Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2001 12:20
...Mener westernrytterne, det er fedt at be' deres heste om at bære en sadel, der er mange, mange kg tungere end en lille let, dejlig dressursadel?
...Rider westernrytterne konsekvent med meget tynde, hårde bid?
...Laver de de der underlige øvelser?

Og noget helt andet er:
Hvordan kan det være, at 99E rider rundt med en grime i stedet for et bid?
Hvorfor har 99E brugt en masse penge på en westernsadel?
Hvordan kan 99E seriøst påstå, at hun træner flyvende gallopchangementer, og så ride en slags overdreven schenkelvigning, bakke og vende på stedet?
Æhh.... Og en masse andre underlige spørgsmål... ;-)

Nu har Johannes efterlyst et indlæg, der handler om, hvorfor vi westernryttere gør det, vi gør. At jeg så starter det er i og for sig lidt... Hmmm... fjollet, fordi jeg ikke rider westernridning i den forstand.

En længere udredning, delvist sakset fra http://www.westernrytter.dk:

I 1995, seks dage før min 12 års fødselsdag, fik jeg gaven fra mine forældre: En ny pony! Jeg var godt nok ikke særligt glad for den her pony, jeg mente hun var for stor og stærk og farlig, og slet ikke en pony for mig. Men min mor var vild med den her hest, og jeg nænnede ikke at fortælle hende, at jeg faktisk ikke brød mig om den… For at være helt ærlig var jeg rædselsslagen for at gå ind til hende – de eneste gange hun ikke sparkede efter mig var, når min mor stod bagved, eller jeg slæbte på hendes sadel, og holdt den mellem os. Og nu vi er ved sadler, så var det bestemt ikke let at få den op på ryggen af hende. For det første kunne jeg dårligt nå – hun var faktisk højere end jeg! – og for det andet begyndte hun at væve så snart hun fik øje på sadlen, hvilket betød, at jeg nærmest måtte kaste den op på ryggen af hende, og så bringe mine tær i sikkerhed for hendes hove… Ridning var ingen let sag på ponyen her, for ingen af os havde det mindste begreb om dressurens ædle kunst…
Vi trænede en del år, og jeg lærte efterhånden, at det eneste jeg fik ud af at være hidsig var – og er – en bunke bukkespring. Efterhånden nåede vi frem til en slags samarbejde, i hvert fald delvist… Sorcha så stadig ingen grund til, at JEG skulle bestemme tempoet på springbanen og i skoven = et pænt tempo i springning, som hun i øvrigt har talent for – og hyppige meget ukontrollerede galopper i skoven…
Dette skyldes sikkert, at hverken hesten eller jeg havde lært nogetsomhelst i de år, vi havde været sammen...

Derefter kastede jeg mig frådende over noget nyt, og efter min mening HELT fantalastisk:

"Parelli Natural HorseManShip"

Man kan kalde det "sund fornuft", pædagogisk pjat eller humbug, alt efter, hvad man har lyst til...

En beskrivelse forefindes her: http://www.bornriders.dk/ - direkte link: http://www.bromley.dk/bornriders/99e-natural_horsemanship.htm

Nu har jeg givet bolden op - så må en anden gribe battet, og spille den videre - for jeg skal til geografilogitiime nu...

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2001 14:39
Pat Parelli... Pædagogisk Pjat - hva, det starter jo med P det hele :-0
Det udsætter jeg også min arme hyp for, godtnok ikke så meget endnu.

Så engang en smuk palomino westernhest der kunne sjippe.

Jeg ved ikke så meget om westernridning, udover det jeg har læst i bøgerne og set rundt omkring til et par opvisninger, men jeg har da fundet ud af at jeg skal have fat i Harry Potter og få ham til at lære mig at forvandle min islænder til en quarter så vi kan lære rigtig western.

For jeg har nemlig fået at vide af nogle (amerikanske) westernryttere at det kuns er quarter og paint der duer (og de er da vidunderlige, men nu er jeg vild med istøltere).

Det skal nu ikke slå mig ud, for jeg skal nok få forvandlet min lille pru til en tøltende westernhest, fordi jeg så godt kan lide den ridestil og fordi det ser så forrygende flot ud. Og fordi jeg jo allerede er lidt til en side når jeg sådan rider islænder istedet for rigtige heste.
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2001 15:49
Tja - det må vist være beviset på at alt hvad amerikanerne siger ikke nødvendigvis er rigtigt. Du kan ride western på alle heste - nogle har bare mere talent end andre. Hvis du ambitioner på OL-niveau eller VM osv., så skulle du nok anskaffe dig en quarter/paint, men eller er en isbuk - eller alt andet såmen fint.

mvh
piaSJ - som kun har en 1/2 quarter og så nogle gadekryds.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2001 22:55
Jeg ved ikke om du opfattede den halvsarkastiske tone i mit indlæg ;-)
Jeg ville aldrig bytte min tølter ud med en quarter, så VM ambitionerne må liiiige vente lidt.
------
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 12:48
Jo, jo, jo - jeg fik den sarkastiske tone i dit indlæg - og mente mit på samme måde:-)
0
0
Svar på denne tråd

Islændere...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 20:09
...er jo som bekendt slet ikke noget værd.... Altså HELT ærligt...! Så, pelsede ponyer - at voksne mennesker kan få sig selv til at ride rundt på den slags, DET....;-)
Pjat! Islændere er DEJLIGE.
Og jeg så i Jylland, da David Lichman var i landet for at gi' clinic, to islændere... De var helt gode at se på - det var mpåske dig den ene af dem? (Ja, ikke af islænderne, forstås, men islænderfolkene... ;-))

Frisk mod, Signe!

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Islændere...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2001 20:53
Nej det var ikke mig - hun er ikke tilredet.
Men bare vent - om 2 år så...
------
0
0
Svar på denne tråd

Iswesternbukke
Forfatter: 
Dato:  29-11-2001 08:44
Sidder lige med et gammelt nummer af Dansk Islandshesteforeningens blad Tölt (september 2000), hvori der står om Yvonne Knudsens, Hinnerup, bedrifter i Western ridningen på sin isbuk. Heri står, at hun blev nr. 2 ved Verdensmsterskaberne for amatører i cattlepenning på Vilhelmsborg.
Så jo, jo, man behøver såmen ikke anskaffe sig andet end en isbuk, hvis man vil ride VM!

mvh

Rikke - som dog ikke selv har haft fornøjelsen af at afprøve Western ridning på sin ismule!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider