|
|
| den korrekte skridttræning???? |
| Forfatter:  |
CharlotteLazer |
| Dato:  |
18-11-2001 18:00 |
|
Hejsa
Ja min hest har desværre været halt længe, men dyrlægen har endelig givet tilladelse til skridttræning. Men efter at hesten i 4 uger snart mere eller mindre intet har lavet (træk og lidt skridt i en halv til hel time hver dag), ja så begynder det der skridt for lange tøjler at være småfarligt. Der skal ikek ret meget til før der kommer store energiudfoldelser. Vi har ellers klaret det længe det der med skirdt for lange tøjler, hele 3 uger, men ok, de fleste dage er da også blevet til 45 min skridt for hånd (dvs trækture).
Men dyrlægen har sagt at han nu skal skridtes med rytter på, og så er problemet jo. Skridter jeg ham for løse tøjler, ja så skal jeg vist have installeret en sikkerhedssele snart.
Skridter jeg ham med en tæt kontakt til munden, ja så kommer al min smavittighed op over mig, for har altid lært at man skal træne minimum af skridt hvor hesten er i holdning. Og derfor vil jeg bare høre, hvad vil i råde mig til at gøre når jeg skridter ham.
Han er rengående i skridt, men stadig urengående i trav. Dyrlægen kommer igen på tirsdag for at give ham anden akupunkturbehandling (ondt i ryggen efter at have humpet stokhalt rundt), og da regner jeg med at få en ny tid til en grundig undersøgelse, da han ikke burde være urengående stadigvæk!
Det jeg gør ligenu er at skridte ham 10min for helt løse tøjler, medmindre altså han er totalt oppe at ringe. Derefter skridter jeg ham i 10min hvor han er i holdning, og enkelte versader lige for at løsne op, men ikke mere end jeg kan mræke han frisk går med til. derefter er det så 20-30min skridten rundt for løse tøjler igen, for efter de der 10min er han helt nede på jorden igen. Det er som om bare det han får lovf til at arebdje en lille smule seriøst så er han glad.
Men hvordan sikrer jeg mig at jeg ikke ødelægger hans skridt ved al den skridttræning?
Jeg prøver meget at være meget opmærksom på at han suger på biddet, og at jeg har ham ligeudrettet, samt stillet hvor man skal! Men han har ikke jordens bedste skridt i forvejen, så vil helst ikke ødelægge den mere end jeg allerede har! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: den korrekte skridttræning???? |
LiseAa |
18-11-2001 18:24 |
|
Du kan jo prøve at lægge ham temmelig dybt. Det kan gøres med halvlange tøjler.
Umiddelbart kan jeg dog ikke forstå, at han skal skridtes, når han stadig er uren i trav. Der må da være noget, som gør ondt.
Hilsen Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
CharlotteLazer |
18-11-2001 18:30 |
|
Hej Lise
fordi han skal holdes i gang. Han er jo ikek slemt urengående, han træder bare ikke helt 100% igennem bagtil. Kun 95%.
Og i skridten træder han fint igennem. Og på fold løber han gerne rundt. Derfor ska han skridtes, hvilket han også skal for at akupunkturen hjælper mest! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
18-11-2001 18:38 |
|
Havd skulle ulempen være ved at skridte hesten i "holdning"??
Jeg har hørt det modsatte- nemlig at det er ekstremt anstrengende for mange heste at skridte med løse tøjler i længere tid (>10 min.) med rytter på.
Ja, jeg ved det ikke????
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditte H |
18-11-2001 18:58 |
|
Hej Charlotte
Hvad er problemet med hans skridt?. Hvis han har tendens til pasgang ,er det som du selv siger ikke godt med for meget skridt i holdning, men hvis du laver schenkelvigninger skulle det ikke kunne lade sig gøre samtidig at gå pasgang, så måske det kunne være en idé? Om det så er sundt med sidebevægelser, når han stadig ikke er rengående ved jeg desværre ikke.
Og så vil jeg nok anbefale dig evt at få fat på en anden dyrlæge, hvis problemet fortsætter. Hende du pt bruger skulle være knalddygtig til akupunktur, men jeg har ikke hørt meget positivt om hende som "alm. hestedyrlæge".
Jeg fandt ud af ,at min egen dyrlæge også kan give akupunktur, men han mener ,vi lige skal se tiden an 14 dage mere, før han går igang. Jeg havde ham til at kigge på hende, da der var en anden i stalden, der havde ham ude. Han sagde ,at havde det været første gang han havde set hesten, havde han nok med det samme stukke nåle i. Men da han ved ,hvilken omgang han gav ryggen en uge forinden, skulle vi lige se tiden an og se ,om jeg ikke kunne spare det. Så fik jeg bud på at varme op i galop, fordi det ikke er så hårdt for ryggen, lægge hende dybt og vente lang tid med at sætte mig ned. Puha det er ikke sjove instrukser for en dressurrytter! Dyrlægen er selv springrytter, så.... Så skal jeg ringe om 14 dage, både hvis det går godt og skidt.
Så hun har fået et par fridage, bliver longeret lidt med indspænding og jeg har fundet springsadlen frem og futter rundt i let sæde og letridning.
Men jeg føler mig godtnok noget til grin. Her har jeg gået og bøvlet med den ryg i lang tid og har ringet land og rige rundt efter kiropraktor mm og ventet flere måneder på det uden at få besked, og så viser det sig ,at min egen dyrlæge kan klare det.
Og ovenikøbet tyder det på, at det han laver er mere holdbart. Ihvertfald har han haft en del mere succes med at sætte Alfs nakke på plads end Tove Due, der har haft fat i nakken to gange, men det holdt kun 2-3 uger. Alf går bedre end nogensinde nu, men det kritiske punkt nærmer sig, så det bliver spændende ,om det holder. Men jeg har da lært for eftertiden at ringe til min egen dyrlæge først. Hvis det så ikke er noget ,han kan klare, kan han vel anbefale en, der kan. Ihvertfald kan han tilsyneladende en del mere ,end jeg lige regnede med.
God bedring til Lazer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
CharlotteLazer |
18-11-2001 19:06 |
|
hej Ditte
problemet mned Lazer skridt er ikke pasgang, det er bare at den aldrig har været den der skridt der træder en meter over..faktisk træder han kun 20cm over i fri skirdt og knap 10cm i arbejdsskridt.. Kommer selvfølgelig an på om jeg driver ekstra på ham. Men hans skridt er såmænd klar nok i takten!
Hvem bruger du som dyrlæge?
Har nu spurgt flere om hende Lises egenskaber somd yrlæge, og de siger faktisk kun godt om hende til heste. Og da jeg håber forsikringen vil betale lidt, så tror jeg at jeg vil lade hende gennemtjekke ham, for det kan ligesom bare ikke passe at han ikek bliver rengående. derfor mener jeg at der stdaig må være et eller andet, for ryggen bliver jo netop behandlet nu! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ditte H |
18-11-2001 19:43 |
|
Når Lazer ikke har problemer med takten i skridt, tror jeg ikke ,der sker det helt vilde ved at skridte for "korte" tøjler, så længe det ikke overdrives. Jeg har ihvertfald altid haft indtrykket af ,at det er takten, der er fare for at ødelægge, hvis man arbejder for meget i skridt.
Jeg bruger Peter Hjuler til dyrlæge, men han kommer fra Langå, så det er jo i den forkerte retning for dit vedkommende.
Det lyder jo heller ikke slemt med hans skridt ,som du beskriver den. Det er da vigtigere ,at takten er iorden ,end at den skridter ½ meter over, selvom det selvfølgelig var rart, hvis det var både og....
Jeg er også lidt spændt på ,om forsikringen dækker dyrlægens slag med gummihamre, rykken i nakke og hale og evt akupunktur og er spændt på at få regningen. Har du snakket med dem om det? Vi har jo samme forsikringsselskab.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Irene |
18-11-2001 21:27 |
|
Jeg har altså også lært at man ødelægger hestens gang ved at skridte den for meget i holdning. Den bliver forredet af det, såfremt man ikke er meget påpasselig. Med forredet mener jeg gang og spændstighed ryger hen hvor pebberet gror, skridtene bliver afkortede og rygsvinget kan man lede efter i langbordistan. (Typisk rideskoleheste gang.)
Så kan man jo altid diskutere hvor meget der er formeget, og her er det nok meget individuelt. Det kommer an på rytterens og hestens formåen.
Hvad med at lave nogle øvelser fra jorden med ham, hvor både phsyke og motorik bliver tilgodeset ??? Det kan da afkorte skidtperioden til en afveksling. Her tænkes ikke på longering, men overtrædninger, samling for hånden mv. Der er mange muligheder.
God bedring til ham
Hilsen
Irene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pegasus |
18-11-2001 22:28 |
|
jeg havde også engang en "skridthest" , og den var også typen der blev eksplosiv af det - løse tøjler med livet som indsats, eller "trip-ture" i stedet for skridtture.
Hvad med noget så enkelt som at trække hesten og lade en anden sidde på rygge af den - eller omvendt ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
johannes sørensen |
18-11-2001 23:02 |
|
Kære Charlotte.
Et godt råd fra en gammel rotte: Når du skridter for at `holde ham igang´, skal du skridte af sted i en god arbejdsskridt med anstillede tøjler. Det betyder, at du skal have let forbindelse med munden, ikke mere, for på den måde vil han bevare sin støtte til din hånd. Du skal ikke skrídte ham `i holdning´, for så kan han ikke sætte sine ben til jorden fuldstændig, som han vil, og det er vigtigt i din situation, at han får lov til det.
Når du så fortæller, at han ikke har `jordens bedste skridtgang´, kan du jo passende gøre den lidt bedre, mens du skal skridte alligevel. Det gør du ved hele tiden at presse lidt på, animere ham til at tage lidt længere skridt, end han egentlig gider (kan), og ellers forholde dig i ro i sadlen.
Samlet eller kort skridt skridter man ALDRIG, for er hesten til biddet og iøvrigt under hjælperne, kan den sagtens skridte samlet, men faren i at øve det hyppigt og intenst ligger i, at der ER INTET I VERDEN, DER ER NEMMERE END AT TAGE EN ELLERS UDMÆRKET SKRIDTGANG FRA EN HEST.
Håber du kan bruge det her.
Hilsen. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
Rikke (Isak) |
19-11-2001 10:29 |
|
Hej!
Jeg kan fornemme, at I er bor i nærheden af mig, og vil derfor "blande mig" omkring dyrlægerne! Nu ved jeg ikke, hvor præcist, du bor Charlotte, men ellers vil jeg anbefale dig Søren Kirckhoff fra Friesenborg dyrægerne. Han er en utroligt dygtig hestedyrlæge!
mvh
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: dyrlæge |
Ditte H |
19-11-2001 14:16 |
|
Hej Rikke
Ja Søren K. fra Hammel Dyrehospital er meget dygtig. Han ville også være mit valg, hvis jeg ikke brugte Peter Hjuler. Jeg brugte faktisk Hammel/Frijsenborg Dyrlægerne før, men havde ikke den store tiltro til en af de dyrlæger, der var der dengang og gik så over til Peter Hjuler ,før Søren kom til. Jeg har brugt Søren et par gange til en hest jeg passer, når der alligevel var andre i stalden, der havde ham ude. Jeg synes dog ,han til tider er lige lovlig stresset, mens min dyrlæge nok tager tilværelsen lidt mere afslappet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
CharlotteLazer |
19-11-2001 14:39 |
|
hej Johannes
det du mener jeg skal gøre er altså bare at lade ham selv gå frem til tøjlen. Og så ellers ride et lidt friskere tempo end han egentlig selv gider. Når jeg nu tænker mig om, så er det vel også den måde jeg bedst vil få ham til at rette sin opmærksomhed på mig og så slappe af? Det er jo den metode jeg altid bruger når jeg rider dressur (trav og galop)... jeg spørger bare, for har stort set altid undgået at skridte på ham, da det ikke er noget problem for ham at skridte, den er bare ikke helt så super fantastisk som man jo altid gerne vil have den! intelligente mennesker keder sig aldrig! - hvorfor keder jeg mig så??? *GGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke (Isak) |
20-11-2001 09:29 |
|
Hej Ditte
Ja, der kan man bare se, som man opfatter dyrlæger forskelligt. Jeg har nemlig brugt Peter Hjuler før i tiden, men synes netop tit, at han er for hurtig. Derimod synes jeg altid, at Søren giver sig god tid og har tid til at snakke/svare på spørgsmål. Vi er jo heldigvis forskellige, og der er forskellige mennesker, som vi bryder os om.
mvh
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi Sørensen |
21-11-2001 23:11 |
|
Hej Charlotte.
Jeg synes det lyder meget fornuftigt det du gør. Når man skridter en hest i lang tid i holdning er det godt at lave en masse sidebevægelser, lidt schenkelvigning, lidt versader osv. Og få lagt den dybt, netop for ikke at ødelægge skridten. Ellers kommer de nemt til at trippe og kan ikke holde takten, det kan de bedre når de går på buet spor og ved sedebevægelser. Så synes jeg det er fint at du så indimellem lader den gå for lange tøjler, så det ikke bliver alt for surt. Lav evt. også lidt parader for lidt afveksling.
MVH Heidi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|