|
|
| Returret på hest. |
| Forfatter:  |
Manuela |
| Dato:  |
30-11-2001 12:49 |
|
Hej....
Jeg har lige købt en ny hest den 27/11 og nu har jeg altså fået det problem at jeg ikke kan ride på den. Den er helt umulig og slår konstant med hovedet og skaber sig. Det er næsten somom den er forviret over den hjælp jeg giver den. når jeg rider. Men hvad det lige helt præcist er i vejen med den ved jeg ikke? Men det er altså ret irriterende at have en hest som jeg faktisk ikke kan ride ordentligt på. Så nu vil jeg gerne vide om jeg kan levere den tilbage og så få mine penge retur?
Mvh. Manuela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Returret på hest. |
honilot |
30-11-2001 12:58 |
|
Det er kun retfærdigt, at du kan levere den tilbage, hvis i ikke passer sammen.
Men prøvede du den ikke før du købte den?
hvis den gik godt da du prøvede den, kan det jo godt være, at den lige skal vænne sig til de nye omgivelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
lotte |
30-11-2001 14:08 |
|
Lad mig understrege, der eksistere INGEN juridisk regel om at en hest kan leveres tilbage til ejeren. Har selv haft problemet engang og tog derfor en advokat. Der var intet at stille op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
honilot |
30-11-2001 14:11 |
|
det er da værd at vide!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
CharlotteLazer |
30-11-2001 14:23 |
|
en hest kan faktisk kun leveres tilbage hvis den har fejl eller mangler der ikek blev oplyst ved købet.
På den måd ehar man et års returet ligesom ved alle andre varer. Til d 1 januar 2002 har man 2 års returet.
Men det gælder kun fejl og mangler der allerede eksisterede ved købet! Og som der ikke blev oplyst om! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
3 dage er nu ikke lang tid at give en hest til at vænne sig til nye forhold, ny rytter, og nye vaner.
Hvordan var hesten da du prøvede den?
Rider du med samme saddel som da du prøvede den?
Hvis ikke kunne det jo være en del af forklaringen, enten at sadlen ikke ligger ordenligt, at den trykker eller knirker på en anden måde.
Hvad med hovedtøjet (og bid) - har du købt nyt? Eller bruger du hestens normale. Det kunne jo være hvis du har købt nyt at det ikke sidder ordenligt heller.
Har du prøvet at få en anden til at ride hesten? Hvordan går den så? Er det fordi DU skal have noget undervisning med den hest?
Som du kan se er der jo ekstremt mange muligheder
Returret har du KUN hvis hesten har en fejl - og det har den vel ikke for du har jo selvfølgelig fået lavet et handelstjek på den af dyrlægen ikke?
Charlotte
---If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
30-11-2001 16:55 |
|
Så kan I godt forstå hvorfor det kan betale sig KUN at sælge en hest efter at hesten har gået igennem et komplet dyrlæge undersøgelse,med en skriftlig report til følge. MVH Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
30-11-2001 16:58 |
|
Ja, Ariel - og hvorfor det kun kan betale sig at købe på samme betingelser. Er det i øvrigt ikke køber, der har bevisbyrden?
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tulle |
30-11-2001 23:49 |
|
Hej
Og hold lige hesten.............
Der er her jo tale om et levende væsen....så start lige med at spørge dig selv hvordan du ville have det hvis du blev bortført til ukendte omgivelser, fik mad du ikke kendte og en hverdag i et land hvor du ikke kender kultur eller sprog.....for det er netop det enhver hest oplever når den bliver solgt (selvfølgelig bliver det mindre jo ældre hesten er).....så giv din hest tid tid og atter tid.
Du forlanger jo allerede fra allerførste øjeblik at du "kan få noget ud af" at have købt hesten.....men det tager tid...og med nogle heste tager det lidt længere tid end andre. En hest er ikke en "brug eller smid væk TING" det er, som jeg plejer at fortælle mine elever....en ven som du skal lære at danse med!...så det kan godt tage lidt tid at finde den rigtige takt, men det er ikke ensbetydende med at hesten fejler noget som helst andet end at have HJEMVE!!!
Rent juridisk....og der har jeg temmelig meget erfaring....er det sådan at tvistigheder vedrørende fysiske fejl som sælger var bekendt med men ikke har oplyst skal medføre en annulering af handlen indtil 1 år efter køb, dette gælder ikke ved fysiske skavanker som opstår eller opdages senere og som ejeren ikke nødvendigvis kunne have haft kendskab med (eks. OCD el.). Her vil jeg lige sige at det er ikke altid et "must" med røntgenbilleder...en grundig klinisk undersøgelse og ud fra det forsikring ofte dækker det behov (og tænk lige på købsprisen......menig mand/kvinde.....måtte have hvis der skulle opstå en situation som kræver at hesten af dyreværnsmæssige årsager skal aflives/slagtes.
Håndteringsproblemer....som er hvad du beskriver!, kan hvis så fremt i fald sælger ikke har haft disse problemer...Ikke tilskrives sælger, da det jo er op til dig at kunne håndtere din hest....og ærlig talt når din hest går uroligt med hovedet er der al mulig grund til at lede et andet sted først END HOS SÆLGEREN.....hvor hårdt det end måtte lyde....og giv nu det lille pus en ærlig chance for at få det godt i det nye hjem....tag på nogle ture i naturen sammen med andre heste, smid puslingen på fold og brug tid på blot at være tilskuer....der er jo tid nok IKKE?!.
Jeg har selv 8 heste, nogle har jeg selv avlet andre er købt....og så er der jo "problemhestene" som ryttere kommer med til mig og som hjælpes på vej.....men ens for alle "mine" heste er at hvis de trives så vil de hellere end gerne deltage i træning såvel på begynder som Grand prix niveau.....det er blot at huske på at vi mennesker har pligt til at bruge vores hjerne til at finde en måde hvorpå vi kan komme til at kommunikere med hesten fordi hesten vil gerne gøre rigtig meget for at forstå vores ofte noget forkølede forsøg...
Håber du finder melodien...og så synes jeg du skal finde en virkelig dygtig og diplomatisk træner, som kan give dig de nødvendige redskaber.
m.v.h.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
01-12-2001 07:02 |
|
Jo det er det men har man som sælger sit på det rene så sker der ingen twistigheder, i sagen. mvh Ariel & Merry Xmas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pegasus |
01-12-2001 21:23 |
|
Det er rigtigt at der kun er returret overfor skjulte fejl hesten havde på købstidpunktet, men jeg tænker på noget helt andet, nemlig at der må jo have været en grund til at du valgte netop den hest, og det er da synd hvis du bare giver op egentlig.
Nu ved jeg ikke hvem du har købt hesten af, hvis det er en hestehandler kan du måske købe en anden hest af ham istedet - det har jeg før set, men hvis det er privat og de holder af den hest de har solgt, så kunne det da tænkes at de ville komme og hjælpe jer lidt igang med samarbejdet? Det kan jo godt være det er nogen små ting der gør det, hvis den ikke gjorde sådan før.
jeg tror jeg ville prøve at ringe til sælgerne stille og roligt og venligt forhøre mig om de var interesserede i at komme og give lidt råd og evt. ride hesten lidt, -det ville måske berolige hesten, og en god sælger vil vel det bedste - nu ved jeg godt der findes mange andre slags sælgere *!* - men du ved jo bedst selv hvordan de virkede da du havde kontakt med dem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birkegaard |
03-12-2001 13:46 |
|
Hej Manuela.
Tag en dyb indånding og slap helt af. Du skal jo først til at lære hesten at kende nu. Da jeg købte min hest gjorde jeg den store fejl at jeg ikke gav mig tid til at lære hende at kende. Jeg prøvede hende selvfølgelig da jeg var oppe at se på hende, endda flere gange og jeg spurgte også om jeg måtte få hende prøve. Men damen jeg købte hende af sagde, at man jo heller ikke får en hund på prøve inden man køber den. Da jeg havde haft hesten i et ½ år var jeg ved at opgive. Hesten blev mere og mere nervøs og det blev nærmest farligt at ride hende. Jeg havde jo de store vitioner om at jeg skulle være verdens mester med det samme. Og jeg gik alt for hurtigt frem. Til sidst kunne jeg næsten ikke ride hesten og var parat til at sælge for højeste bud. Men så kom jeg i gang med undervisning. Og det gav pote! Det går stadig langsomt frem da hun har et meget hidsigt temperement. Jg har nu haft hende i to år og jeg er lykkelig over at jeg ikke solgte min hest den gang. Nu er hun simelthen verdens bedste hest (næsten). Så mit råd er: Du skal nok få det til at fungere med din nye hest, bare giv dig tid til at lære hesten at kende - og så kan den også lære dig og sine nye omgivelser at kende. Held og lykke med det Mange hilsner Hanne (P.S. undervisning gør underværker)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tulle |
03-12-2001 14:31 |
|
Hej Birkegaard
Godt indlæg.....det fortæller nemlig alt om dig og de ambitioner du har haft på din hests vegne og heldigvis har du formået at holde fokus på at hvis blot du husker på at "ting tager tid" så har du "verdens bedste hest (næsten)" i rigtig mange år....uanset om I sammen kommer på landsholdet eller rider tur.
Jeg kan i den forbindelse fortælle at når jeg sælger en hest er jeg meget nøje med at fortælle køber om hesten (jeg kender mine heste RIGTIG GODT), og forventer til gengæld at køber kan omsætte den information når hesten kommer i nye omgivelser. Jeg holder meget af alle mine heste og sender derfor også "købere" hjem, hvis jeg ikke mener de vil komme til at fungere sammen....det er trods alt min hest indtil den er solgt og derfor også mit fulde ansvar at se til at min hest får det helt rigtig hjem.....selvom jeg godt ved at man som sælger aldrig ved dette med sikkerhed. Jeg ved godt at der findes mindre seriøse sælgere, som blot vil af med "varen", men der kan man nok også handle lidt om prisen!!.
OG så lige en lille ting vedrørende køb.....Jeg ville som sælger være bekymret hvis en køber henvendte sig med de informationer Manuela giver vedrørende hendes håndtering af hesten....det gør det meget klart at uanset hvor godt et forarbejde man laver, som avler, træner og sælger af en hest så kan forkert håndtering meget let forhindre hesten i at få en god start i et nyt hjem. Det kan godt være at hesten har kostet (set med købers øjne) mange penge, men det er jo ikke en cykel, som man blot sætter sig op på og så går det bare derudaf.
En af mine heste som jeg iøvriget har fået budt RIGTIG MANGE PENGE for og sagt nej, er virkelig en mundfuld at arbejde med....uha hvor har han et følsomt temperament.....men jeg kunne aldrig finde på at tro at det skyldtes noget i hestens fortid....i stedet ved jeg at denne superhest tager "noget mere" tid end jeg nogensinde har brugt på en anden hest, men til gengæld ved jeg også at han har kapacitet til at komme helt til tops (håber mit talent rækker). Det er ikke sælgers ansvar at vurdere om hesten psykisk passer til rytteren, men jeg finder det nogle gange komplet latterligt hvis en interesseret "køber" vælger en hest fra fordi en eller anden ridelærer ud fra lidt video eller lignende vurderer at hesten ikke er den rette. Dette er efter min mening ansvarsfralæggelse, som ofte medfører at rytteren køber den hest som ridelæreren "finder" eller synes er OK og ikke den hest, som vedkommende forelsker sig i....for den sidste vil være den perfekte hest....uanset pris, temperament eller lignende.
Jeg håber at Manuela giver sin nye hest den nødvendige tid...om det så tager ½ år inden den har vænnet sig til de nye omgivelser.
Tulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tea |
03-12-2001 21:53 |
|
Ja det er bare et foreslag,men jeg syntes du skulle få en
kiropraktor til at kigge på din hest,det kan jo stamme helt nede fra ryggen/nakken.Desuden syntes jeg du skal give din hest
en chance for lige at lære dig at kende og omvent.
Lav nogle øvelser fra jorden det hjælper altså.
Gå også en dejlig tur med den og lær den at kende på denne måde.
Mine fuldblods heste gør jeg selv sådan med,og de får gerne lov til at gå og falde til i ca fra 3-9mdr.
Håber du kan bruge dette råd og jeg er sikker på at du får alle tiders hest.hej igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Manuela |
04-12-2001 09:38 |
|
Hej igen!
Ja nu har jeg altså haft den uge og det er næsten blevet værre med dens opførsel. Jeg har snakket med ejerne og de siger at jeg ikke kan levere den tilbage for det er jo ikke en vare som jeg har købt i Bilka! Min veninde har også prøvet den og den skaber sig også med hende. Jeg får undervisning men det hjælper heller ikke. Desuden havde den også fået et dyrlægetjek inden den kom ned til mig og så skimmede jeg den lige igennem inden jeg gav dem pengene. Da jeg så nær-læste den viste det sig så at den har en pivende lyd på lungen i et område på 10x10 cm. Er dette ikke en skjult fejl? Jeg har tænkt mig at få en advokat på sagen, men nytter det overhovedet noget? Hvem får medhold i sagen hvis vi tager sagen op i retten?
Mvh. Manuela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|