Nej, netop, Caroline, mus og spat er 2 forskellige ting. Og afhængig af, i hvilket af de små led i hasen spatten sidder, er der mulighed for, at hesten igen fungerer normalt.
I øvrigt kan mange mus opereres eller de kan sidde på steder hvor de ikke har betydning. MEN DV og andre varmblodsracer vil gerne bagatellisere problemet lidt. Jeg har selv mistet en hest pga. ledmus (opstået pga. OCD), men i den brochure som jeg fik om hos Landskontoret for Heste stod der, at det i de fleste tilfælde ikke betød noget, men at gangen kunne blive afkortet. Men min hest måtte altså aflives, kunne ikke opereres og havde smerter, og den er vist ikke noget enestående tilfælde.
Da min hest fik konstateret ledmusene fandt dyrlægen samtidig ud af, at hun havde slidgigt i flere led pga. aflastning - og hun var kun 6 år

- så ledmus kan koste heste mange smerter, min havde i hvert fald tydeligt ondt til sidst. I mit tilfælde startede det bare med, at hun gik lidt kortere skridt end normalt, allerede da hun var 4, men jeg troede bare, at det var pga. balanceproblemer ifm. tilridning. Senere kunne hun halte ganske lidt 3-4 skridt når hun blev sat i trav (som jeg forvekslede med stivhed eller balancen igen), og først efter ca 1 år med mindre symptomer (som jeg først tænkte nærmere over bagefter) blev hun decideret halt og så gik der yderligere 1,5 år før jeg fik en diagnose, så selv om mange dyrlæger siger, at det er tvivlsomt, hvor meget man får ud af at røntgenfotografere hesten, så køber jeg ikke flere unge heste uden røntgenbilleder. Med en ældre hest, som har præsteret noget, er det ikke så vigtigt for at konstatere ledmus, for de havde så givet symptomer allerede, hvis de betød noget - men så kan der jo være så meget andet.......