|
|
| "tremmeheste" |
| Forfatter:  |
Margit |
| Dato:  |
07-12-2001 06:10 |
|
Jeg har lige været på besøg i en stald, hvor der var opstaldet en masse heste og ponyer. Der var måske en 30 stykker i alt.
Til min store undren stod der "minus" på omkring halvdelen af boksene. Da jeg lige forhørte mig om hvad det betød, blev jeg godt nok chokket....Det betød at de aldrig kom på fold.
HELT ÆRLIGT!!!!!!!Det kan man da ikke byde nogen hest/pony.
Vi tænker vel alle på burhøns og tremme kalve, og mener de har en kummerlig tilværelse.
Men hestene, tja, det er ok at de står 24 timer og kukkelurer i en boks. Og hvis ellers ejerne er flinke, bliver de da redet en times tid om dagen, hvis man ellers lige har tid den dag. Men de resterende 22-23 timer står de på ca. 9 kvm. Det syntes jeg simpelthen er fuldstændigt uacceptabelt..Sikke hesteliv.
En "positiv" ting ved burhøns osv er vel, at de ikke lever et langt liv. Men det skulle vores dejlige heste jo gerne gøre.
Så giv dem dog et værdigt hesteliv....Det mindste er vel at de kommer på fold.
Det kunne være, at man skulle have valgt en anden hobby, hvis man ikke lige tænker på, at det er et levende væsen man har med at gøre.
Godt, jeg ikke er hest på sådan et sted, og hos ejere der mener det er ok, at lade mig stå og blive mere eller mindre tosset dag ud og dag ind.
Jeg syntes simpelthen ikke at man kan være det bekendt...FØJ... Jeg håber da sandelig, at der er andre, der mener det samme som mig.
Til sidst håber jeg inderligt, at dem der har heste på den måde, ville gøre mere, for at deres hest har et værdigt liv.
Hestene har trods alt ikke bedt om at leve sådan.
De har desværre bare ikke andet valg.
En forarget hilsen fra Margit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "tremmeheste" |
AG PALADINI |
07-12-2001 06:17 |
|
Desværre er det den slags heste nogen køber og så kommer de ud til mig eller til en anden træner og de er umulige in en gruppe sammen med andre heste fordi de ikke kan genkende kropsproget af de andre heste og bliver jagtet rundt i folden.
Man må håbe at de nye regler får folk til at tænke en smule mere på dyrene og ikke på pengepungen,
med venlig hilsen, ARIEL
http://members.tripod.com/Blackskunk
på engelsk
http://www.worldonline.dk/~Blkskunk
på dansk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sisse...(lady) |
07-12-2001 07:31 |
|
ej... ja det er synd........
P.s skriv i min gæste bog:-0Sisse...(lady)
*Be Happy* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
07-12-2001 08:27 |
|
Ja, jeg deler din forargelse Margit!
Jeg har også mange steder oplevet samme tendens. Og det er for mit vedkommende fuldstændigt uforståeligt at hesten er nødt til at stå i boks for at kunne præstere noget, og det viser sig jo også at det ikke er tilfældet alligevel.
Jeg har arbejdet et par steder hvor foldproblemet absolut ikke var i højsæde. Blandt andet kan jeg nævne en 4-års unghest som måtte tilbringe 14 dage i sin boks mens ejeren var på ferie. Den skulle med til unghestechampionat og man ville ikke risikere at den skadede sig selv. Men der var heller ingen der havde tid til at røre den mens ejeren var afsted, altså stod den i firkanten 14 stive dage.
Yderligere søgte jeg engang job hos en meget respekteret avler i dansk varmblod, hvor jeg nævnte at jeg lagde vægt på foldmuligheder. Men deres heste kom så sandelig heller ikke på fold, de skulle arbejde!!!!!!????????
Og jeg har faktisk endnu et eksempel på at jeg blev opfordret til at lade min hest stå mere inde jo mere krævende træningen blev. Og den tankegang forstår jeg slet ikke. Det er min overbevisning at hesten kobler af og afstresser på folden sammen med sine kammerater og at det er den bedste psykiske medicin man kan tilbyde. Og der findes da også topryttere som dyrker foldterapien uanset og der kan jeg da nævne Margit Ørum og Lone Bang Larsen og mange flere. Og det er alle ryttere som har heste på topplan og jeg kan ikke se at deres præstationer bliver ringere af at deres heste kommer på fold - tværtimod. Og yderligere synes jeg man kan se det spykiske velvære disse heste besidder.
Mine heste er på fold hver dag så længe lyset og vejret tillader det og de trives med det. Især da jeg har en unghest, er det et must med så meget bevægelse som muligt. Men jeg er også overbevist om at min ridehest på folden får rystet noget at dagens træning ud af musklerne. Desuden siger de kloge at græsning er den bedste massage for hestens hals.
Gid flere dog ville se det positive ved at smide hesten på fold, og hvis man er så bange for skader, så smid dog nogle klokker, bandager, eller andet på og lad dem få lidt frihed. Vi har ansvaret for at hesten trives i det miljø vi tilbyder dem.
Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mette-marit |
07-12-2001 08:38 |
|
Hej!
Ja, min hest hører også til tremmeheste som i kalder dem; men jeg tror til gengæld ikke at hun bryder sig synderligt om at komme på fold, jo den første halve time synes hun det er helt fint; men så gider hun ikke mere. Hun springer simpelthen ud og går ned i sin boks. Det må jo betyde at hun hellere vil være der end på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
07-12-2001 08:53 |
|
Hej Mette-Marit
Kan det evt. hænge sammen med, at hun går der alene??? For så vil flokinstinktet få hende til at søge med stalden igen.
Opfører hun sig også sådan, når der er græs på folden om sommeren?
venlig hilsen
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kistaraq |
07-12-2001 08:53 |
|
Det er en rigtig dårlig undskyldning, Mette-Marit.
Din hest er jo ikke vant til at være på fold og aner sikkert ikke hvad den skal stille op med sin "frihed". Det er sgu da sørgeligt.
Jeg fatter ikke hvordan mennesker kan forsvare at spærre deres heste, eller dyr i det hele taget, ind uden at give dem den mindste form for frihed.
Min går i løsdrift og han stortrives med sine makkere.
Vivi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mette-marit |
07-12-2001 09:03 |
|
Hej!
Hun er nu vant til at gå i fold, hun går også sammen med andre heste, og der er også græs i folden, men alligevel springer hun ud hver dag og går ned i sin boks efter ca 1/2 til 1 time. Hegnet er ca. 1.30m højt så jeg tror heller ikke at det er derfor. Så Kistarag du skal nu ikke dømme andre!!!; men det er da rart at din hest stortrives ved at gå i løsdrift, men jeg synes nu også at min hest stortrives, hun vil bare ikke gå i fold længere end højst en time.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
07-12-2001 09:12 |
|
Hej Mette-Marit
Jaeh - så har du altså en speciel hest.
Man jeg vil nu ikke kalde den en tremmehest i dén forstand, selv om du selv bruger udtrykket. Den får jo tilbuddet om at komme på fold, sammen med andre heste, og de er endda så heldige, at der er græs på folden (det er der ikke på vores her om vinteren, min går på en jordfold). Det er så hendes eget valg, at hun ikke vil gå længere ude end 1 times tid. Sådan er hun altså, og det synes jeg ikke, at du behøver at bebrejde dig selv. Alle heste er jo specifikke personligheder, og din hests personlighed er så åbenbart sådan.
Men er du ikke bange for, at hun kan komme galt afsted, når hun forcerer indhegningen på 1.30 ???
mange hilsner
Sys
;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mette-marit |
07-12-2001 09:22 |
|
Hej!
Nej, egentligt ikke, for hun er en rigtig springer. Men når det bliver isglat, bliver hun taget ind efter ca. 1/2 time altså inden hun springer ud. Nu er det så heldigt at det også er et indhegnet område hun springer ud på og som fører ned til hendes boks som står åben så hun bare kan gå ind, og hun går aldrig ud igen selv om døren står åben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kistaraq |
07-12-2001 09:27 |
|
Okay, så må du meget undskylde Mette-Marit.
Jeg forstod det bare sådan at hun stort set ikke fik tilbuddet om at komme ud, for det er da synd.
Jeg er altid lidt på stikkerne når der bliver talt om heste på fold, for jeg synes jeg oplever så mange steder at det bestemt ikke er det der bliver prioriteret særlig højt.
Det bliver jeg lidt ked af.
Det mindste vi kan tilbyde dem er da lidt "frihed" og samvær med artsfæller (hvis de altså gider).
MVH Vivi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kistaraq |
07-12-2001 09:27 |
|
Okay, så må du meget undskylde Mette-Marit.
Jeg forstod det bare sådan at hun stort set ikke fik tilbuddet om at komme ud, for det er da synd.
Jeg er altid lidt på stikkerne når der bliver talt om heste på fold, for jeg synes jeg oplever så mange steder at det bestemt ikke er det der bliver prioriteret særlig højt.
Det bliver jeg lidt ked af.
Det mindste vi kan tilbyde dem er da lidt "frihed" og samvær med artsfæller (hvis de altså gider).
MVH Vivi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mie |
07-12-2001 09:50 |
|
Hej
Jeg deler jeres synspunkter mht. at hestene bør komme på fold hver dag, min egen går ude fra 8-16.
Men det er nu ikke altid, at hestene synes det er lykken, når det eneste de kan tilbydes er en jordfold, hvor de efter nogle dage med regn går i mudder til knæene. Ofte ser man dem hænge ved leddet (hvor der altid er mest mudret)når de har været ude 1 time, hvor de står indtil man henter dem. Dette resulterer mange gange i mug, sur stråle, tabte sko m.m, hvilket absolut ikke er særlig behageligt for hverken hest eller ejer.
Det mest optimale ville jo nok være, hvis man kunne lukke sine heste ud i det tidsomfang vejret tillader, men hvem har med et alm. arbejde/studie mulighed for det ??! Jeg synes, at jeg hvert år kommer til et tidspunkt, når fold og vejr er værst, hvor jeg overvejer om de stakkels kræ ikke var bedre tjent med at stå inde i en varm og tør boks med frisk hø, frem for at stå (og bare stå) i en 1/2 meter pløre, indtil man kommer ud på eftermiddagen og henter dem ind. For jo, der er ingen tvivl om at det tærer på deres energi at stå på en fold i 8 timer og stadig holde varmen, selvom de er pakket ind i diverse dækkener.
Ofte er der heller ikke meget at foretage sig på sådan en plørefold, for selvom man har lagt halm ud, (omhyggeligt i små bunker så der er til alle), så er det enten spist eller trådt ned i pløret efter et par timer.
Nej fold om vinteren er et evigt tilbagevendende problem, men naturligvis kommer min stadig ud, for den SKAL da have frisk luft og fysisk samvær med de andre, om den så kan li' det eller ej....
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
07-12-2001 10:38 |
|
Ja - jeg synes også, det er et problem om vinteren med de der jord/pløremudder-folde. Om fredagen henter jeg min egen ind, fordi jeg har tidligt fri (kl. 13.00)og dér står de så, fuldstændig som du beskriver, og hænger ved leddet og de vil ALLESAMMEN ind, hvilket gør det til et mareridt at hente sin egen ind, når man samtidig skal holde både balancen i ankelhøjt glat mudder og de andre heste på afstand.
Desværre er der ikke noget alternativ til mudderfolden her om vinteren hos os. Græsfoldene er fredede, så de ikke bliver ødelagte, til næste sommer. Og vi døjer også med diverse grader af muk-gener hos hestene.
Men - som du - vælger jeg at lade min hest komme ud sammen med venner og i det mindste få noget frisk luft. Jeg håber på, at de laver andet end bare hænge i løbet af formiddagen.
Et lille lyspunkt er, at vi fra næste år har fået en tidligere braklagt mark stillet til rådighed som folde. Det letter jo noget på presset. Men indtil da - ja - så er det øv, øv, muddervinterfold.
week-endhilsner
Sys
;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
susanne/uller |
07-12-2001 14:46 |
|
Jeg har også to tremme heste, min gamle hest vil ikke gå på fold, løber igennem hegnet, lukker jeg andre der ind, vil han alligevel ind, eller også gennem banker han de andre, nu er han 19 år og har trukket sig tilbage, så vi er nu noget til den overensstemmels at jeg lukker stald døren op så går han ud på folden og kommer ind når det passer ham, han går ud længer og længer tid, men man skal jo holde øje med ham, så man pænt kan lukke døren efter ham, den anden er græs allærgiker, vi græser et par timer om ugen, det gør jo så at han ikke hved hvordan man går på fold enten fræser man rundt eller også løber man i gennem lågen, vi er hved at lave en fold klar med trær rundt om, så planen er at han SKAL prøve at gå på fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
07-12-2001 15:20 |
|
tja
jeg har desværre et styks tremmehest lige for tiden, og det er ikke medmin gode vilje, men dyrlægen har sagt at Lazer ikke må bevæge sig i trav. Og det betyder altså at jeg (hvis han skulle gå på fold) var nød til at stå og glo strengt på ham, samt skynde mig at få fanget ham når han begynder at løbe, samt han altså ikke måtte gå ude for længe , efter dyrlægens mening.
Lazer kender ikke til ordent afslappet adfærd når han er på fodl...altid fuld fart og ballade, men det kan skaden ikke holde til..så de næste par måneder er folden bandlyst.
Og det er ikek sjovt, for i stedet afreagerer han på mig, så jeg får da nogle gevaldige puf! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Helle Hertzum |
07-12-2001 15:34 |
|
Ën meget vigtig grund til at jeg valgte at ride på islandske
heste, er netop at de kan gå ude hele året.
De har en meget stor fold med en 70 m2 løsdriftsboks til.
De er rart at de kan gå ud og ind som det passer dem og jeg
skal ikke tænke på om de fryser. I forhold til Island er er
jo som regel dejligt vejr og pels har de jo nok af.
Derudover er det så også en meget dejlig hest at ride.
Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Stina uden stjerner |
07-12-2001 17:52 |
|
Ja, man kan ikke tilbyde sig hest at være en tremmehest.
Fonzie er vant til at være ude i ALT vejr (Det var han hos hans gamle ejer), og selvom jeg da nogle gange gerne ville have ham ind, hvis det øser ned i stride strømme, så lader jeg ham blive ude hvis han selv gider.
Hvis han står og hyler oppe ved hegnet, kommer han ind. Han skal ikke tvinges. Men han bliver i al fald sendt derud hver dag, hvor længe han så bliver der er forskelligt. Jeg er jo i skole, så i de timer er han ude, hver dag.
Der er kun et tidspunkt hvor jeg ikke vil have ham ud, det er når der er hård frost, for vores folde er ikke kæmpe store, og hvis jorden så er som sten, og han løber og leger, ja, så er chancen for at han bliver skadet for stor.
Jeg har dog endnu ikke oplevet at han slet ikke har kunnet komme ud, og hvis den dag kommer i løbet af vinteren, så kommer han løs i ridehuset.
En hest har brug for frihed, og omgang med sine artsfæller.
Alle dyr undtagen mennesker ved, at livets overordnede mening er, at man skal nyde det.
-Samuel Butler
Og nu er der kommet nye billeder af hyppen på min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ih hvor har i fleste af jer dog ret.... Jeg får dårlig samvittighed over at min hest står inde, hvis det en sjælden gang er tilfældet! Min hest kommer ikke helt så meget ud, som jeg måske kunne ønske, men hun har det godt. Hun går ude i 3-4-5 timer om dagen, og det er efter min mening ikke helt nok! Men til gengæld er jeg faktisk meget glad for der hvor hun er opstaldet. Der er også mange såkaldte tremmehest, (forøvrigt et godt og brugbart udtryk)men det lader jeg ligesom folk selv om. Jeg synes det er svært at diskutere det med folk som "altså bare ikke gider strigle deres hest hver dag....". Jeg bliver sku også lidt "muggen", og brummer lidt af min hyp, når hun har mudder overalt, incl. på øjenvipper og inde i ørerne..... men for sjov!!! For jeg vil sku hellere strigle min hest, end at lade hende stå inde.... Jeg er kun glad for at hun ruller sig. Det er et tegn på sundhed. Og det er den slags der driver min hverdag...at min hyp er sund og rask og tilfreds.
Min hest er forøvrigt heller ikke den første der står ved hegnet...nærmere den sidste! Og det glæder mig også! Forøvrigt er der også noget rent sundhedsmæssigt i at hesten får så meget motion som muligt! Jeg holder på at hvis man absolut vil ha sin hest stående inde, så skal man huske at ligge på sofaen mindst 6 timer før man tager ud og ride. Så er man nemli ikke mere oplagt end hesten!!! Det andet er faktisk dyrplageri! Jeg tænker feks meget på hvor meget opvarmning min hest behøver. Hvis hun har stået inde et par timer, så får hun altid meget mere opvarmning/skridtarbejde, end hvis hun kommer "direkte" fra fold!!
Lunah
Take a look to the sky, Just before you die..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
sedoj og Susanne |
07-12-2001 20:29 |
|
Min fuldblod er vist også et specielt tilfælde. hun kan ikke gå på fold med andre heste. hun slagter dem ganske simpelt. Så hn står alen på folden. Om sommeren har hun dog tilbuddet en kæmpe eng med andre heste og det går rimelig fint så længe de holder sig i en radius på omkring 4-5 m fra hende. Selv det dejligste sommervejr og mest grønne græs står hun ved leddet og kalder to timer efter hun bliver lukket ud. hun kommer ikke på fold hver dag, men har en boks med åbent vindue hun kan stå og kigge ud af. Da hun var på fold fra morgen til aften et andet sted var hun en sur møgkrampe men i dag er hun så glad og sød. Ok men hun er speciel og har meeeeget personlighed. Men jeg synes at man skal have sin hest ud på fold i det mindste bare nogle gange om ugen. Min unghest går på fold hele dagen sammen med andre - ham kunne jeg aldrig finde på at placere inde. men "tremmeheste" kræver jo også det mere opvarmning og blødgørende øvelser. Jeg strækker altid min heste igennem før jeg tager ud og rider og kræver ikke nogen speciel samling før mindst ½ time efter påbegyndt ridning.
VH Susanne
Vi nyder alle tiden med vores heste...så hvorfor bruge tiden på at nedgøre hinanden??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette H Pedersen |
09-12-2001 13:58 |
|
Min hest er på fold fra ca. 7:20 - ca 16/17 (med mindre jeg rider tideligere) - men lad os sige 8-16 det er lettere ;o). Dog findes der ændringer - såsom høj sne, silende slud/regn men om sommeren er han så ude al den tid jeg ikke træner eller rider. De skal siges at han går sammen med en shetlænder og en islænder - selv er han araber - endda en lille frysepind ;o)
Jeg synes det er kummerlige forhold "tremmeheste" lever under, ikke at deres udstyr, bokse m.m. er dårligt, men fordi man fratager dem en kæmpe del af deres natur.
Håber selv at den nye lov ændrer forholdene! Smil fra Mettepigen fra Jylland og El Asbaah hesten fra Arabien (modsætninger mødes jo):-0
"Nogle gange spørger jeg mig selv hvorfor jeg "holder hest"? Dertil svarer min indre stemme, at dette er fordi, han ikke bare er et dyr - men en del af mig og min sjæl... "
Der findes begivenheder der ændrer ens liv - en af mine var mit møde med Jasmin - tak ven!
Der findes gudskelov også en hesteskreven bibel - denne hedder "Natural Horse-Man-Ship" og er skrevet af Pat Parelli! Tak Pat!(i)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Smarties(MissE) |
10-12-2001 11:12 |
|
Sollys virker positivt på heste på mange måder.
Så længe heste står på fold er der ingen(så vidt jeg har set) der væver, sluger luft, sparker på boks døren(eller andet fast materiale, bidder alt mugeligt stykker eller vandre rundt i små cirkler(boksvandre).
Desuden stammer hesten ude fra den er vandt til at færdes ude, jeg kan ikke se nogen grund til aldrig at lukke sin hest ud (med mindre den er syg).
Hesten har det bedst ude.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
12-12-2001 14:27 |
|
Der går ikke en dag uden vores heste er på fold fra morgen til aften. De får wrap i bigballer på folden, og er for det meste svære at få hevet ind fra fold, også selv om det er buldermørkt. Dog syntes jeg ikke de skal være ude om natten. Dem der er 4 eller ældre får lagt dækken på. De unge bliver endnu ikke brugt så de sætter pels. Der er bestemt ingen problemer med at få dem ud om morgenen - de ved jo de skal ud til wrappen... Når de så er kommet ind (for det meste efter mørkets frembrud) får alle lige fra føl til pensionist spulet ben og tørret efter med et håndklæde. Føllene lære og få vasket ben fra små og vi slipper for mug. Efter min mening skal hesten på fold hver dag. Det styrker deres imunforsvar, muskler og sener. Vi har 7 - 9 - 13 aldrig en syg hest og jeg har trods alt 14 heste i stalden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
MariaN |
12-12-2001 15:53 |
|
Min hest er opstaldet på en rideskole, og her kommer Alle heste/ponyer ud ca. 5 timer om dagen også elevhestene/ponyerne.
Lige nu er der godt nok 3-4 heste som står inde, men det er fordi de har muk og slet ik' må komme i nærheden af vand, og så er en mudret fold nok ik lige sagen 
Min egen kommer selvfølgelig også ud hver dag.
Knus Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Cathrine |
13-12-2001 17:55 |
|
Hmm.. Jeg tror ikke at vi nogensinde bliver eninge om det her emne !!! Det kommer jo meget an på hvad man bruger hesten til, og hvilken type hest det er.
Min hest f.eks. kommer på fold hver dag, men han løber da med glæde lige ind i sin boks når han får det tilbudt. Men jeg "bestemmer" over ham, og han SKAL altså bare ud og ha´ noget luft. Men i nogle perioder bliver jeg nød til at holde ham inde fra fold, da han har meget let ved at få sur stråle. Det lyder nok ikke særlig slemt, men han for det i sådan en grad at han bliver direkte halt af det.
Så, nu siger jeg det igen, der kan være mange grunde til hvorfor hestene ikke kommer på fold, og dem syntes jeg lige man bør tænke på inden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette hansen |
16-12-2001 15:44 |
|
øhhhh undskyld mig ............
selvfølgelig har hesten bedst af at komme på fold ........men det gir´´ altså også MANGE skader og har man feks en rigtig god dyr hest der koster mange 100-tusinde af kroner kan jeg da egentlig godt forstå at hesten ikke sådan bare lige kommer på fold men hesten står så heller ikke bare i sin box hele dagen den er nok i en evnt skritmaskine en time hvor den bare går rundt og hygger sig (hesten har virkelig godt af at skritte meget og i lang tid , det løsner op for spændinger) ud over det er den sikkert også på tur med sin hestepasser ´´en gang om dagen inden den "rigtige" rytter rider den !
men ja jeg vil gi dig/jer ret i af en hest har bedst af at komme ud på fold og hoppe rundt og være glad .....MEN det er ikke altid at man har råd til det .......og ........vi må jo huske :
VI HAR NU ENGANG HESTE FOR VORES SKYLD OG IKKE FOR DERES -HARDT MEN SANDT! /(TÆNK OVER DET)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Nin@ |
17-12-2001 02:41 |
|
I virkeligheden får heste muligvis flere skader af IKKE at komme på fold. Det er bare svært at bevise det, for når hesten brækker ned pga diverse benlidelser, kan man jo ikke sige: 'Det er også fordi, den IKKE kom på fold'.
Men det er det sandsynligvis.
Heste, der kommer på fold, lærer sig at gå på knoldede, sumpede og ujævne overflader. De lærer socialt samvær, at lege og holde balancen, og det hele sker, uden at de har en rytter på ryggen. Det vil sige, at det er lettere og mere naturligt for dem. Der er så mange fordele ved at komme på fold, at det sandsynligvis slet ikke modsvares af de risici, der naturligvis også er.
Der er mange top-professionelle ryttere med legendariske heste i million-klassen, der sætter deres heste på fold hver dag!
Ikke at ville sætte sine dyre heste på fold svarer til, at ingen fornuftige forældre ville lade deres børn gå til ridning!
Deres børn er jo det dyrebareste, de ejer - og ridning er vitterlig den farligste sportgren, der findes, især for piger mellem 12 og 14 år! (det står i bogen 'Ridesikkerhed' af Jan Ladewig).
:-) fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
hej |
19-12-2001 20:00 |
|
hej
aldrig har jeg hørt så mange undskyldninger for at holde sin hest indespærret
margit har fuldstændig ret en hest høre sku ikke til i en box 24 timer i døgnet
en masse undskyldninger bliver der brugt det er ren dovenskab der gør at folk ikke vil have dem på fold om vinteren for så skal der børstes inden der skal rides, muk kommer der ja men så gør benene rene på hestene så kommer der ikke muk så skal i hente dem i mudder ja men har i ikke selv valgt at have hest også når der er mudderet, så hænger de ved leddet det kan da godt være men lad dem dog komme ud minimum et par timer hver dag og kan man ikke komme og lukke dem ind efter et par timer så få en anden til det ellers så lad vær med at have hest det er ikke legetøj og forde man rider dressur på højt plan (syndes man selv )så må hesten ikke komme ud den kan få skader føj for et liv spørg hesten hvad tror du den vil svare stå i en box hele dagen og når der så er en der forbarmer sig kommer man ud og ride så skal der arbejdes og det er tit heller ikke morsomt for ejeren syndes måske ikke lige at hesten yder det bedste og så er det jo vinter og koldt det kan hurtigt give en i røven
prøv at tænke tilbage på dengang da i var små og i r4ed på jeres første heste der havde i garanteret ikke den indstilling vel ? den har i fået/bildt jer selv ind efterhånden som i har fået større ambitioner/mere dovne så undskylder i alt dovenskab og bedreviden det er hvad det er og så er der alle snobberne de er næsten de værste.
og inden jeg bliver overfaldet af en masse ridetøser vil jeg lige fortælle at vi har 8 heste rider galop løb har haft heste i 20 år og de kommer på fold HVER DAG selvom det er dyre heste
jeg kan kun sige som min mand siger at der er masser af tøser der slet ikke skulle havde haft hest de skalter og valter med dem som var det de dukker de legede med da de var små
margit har ret der skulle bare være nogen flere af hendes slags så fik dyrene det lidt bedre.
hesten løber selv ind... prøv at ringe til en dyrlæge...det kunne du havde brug for, undskyldninger er der nok af
arme dyr stå i box hele dagen og bagefter så slæbe rundt på en eller anden tøs så længe det more hende når hun så for en kæreste ser hesten hende ikke i måske 4 uger så længe hun er ny forelsket og det er der selvføgelig også en undskyldning for man kan altid sige at hesten er halt eller har virus
for ALLE heste burde det være en selvføgle at få lov at komme ud et par timer hver dag det er ikke deres natur at gå i en fold/jordfold , nej men det er sku heller ikke deres natur at stå i en box hele dagen jeres w.c er i samligning garanteret større ind deres boxe ville du sidde på dit w.c hele dagen, nej vel ?
mal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
charlotte-lazer |
20-12-2001 16:46 |
|
hmm hej mal
hvad gør i så med jeres galopheste hvis de vitterligt ikke må komme på fold. Hvis de har en skade? f.eks en seneskade?
Jeg holder min hest som burhest for tiden, den kan forværre sin skade af at bevæge sig for meget. Stod det til mig skulel den ud på fold, og jeg kan også bare lukke den ud, men som dyrlægen sagde...vil jeg ahve en rask hest igen!!!!
Ellers ja, heste skal ud HVER dag. de har godt af den friske luft, og selvom ens hest evt. er nød tila t gå alene, så får de trods alt lidt oplevelser proppet ind i hovedet, da der udenfor altid sker et eller andet.
Og jeg har nu aldrig haft en hest der er død af lidt regn! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
hej |
20-12-2001 19:12 |
|
hej chalotte
vi gør flere forskellige ting men jeg kan da nævne dig at jeg har en der er opereret for ledmus for 1 m.d.r siden den skulle være inde i 6 uger det kunne/ville vi ikke så vi lavede en fold på størelse med en box efter 2 uger så den kunne se de andre og også føle at den var ude, da den havde gået der i yderliger 2 uger sagde min dyrlæge at vi så småt kunne sende den på fold selvom der kun var gået ialt 1 m.d.r for den blev simpelthent kugle skør af at stå inde nu er de (væddeløber ) selvføgelig også mere varme i hoved end andre heste, sene skader ja så er de nød til at stå inde men de skal ud og gå 10 min om dagen seneskade eller ej p.g.a blodomløbet, jeg kan fortælle dig at vores ejen dyrlæge som er en af de bedste dyrlæger man kan få indrømmer selv at i vores tilfælde skal vi rette os efter hvad træneren siger mere en vi skal høre på d.i.v dyrlæger for trænere enten det er galop heste eller travheste har en del mere forstand på ben en dyrlæger har iøvrigt kan du spørge 10 forskellige dyrlæger og de har 10 forskellige meninger så da vi selv har haft med det at gøre i mange år ja så gør vi for det meste hvad vi selv syndes og det er som regel varme lamper og bandager hele tiden hele dagen kun af om aften og så er det ud i folden og der er endnu ikke nogen der har taget skade de løber alle endnu
om seneskade der kan jeg fortælle dig at vi har en hest som har haft alvorlig seneskade i 3 ben vi købte ham tilbage da vi opdage hvor dårlig han havde det, han var vores for nogen år siden dyrlægen kom og sagde at vi skulle slagte ham for han var meget syg i sine ben det ville vi ikke nå men så skulle den stå inde i 1/2 år og måtte ikke røre sig men han var sikker på at den ikke kom sig alligevel den kunne faktisk slet ikke gå
nu 8 m.d.r senere er den på banen og skal i løb igen dyrlægen siger at det er et mirakel,
vi gjorde det at vi flere gange om dagen trak den ind for fold... for på fold kom den ... og så gav vi den med varmelampe og bandager 3-4 gange dagligt den gik også ude om natten i sommers så lykkedes kan det også selvom de kommer ud man skal bare turde gøre nogen ting selv
og mange af vores heste er også meget dyre heste men vi har det stadigt for sjovt /som hobby efter mange år , vi er ikke intresseret i at få nogen forsikrings penge og vi snobber ikke selvom hestene er dyre for det er tit årsagen til at dyre heste ikke må gå med andre eller komme ud og ikke p.g.a skader de skader vores har fået er ikke nogen andre heste har givet dem .
er der ingen vej uden om ja så giv den masser af halm og hø og noget legetøj og en selvskabshest vores kommer ikke til at stå alene inde så må de andre heste skiftes til at være selskab et par timer om dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|