Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Arabertræning - opstilling
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 19:15
Nu har jeg set at der faktisk er mange araberelskere her på heste-nettet, så måske kan I hjælpe mig med at opklare følgende:

hvordan laver man den flotte opstilling med bagudstillede bagben og hvælvet hals?

For ca. 3 år siden var jeg på besøg hos Calbar arabiens for at snuse lidt til om det kunne være interessant. Og jeg må sige jeg faldt hurtigt for deres arabere. I øvrigt synes jeg alle arabere er smukke ! Desværre har jeg ret lange ben til en araber, men det var bestemt en hest jeg kunne forestille mig at købe til shows og avl engang.
Nå, jeg fik vist denne her nyindkøbte hingst frem, som - ja jeg lyver ikke - nærmest ikke rørte jorden i bevægelse. Aldrig har jeg set så smuk en hest både eksteriøret, farven (rød som er min favorit)og især bevægelsen var helt i top. Ejeren stillede den op for mig med et ord : "Poowww!!!!!" tror jeg nok hun sagde. I hvert fald reagerede hingsten øjeblikkeligt med at stille sig rank, smuk og hvælvet op. Jeg har tit tænkt over det når jeg ser diverse araberbilleder og tænkt, hvordan i alverden lærer man hesten at stå i den stilling. Jeg har lagt mærke til at man hæver hånden for at få hovedet ud, så halsen kan hvælve????? Er der nogen der kan hjælpe med at opklare mysteriet?

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Re: Arabertræning - opstilling
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 20:07
Hejsa Tilde.

Heidi Glisborg herfra Hestenettet har skrevet en artikel om opstilling af araberheste. Den er god og lærerig. Selv har jeg været på kursus i araberfremvisningen, og jeg synes det er meget spændende og en god kunst at lære. Jeg håber på selv en gang at blive dygtig til at femvise. Det giver gåsehus over hele kroppen - og det var endda kun en almindelig vallak jeg fremviste (min egen - så i mine øjne er han fin og cute ;o)) - men jeg håber på at kunne vise andre i fremtiden når jeg får mig "uddannet"....

KH Mette
"Jeg har min hest kun som en meget dyr fornøjelse, vi vinder ingen penge ved at have hinanden - vi vinder alt andet!"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 08:28
Hvor finder jeg den artikel? Her ledt lidt, men......

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 08:33
Hej Tilde !
Det kræver en del træning at lære hesten at stille sig op på denne måde, men som Mette også skriver så kan du læse Heidis artikel om showtræning (der er dog forskellige måder at indøve tingene på, men Heidis artikel beskriver det ganske godt).

Min egen gør det faktisk efterhånden hver gang nu på kommandoen "Whoa" (det er det udtryk de fleste bruger). Jeg fik mig et kursus af hans avlere i fremvisning eftersom han skulle have været med til show i Gilleleje i maj i år (det blev desværre aflyst), og det var ganske lærerigt.

Hingsten du har set på Calbar er formodentlig LM Polaris som de købte hjem fra Østrig for nogle år siden.

Jeg må så sige at jeg nok hører til dem der mener at godt nok er hestene smukke, men de skal ikke bare bruges til avl og show - de skal altså også vise at de kan bestille noget fornuftigt under rytter ellers så ender de som puddelhunde eller perserkatte.

Mvh.

Pia H.
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 08:42
Hov glemte lige adressen til Heidis hjemmeside:

http://www15.brinkster.com/arabians/
(kig under artikler)

Mvh.

Pia H.
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 08:52
Ja, brugsegenskaberne er selvfølgelig meget vigtige, det vil jeg give dig fuldstændig ret i. Men vi ser ikke så mange arabere til hestestævner? Jeg har i min korte stævne"karierre" ikke set en araber endnu. Men til ponystævnerne har jeg set en del og det er jo virkelig en elegant og smuk pony.
Jeg tror måske højden er et problem for mange. De er jo ikke så store!

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 12:28
Hej Tilde !
Det er helt korrekt at man ikke ser så mange arabere til hestestævnerne og ja højden er et problem, men har du en velredet hest og er dommeren åben overfor små heste, så er det ikke noget problem (problemet kommer først når du møder dommere der absolut mener at DV er det eneste saliggørende).
Jeg har dog startet begge mine som heste (den gamle var 148 cm. i stang og ham jeg har nu er 153 cm. i stang).
Den gamle nåede jeg at starte MB dressur (som vi forøvrigt vandt) på inden han desværre blev halt og måtte aflives.
Ham jeg har nu har jeg startet LA4 på (vores bedste resultat er en 1. plads i LA3), og han går pt. MB i træning (han er 7 år nu og han blev først redet til som 5 årig).
Af andre der kan nævnes som har gjort det godt i de højere klasser (til og med M klasser) er ekvipagen Carina Lorenzen/Hafez (som dog nu befinder sig i Irland) og en handicap rytter der hedder Tina der startede almindelige distriktsklasser på hesten Waseem.
Det vi mangler indenfor araberverdenen er ryttere der er målrettede og seriøse nok til at ville tage kampen op med DV'erne i hesteklasserne.

Så vi skal som ryttere bare se at komme ud af starthullerne, for hestene har evnerne og de er desuden utrolig lærenemme (min byttede f.eks. flot og rent første gang jeg prøvede det med ham, som om han aldrig havde bestilt andet).

Mange hilsner

Pia H.

0
0
Svar på denne tråd

LM Polaris
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 17:14
Hejsa Tilde.

Som Pia også skrive, så tror jeg helt sikkert også at det er Polaris du har set på Calbar.

Jeg var i praktik hos Calbar 2 uger i oktober i år, og polaris er vel nok lækker. Ikke kun udseendes mæssigt, men også at omgås. Han er utrolig fornuftig, også selvom der er hopper i nærheden. Og vise sig - det kan han! Nu ved jeg godt at jeg var der lige uden for bedækningssæsonen, men alligevel!

En anden Calbar hingst, som jeg har fået en helt andet syn på, er Ca Sidon. Han har mange dejlige premier i sin bagage, men derudover er han så utrolig lækker at være sammen med. Både på jorden og i sadlen. Han er vågen og opmærksom på sin rytter, og han gav mig selvtillid da jeg red ham (jeg var lidt nervøs og sad meget for stiv i det, da det var første gang jeg red en hingst ;o)). Udover dette, har både Sidon og Polaris udseendet med sig, efter min mening.

Dette skrev jeg ikke for at starte en debat, bare for at fortælle om en dejlig oplevelse med disee hingste. Og så at Sidon var så dejlig samarbejdsvillig at ride. (dette var CA Zalotnik (vallak) også - skønt at ride en tideligere westerntrænet (+ galloptrænet) araber!)

MVH Mette
"Jeg har min hest kun som en meget dyr fornøjelse, vi vinder ingen penge ved at have hinanden - vi vinder alt andet!"
0
0
Svar på denne tråd

Araberens højde...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 23:51

Lod mig lige rive med...;
Araberens højde er ikke noget problem for mig personligt, da jeg selv kun måler ca 165. Men et problem er derimod det faktum, at de fleste konkurrenter rider rundt på heste, som er op mod 30 cm højere. Det skal måske her tilføjes, at jeg mest er springrytter (hvad stævner angår!)...
0
0
Svar på denne tråd

Re: Araberens højde...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2001 20:27
At araberen ikke er så høj betyder jo, at de ofte lige passer til western - højdemæssigt!
Meeen, vi kommer jo nok (Desværre) ikke uden om, at araberen osse har visse mindre heldige sider mht western - bl.a. har de fleste arabere, JEG har mødt et ret sppecielt temparement - de er lynende intelligente, hvilket stiller krav til rytteren!
Og så er der noget med deres gang & hovedholdning, som ikke er optimalt... :-(

Så i øvrigt et program på Animal Planet i dag - om en araber, der trænede sine heste til langdistance - meget fascinerende - flotte, flotte BRUGSarabere... Og så blev de fodret på... Kamelmælk og dadler... GOSH.... Og det er altså en JOKE, når jeg har sagt, at min rabarber kan leve på sand & dadler - måske skulle jeg prøve?

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Araberens højde...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2001 13:29
Heeeyyyy - 99E det prgram har jeg også set ;o)

Smil fra Mettepigen fra Jylland og El Asbaah hesten fra Arabien (modsætninger mødes jo):-0

"Nogle gange spørger jeg mig selv hvorfor jeg "holder hest"? Dertil svarer min indre stemme, at dette er fordi, han ikke bare er et dyr - men en del af mig og min sjæl... "

Der findes begivenheder der ændrer ens liv - en af mine var mit møde med Jasmin - tak ven!

Der findes gudskelov også en hesteskreven bibel - denne hedder "Natural Horse-Man-Ship" og er skrevet af Pat Parelli! Tak Pat!(i)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider