Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Returret på hest 2
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 09:39
Hej igen!
Ja nu har jeg altså haft den uge og det er næsten blevet værre med dens opførsel. Jeg har snakket med ejerne og de siger at jeg ikke kan levere den tilbage for det er jo ikke en vare som jeg har købt i Bilka! Min veninde har også prøvet den og den skaber sig også med hende. Jeg får undervisning men det hjælper heller ikke. Desuden havde den også fået et dyrlægetjek inden den kom ned til mig og så skimmede jeg den lige igennem inden jeg gav dem pengene. Da jeg så nær-læste den viste det sig så at den har en pivende lyd på lungen i et område på 10x10 cm. Er dette ikke en skjult fejl? Jeg har tænkt mig at få en advokat på sagen, men nytter det overhovedet noget? Hvem får medhold i sagen hvis vi tager sagen op i retten?
Mvh. Manuela
0
0
Svar på denne tråd

Re: Returret på hest 2
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 09:41
Når fejlen står i erklæringen fra dyrlægen, kan man vist ikke sige, at det er en skjult fejl.

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 10:59
Igen må man spørge - prøvede du ikke hesten før du købte den?! Og så du ikke sælger ride på hesten?
Eller måske købte du den bare på beskrivelsen?

Du er selv uden om det hvis du ikke tog dig tid til at læse dyrlægerapporten igennem FØR du købte hesten!

Som sælger sagde, så er en hest ikke en vare man køber i Bilka.
Hvad gav du for den? Og hvad skulle du bruge den til? Og hvad sagde sælger at den kunne?
Man er nød til at tænke sig grundigt om FØR man køber en hest, ikke to dage efter, for så er det for sent.

-susanSike fint det er med lidt farve i bunden
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 11:06

Jeg har så ondt af dig. Det må være rædsomt at købe en hest man ikke er glad for. Da jeg skulle købe hest for 9 år siden, var det et dyrlægetjeck der gjorde at jeg ikke købte den "dejligste hest jeg nogen sinde havde set". Den havde for store lunger. Jeg kan stadig ikke lade være at fryde mig over at jeg var så klog dengang. Jeg var i virkeligheden ikke særlig erfaren dengang. Og det var kun fordi jeg ville være sikker på at jeg kunne bruge den hest jeg nu købte.... for mine forældre syndes nemli det var for dyrt med alle de dyrlægetjeck.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hva det er for nogle mennesker der har solgt den hest! Hvis jeg var nødsaget til at sælge min hest (sker aldrig!!), ville jeg tjecke dem der købte hende i "hoved og røv". Og hvis de ikke ville ha hende aligevel, ville jeg da bestemt hellere ha hende tilbage, så hun ikke kom til at føle sig uønsket!!!
Det er sku da en fuldstændig uacceptabel måde at behandle et dyr!!

Og jeg kan godt forstå du er ked af at ha en hest du ikke kan bruge! Det er jo lidt skræmmende at den slags sker....vi skal nemli snart selv ud og købe en ´hest til. Jeg har tænkt mig at forlange at få den på prøve i min. 14 dage. Det fik jeg også med hende jeg har nu, og det skulle være muligt at finde ud af om man passer sammen med hesten, på den tid.
En anden ting jeg undrer mig over er, skal man ikke bruge en REN dyrlægeattest for at få hesten forsikret mere? (Det var den "undskyldning" jeg brugte over for mine nærige forældre - HÆHÆ)

Jeg håber virkelig at du får den hest sendt tilbage.

Held og lykke...

Lunah

Take a look to the sky, Just before you die..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 11:49
Hej Manuela
Tre ting!!
1) I forbindelse med køb af din hest har du gjort det helt rigtige ved at få en dyrlæge til at foretage en klinisk undersøgelse. det er dog til enhver tid DIN opgave at se dyrlægens beskrivelse af sin kliniske undersøgelse grundigt igennem og evt. kontakte dyrlægen efterfølgende hvis du måtte have spørgsmål desangående. Hvis der er forhold i denne rapport, som du du måtte finde afholder dig fra at handle, så skal du meddele det inden køb. Da der i rapporten således er anført at der er en lungelyd er det en åbenlys konstateret anmærkning (som dog ikke nødvendigvis har nogen langsigtet betydning...givet årstiden med forkølelser ol.), det vil således ligeledes sige, at sælger her ikke har fortiet noget og at du så har købt hesten "vidende herom" betyder at du accepterer anmærkningen og dermed hesten incl. dette. Der bliver i en klinisk undersøgelse også vurderet hvordan hestens psykiske habitus er og er der ingen anmærkninger, så har hesten jo i forbindelse med undersøgelsen opført sig helt "normalt". Tro mig dyrlæger ved godt hvad de skal være opmærksomme på....de skriver jo under på det de har undersøgt og er derfor ansvarlige for korrektheden af det angivne.
2) Når det er første er "sagt" så må jeg sige Manuela det er synd for din hest at du ikke forstår at tage dig tid.......én uge ...det er jo ingenting. Jeg har selv ofte såkaldte "problemheste" i træning og det du beskriver kender jeg alt for godt!!!, men det betyder ikke nødvendigvis at der overhovedet er noget som helst galt med din hest.
3) lige lidt mht. til at lade forskellige mennesker "prøve" din hest.....det er bestemt ikke altid at anbefale at mere eller mindre uerfarene ryttere bakser rundt for at "prøve" hvor fejlen ligger begravet. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel hesten er, men er det en unghest så kan al den virak jo blot få hesten til at gå helt i spåner.
Jeg finder du bør tilkalde en person, træner, hjælper eller lignende, som går ind helt fra bunden (dvs. starter med at kigge på hvordan du håndterer din hest i stald, under strigling, opsadling, håndtering ved hånd, i sadlen m.m.m.) for så at give dig nogle brugbare og ikke mindst langtidsholdbare redskaber i din daglige håndtering.
Jeg kan kun sige at hvis jeg havde solgt en velfungerende hest, som efter én uge havde det som du beskriver din hest,ville jeg være meget bekymret for hvad det dog er som foregår.
Skulle du måtte ønske det kan jeg tilbyde, afhængig af hvor du bor, at tage ud til dig og din hest og sammen gennemgå tingene fra a-z.
MEN TIL SIDST TAG NU LIGE OG GIV DIN HEST ET PAR EKSTRA GULERØDDER OG GÅ EN TUR MED ham/hende.
mvh. Tulle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 12:49
Som Tulle skriver, så syntes jeg også at det er for tidligt at opgive efter kun en uge.
Hesten føler sig hel sikkert ikke hel tilpas i sine nye omgivelser enud.
Og lad en hestesagkyndig hjælpe dig, og lad ikke alle mulige ride den, det gør den også forvirret.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 12:58
Hej Manuela
Tre ting!!
1) I forbindelse med køb af din hest har du gjort det helt rigtige ved at få en dyrlæge til at foretage en klinisk undersøgelse. det er dog til enhver tid DIN opgave at se dyrlægens beskrivelse af sin kliniske undersøgelse grundigt igennem og evt. kontakte dyrlægen efterfølgende hvis du måtte have spørgsmål desangående. Hvis der er forhold i denne rapport, som du du måtte finde afholder dig fra at handle, så skal du meddele det inden køb. Da der i rapporten således er anført at der er en lungelyd er det en åbenlys konstateret anmærkning (som dog ikke nødvendigvis har nogen langsigtet betydning...givet årstiden med forkølelser ol.), det vil således ligeledes sige, at sælger her ikke har fortiet noget og at du så har købt hesten "vidende herom" betyder at du accepterer anmærkningen og dermed hesten incl. dette. Der bliver i en klinisk undersøgelse også vurderet hvordan hestens psykiske habitus er og er der ingen anmærkninger, så har hesten jo i forbindelse med undersøgelsen opført sig helt "normalt". Tro mig dyrlæger ved godt hvad de skal være opmærksomme på....de skriver jo under på det de har undersøgt og er derfor ansvarlige for korrektheden af det angivne.
2) Når det er første er "sagt" så må jeg sige Manuela det er synd for din hest at du ikke forstår at tage dig tid.......én uge ...det er jo ingenting. Jeg har selv ofte såkaldte "problemheste" i træning og det du beskriver kender jeg alt for godt!!!, men det betyder ikke nødvendigvis at der overhovedet er noget som helst galt med din hest.
3) lige lidt mht. til at lade forskellige mennesker "prøve" din hest.....det er bestemt ikke altid at anbefale at mere eller mindre uerfarene ryttere bakser rundt for at "prøve" hvor fejlen ligger begravet. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel hesten er, men er det en unghest så kan al den virak jo blot få hesten til at gå helt i spåner.
Jeg finder du bør tilkalde en person, træner, hjælper eller lignende, som går ind helt fra bunden (dvs. starter med at kigge på hvordan du håndterer din hest i stald, under strigling, opsadling, håndtering ved hånd, i sadlen m.m.m.) for så at give dig nogle brugbare og ikke mindst langtidsholdbare redskaber i din daglige håndtering.
Jeg kan kun sige at hvis jeg havde solgt en velfungerende hest, som efter én uge havde det som du beskriver din hest,ville jeg være meget bekymret for hvad det dog er som foregår.
Skulle du måtte ønske det kan jeg tilbyde, afhængig af hvor du bor, at tage ud til dig og din hest og sammen gennemgå tingene fra a-z.
MEN TIL SIDST TAG NU LIGE OG GIV DIN HEST ET PAR EKSTRA GULERØDDER OG GÅ EN TUR MED ham/hende.
mvh. Tulle
0
0
Svar på denne tråd

Tulle hvem er du?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 13:32
Hej Tulle

Ja... det er selvfølgelig ikke et spørgsmål du behøver at svare på eftersom du gerne må være anonym ligesom undertegnede.

Du har skrevet nogle rigtig gode indlæg og jeg er derfor nysgerrig :-)

Kan du eventuelt bare fortælle lidt om dig selv?

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tulle hvem er du?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 13:43
Hej Tilde
HVis du kigger ind på emnet "er vi blåøjede o...trampebønder" (jeg kan ikke huske hele sætningen...men det er Bodil, som har startet debatten) så har jeg skrevet lidt mere om mig selv og min baggrund der!....
Tak for interessen Tilde.
Jeg finder det er vigtigt med en god og konstruktiv debat i alle hestespørgsmål og det er en af mine bevæggrunde for at gribe fat i nogle emner her.
mvh. Tulle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 16:54
Hej Tulle,

Bare lige for at give dig noget opmuntring:

De første 14 dage jeg havde min hest, var jeg ved at sende ham til slagteren 100.000 gange. I dag 1 år efter, ja der var faktisk stor ændring allerede efter 1 måned, er jeg lykkelig for at jeg væbnede mig med tålmodighed.

Så, som de andre også siger - giv jer tid til at lære hinanden at kende, og giv din hest tid til at lære sine nye omgivelser at kende.

Held og lykke
Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 17:24
Hej Mette

Det er ikke mig men "Manuela", som har problemer med sin nyindkøbte hest
Bare lige som info!!!
hilsen Tulle
0
0
Svar på denne tråd

Købelov
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 19:52
hej Manuela

Jeg har ved ikke præcis hvad der gælder for heste på dette punkt, men her er købeloven udlagt med interesse for køb af kat/hund.
http://www.hunde-info.dk/page52.html.
Jeg har kun skimmet det, men det ser ud til at der er forskel på om du har købt den af en 'privat' eller en 'erhvervsdrivende'. Det kan også komme an på hvad der står i din kontrakt.

Udover det, så har jeg selv lige et lille problem med en ting jeg ahr købt, så jeg ringede til forbrugerstyrelsen, de har tlf 70 13 13 30, hverdage mellem 9-12. De har nogen jurister man kan spørge om alt muligt.

Jeg håber du får løst dit problem
0
0
Svar på denne tråd

Re: Købelov
Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 08:09
tja, jeg købte som også en hest i fredags, men nu viser det sig at den forrige ejer ikke bryder sig om stedet, hvor han står. Og hun vil selv stå som ejer af ham, og jeg skal bare passe ham og betale alle udgifter. I fredags efter jeg havde købt hesten, ringede den forrige ejers far til mig, og sagde at den forrige ejer ville have hesten igen, selvom det er over 5 år siden hun har ejet hesten. Den forrige ejer synes ikke han har det godt, der hvor han står, men dyrlægen har sagt at det er et udemærket sted!!!
men, hun påstår hun stadig ejer ham via forsikringen, hvilket hun ikke gør da hun fik udbetalt forsikringspengene, da hun solgte hesten til hende, jeg har købt ham af!!!!
Den forrige ejer er bange for at få sin lille næse i klemme, da hun lavede noget svindel med forsikringen dengang!!!!!

Nu, får vi se, hvad det bliver til!!!
jeg har sgu aldrig oplevet noget lignende!!

anette
0
0
Svar på denne tråd

Til alle
Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 08:56
Nu skal det lige siges at hende som prøvede den har altså ret i 7 år og hun er temlig dygtig til at ride. Hesten er 7 år og den kostede 27.000 kr og de sagde at den gik La i både spring og dressur. Jeg skal bruge den til dressur. Den dyrlægeattest var en som sælger fik lavet og den så jeg først da de stod med hesten på min rideskole og da de havde fået chekken og jeg gik da ud fra at hvis dyrlægen havde sagt god for den så var det i orden, forsikringen har heller ikke protesteret over det der stod i attesten. De havde dyrlæge til den den 22/11 og jeg købte hesten den 27/11 dvs. at de faktisk vidste det med lungen den 22/11 men jeg fik ingen information! Dette plejer man vidst at kalde en skjult fejl.
Mvh. Manuela
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til alle
Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 11:38
hej manuela
jeg har jo også købt en hest, her i fredags.
Jeg fik at vide af hende jeg købte den af, og den forrige ejer at den havde noget der heder wobbler-syndrom. men, da jeg havde dyrlæge til den i torsdags fik jeg at vide, at den ikke har det syndrom..
Så fik jeg at vide af, en som kender hesten, og den forrige ejer, at da hende jeg købte hesten af, fik hun udbetalt forsikringspenge, fordi dyrlægen var blevet bestukket til at sige at den havde det wobbler-syndrom, hvilket den overhovedet ikke har!!
Så folk kan altså godt finde på at lyve, for at få nogle penge. Den hest jeg købte skulle faktisk være slagtet for den måtte slet ikke sælges videre, når forsikringspenge er udbetalt, eller når den har fået konstateret en sygdom!!!

anette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 11:44
Hej Manuela.

Der er nok ikke så stor hjælp at hente rent juridisk. For det er kun skjulte fejl og mangler, og noget der står i dyrlæge chekket er IKKE en skjult fejl. Hvis det står i rapporten, og du har fået rapporten udleveret, så er det dit ansvar at læse den igennem. Hvis de stod der med hesten og trippede, jamen så burde de bare have fået lov til at vente lidt længre på, at du kunne læse rapporten igennem, eller evt få en hestekyndig til at gøre det for dig (din underviser el lign.) Det kan du ikke lave om på nu, men det er ikke noget du kan lovligt bebrejde sælger for.
Men hvis dyrlægen i forbindelse med chekket sagde ok for hesten, og forsikringen også sagde god for dyrlæge chekket, så tror jeg heller ikke at du skal være bekymret for den pivelyd, så er det formentlig ikke noget som har nogen effekt på hesten alligevel. Det er nok en almindelig forkølelse eller lign.
At forsikringen ikke sagde noget til dig om hvad der stod i dyrlægechekket gør det ikke til en skjut fejl. Det betyder altså bare at forsikringen ikke anså det for et problem - det er jo heller ikke deres ansvar at fortælle dig hvad der står i en rapport som du også selv har adgang til.
Med hensyn til den pivelyd har du ikke nogen juridisk basis for at føre købet tilbage. Og sikkert heller ikke nogen grund til at være bekymret.

Men som sagt kan du jo ikke lave om på hvordan købet forregik, sket er sket. Nu må du få det bedste ud af det du har.
Med mindre den har reelt SKJULTE fejl, dvs de fremgår overhovedet ikke på dyrlæge rapporten, OG sælger har ikke oplyst om det, så hænger du på hesten. Hvis du er meget opsat på, at få handlen til at gå tilbage, så find en anden, uvildig dyrlæge, og få ham til at lave et fuldstændig chek på hesten. Finder han noget som købschekket ikke fandt, så har du måske en chance. MEN. Hvorfor skulle du gøre alt for at komme af med din hest?

Jeg går ud fra, at du var meget glad for at du skulle have hest. At du glædede dig, og ikke kunne vente indtil du fik den hjem. Og at du var sikker på, at den her hest var lige netop den rigtige. Hende der prøvede hesten for dig har jo åbenbart fortalt dig at den var god at ride på (ellers havde du vel ikke købt den). Så alt synes at være på plads - du skulle have hest. Så fik du den hjem, og den var ikke som du havde forventet.

ØV. Råb, skrig, slå til en pude, kast noget mod væggen, kom af med den vrede du føler over det lige nu. Måske hjælper det at løbe en lang tur, så du bliver godt svedig og træt i benene, og så gå hjem og hop i bad og slap af. SÅ kan du begynde at overveje, stille og roligt, hvad du skal gøre nu.
Hvis du giver op og enten får sælger til at ta hesten tilbage, eller sælger den videre til en anden, hvordan får du det så med dig selv? Bliver du ikke ked af det? Vil du ikke ærgre dig over det?
Men det er heller ikke sjovt, at have en hest du ikke føler du kan ride på. Du har haft den i en uge. Næste uge skal du ikke ride. Lad vær med at ride. Ta ned til hesten hver dag, nus med den, strigl den så den skinner, snak med den, skridt en tur med den i træktov, smid den på fold, og så sæt dig og kig på den, hvis du vil op på ryggen af den, så skridt en tur med lange tøjler. Lad vær med at kræve noget af den, eller af dig selv. Hvorfor? Du købt jo hesten for at ride, ikke? Jooo, men for at kunne ride, skal du vide hvad det er du rider på. Ta en uge til at lære hesten at kende, uden at være sur over, at du ikke kan ride på den. Lad som om du har slået foden eller noget andet hvis du er nervøs for at andre vil drille dig eller se ned på dig for ikke at ride. Men sørg for at den kommer ud på fold, og at du går nogle gode lange ture med den så den får noget motion. Så snak med din underviser. Bed hende om at hjælpe dig ved at gå meget langsomt frem. Første gang i får undervisning, så skridt stille og roligt, trav med lange tøjler, uden de store krav. Efterhånden som i lærer hinanden at kende, og hesten falder til i stalden, så kan du stille større krav til dig selv, og til hesten. Og så skal det nok gå fremad.
Ta det langsomt, og lad være med at fokusere på det dårlige. Kom af med din vrede nu, og så begynd at tænke på hvad du kan gøre konstruktivt for at komme videre.

Held og lykke Manuela. Det skal være en glæde at have hest. Og selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så kan det også blive det for dig, bar ta dig tid. Du skal nok få den dygtige ridehest som du ville have, bare ikke i dag. Men måske om en måned. Og det er jo ikke så længe at vente, trods alt :-)

-susanSike fint det er med lidt farve i bunden
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 12:04

De andre har såmænd sagt det meste der skulle siges.

Vil blot gentage at en uge er INGENTING. Min veninde som købte hest, brugte 2 måneder førend hesten var som hun gerne ville have den.

Husk på at det ikke er en cykel ! En hest er et levende væsen og når man flytter sådan en, så tager det altså tid før de falder til. Hesten er heller ikke vant til dig - du er en fremmed. Den vil garanteret også prøve dig af for at se hvor langt den kan gå.

Iøvrigt:

Når du ikke engang selv har prøvet hesten inden du købte den, så har jeg svært ved at have ondt af dig. Men hvis den efter et par måneder stadig ikke lever op til dine forventninger, så sælg den og tag SELV ud og prøv nogle heste.

Hvilken hest man kan lide at ride er individuelt.

Er det iøvrigt ikke dig der også har skrevet inde på JORAS under et andet navn ? Hvor du skrev at det var en islænder ?

Hilsen KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter :-0
0
0
Svar på denne tråd

Til Tulle
Forfatter: 
Dato:  06-12-2001 10:53
Hej Tulle.
Jeg bor på Als. Hvor bor du siden du får undervisning i Tyskland?
Har du ikke en mail adresse så jeg kan skrive til dig?
Mvh. Manuela
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Tulle
Forfatter: 
Dato:  08-12-2001 18:23
Du må se at få det bedste ud af situationen, for du får med 98% sikkerhed ikke medhold i at sende hesten retur, vi kørte en sag som blev afsluttet for 6 månedersiden,det tog 22 måneder at få sagen gennem retssystemet!! og i den tid har den der har købt hesten ansvaret for at den bliver passet og plejet og ikke forringer sin værdi!
Jeg bor også på Als - hvor står din hest og er der ikke nogen der kan hjælpe dig med den, ellers mail hvis jeg kan hjælpe dig med noget.
MVH Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Advokat
Forfatter: 
Dato:  21-12-2001 10:05
Iflg købeloven kan man levere enhver ting/genstand eller et dyr tilbage i op til 2 år efter købet. -Man skal dog kunne bevise (TYDELIGT) at det man har købt allerede havde fejl ved købet.

Min første kat I pony havde også et klart opførselsproblem efter de første 10 dage hvor jeg havde haft ham.
Han stejlede op ad folk, og stak derefter af.
Jeg talte med den tidligere ejer som fortalte at den havde gjort det samme hos hende. -Det benægtede hendes mor desværre overfor min mor.
Vi havde en advokat på sagen, og fik nedslag i prisen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider