Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hiver hovedet ned naar jeg parerer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 14:21
Jeg rider min venindes hest et par gange om ugen. Det er en super sod hest bortset fra en lille daarlig vane den har.
Naar jeg laver en parade, eller en anden dressurovelse der kraever at hesten staar stille eller skridter samlet, hiver den hovedet ned og nogle gange tojlerne ud af haenderne paa mig for at kloe sin mule paa forbenene. Jeg har spurgt min veninde, om hvorfor den gor det og hun sagde at den havde hoefeber. Men aarstiden er jo ikke ligefrem slem for hofeber nu og den bliver ved med at kloe sig. Kan kloeen have udviklet sig til en daarlig vane? Hvad kan jeg gore ved det?
Jeg har ogsaa et andet sporgsmaal. Jeg har meget svaert ved (det er naesten umuligt) at faa hesten til at gaa i kort galop, eller bare nogenlunde langsom galop. hvad kan jeg gore for at faa den til at slappe lidt mere af i galoppen og galopere mere samlet?
Jeg haaber der er nogen der har tid/lyst til at svare/hjaelpe mig.
Paa forhaand tak. Stine
P.S. Jeg bruger et engelsk tastatur, defor kan jeg ikke skrive ae,oe,aa.
0
0
Svar på denne tråd

Re: hiver hovedet ned naar jeg parerer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 15:21
Hej Stine!

Min veninde's hest gør helt det samme, han kan - under ridningen (også når han er i trav) stoppe brat op for at klø næsen/mulen.

Hun har haft en dyrlæge til at undersøge ham, men de fandt intet unormalt.

Nogen mener det er en dårlig vane!

Min egen hest vil også gerne klø mulen på forbenet, hun gør det dog ikke under ridningen, men f.eks. jeg jeg har lavet en parade. Jeg ser det dog ikke som et problem - da hun egentlig kun gør det "hvis jeg giver lov" - og det er ikke en plage, så hun får lov til at klø sig på forbenet ind imellem.

Min teori (med min egen hest) er, at det er når hun skummer, at det så kan "klø" lidt (tænk hvis det kløede på os selv og vi ikke kunne få lov at klø - så ville vi nok blive sådan lidt irriteret)!

Min hest

Min venindes hest kan virke ret irriteret og kan finde på at slå med hovedet, hvis ikke han får lov at klø....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 15:22
Hov hov hov hov - glemt de sidste 2 linier i mit indlæg ovenover, det er fordi jeg har byttet rundt på teksten og ikke fik slettet de sidste linier... :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 15:59
Kan ikke lade være med at sætte dette uautoriserede dressurprogram ind - der skulle være rigtig gode chancer for heste, der gnubber mule -

ET RIGTIG DRESSURPROGRAM
Basalt niveau
A Indridning i serpentingang
X Parade
G Prøv igen.
C Frys til is af bare rædsel foran dommertårnet. Forsøg at hilse dommeren - sjusket
C Volte til venstre i utaktet trav
E Uregelmæssig 6-kantet volte - 20 meter - plus/minus 5 meter
FXH Skråt igennem i øget trav - med et par sving til højre og venstre - forsøg at samle tøjlerne op
H Galop til højre, eller kontragalop eller krydsgalop -
M-F Total vild og ustabil galopøgning
A Bare prøv på at skridte
KXM Stop ved hvert hjørne for at klø mulen på forbenene
C Ned ad midterlinien, bumpende i nedsidning
X Træk godt i tøjlerne - parade - hilsen - ånd ud
Forlad dressurbanen i fri skridt, mens du højlydt giver udtryk for din uforbeholdne mening om hest, dommer og tilskuere
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 16:03
Hihi - det er bare et program, der vil noget!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha Sys
Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 16:39
Det program må jeg prøve.
Der mangler dog en øvelse. Den kan lægges ind i indlednings- eller afslutningsparaden: Hesten stiller an og lader vandet.
Det har jeg faktisk set et par gange til ponystævner. Det er noget, der sætter kulør på et dressurstævne.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ha ha Sys
Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 19:01
Det program vil jeg gerne give 3 smilende hoveder
:-) et for humoren
:-) et for kreativiteten
:-) og et for rigtigheden
Jeg tror jeg kan det hele, men hvordan lærer jeg min hest at klø sig på mulen?

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ha ha Sys
Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 20:28
Grineflip - ååh hvor er det godt :-0 :-0 :-0
-den der kun tager spøg for spøg..............
jeg kunne perfekt se mig selv i et par af øvelserne *fnis*
Godt det ikke er perfekt - hvor ville det være kedeligt *!*
Stine fik slet ikke svar på sine spørgsmål - sorry, men jeg bliver nødt til at grine af først...
Til Tilde: Prøv med et styke gulerod i en snor? eller smør knæene ind i honning? :-P

Okay - nu har jeg grinet af:
Hvis grunden til at den ikke kan gå i kort galop er at den slår over i trav, så tror jeg at du skal træne den til mere samling i trav, før du kan begynde at overføre det i galoppen.

Det med knæene tror jeg er en dårlig vane, har du prøvet at bruge stemmen fx sige NEJ når - eller helst lige før- den gør det?

0
0
Svar på denne tråd

Re: Stine
Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 09:24
Hej Stine

Angående paraden:

For mig lyder det, som om hesten "holder fri", når du parerer.
Husker du at holde benene ved hesten, når du parerer - eller er du "slem" til at klemme med knæene og tage underbenene væk fra hesten? (jeg spørger, fordi det er noget, der kan gøre mine egne heste totalt usammenhængende i paraden).
Hvis du HAR benene ved hesten, så kan du bevæge biddet lidt i munden på den. Hermed mener jeg naturligvis ikke, at du skal sidde og save i hesten, men blot lige stramme ringfingeren let, så hesten er opmærksom på biddet og på dig.

Angående galoppen:
Det er en fordel, hvis hesten kan arbejde afslappet og bære sig i traven. Så vil den også have lettere ved at kapere galoppen uden at hidse sig op og løbe fra hjælperne.
Jeg synes, at du skal arbejde med den på en stor cirkelvolte. Støt op på udvendige tøjle, og arbejd let med den indvendige. Husk at "slippe" den indvendige tøjle, så hesten ikke hænger på den, men selv må bære sig. Sid afslappet i sadlen (helt tilbage på balderne) og hold benene let ved den. Ind imellem gør du volten en anelse mindre en omgang eller halvanden, for så at gøre den større igen. Husk også de halve parader, når hesten forsøger at ændre tempoet, uden at være blevet bedt om det.
Endelig kan du også prøve at galoppere en omgang eller halvanden, tage ned i trav, trave 3/4 omgang, og derefter galoppere en omgang igen, tage ned i skridt, og derefter galoppere. Det får hesten til at høre efter dig, når den ikke blot styrter bevidstløst afsted i galop, men skal skifte tempoet hele tiden.
Skift volten af og til, så I ikke bliver rundtossede, og hold med det igen, hvis hesten hidser sig helt op. Så må du give dig til at lave noget andet, indtil den er faldet til ro, og så kan du prøve igen.

Held og lykke med det.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 10:07

Først og fremmest skal hesten vente på dig i alle gangarter (start i skridt, så trav og til sidst kommer det nok også i galop). Det skal være dig der driver, selvfølgelig skal hesten have noget fremad drift selv, men det skal være kontrolleret. Hvis du rider nogen siddebevægelser så øger du hestens samling så den vil få lettere ved at bære dig; for hesten kan lettest holde balancen og din vægt når den går friskt frem.
Og som Sif skriver prøv at galopere på en stor volte, når hesten så går for hurtigt tager du den op i trav erller helt ned i parade hvis det er eksrta grelt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 11:28
Kære Stine og hej til Sif.

Det her lyder måske `ufint´, men jeg vil anbefale jer begge at læse min nyeste bog DRESSUR, FRA UNGHEST TIL GRAND PRIX, der har svar på alle jeres problemer.
Det er i hvert fald helt sikkert, at Sif ikke kender sine indvirkemidler godt nok, for så ville du ikke give Stine de råd, du gør. De er nemlig forkerte.
Underschenklerne har intet at gøre inde ved hesten ... det er oppe i sadlen det foregår, og derfor er det overschenklerne, der skal indvirke. Og tøjlerne skal IKKE `bevæges´, som du beskriver det.
Men læs bogen - den kan købes eller lånes på bibliotekerne.

Mange hilsner. Johannes Sørensen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 14:55
Tusind tak for alle jeres svar.
Jeg red Taz (Min venindes hest) igen i gaar, men jeg have ikke naaet at laese svarene forst. Dog var hun ikke saa slem som hun plejer at vaere.

Angaaende galoppen:

Hun slaar ikke over i trav naar jeg prover at faa hende til at gaa i kort galop. Naermere det modsatte, hun saetter farten op ligesaa snart man slaekker en lille smule paa tojlen. I gaar da jeg red hende var hun lidt bedre, men selv om hun er helt samlet og rolig i trav og laver et fint, afslappet anspring, kan hun finde paa pludselig at gaa fra biddet og saette farten betydeligt op. Og det er ikke fordi jeg pludselig smider tojlerne og slapper af.

Angaaende paraderne:

Det er ikke kun i paraden hun hiver hovedet ned og klor mulen. Det er ikke fordi jeg "giver hende fri. Det er faktisk vaerst naar hun gaa samlet i skridt og jeg fx laver schenkelvigning eller forparts/bagpartsvending.

Tusind tak for jeres hjaelp, jeg skal nok holde jer opdateret med min og Taz's fremgang, hvis der er nogen der er interresseret.

Kaerlig Hilsen Stine.

P.S. Til Johannes: Jeg bor i Skotland for ojeblikket saa jeg kan ikke faa fat i din bog her. Kan den kobes via internettet?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 15:46
Hej Stine

Du kan købe Johannes bog her:

http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=80858

mvh

Caro

En gravhund er, en halv hund høj, en hel hund lang og to hunde værd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 21:02
Hej Stine
Jeg har kæmpet med min hest i godt 1½ år med samme problem.
Der forskes stadig i den `sygdom`som hedder Headshaking som navnet siger ryster eller kaster hesten med hoved.
Men hest kunne fra både trav og galop pludselig stoppe op og kaste sit hoved mod græsset og klø sig på mulen meget voldsomt som om der var en bi i næsen på ham.
Herhjemme er der uenighed om hvorvidt det er en ridemessig fejl som ex. et bid som generer hesten eller at den bliver fastholdt i sin takt og ikke for plads til at bevæge sig.
Men forsøg i USA viser at det er en nervesygdom inde i næsen.
Nu er det ikke for at male en hvis herre på væggen men jeg ved hvor hårdt det er fordi det ikke er tydeligt for andre at se fejlen men MEGET ubehageligt for rytteren, altså for dig.
Hvis du vil vide mere om hvad du kan gøre er du velkommen til at kontakte mig.
kh Tine
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes
Forfatter: 
Dato:  16-11-2001 08:31
Hej Johannes

Jeg er godt klar over, at jeg ikke når dig til sokkeholderne, så derfor er det også med en vis bæven, at jeg drister mig til at svare dig.

Hvis du lige læser mit indlæg igen, så vil du kunne se, at jeg ingen steder foreslår Stine at bevæge tøjlerne.
Jeg foreslår, at hun bevæger BIDDET, hvilket er noget helt andet. Det er ikke noget, der kan ses - men blot en lille bevægelse, der gør hesten opmærksom på, at den ikke har fri, selvom den står stille.
Det er meget muligt, at det er hamrende forkert - men det kan altså stadig få hesten til at tænke på noget andet end at klø hovedet, indtil den har aflagt uvanen.

Med hensyn til benene, så er jeg overbevist om, at hvis nogle flere ryttere red lidt mere med benene og lidt mindre med armene, så ville der ikke være brug for alle de mærkværdige bidtyper.

Hilsen Sif

P.S. Er det virkelig din alvorlige mening, at man skal stikke underbenene frem eller ud til siden, når man laver en parade?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-11-2001 14:38
Det lyder som om, at du skal arbejde mere påa t få samlet hesten - ikke bare i gallop, men også i skridt og trav.

Det er svært at sige ret meget til dig, når man ikke har set dig ride. Er det muligt at du rider hesten lidt stramt på tøjlen ? at den egentlig ikke giver rigtig efter, og derfor tager sin forihed så snart du slækker lidt på tøjlen ?
Tænkt lidt på det..... tøjlen skal bruges let. Der skal "kun" være et ganske fint spil mellem hestens mund og rytteren hånd.

Men ja. Det kan sagtens være en dårlig vane hesten har fået.
ALligevel vil jeg mene, at jo bedre samspil der er mellem dig og hesten, desto mere koncentrere den sig, og så tænker den ikke på narrestregerne.

Mange heste begynder at klø lidt af det skum som sætter sig omkring dens mund under ridning, og de fleste heste vil gerne klø hovedet grundigt efter ridning....
Hvis det er en dårlig vane, så være lidt konsekvent. Lad den ikke hive hovedet til sig !! Så finder den snart ud af at det ikke nytter noget.

Du bure måske også få dens tænder tjekket. Det kan jo være den har en tandspids som genere.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-11-2001 14:45
Sif........jeg vil lige give dig ret. I de tmed at ride mere med ben/sæde end med tøjlerne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-11-2001 17:41
Til Sif.

Jeg gad nok vide, hvordan du kan bevæge biddet uden at bevæge tøjlerne ?!? Og mht. at stikke benene ud til siden, kan jeg kun igen sige: `Læs min bog!´ Jeg er fuldstændig overbevist om, at du vil få meget ud af det.
Og lad mig da generelt til trådens forfatter sige, at det drejer sig bestemt ikke om at samle hesten sammen i de forskellige gangarter, men derimod om at ride bedre frem, få hesten under hjælperne og mere til biddet. Samlingsgraderne kommer helt af sig selv, når hesten rides som beskrevet i min bog.
Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Re: Heidi
Forfatter: 
Dato:  19-11-2001 09:57
Det er meget muligt at jeg rider stramt paa tojlen. Jeg er ikke stolt af det, saa det er en vane jeg prover at skille mig af med, men jeg tror ikke det er problemet med Taz's mulekloeen, da hun, naar hun gaar godt frem og til biddet, aldrig hiver. Jeg behover ikke tage halve parader eller lignende, der er bare en meget let kontakt med tojlen. Jeg haaber du forstaar hvad jeg mener, jeg synes selv jeg lyder lidt forvirrende.
Angaaende samspillet mellem Taz og jeg: Jeg har kun redet den 5-6 gange, saa jeg kender den ikke fuldt ud endnu, men jeg bruger meget tid paa at strigle og nusse den, saa vi kan laere hinanden at kende. Vi har faktisk allerede et rimelig godt samspil, og hun gaar bedre for mig end de fleste andre heste jeg har redet.
Angaaende konsekvent: Jeg har provet at vaere konsekvent, men hun er for staerk, jeg har provet med stemmen, benene og tojlerne, men hvis hun vil klo sig kan jeg ikke stoppe hende.
Jeg skal arbejde nu, saa jeg maa hellere lobe. Skriver mere senere.
Tusind tak for hjaelpen indtil videre.
Stine.
0
0
Svar på denne tråd

Re: tine
Forfatter: 
Dato:  19-11-2001 14:37
Jeg vil gerne kontakte dig: hvad er din e-mail?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider