Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

TRÆNING?????
Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 10:40
Jeg har lige købt en hest på 2 1/2 år og tænkte på om der var nogen måde at træne hans muskler på uden at belaste ham. Ham må nemlig gerne udvikle sig lidt mere "hestet" Han har en flot gang og et utroligt godt sind. Han vil meget gerne gøre mig tilfreds, så måske kunne jeg udnytte det til at træne hans muskulatur???
Hjælp!!!! Det er vigtigt at jeg ikke skader ham på nogen måde!
MVH Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Re: TRÆNING?????
Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 12:17
Heidi,

Nu er jeg nok lidt skarp, men...
Jeg ville foreslå en chambon, en stram indspænding og nogle anabolske steroider. Så skal den hurtig komme til at se 'flot' ud.NOT!
Hvorfor i alverden skal den have flere muskler?
Den er jo bare et lille barn!
Giv den dog den tid den skal have til at vokse færdig.
Hvis du regner med din hest skal bliver langt ældre end den gennemsnitlige alder på rideheste, så er der masser af tid til at træne.
Slap nu lige lidt af.
Og hvvad er nu alt det her pjat med at hestene skal ligne bodybuildere iden de er 5 år gamle. Gælder den der med at hestene er i deres bedste alder, når de er 10, ikke længere.
Er der nogen af jer, der har lagt mærke til de aller bedste rideheste, der findes her i verden. De er altså ikke de vildeste muskelbundter.
Nej klap lige hesten du.

Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 13:04
Den allerbedste måde du kan træne ham på, er ved at lade ham gå på fold med nogle jævnaldrende. Det styrker sener, led og muskler, balance og social adfærd og sikkert meget mere :-). - Og så iøvrigt have ham 'i hænder' selv, men ikke for at han skal få muskler.
Du kan prøve at få fat på et nr. af Landsbladet HEST for et par år siden, hvor der er et helt tema om træning af ungheste.
Hilsen Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 13:04
IIIH altså Bodil hvor er du "skrap :-) :-) :-)

Men hvor har du ret ;-)

Og Heidi !

Der er noget der hedder "Skynd dig langsomt"
Du slal IKKE træne så ung en hest, hyg dig med den, gå nogle ture med den og lad den ikke komme i ridning/træning førend DEN er klar !
Det kan være når den er 3, - 4, el. 5 år !!!!!!!!

Tålmodighed er en dyd, især når det gælder heste !

Den tålmodighed du udøver når heste er ung, får du mangedobbelt igen i "den anden ende" ;-)

Hilsener Susanne W. A.

.
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 13:16
Til Susanne og Bodil

I misforstår mig totalt! Jeg har ikke travlt. Han skal ikke ligne et muskelbund, men han ser noget sølle ud. Jeg tilrider ham ikke før han er 31/2. Hvorfor fanden tror i at jeg skriver at det ikke må belaste ham på nogen måder??? Jeg går små ture med ham og giver ham blid massage. Tålmodighed??? Jeg er tålmodigheden selv. Husk lige at alle heste har godt af motion ikke for meget og ikke for lidt. Jeg passer utrolig godt på begge mine heste og det bliver jeg ved med. Tro ikke at jeg overbelaster mine heste, for det gør jeg ikke. Desuden er der forskel på trænings-nivauer!
Bare rolig mine heste lider ingen nød. TVÆRTIMOD!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-11-2001 13:30
Heidi,

Det er beklagelig, at jeg misforstår dig. Men det er da godt, du ved, hvad du selv gør, når vi nu ikke gør det.
Fint nok, at du går ture med ham og masserer ham.
Men hvad er det egentlig du vil?
Jeg kan desvære ikke finde nogen kongruens mellem en unghest, der ikke skal overbelastet men alligevel have flere muskler. Det kan godt være, jeg er dum, men jeg kan ikke forstå det.
Du har åbenbart en stærk mening om du gør det rette, men alligevel spørger du 'os' til råds.
Har du overvejet at grunden til han ser 'sølle' ud, er fordi han stadig vokser og ikke helt har styr på sin krop?
Nogen heste, og mennesker, tager lidt længere tid til at udvikle sig. Det kan være din hest er en af dem.
Nej, det kan godt være du er tålmodigheden selv, men klap nu lige den hest, og nyd det mens han er ung.

Bodil
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 08:55
Hej

Som tidligere nævnt masser af tid på fold, helst en stor kuperet fold med masser af legekammerater. Det vil styrke hele hans krop og øge mobiliteten i leddene samt densiteten af knoglerne.

Derudover går jeg selvfølgelig ud fra at du fodrer optimalt, men kan du ændre spor?
Det er faktisk godt hvis en unghest fodres meget med feks hø. Det giver ikke nogen voldsom muskelsætning og de bliver vommede, men det er godt i længden.

Endelig findes der et uskadeligt tilskud der hedder bodybuilder. Det er et naturligt muskelopbyggende produkt der benyttes af folk med halterheste for at undgå steroider. Jeg ved ikke hvor stor virkningen er, men der er nok nogen stoffer der er godt for produktion af muskelmasse. Nogle foderfirmaer har også produkter der hjælper muskeludviklingen.

Ellers skal det såmænd nok komme med alderen hvis han altså genetisk er bestemt til at være muskuløs. Hvis begge hans forældre er nogen tørre giraffer så skal du nok ikke forvente en rund type. 2½ års heste kan se rædderlige ud, men hvis han får motion og ikke er lukket inde og du fodrer korrekt har han alle muligheder for at blive en flot hest.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 12:45
Heidi.

Det var dog et frygteligt temperament, du har, når du svarer på de indlæg, der er kommet til dig. Jeg håber, du er bedre til at styre det, når du omgås dine heste.
Men tilbage til din unghest. Du skal ikke spekulere på, om han har eller ikke har muskler lige nu. Han er ikke færdigudviklet, så det kommer hen ad vejen. Sammenlign ham med en teenage-knægt, der også er ranglet og uudviklet. Drenge træner man jo heller ikke for at give dem muskler.
Og mht. fodersammensætningen, så må du vel vide, hvordan man fodrer, når du har hest i forvejen. Du skal ikke give din hest muskeludbyggende foder eller tilskud, men derimod kun den kraftfoder, den skal have, og stråfoder i rigelige mængder. Det er ligegyldigt om det er hø eller halm (der er kun indholdet af f.e. til forskel), men ALDRIG frøgræs!
Hvis du vil lave en korrekt forderplan til dine heste, kan du låne min bog SPORTSHESTEN, VURDERING OG PLEJE, G.A.D. 98, på bibliotekerne; der finder du foderplansammensætninger til alle typer af heste.
Og hvis du vælger at bande og svovle, når du taler, er det din egen sag, men det er ubehageligt at se dine eder skrevet på et net, hvor hestefolk mødes.
Mange hilsner, Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 16:29
Først tak Johannes, det er rart at andre gider at bemærke når tonen bliver lidt for rå.

Heidi - lidt tilgivelse har aldrig skadet nogen, så lad være med at fare i flindt.

Den bedste måde du kan "træne" din unge hest på er at lade den gå på en stor fold med én eller flere jævnaldrende.
Ellers er det fint at gå tur med den og massere den.
At du synes den er ranglet kan skyldes den race, det kan være den bare ser sådan ud i øjeblikket. Kender du dens forældre?
Endelig kan det måske skyldes en forkert sammensat fodring. Har du fået lavet en fodreplan af en kyndig person?

Held og lykke med den. Og husk dette er venligt ment.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 16:29
Du godeste, må man nu heller ikke forsvare sig imod uretfærdige og uforstående indlæg!!!!!!!!!!!!!
Jeg må indrømme, jeg var ski også blevet sur over at blive "sat på plads" på den måde, bare pga et uskyldigt spørgsmål. Nå men så viste et sig at det bare var én stor misforståelse, men det kom jo først frem senere, så fred da være med hvad der skete inden misforståelsen blev opklaret-(og dette er IKKE for at skabe en debat om dette - please );-)

Jeg vil (som sket før*!*) anbefale denne udmærkede bog af Klaus Ferdinand Hempfling der hedder "at Danse med Heste" , den er altså rigtig god og beskæftiger sig netop med hvad man kan gøre med en hest uden at sætte sig op på den :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 17:34
Til Pegasus.

Ja, med en VOKSEN, FULDT UDVIKLET hest!!! Ikke med en plag.

Hilsen. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 18:21
Ej de Damer !

Kender i ikke til Humor ????? :-) :-) :-)

Hvis I ikke kender til Humor, så kende I vel heller ikke til Sort Humor, el. "sort tale" !!! :-(

Bare en oplysning, så var det sort humor/sort tale, Bodil og jeg "var ude i" ;-)

Hilsener Susanne W. A.

.
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash ;-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 20:53
Heidi,

Måske ville EPO være en løsning?
Det er jo også svært at spore. En fordel når din hest bliver gammel nok til at deltage i konkurrencer. Men du behøver jo heller ikke vente, bare kontakt Carsten G. han skal nok kunne fortælle dig, hvordan du kan fuske lidt med din hests id-papir.

Men hvad nu hvis din hest bare er dømt til at være en firbenet udgave af Polle fra Snave? Lang, spinkel og ikke synderlig begavet, hvad så?
Skulle Polle proppes med EPO, anabolske steroider, bodybuilder, og guderne må vide hvad bare for at komme til at ligne Heino?

Bodil

- og for de som ikke fatter mit indlæg og synes, jeg er den værste kælling nord for alperne, så slå op i et leksikon under ironi. Dette er nemlig på ironi.
I kan også læse klassikeren 'A Modest Proposal' af Jonathan Swift, som er et af de bedste eksempler på ironi overhovedet. Han opfordre folk til at slagte deres spædbørn for at hjælpe Irland ud af the Great Famine. De kan spises, syes til hansker og sko, og eksporteres til England.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 21:23
Johannes, nu gør du mig lige nysgerrig :-) Mener du ikke at man skal lave arbejde fra jorden med en ung hest? Det er jeg ellers blevet varmt anbefalet, men jeg vil da gerne lige høre din mening.

Eller har jeg misforstået noget...

Det jeg gør med min lille hoppe (3 år til foråret) er at gå ture og så lege lidt med hende i en indhegning. Hun har også fået bid i munden så hun er tryg ved det når hun engang skal tilrides.
Resten af tiden går hun i løsdrift. Fungerer ganske udmærket :-)
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 21:44
Hej.
Jo vist skal man det - hvis man gør det, som du åbenbart gør, altså går med den, trækker med den, giver den trense på, hygger med den, leger med den, bliver venner med den og så videre, MEN MAN GIVER SIG IKKE TIL AT LONGERE EN SÅ UNG HEST I EGENTLIG FORSTAND. Longering er en stor kunst, som ikke ret mange er særligt gode til. Og forkerte tiltag kan gøre hesten ubodelig skade. Når hesten skal rtides til, skal der indledes med et sotrt og godt tilrettelagt longeringsarbejde, inden man sætter sig i sadlen (læs om det i min bog), men heller ikke før.

Hilsner til dog og din hest. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 21:58
Uha da - sikke store bogstaver du bruger. Men rart at høre jeg gør noget rigtigt.
------
Rotter er geniale kæledyr. Spiser alt og holder svigermor fra døren.
0
0
Svar på denne tråd

Heidi H Larsen
Forfatter: 
Dato:  11-11-2001 00:28
Man køber et føl, ihhh.. det bliver bare den pæneste hest i verdenen...., føllet vokser sig til plag, og ihhhh hvor ser plagen dog grim og ranglet ud, det bliver da aldrig "Hest" Hvor er man dog blevet snydt... ?! Plagen vokser sig til "Hest" og ihh nu har man da Jordens pæneste hest, har man ikke?! Jo man har, for når hesten er fuld udvokset både fysisk og psykisk, kan man begynde at træne den (I longe og på ryg) ´ikke et sekund før´. Så får hesten pludselig muskler, og ja det ligner ikke et æsel mere men en Hest. (i)

VenLiG HiLsEn HeiDiZ

"Uanset, hvor kvalificerede vi er, eller hvor meget vi fortjener, vil vi aldrig opnå et bedre liv, før vi kan forestille os det og tillade os selv at leve det.(i)"

"Ethvert resultat er nøje afstemt efter den indsats, du har gjort for at nå det.(i)"

0
0
Svar på denne tråd

Re: Heidi H Larsen
Forfatter: 
Dato:  11-11-2001 00:55
Superb, Heidi.
Love. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2001 10:25
Hej Heidi

Mit råd vil være, at din hest kommer på fold eller evt. løsdrift med plage på dens egen alder, så vil de rende og lege og opdrage på hinanden, og på den måde vil han få opbygget muskulaturen og sin balance på en helt naturlig måde.

Der var en gang en dame som sagde til mig: Du skal se kritisk på hesten når den er 3 dage, 3 måneder og 3 år, i den mellem liggende tid skal du ikke tænke over at den ser lidt mystisk ud, for en plag er faktisk ikke "pæn". Forstået på den måde at, de er overbygget og ranglede at se på. Selvfølgelig skal man justere fodreplanen hvis det er nødvendigt, men du skal ikke være bekymret over at den ikke er så flot p.t., det kommer!!

Håber at du kan bruge det til noget.

Hilsen

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 11:59
Bodil og susanne.

Det var altså ikke for at angribe jer eller gøre jer sure. Jeg havde en dårlig dag og var ret sur på alt og alle...
Undskyld hvis i er blevet fornærmede.
Husk: Jeg vil kun det bedste for mine smukke heste!

MVH Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 12:48
Jeg føler mig ikke angrebet, og jeg er heller ikke blevet sur. Den alder har jeg for længst passeret. Men det pynter ingen at skrive, som du gjorde, heller ikke dig; så hold en sober tone når du skriver, uanset om du selv er sur på tilværelsen.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider