Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hest der skær tænder under ridning?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 10:30
God morgen,

Min hoppe på 7 år skærer engang imellen tænder når hun bliver redet. Jeg har hende mistænkt for at gøre det når hun er lidt træt. Kender nogen til det og har evt. nogle gode råd.

Hun har et af de der dyre tre-delte messingbid og jeg gider ikke fortsætte diskussionen om bid !!!!!

Med venlige hilsener

MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Re: hest der skær tænder under ridning?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 12:06
Hej Mette. Har du fået undersøgt hendes tandstatus ? har du kigget på biddet ? (ikke for at fortsætte den disk. du henviser til)passer det til hendes mund. Min hoppe har ikke særlig meget plads ml. kæberne og kan derfor ikke gå med et tykt bid (man kan få en paptingest til at måle biddets længde og tykkelse hos ridesportsforretningerne. Til sidst du skriver du mener det opstår når hun bliver træt. Hænger hun på biddet ?. Har du prøvet at ride koncentreret i små sekvenser af gangen, herefter lange tøjler en volte eller to, derefter genoptages koncentreret ridning igen osv. På den måde får din hest lejlighed til at strække nakke, hals og ryg og samtidig afspænde i kæbemusklen.

MY
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 13:42
Hej My

Hun skal vacc. og have raspet tænder om en uge, så kunne jeg i den forbindelse lige få dyrlægen til at tjekke biddet. Det var da en idé.

Tak.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 14:05
Hej Mette, ja det var det da og heldigt at det skal foregå i næste uge. Held og lykke

MY
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2001 09:29
Jeg red engang en hest, der også gjorde det. Han gjorde det ud af hidsighed/arrighed over han ikke fik lov til at bestemme tempoet. Han havde også fået tjekket tænder, bid ovs., men da de intet kunne finde, lød dommen på ovenstående.

Jeg har selv fanget min egen i at gøre det 2 gange på de næsten 10 år jeg har haft ham og det har også været af hidsighed (så det er sjældent min bliver hidsig *GG*).

Uanset grunden er det en uheldig vane (hvad det forhåbentlig er hos dig også), da det ligssom hos mennesker kan ødelægge tænderne og kæbemusklerne hos hesten.

Jeg håber det stopper ved en tandraspning hos dig, for det lyder ikke som om det er hidsighed hos dig.

Held og lykke:-)

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2001 10:49
Kære Mette.
Når en hest skærer tænder, skyldes det ren og skær koncentration. Vi mennesker kan jo også finde på både det ene og andet, når vi koncentrerer os. Du har sikkert i skolen set nogle tygge løs på blyanten, når de virkelig tænker over tingene. Det kan du sammenligne med din hests tænderskæren. Tandraspning etc. hjælper intet. Du kan `afprøve´ min tese ved at give efter på tøjlerne, når den gør det; så holder den øjeblikkeligt op. Det er et `problem´, som dommerne skal holde øje med i `de tunge klasser´, hvor det skal trække ned. I de unge klasser, hvor hesten ikke er helt uddannet, er det `tilladeligt´.
Det kan så have noget med din ridemåde at gøre. Læg nogle flere skridtrepriser ind i din træning af ham, rid lidt flere volter og lad hesten `selv finde vej´ ad volten. Men GØR DET ENDELIG IKKE TIL ET PROBLEM, DET HOLDER OP AF SIG SELV.
Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2001 14:26
Tak for alle svarene. Hun er lidt u-uddannet og derfor tror jeg det med koncentrationen passer meget fint. Hun gør det aldrig for løse tøjler. Jeg vil prøve de gode råd !!

MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2001 16:42
puha tak johannes, der løste du lige et problem for mig min ene unghest, gør det når den er træt og jeg forlanger noget den har svært ved, jeg går det også selv når jeg rider denne, og jeg er også så koncentrert, at jeg først opdager det når vi skridter.
tak for dit svar så er der da håb for os.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-11-2001 22:14
Puha...Også tak fra min side...Har en unghest,hoppe(Lige fyldt 5) og den har også problemer med at skærer tænder..Mange tak for dit råd
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider