|
|
| frem ad!!! |
| Forfatter:  |
noomi |
| Dato:  |
18-11-2001 14:09 |
|
ja her kommer jo så et ridespørgsmål fra en westernrytter, der er ret meget nybegynder i at tilride ungheste!!!
hesten er quarter og bliver først 3 til foråret.....( og jeg vil ikke høre jeres meninger om at det er alt for tidligt, for dem har jeg hørt  )
det jeg gør er at sidde på ham 5 min hver 14. dag og skridte lidt, men det kniber lidt med fremaddriften  dvs han forstår ikke at han skal gå frem, vi har trænet meget fra jorden og der er der ingen problemer....men klemmer jeg med benene når jeg sidder på ham forsøger han at bide, sikkert fordi han ikke forstå det, skal jeg til at ride med dressurpisk (hvilket jo også er nyt for ham) eller skal jeg have en hjælper til at drive ham frem?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: frem ad!!! |
Majse |
18-11-2001 16:30 |
|
Hvad får dig til at tro at man har lyst til at hjælpe dig med gode råd, når du allerede giver udtryk for at du ikke gider høre dem hvis de ikke lige passer dig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
noomi |
18-11-2001 17:14 |
|
så så
det jeg mente var at jeg gerne ville have gode råd omkring at lære en unghest at gå fremad, ikke om hvornår jeg skal ride ham ( hvilket jo måske bare helt skulle have udeladt da det alligevel ikke har noget med dette at gøre  )
nu har jeg aldrig været efter dem her på nettet der stiller spørgsmål til hjælpetøjler osv, selvom jeg ikke selv bruger dem!
jeg har, efter lange overvejelser og snakke med min træner, gjort op med mig selv at jeg gøre min hest ryttervant her i vinter, og da nogen herinde allerede kender mig og min hest, var det såmænd bare et forsøg på at tage det på forskud...diskussionen om hvornår man sætter sig op på hesten har vi jo allerede haft herinde utallige gange, men jeg husker ikke noget om hvordan man får en unghest til at gå frem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
johannes sørensen |
18-11-2001 17:18 |
|
Kære Noomi.
Bortset fra det mred hestens alder, så skal du sætte dig ind i, hvordan man bærer sig ad, når man begynder at ride en unghest. Må jeg have den frihed at bede dig læse min bog DRESSUR, FRA UNGHEST TIL GRAND PRIX, for selv om du skal ride western, er den basale grundridning og begyndelsen på et (forhåbentligt) langt hesteliv ens for alle heste.
Noget helt andet er - og det forstår du når du læser bogen - at 5 minutter hver 14. dag er absolut intet værd. Så hellere lade være. Hvis du sætter dig i sadlen, skal det være med det formål at RIDE heste, inden du stiger af igen. DET KAN IKKE GØRES PÅ 5 MINUTTER!
Om du skal ride med pisk? Nej, du skal vide, hvad du skal bruge dig selv til, nå su rider. Og en hjælper fra jorden til at drive den frem er total hovedløs.
Håber det her kan hjælpe dig til at få begyndt lidt bedre.
Mange hilsner. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
NinaL |
18-11-2001 17:20 |
|
Hej Noomi
Du skal have en hjælper til at få ham til at gå fremad.
Hesten fatter ikke dit "budskab" og bliver irriteret over, at du klemmer ham i ribbenene *GGG*
Det vil også hjælpe enormt, hvis du lærer ham nogle kommandoer, når du går med ham f.eks. "skidte", "stå", eller hvad du ellers vil benytte af ord.
Nogle "klikker" også med tungen, for at fortælle hesten, at den skal bevæge sig fremad.
Smag og behag ...
Så kan du benytte samme kommandoer, når du sidder på ham.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: frem ad!!! /PS |
NinaL |
18-11-2001 17:25 |
|
Nu læser jeg lige Johannes' indlæg - og jeg må måske lige præcisere, hvad jeg mener, at en hjælper kan gøre ...
Hjælperen skal selvfølgelig ikke drive hesten fremad, hverken ved hjælp af en pisk eller andre ting.
Hjælperen skal holde i grimen og lokke hesten til at gå fremad.
Men det hele gøres lettest, hvis hesten får lært nogle kommandoer inden.
I skal få hesten til at synes, at det hele er ok ... Det må ikke blive en kamp eller noget "jageri" - men det er du garanteret godt selv klar over ... nævner det bare lige
Hej igen fra
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
noomi |
18-11-2001 17:27 |
|
tusind tak for nogle konstruktive svar!
grunden til at jeg kun "sidder" på ham hver 14 dags (ca) er jo netop for ikke at ødelægge ham, men bare for at vænne ham langsomt til rytterens vægt- og derfor mener jeg vel ikke jeg direkte skal begynde at ride ham nu...bare lære ham at gå og stoppe på komando..også helst også at gå i den rigtige retning:-)
( men jeg stod da og så på din bog hos boghandleren den anden dag, men nøjes nok med at låne dem:-))
men det med at være lidt mere konsekvent med lydsignaler det kunne evt være en ide jeg vil afprøve!
også regner jeg faktisk heller ikke med at jeg selv skal tilride hesten, jeg håber lidt på at fange en god dressurrytter til ham til foråret..da vi hverken har prof westerntrænere eller beridere her på lille Bornholm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
18-11-2001 18:53 |
|
Ja, jeg mener nu også at træning kræver konsekvens og konsekvens er ikke at træne hver 14. dag og så forvente at hesten fatter hvad den skal. Jeg synes du stiller for store krav til din hest.
At træne en ny ting hver 14 dag batter ikke noget....vent til hesten er klar. Der er skrevet mange gode artikler om indlæring hos ungheste og der er også lavet flere forsøg.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
18-11-2001 18:54 |
|
Du skriver det jo selv! Du har problemer med at få din hest til at forstå dig kontra at du ikke vil ødelægge ham og derfor kun sidder på ham 5 minutter hver 14. dag.
Jeg kan ikke forstå hvordan du kan tro at du kan lære din hest noget med 5 minutters tider hver 14. dag? Hesten lærer gennem gentagelser og din hest har ikke en chance for at komme videre i det tempo du forlanger.
Stop legen med det samme og så vent dog til den er klar til tilridning og gør det ordentligt fra starten. En unghest skal holdes ved ilden regelmæssigt indtil den er helt ryttervant, kan reagere fremad, stoppes og drejes og det kan sagtens gøres uden at ødelægge noget. Tværtimod synes jeg du allerede kan begynde at give den nykker hvis du optrapper konflikter pga. manglende indsigt i arbejdet med unghestene.
Jeg håber ikke det lyder surt, men det er min uforbeholdne mening.
Mvh Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
noomi |
18-11-2001 19:13 |
|
nej nej jeg bliver ikke sur overhoved!
nu er det bare sådan at jeg kan se femskridtene ...meget tydeligt enda...så et eller andet må der ske i hovedet på ham, selvom det selvfølgelig er meget små ting!
og han er absolut blevet meget bedre til at gå femad og reagere på tøjletryk bla på det der vist hedder stigbøjlekys!
jeg er godt klar over at det er en meget anderledes måde at tilride heste på, men det er den gænse i store dele af westernverden og jeg var selv meget skeptisk indtil i sommers, hvor jeg fik en lang snak med min træner ( som desværre bor på Sjælland) om hvordan det skal gøres....desværre går der lige nogle uger inden hun kommer igen!
men jeg har da fået nogle gode råd jeg vil prøve at træne på frem til næste gang jeg sætter mig op...jeg har fat i ham stort set hver dag hvor vi laver groundwork og går ture...for at aktivere ham ( han er hingst og går desværre alene)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælp? |
99E |
18-11-2001 21:06 |
|
...Jamn....
Jo, jeg har prøvet det med, at hesten ikke vil gå frem, men bare kigger spørgende på een, første gang, man sidder der. (Smokey!!!)
Så jeg fik en hjælper til at tage et enkelt tag i side pull'en og "lokke" ham et skridt fremad. Da det ikke havde anden effekt, end at han nu stod et skridt længere fremme, og STADIG ikke fattede en brik - drejede jeg ham resolut over mod folden, og klemte med schenkelerne. DET forstod han. Siden har der ikke været de store problemer.
Bare du husker at slippe presset lige så snart hesten går fremad. -Selviom det kun er ½ skridt.
Alder: Hmm, jo quarterheste er tidligere færdige - - siger man. Om det passer eller ej - det skal jeg ikke kunne sige. Men under alle omstændigheder er det jo dit, Noomis, eget valg - jeg regner ikke med, jeg kan tale dig fra at gøre noget, jeg ikke mener er rigtigt (medmindre jeg har VIRKELIG hårdtsående argumenter) - i hvert fald ikke, hvis du allerede HAR besluttet dig.
Men ring/sig til, hvis du vil ha' en hånd med Tom. Jeg har i hvert fald de to heste's erfaring mere... ;o) Hug Your Horses,
99E
(og så med Parelli-grøn farve - og opdateret præsentation!...)
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp? |
Pegasus |
18-11-2001 22:52 |
|
Han er usikker og ved ikke hvad han skal. Han er også meget ung, hvilket jeg personligt synes gør det sværere, da ældre heste ofte er mere modige og selvsikre - og det er altså i mine øjne kun en fordel. Men principperne er jo de samme uanset alder - og jeg ville i første omgang bare lade ham blive stående. Hvorlænge gider en hest stå stille? for det meste ikke ret længe - så begynder han at gå af sig selv og du roser ham - forsøger at styre lidt når det bliver nødvendigt. Stopper han igen, nå men okay - så står vi da bare her lidt! - Sådan gør jeg selv i starten, og det fungerer godt - de fatter det ret hurtigt.
Jeg bruger rigtig meget at tale til hesten, og så bruger jeg vægten og sædet, til retning og tempo,- ikke så meget scenklerne i starten, det er ligesom der går lidt tid før de er modtagelige for det.
Stemmen er rigtig god, man kan ligefrem se hvordan de lytter - de er jo selv usikre og vil gerne gøre det rigtige - somregel ihvertfald *S*.
Væn ham til komadoer som stå - skridt - trav osv. fra jorden, hvis du ikke allerede har gjort det, så gør det ridningen lettere.
Pisken ville jeg kun bruge til at understøtte scenkelhjælpen, og først på et langt senere tidspunkt i udviklingen.
En hjælper foran hesten kan være godt, så den har én at følge efter.
En hest kan sagtens lære meget selvom det ikke bliver trænet hver dag, - de husker alt - og det kan jo have sine fordele (og - ulemper - var der nogen der sagde det *G*)
Held og lykke med ham

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: start |
AG PALADINI |
19-11-2001 11:48 |
|
1) hvil jeg sige at lige meget hvad du siger bliver din hest 3år gammel den 1ste Januar 2002.
2) Undskyld jeg kommer efter dig, fordi du modsiger digselv,
a) Hvis du har trænet rigtigt fra jorden, så ved din hest også hvad kommandoen er for fremad.
b) Hvis hesten ikke ved det endnu så, har man altså ikke opnået det man skulle fra jorden,
3) Hvordan gør vi det?? Vi gør det følgende på de heste som vi får ind som ikke er blevet trænet fra jorden.........
a) Rytter kommer på hesten,
b) Hjælpe rytter går ved siden af hesten,
c) Når du trykker og giver den verbale kommando (LYD),
d) så trækker hjælpe ryteren meget nænsomt på hestens grimme,
(IKKE HOVEDTØJ)
e) Når hesten begynder at gå lade man paraderne være !!!!!
f) Giv kommandoen at stoppe (WHOA)
g) Prøv engang til, og så videre indtil hesten er klar over hvad det er du forlanger af den.........
MVH Ariel.
!!AMERICAN AND PROUD OF IT!!!
http://members.tripod.com/BlackSkunk
http://www.debsfunpages.com/americathebeautiful.htm
http://home.worldonline.dk/~Blkskunk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
19-11-2001 14:50 |
|
Hej alle.
Jeg mener at Noomi gør det helt rigtige ved at vænne hesten langsomt til rytter. Den bliver derved ikke "overfaldet" ved en pludselig tilridning og store udfordringer, men oplever bare at dens ejer ud over at være foran, ved siden af og bagved som han er tryg ved har fået en ide om at ville sidde ovenpå og de fleste tager det med indstillingen at hvis det kan more mennesket så lad dem dog.
Selvfølgelig virker den fra jorden tillærte "gå-frem" lyd på nogen heste, men han kan godt være usikker på om det betyder det samme for der er jo ingen at følge efter og han kan ikke se det samme kropssprog længere.
Jeg kan se tre muligheder.
Bliv siddende og vent på at han selv går. Idet han begynder kan man give en let "gå-frem"-lyd. Det forbinder han hurtigt.
Bliv trukket. En god "djurs sommerland"-tur virker. Lad hjælperen trække og stoppe og sætte igang igen. Du skal give tegn først og så forstærker hjælperen signalet med noget velkendt. Han skal nok fatte meningen.
Så kan hjælperen gå løst lidt foran. Til sidst kan man ride rundt om hjælperen.
Endelig er der den lidt mere drastiske metode. En unghest med rytter har en dårlig balance. Træk til siden i den ene tøjle og giv tegn til at gå. Trækker du længe nok må hesten flytte forbenene sidelæns for at stå mere behageligt. Slip ved mindste tegn på bevægelse og ros. Hesten kan ikke undvige på samme måde som schenkler den kan ignorere og som den ikke kender.
Det er en god ide at gøre det i en grime og ikke i en følsom unghestemund. Desuden er hesten vant til at følge grimens træk.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
ate |
19-11-2001 21:29 |
|
Hej Noomi
Jeg ville enligt bare give Tina ret i det hun skriver, og ønske dig held og lykke.
Mvh
Annette (ny kåret amatør jysk-fynsk mester i westernridning  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
19-11-2001 23:07 |
|
Jeg forstår ikke nogle af indlæggene  , men jeg er så heller ikke westernrytter! Jeg kan kun give af erfaringer fra dressurens side.
Jeg har redet flere heste til og har aldrig haft problemer, heller med fremadridningen. Mit vigtigste redskab i tilridningen er stemmen. Jeg lærer hesten at skridte, trave, galopere samt stoppe for stemmen. Når dette fungerer er det intet problem at koble de øvrige hjælpere på. Mine første rideture foregår i longen, hvor jeg har hjælp fra trækkeren/longeholderen. Når jeg giver kommandoen til skridt giver jeg et let tryk med shenklen og når hesten reagerer fremad ophører trykket fra shenklen (på det punkt er vi vist alle enige). Jeg giver stemmekommandoen til trav sammen med et let shenkeltryk og når hesten selvfølgelig reagerer på stemmen, så går den fremad og jeg tager shenklen fra den. Efterhånden kan man undlade brugen af stemmen i de basale overgange. Men hos unghesten bruger jeg meget stemmen, både som fremaddrift, opmuntring og som bremser. Efterhånden som hesten opfatter de øvrige hjælpere kobler man stemmen fra.
Det virker for mig og hesten er hele tiden psykisk med i hvad der sker. Jeg sørger for at hesten har forstået de signaler jeg giver før jeg tager det næste skridt, men jeg er også af den mening at de næste skridt bør tages i et træk indtil tilridningsfasen er overstået. Så har unghesten en chance for at huske de nye ting og for at omsætte dem og holde sig på rette kurs.
Held og lykke.
Mvh Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Juul |
20-11-2001 09:28 |
|
Første gang jeg var oppe på klumpen, fattede han bestemt heller ikke en brik, han stod bare med ørene fremme og lignede et stort ?
Jeg havde en hjælper der trak os rundt de 2 første gange og vupti 3 gang gik han helt af sig selv.. Juul
Alle heste er gode men Fjordheste er lidt bedre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette!!! |
Tanja B |
20-11-2001 11:22 |
|
STORT TILLYKKE !!!
Er resultaterne ude på jysk-fynsk-siden ?
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Annette!!! |
ate |
20-11-2001 14:57 |
|