|
|
| trailer problem |
| Forfatter:  |
Mie |
| Dato:  |
07-12-2001 11:16 |
|
Hej
Min hest er blevet transporteret jævnligt i trailer hele sommeren, alligevel er der altid så meget bøvl og bavl med at få den op. Den er ikke bange bare enorm stædig. Man skal helst være tre til at læsse, en til at "styre", og to med hver deres tov som krydses bag rumpen. Disse to skal helst være nogle med muller i armene da de nærmest skal løfte bagparten op.
Det er et ret irreterende problem, da man jo ikke altid har mulighed for at være tre.
Sidste gang hun skulle læsses, var vi kun to og det tog os over en time at læsse. Vi prøvede med alt, først tov- så gik hun ud til siden, derefter på den pæne måde med lokke gulerødder, hvor hun kom så langt op at hun manglede et skridt, så opdager hun, at hun var gået i en "fælde" og bakkede. Tilsidst mistede vi tålmodigheden og kørte traileren over til staldens side, hentede en pisk og tjattede hende på bagbenene mens vi råbte og nærmest "jog" hende ind i traileren.
Så lykkedes det, men jeg synes bare ikke det er den rigtige måde og desuden skal man stadig være min. to.
Jeg skulle meget gerne kunne læsse hende alene til sommer, da hun skal hjem og stå og min kæreste måske ikke lige synes det er fedt at hjælpe med at læsse hest hver gang jeg skal i ridehus.
nogle vil måske komme med rådet om at trække den op ved at føre et reb omkrig forbommen og sætte det fast i grimen, men det kan jeg næsten med sikkerhed sige ikke dur, da den bare ville splitte grimen ad, for ikke nok med at den er stædig, så er den også en smule hysterisk og bliver vild i øjnene hvis man prøver at trække den mod sin vilje. Ja det er jo en hoppe!
Jeg håber at der er nogle, som har et godt råd til, hvordan jeg lærer min hest at gå stille og roligt ind i en trailer af egen fri vilje.
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: trailer problem |
Kirsten |
07-12-2001 12:23 |
|
Har du selv trailer?? Jeg har en hoppe, som først som 8 årig skulle lære at gå i trailer. Jeg havde købt en gammel "slæwer" af en trailer, pillede mellemrummet ud så der var masser af plads, hentede hesten og gik hen mod traileren som om det havde vi da altid gjort. Ganske rigtigt! Hesten stopper selvfølgelig. Hvad skulle den da derop efter? Jeg snakkede med hende, kløede hende bag øret og roste hende hver gang hun viste interesse for traileren. Så flyttede jeg stille og roligt hendes ene ben op på rampen, roste igen og startede forfra hver gang hun flyttede benet. Lidt efter lidt - og ja, det går meeeget langsomt - gik hun op i traileren hvor jeg havde mad stående. Det fik hun, mens hun blev krattet og kløet og rost til skyerne. Ud igen. Næste dag, samme tur. Det gjorde vi så i laaang tid. Jeg kunne faktisk læsse hende selv, med at flytte ét ben op og så trække i hende. Morsomt så det ud, men det virkede. Og ja, hun er stædig som et æsel. Hun har aldrig været bange for traileren, hun kunne bare ikke se formålet med den. Nu er vi kommet så langt at hun går op i den uden nogen problemer, og jeg skal ikke engang flytte hendes ben for hende. Det tager tid. Lang tid. Men tålmodighed er jo som bekendt en dyd (er der nogen der siger). Men hav altid god tid. Læs aldrig 5 min før du skal afsted. Jeg gik igang en hel TIME før jeg skulle være til undervisning (10 min. kørsel hjemmefra). Nogen gange var jeg der ½ time før andre gange lige til tiden. Men fat mod, Johansen. Det skal nok komme.
mvh og god fornøjelse
Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sif(som ikke er logget ind) |
07-12-2001 13:10 |
|
Hvis hesten ikke er bange, men blot stædig - og det har du jo konstateret at den er - så har jeg erfaring for at nedenstående hjælper:
I skal være 3, 1 til at "styre" hesten op, og 2 med "muller" til at krydse tovene bag hesten (akkurat som du før har gjort). Når hesten så er kommet op, så skal du lade den stå et lille øjeblik, hvorefter du bakker den ned igen.
Så trækker du den op igen - med tovene krydset bag den - og når den er kommet op, så bakker du den ned igen.
Så trækker du den op igen - med tovene krydset - osv. osv.
Den skal op og ned så mange gange, at det rigtig går op for den, at det er DIG der er chefen i dette foretagende, og at den ligeså godt kan gå op første gang.
Når hesten blot er stædig og ikke bange, så kan den sagtens tåle den behandling - I skal blot lade være med at blive gale på den, men simpelthen venlige, bestemte, stædige og insisterende.
Jeg har været med til at bruge denne metode MANGE gange (også på min egen hest), og jeg har endnu aldrig set den slå fejl.
Min egen Sif fik pludselig som 3 årig den ide, at hun ikke ville læsses (og det havde hun altså prøvet adskillige gange før uden problemer). Det tog mig en hel time at læsse hende hjemme. Jeg var alene, og hun skulle til hingst mens hun var i brunst - så der var ingen kære mor. Til sidst gik hun da også op, men da jeg var ankommet til Birken og havde fået hende bedækket, ville hun ikke gå op i traileren, da vi skulle hjem.
Så brugte vi ovenstående metode (hun var oppe og nede 6 gange), og siden har hun kun nægtet én eneste gang (da der havde været grise i traileren). Jeg kan læsse hende alene, både i lys og mørke, ude og hjemme.
Og jeg er enormt glad for, at jeg havde et par hjælpere som tog sig tiden til at overvinde hende dengang for 5 år siden.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Margit |
07-12-2001 13:56 |
|
Jeg syntes du skulle kigge ind på www.naturalhorsemen.dk
Katja kan hjælpe dig med dit problem.
Skynd dig at kontakt hende. Jo før du kommer i gang jo bedre.
Jeg kender flere (incl. mig selv) der har benyttet Katja, ikke kun med trailerproblemer men også alt muligt andet.
Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger.
Held og lykke
Margit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Mie
Hvor i landet bor du? Jeg vil meget gerne komme og hjælpe dig, skal bare have benzinen dækket. Jeg arbejder med "problemheste" hvis man kan kalde dem det, det er jo nærmere heste MED problemer.....
Jeg bruger ingen form for vold, men ren og skær overbevisning... Er egentlig nemmere at forklare mundtligt.
Hvis du er interesseret kan du maile til mig på:
Julie.Schwartz@ofir.dk
MVH. Julie Schwartz
Stald Juni
Ridning, tilridning
og håndtering af problemheste
Julie.Schwartz@ofir.dk
http://welcome.to/staldjuni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mie |
08-12-2001 14:05 |
|
Hej
Tak for svarene, jeg må vidst bare igang med at træne. Desværre har jeg ikke min egen trailer, hvilket altid gør det lidt mere besværligt.
Til Sif.
Din ide lyder rigtig god, så nu må jeg se om jeg kan overtale to til at afsætte en halv formiddag.... Desværre går det ofte sådan, at den ene dag tager den anden, indtil man en dag pludselig SKAL læsse og ja så har man problemet!
Til Julie
Tak for tilbuddet. Hesten står i Kr. sonnerup (midtsjælland).
Det er muligt jeg må sende bud efter dig, hvis det går helt i agurk for mig. Kan du "lære" den det af en gang?
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Julie Schwartz |
08-12-2001 18:17 |
|
Hej Mie
Jeg bor i Sorø, så der er jo ikke langt til dig.
Der er selvfølgelig aldrig nogen garantier, men ja det har lykkedes mig at lære dem det af en gang...Og jeg har hjulpet mange...
Du skriver bare hvis du får lyst til at se mig! *S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg bruger Pat Parellis metoder og det virker. Det tager lidt tid (med alm. træning vil jeg skyde på max 14 dage)at lære hesten går op men så kan du også står uden for traileren og sende hesten ind uden probl.
Du er velkommen til at sende en mail hvis du er mere intresseret for det er lidt svært at beskrive det her.
Henriett
-:-0 http://www.horsemanship.subnet.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg havde også det problem engang, min pony var SÅ stædig en dag prøvede i med tålmodighed i flere timer hesten blev bare stående på rampen og det endte med mig og en veninde sad og drak te og spiste kiks *G* og hesten ville ikke op. Vi lånte en gammel trailer og stilte den på en jordfold inde i traileren lagde vi en masse dejligt hø,foder,gulerødder alt hvad der nu smagte godt. Vi lod vandet stå i en spand ved siden af rampen. Ponyen fik lov til at gå i folden et par dage hvor den flere gange kom op i traileren. Nu er der ingen problemer med at læsse hende. Jeg ved ikke om det er løsningen, men den virkede for mig=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
En generel fejl folk gør når de læsser heste er at kigge på hesten mens de trækker den op - derved kommer man til at gå baglæns.
Hvordan kan man overbevise en hest om at traske op i en trailer, når man i dens øjne ikke engang selv tør kigge derind.
Sørg så vidt muligt at kigge ind i traileren selv.
Men det er jo let at sige, min hest vader jo selv derind når jeg slipper den foran traileren
Held & Lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|