats.
Mange tanker
Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Smarties(MissE) |
10-12-2001 11:02 |
|
Stakkel hvor må det være frygteligt og så lige nu hvor et gik så godt.
Du har alle mine bedste tanker, håber du snart får en ny hest som kan hjælpe dig oven på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
anja brandt nielsen |
10-12-2001 11:36 |
|
Hej
Det er meget synd for dig. Jeg håber at du snart får en ny.
En af mine venniner var for nogle år siden, ude for næsten det samme. Hendes hest stod på en rideskole. Hesten fik sin morgenmad kl 7, og så kørte ridelæreren(ejer også rideskolen) en tur. Da han kom tilbage ved 9 tiden var hesten meget syg - kolik. Han ringer efter dyrlægen. Og imens dyrlægen er der (ca. ved 10 tiden) falder hesten død om. Og bare 3 timer før, havde den det godt, og den spiste sit foder.
Min vennine fik aldrig modet til at købe en ny hest.Så man skal holde af sin hest. Vi ved jo ikke hvor længe vi har dem.
Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
10-12-2001 13:23 |
|
Hej Jeanne
I tankerne lægger jeg armene om dig og gi'r dig et knus !!!
knus
Sys (fie)
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
susanne/uller |
10-12-2001 17:34 |
|
stakkels dig har selv stået i en lignede situration, det tog mig lang tid at komme over det, men igen vær glad for at du var der
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sisse...(lady) |
11-12-2001 09:05 |
|
Har lige læst det igen, jeg synes simpelthen det er så uhyggeligt og sørgelidt, jeg ville slet ikke kunne komme over det hvis det var mig!Sisse...(lady)
*Don't cry, just smile, be happy*
*Lady Star er verdens bedste pony*:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mie |
11-12-2001 22:38 |
|
Jeg er fuldstændig mundlam!!
Jeg føler med dig!! Det må være hårdt at se sin elskede hest gå bort, og især på den måde!!
Har selv prøvet at mistet en hest!! Det er ufattelig hårdt. Livet virker så uretfærdigt!! Man skal bare huske på ikke at tage noget forgivet!! Det der er vores hjerte nært kan blive revet bort iløbet af et sekund!!!
Håber at du snart kommer oven på igen og kan tænke tilbage på alle de gode stunder i har haft sammen!!!
De varmeste tanker
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej.....
Ville lige sige at det virklig gør mig ondt, jeg føler med dig!!!
For 1 måned siden var jeg sekunder fra at miste min elskede hest som jeg har haft i 10 år!!!! Hun blev forfangen (Pga at hun havde brudt ud af boksen og ædt ærter) og fik kolik samtidig!! Aldrig har jeg været så bange!!!!!!
Hvis du skulle mangle en god heste-ven, så har jeg verdens dejligste plag/føl, 8 mnd, som bare mangler en som dig at blive elsket af, så hvis du mangler en dejlig hyp, til at hjælpe dig over det, må en som dig hente ham til hver en tid, og passe ham, for mig. Jeg har ikke selv tid til ham, så han er din, til låns, hvis du sku' få brug for det!!!!!!!
Medfølende knuz Milla
Savner min Apollo
(y)Tekla, Laban, Nisha, Apollon & Sheila....!!!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birkegaard |
12-12-2001 10:06 |
|
Hej din stakkel.
Min dybeste medfølelse. Du skal bare tænke på at du gjorde alt hvad du kunne, og der var ikke noget at gøre. Håber du ikke går helt ned med flaget.
Kærlig Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke5 |
13-12-2001 16:33 |
|
Åååh nej, hvor trist!! Mens jeg læste din historie håbede jeg sådan, at enden ville blive, at den kom sig - men nej. Jeg blev virkelig trist. Man skal virkelig værdsætte at ha' en sund og rask hest, mens man har det!!
Stooooooooooooort knus
Rikke5
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
13-12-2001 17:04 |
|
Jeg undskylder mit spørgsål. men jeg tror det hvil interessere mange, fik du den obduceret??så at de kunne fastslå at det var en blod prop i hjernen??? Eller var det bare en dyrlæges udsagn??
Jeg har meget svært at forstå det lange forløb............. det lød ikke sandsynligt, så jeg oversatte dit udemærked forløb til engelsk og spurgte et amerikansk dyrlæge center i USA, og fik den besked at det var ikke sansynligt at det var et blod prop i hjernen.
Jeg havde en hoppe som jeg engang måtte køre til Ansager dyrhospital, fordi til mig så det ud at hun havde kolik, det viste sig senere at dyrlægen havde givet mig et recept som jeg skulle købe hos farmaceuten for at vaske min hest med, og dette chemikalie (existerer ikke mere på markedet)blev hun vasket medd som så forårsagede at det slå hendes nervesystem ihjel.
Fra Ansager fik jeg kun besked at den døde af kolik, men efter at have undersøgt sagen og beskrevet symptomerne til UC Davis i USA fik jeg en anden besked. Jeg hundsede med Ansager for 6 måneder og fik endeligt den samme besked som amerikanerne gav mig at hun var blevet forgifted af den chemikalie.
Jeg er ked af hvad der skete til din hest, og håber du snart finder en god og venlig erstatning, mvh Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
14-12-2001 10:42 |
|
Nej, han blev ikke obduceret..
For det første havde jeg ikke en eneste tanke i hovedet andet end sorg, og for det andet ville jeg ikke kunne betale det alligevel...
Dyrlægens regning er lige dumpet ind af brevsprækken....4.900,-
Det at det var en blodprop var dyrlægens og mit eget gæt, da hans underlæbe hang, tungen var "lammet", og hans ene øje var rødt "indeni"....
Han kunne ikke støtte på de venstre ben, og kunne ikke holde sit eget hoved....
Det er rigtigt at det på en måde ikke var blodproppen der slog ham ihjel...
Det var den grusomme kolik/hvad det nu var/forgiftning....?
Den resulterede bare (efter dyrlægens udsagn) i så mange smerter at min hest stressede sig op over det, og efter 8 timer kunne hjertet ikke klare mere, og et eller andet er gået galt....
Jeg håber at det kan hjælpe lidt på "mysteriet"...
Selvfølgelig ville jeg gerne nu hsve haft ham obduceret, men han blev hentet allerede mandag morgen af Kambas...
Jeanne(i)(i)(i)"Klogest er den som ved, hvad han ikke ved"(i)(i)(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|