Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

travsignal
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 14:00
Hej
Jeg har et spørgsmål som nok er ret basalt. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal signalere trav signalet. Når vi skridter derudaf, driver jeg godt for at få hende til at gå frisk fremad inden vi slår over i trav. Vi arbejder iøjeblikket med at hun skal holde kontakten til bidet i overgangen og ikke slå hoved op (hivlket hun kun gør i overgangen). Når jeg så vil i trav, så kan jeg mærke at hun nogen gange er i tvivl om jeg blot mener hun skal gå hurtigere eller hun skal slå over i trav. Det er altså ikke fordi hun ikke vil, men fordi hun er usikker på mit signal. Nu er jeg så selv blevet usikker på hvad jeg gør. Er et trav signal ikke det samme som at drive fremad, men skal jeg gøre det tydeligt kraftigere end når jeg bare vil have at hun går lidt hurtigere? Jeg har aldrig tænkt over hvordan jeg har gjort før, men du er jeg blevet usikker og bange for at gøre noget forkert.
På forhånd tak for hjælpen
Charlotte S
0
0
Svar på denne tråd

Re: travsignal
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 16:19
Ja, for mig lyder det som om du skal passe på ikke at gøre den shenkeldøv. dermed mener jeg at hvis du sidder og driver på hesten konstant med shenklerne i skridt, så aner den ikke hvornår hjælpen til traven kommer.
Forsøg at indøve spark-støtting-effekten, som betyder at man kun skal drive det moment før man kan mærke at hesten går ned i tempo. Resten af tiden skal hjælpgivningen være passiv. Det betyder ikke at man sidder helt stille i 5 minutter af gangen, men det er vigtigt ikke at genere hesten hvis den reagerer som ønsket. Så hvis din hest skridter godt og energisk som ønsket, så skal du holde inde med fremadhjælpen, indtil (helst lige før) du kan mærke den sænker farten. Det samme selvfølgelig i trav.
Fremadhjælpen i skridt er ved skiftevis brug af shenkel. Når foreksempel venstre skulder går tilbage, så er venstre bagben i luften og man bruger derved venstre shenkel kun. Og vice versa med højre side. Hjælpen til overgang i trav gives med begge shenkler på samme tid.
Det er vigtigt for dig at lære din hest at adskille de to ting. Når du bruger begge shenkler, så skal din hest med det samme arbejde frisk fremad. Hvis din hest har forståelsesproblemer, så må du hjælpe den alt hvad du kan for at komme fremad. Fjern om nødvendigt helt tøljehjælpen og driv frisk på ved helst et enkelt shenkeltryk. Når din hest reagerer fremad, uanset hvor voldsomt, så skal du belønne den ved at lade fremadhjælpen ophøre. Vær konsekvent og server hjælpen på samme måde hver gang. Du skal arbejde mod at få en arbejdsom trav fra starten. Dette vil også helt sikkert hjælpe dig med dens tendens til at slå fra i overgangen. Fremadsøgningen er meget vigtig for at få en god eftergivenhed. Men vel og mærke en fremadsøgning fra bagparten.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider