Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

rytteren til forskel
Forfatter: 
Dato:  25-11-2001 08:01

Jeg var på Vilhelmsborg igår for at se championatsfinaler. Efter 6-års klassen havde havde Lars Petersen og Prinsesse Natalie udvalgt to 5-års og to 6-års heste som de skulle lave fremmedryttertest på. Dvs de red begge på dem i 5 minutter og kommenterede så hesten bagefter. 5-års hestene fik de ikke meget mere ud af end de sædvanlige ryttere. Cappuchino D gik der noget tid før Lars P fik styr på. Den var nærmest ved at smide ham af og var på et tidspunkt kun 120 cm høj, men det gik da godt til sidst.
Men sikke da en forskel de begge kunne gøre ved 6-års'ene. Den ene, Herslev Marks Charlie efter Churchill var godtnok B-hest, men var ikke en man lagde mærke til med dens ejer. Den gik da "pænt", men det var så også det. Men uha som de to fremmedryttere kunne få sat gang i dens bagben og få den til at sætte sig. Lars fik vist ,at den med tiden kan lave fine galoppirouetter og prinsessen fik vist at hesten også ( med den rette ridning selvfølgelig ) kommer til at kunne gå piaff og passage. Den hest overraskede mig virkelig. Mht. den anden 6-års, Lutz H efter Leandro ,var det absolut ikke nogen overraskelse ,at de kunne få mere ud af den end dens sædvanlige rytter. Det er simpelthen en superlækker hest, der virkelig sætter sig. Lars Petersens kommentar var da også ,at den simpelthen har talent for alt, men mangler fremadsøgning både i trav og galop. Den var avlet af rytterens forældre ,og de havde også en fin 4-års med. ( Hvorfor avler mine forældre ikke sådanne heste til mig? Måske fordi de slet ikke interesserer sig for heste...) Men jeg har da sjældent set en rytter genere en hest så meget. Hendes ben lå alt for langt tilbage ,og hun var bl.a derfor totalt stiv i hele kroppen. Hun drev fuldstændig overdrevet med sædet med det resultat ,at hun var fuldstændig ude af takt med hesten. Ja det skal vist ses. På 4-års'en var det ikke nemt at se ,om hun forsøgte at ride letridning eller sad ned, på 6-års'en lettede hun ½ meter fra sadlen i fri trav. I skridt og galop rokkede hun vildt frem og tilbage i sadlen i sit forsøg på at drive med sædet, selv da hun skulle skridte ud af banen. Ja jeg ved ikke ,hvad det lignede. Jeg var godtnok imponeret over ,at hesten kunne trave så godt med sådan en rytter på ryggen. Så det var en fornøjelse at se ,hvor fint Lars Petersen kunne sidde på den. Han var næsten heller ikke til at få af den igen ,og man ønskede også ,at han ville bortføre den og frelse den fra al det moslen rundt i sadlen.
Men rytterne må ihvertfald have fået noget inspiration til at arbejde videre med hestene efter at have set, hvilket potentiale ,der er i dem med den rette rytter.
0
0
Svar på denne tråd

Re: rytteren til forskel
Forfatter: 
Dato:  25-11-2001 14:30
Hej Ditte !

Det du fortæller er, at ingen nok så god en hest ikke bliver bedre en den rytter den er "belastet" med, desværre :-(

Og du beskriver også, hvor vigtigt det er at hesten bliver redet/aktiveret bag fra, for at kunne "fungere" korrekt/optimalt !

Så er det kun at håbe, at de ryttere som overværede seancen går hjem og tænker sig grundigt om og tager deres egen ridning op til revision !

Det gør helt ondt at læse om den dejlige hest, som var "udstyret" med denne skrummelrytter.
Vi må håbe der bliver budt på hesten, så den skifter ejer til en der kan værdsætte/udnytte dens talenter. :-)

Hilsener Susanne W. A.
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2001 19:33
En ting er helt sikkert! Uanset hvad du har ment om den pågældende rytter, DitteH, så har hesten været redet nogenlunde hæderligt i det daglige, for ellers ville selv Lars ikke kunne få den til at vise noget som helst ved blot at sidde på den i 5 minutter. Det kan ingen!
Det kunne jo også tænkes, at pigen var nervøs pga. de mange tilskuere, så hun ikke kunne få det til at hænge sammen den dag, tror du ikke?

Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2001 22:34
Jeg så rytteren, som DitteH omtaler, ride finalen i dag (søndag), og i mine øjne var der altså ikke tale om så dårlig ridning som beskrevet ovenfor!
Ja, der manglede fremadsøgning, særligt i trav, men med hensyn til rytterens opstilling kan jeg ikke følge DitteH.
Måske kan DitteH's kritik hænge sammen med, at hesten er meget kort i ryggen - Det vil sige, at hvis rytterens schenkel kommer bare en anelse for langt tilbage, ser problemet langt værre ud end på en "normal" hest.
Desuden så hesten ikke ud til at være nem at sidde på. Måske skyldes det kombinationen af den meget korte ryg og gangarter udover det sædvanlige? (Johannes, ret mig, hvis jeg tager helt fejl...)
Generelt var hestene i 6 års klassen dejlig smidige at se på, men det overraskede mig meget, at changementerne voldte så store problemer. Halvdelen af hestene fik nærmest ikke vist et eneste rent changement!
Jeg ved godt, at der er tale om unge heste, men på langt de fleste sad der meget rutinerede ryttere, som burde være i stand til at lære en hest at bytte.
Naturligvis kan nervøsitet også spilde ind her, men hvis hesten kan sine ting hjemmefra, er det da mærkeligt, at en bestemt øvelse ikke lykkedes en eneste gang, hverken i kvalifikationen eller finalen, er det ikke?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2001 22:36
Hovsa, min computer snød mig vist...
Hilsen ibenmt, der ER logget ind :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2001 08:26

Hej Iben
Nej det var ikke så slemt med hende søndag, så måske havde hun lært lidt. Men det var det til gengæld lørdag, både på 6-års hesten og på 4-års'en. Det var ikke så meget de meget tilbagetrukne ben, der faldt i øjnene, men den meget specielle måde hun "driver" med sædet. Ja drive kan man vel ikke kalde det, for når hun konstant var foran og drev hurtigere end hestens takt, så virkede det ikke helt efter hensigten. Det var direkte (tragi)komisk at se hende rokke og vride sig i sadlen, specielt i skridt og galop. Uha det var blevet noget japværk, hvis hesten havde fulgt hendes hurtige skridttakt.
Ja der var ikke mange, der kunne fremvise rene changementer. Det virkede lidt ,som om de havde haft travlt med at lære det efter kvalifikationen/semifinalen, hvor de vist red La6. Den dressurdommer ,jeg sad foran, var blevet tilbudt at komme med på afbud, men fik det først at vide et par dage før og valgte så at blive væk, da hans hest ikke byttede rent til den ene side.
Og til Johannes:
Nej jeg tror ikke det var pga nervøsitet ,for så skulle man vel mene ,at det holdt op, når ridtet var forbi ,og de skulle ud af banen. Men nej selv der rokkede hun overdrevet frem og tilbage i sadlen. Jeg sad lørdag foran en dressurdommer, der også græmmede sig gevaldigt ,og han sagde ,at hun altid sidder sådan og får det påtalt i sin kritik gang på gang. Men ifølge ham mener hendes underviser, som jeg desværre ikke fik navnet på ,åbenbart, at hun skal mosle sådan rundt i sadlen. Jeg kan også sidde som en sæk kartofler i travøgninger, men er da langt om længe ved at komme efter det. Men man skulle da ikke tro det kunne være så svært at følge hestens skridt og galop takt?! Hvis det er et forsøg på at opnå mere fremadsøgning, ja så mislykkes det, for hestene ignorerer det forståeligt nok fuldstændig.
Og selvfølgelig er hesten redet hæderligt i det daglige, ellers ville den jo heller ikke kunne nå finalen. Øvelserne fejlede ingenting bortset fra den manglende fremadsøgning.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2001 09:22
DitteH
... bortset fra den manglende fremadsøgning.!!! Det er da også ganske væsentligt.
Mht. den dressurdommer, som du fortæller, der ytrede, at hun altid sad sådan, og at det altid blev påtalt i hendes kritik, at hendes underviser ... osv., synes jeg i høj grad, at sligt ikke er en dommer værdig. En dressurdommer er ud over dét at være dommer også ambassadør for dommerstanden, og bør holde sig til det han ser i nuet. Det er ufint af ham at komme med den slags udtalelser på offentligt sted - mildt sagt.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2001 19:11
Ditte - ved godt hvilken rytter du snakker om, og ja - hun sidder ikke lige så kønt som hendes bror. At hendes bror så måske ikke er lige populær i alles øjne, er jeg lige glad med, når han først sidder på en hest, sidder han der også virkelig smukt.

Og endnu engang må jeg give dig ret, forældrene avler kanon gode heste. Skulle selv have prøvet en salgshest som de havde med i Herning, en super smuk hoppe, men desværre kom der en tysker før mig, og han havde også lidt flere penge end mig.. Øv

Må give Johannes ret i, at forarbejdet skal være i orden før hesten kan gå så godt så hurtigt. Men så selv Lars ride i Holte sidste år, hvor han også fik meget mere ud af hestene end ejeren gjorde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 11:37
Du har fuldstndig ret! jeg syntes det er dårligt at der er nogen der ikke vil lære ridning ordentligt. :-)

Cille.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider