|
|
| Er sadlen til for rytteren?? |
|
|
Mit spørgsmål er egentlig: Hvorfor bruger vi sadler? Jeg mener ikke det er behageligt for hesten, da sadlen jo ligger og trykker på dens ryg? Jeg ved ellers en masse om heste, men lige netop dette har jeg aldrig hørt noget om, hverken tele, debat eller noget.
Min hoppe bliver ovenud lykkelig når jeg rider uden sadel. Og det skal siges, at det ikke er fordi sadlen ikke passer, for den er specielt rettet til til hende af en sadelmager, og den passer perfekt.
Men er sadlen egentlig ikke opfundet for rytterens skyld? Så vi ikke falder af, ikke mister balancen og ikke hiver hesten i munden når vi ikke er dygtige nok til at holde balancen uden sadlen?
Jeg synes selv, at det er svært at holde balancen, ikke "bumpe" på hestens ryg eller hive den i munden når jeg rider uden sadel (min hoppe er araber og har en meget 'hoppende' gang)
Men når man lige har vænnet sig til det er det meget mere behageligt, ihvertfald for min hyp, og jeg ved ikke om andre har det på samme måde?
Desuden vil jeg påstå at sadlen fjerner lidt af kontakten til hesten: Uden sadel er der jo direkte kontakt til hesten, og man mærker meget bedre hestens bevægelser og rygsvingninger.
Det var bare min mening!
MVH Vinnie
*Always look on the bright side of life*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Er sadlen til for rytteren?? |
|
|
Hej!
Vil ikke gøre mig klog på noget! Men ville også mene at sadel er til for rytterens skyld. Selv synes jeg det er skønt at ride uden sadel!
Men hvis man skal ride dressur/springe kan det jo godt være svært at få givet hesten de rigtige hjælpere hvis man ikke har så meget balance.
JEg foretrækker at ride uden sadel når jeg rider tur. Man kan jo sagtens trave eller tage en "ræser" alligevel.
Problemet ligger bare i at hvis man gør skade på andre eller andet når man ikke har STIGBØJLER på når man rider tur, dækker ens forsikring ikke. Men så er det godt at ridegjorden er opfundet. Et tæppe på ryggen af pru'en, spænder gjorden fast, og monterer et par stigbøjler i den... GEnialt!
Men jo jeg holder også på at sadlen er til for rytteren! Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Christina!
Jeg er ening i din mening (klart nok, den er jo cirka den samme som min *s*) Jeg var lige inde på din præsetation - Duchess er godtnok en flot hypper!!
MVH Vinnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tak  )
Desværre har jeg hende ikke mere  ( Hun blev aflivet den 3. september.... Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Øv... stakkels pru - hun var ellers fin! Har du så en ny hest nu, eller hvordan ??
Forresten, nu vi snakker om sadler mener jeg faktisk også at hovedtøj/bid er overflødigt. Min hyp HADER hovedtøj - hun er nemlig meget følsom over for hendes fine mulehår 
Derfor rider jeg tit uden noget, og kun i grime. Det er det rareste for hyppen, og det hyggeligste for mig!
Hilsen Vinnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Øv... stakkels pru - hun var ellers fin! Har du så en ny hest nu, eller hvordan ??
Forresten, nu vi snakker om sadler mener jeg faktisk også at hovedtøj/bid er overflødigt. Min hyp HADER hovedtøj - hun er nemlig meget følsom over for hendes fine mulehår 
Derfor rider jeg tit uden noget, og kun i grime. Det er det rareste for hyppen, og det hyggeligste for mig!
Hilsen Vinnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
wsg |
| Dato:  |
30-11-2001 12:59 |
|
Tja, alt hvad vi "smider" på dyret er jo designet til at hjælpe os ryttere. Dertil hører grime, træktove, sadler, bid ovs.
Jeg vil ikke undvære min sadel af den simple grund af at jeg har knæskader, der giver mig meget stærke smerter i knæene, når jeg rider uden sadel. Jeg elsker dog fornemmelsen af hans rygsving (selvom han har meget rygsving) og har da også redet uden sadel tit, men nu må jeg indse, at jeg ikke kan mere på grund af smerterne.
Mit bid kan jeg til gengæld sagtens undvære og gør det også tit.
MVH
Wivian - der misunder dem, der kan ride uden sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
30-11-2001 14:22 |
|
der er dog nogen heste som ikke bryder sig om at blive redet uden sadel, da rytterens vægt jo fordeles over et mindre område...Selvfølgelig jo større rytterens bagende er, jo større vægtfordeling, men alligevel...
jeg rider også selv uden sadel ofte, men har dog fundet ud af det min hest bedst kan lide er westernsadel, da den fordeler min vægt over størst muligt område...
jeanne:-0 Travere er ikke kun gode til travløb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
30-11-2001 16:35 |
|
Jeg har en springhest og rider derfor med sadel til træning.
Men de dage jeg rider dressur og ture foregår det meget ofte uden sadel. Jeg kan meget bedre sidde afslappet og har en bedre kontakt med ham.
Desuden har min ridning uden sadel givet bonus i springning, idet jeg her har forbedret min balance og sæde.
Men jeg vil lige som jeanne sige, at en sadel er god til at fordele vægten over et større areal på hestens ryg.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
LiseAa |
02-12-2001 17:24 |
|
Der må ingen tvivl være om, at sadlen er til for ekvipagen. Når man skal vælge sadel, finder man først de sadler, der passer til hesten, dernæst vælger man den, der passer rytteren bedst.
Forskellen på at ride uden sadel og at ride i en god sadel er ikke stor. Det hele kommer jo an på, hvordan man lægger sin vægt. En skæv rytter giver lige så skævt et tryk på hestens ryg uden som med sadel. Hver cm man sidder skævt, bevirker et tryk på 6 kg i hestens ryg, og det uanset man rider med eller uden sadel.
Grunden til, at jeg foretrækker sadlen, er, at jeg bliver holdt lidt mere på plads i uforudsete situationer, således at jeg lidt nemmere bevarer min balance og opstilling, og det til hestens bedste. Jeg er glad for, at mine ben bliver holdt på plads af "bananerne" foran. Det kan jeg ikke klare så godt i en sadel uden "bananer" eller helt uden sadel.
Grunden til, at jeg ikke har valgt sadel med et meget dybt sæde, er af hensyn til hestens ryg, men jeg kunne ellers forestille mig, at et dybt sæde ville hjælpe rytteren meget med opstillingen. Jeg har taget konsekvensen og i stedet arbejdet vældig meget med min opstilling i grundtempo, før jeg er begyndt at arbejde med diverse øvelser.
Og i grunden er det ikke så svært at lave de forskellige øvelser, når grundopstillingen er i orden!
Jeg rider i Rösslie, som er specielt designet til hesten, men desuden er OK for rytteren. Jeg kan mærke op gennem sadlen, hvad hesten tænker, og jeg kan tænke hesten derhen, hvor jeg ønsker den, så følsomheden går ikke tabt, fordi man rider i sadel.
Hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
03-12-2001 04:57 |
|
Man må nok sige at sadlen er lavet for menskes behov og behagelighed ellers ville der nok ikke være så stor en forskel mellem en engelsk og en western saddel, som nok må betegnes som "Lastvognen" i sadle regi, men samtidigt må man osse sigue at fordi den er beregnet for langture og større belastninger, så som alt den happengods som en cowboy på vej west ville tage med; så er den blevet større og spreder den vægt den måtte have på sig over et større areal of hestens ryg; mere end den er hvis den var beregnet for de mere athletiske ritualer man går igennem i engelsk ridning.
Det problem jeg ser ved at ride uden sadle er at man konstant bruger benene til at hænge fast omkring hesten, eller man bruger benene til at korrigere sit balance i et højere grad end når man har sadle på. Dette kan give en hest et andet type af signal end det der er behøvet for når man så skal ride med sadle.
Jeg rider selv heste med og uden sadle, men kan ikke gøre de ting jeg skal når jeg rider uden sadle, altså er det hygge tid når jeg rider uden sadle.
MEN i henhold til at din hest bumper når du traver fortæller mig at du ikke har styr på dit trav og at det er hesten der bestemmer hastigheden og ikke dig, en vel trænet hest holder forskellige hastigheder i henhold til den rytter der sidder på den i trav så at man ikke bumper på dens ryg.........
MVH Ariel og Merry Xmas
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Ariel.
Jeg vil lige sige, at jeg har 100% styr på min hests tempo, hun kan sagtens gå en kort, samlet trav når jeg rider uden sadel - og jeg holder kun fast med lårene og ikke andet. Grunden til at hun "bumper" er at hun har nogle ret så sjove gangarter. Men jeg kan faktisk godt sidde på hende og lade være med at "bumpe", og følge hendes bevægelser rigtig godt - bedre end med sadel. Det kræver bare koncentration, som jeg nogle gange mangler lidt - det er selvfølgelig min egen skyld, og det er da også kun i få tilfælde at jeg mangler koncentration.
MVH Vinnie
*Life's a piece of @!#$ - when you look at it*
(Sorry - er meget depri idag)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Smarties |
03-12-2001 09:36 |
|
Er det virkelig rigtigt at forsikringen ikke dækker uden bøjler??
Det er da for åndsvagt!
Jeg har hørt at nogen ryttere ikke har en særlig god balance og uden sadel og bøjler kommer de til at bumpe hesten i ryggen så lidt er den da til for hesten.
Jeg rider selv gerne uden sadel, den dv hoppe jeg rider er meget svær at sidde på i trav, men når jeg så tager sadlen af så kan jeg pludselig sidde ned som om det var det letteste i verden (hun har altså en sadel til 10.000 med extra støtte, store knæpudder og dybt sæde).
Til gengæld er det kun mig der kan sidde på hende uden sadel, da min veninde var oppe for noget tid siden kunne hun kun skridte.
Nu har hoppens ejer taget sadlen til hendes unghest så nu kan jeg kun ride uden.
Så i mit eget tildfælder passer min påstand altså ikke.
-men min veninde kunne ikke sidde ned uden sadlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Sadlen fordeler rytterens vægt over rygmusklerne på hesten, istedet for på rygraden - hvilket for de fleste både heste og ryttere må være det behageligste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Smarties(MissE) |
06-12-2001 13:44 |
|
Hej svala
Når jeg rider uden sadel sørger jeg for at sidde på den ene balle lige på rygmusklen og ikke rygraden, godt nok kommer man til at sidde lidt skævt men man får ikke de der irriternde sår.
Jeg tror egentlig ikke at hesten er generet af sædet når man sidder normalt da det er hale benene der der går ned i rygmusklen på hver side af rygraden.
kh Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: så kan man altid.... |
AG PALADINI |
06-12-2001 17:07 |
|
bagefter bruge en pose frozen ærter til at køle de ømme muskler, ikk???
mvh ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: så kan man altid.... |
Smarties(MissE) |
10-12-2001 11:36 |
|
Ja eller får massage af sine gode venner!
KH Miss E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|