Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hun vil ikke i venstre galop hjälp mig nu?????????
Forfatter: 
Dato:  16-10-2000 22:32
Hej jeg har et problem!!

Jeg har en dejlig hoppe som jeg bare ikke kan få til at gå i venstre galop.
Hun galopere hele tiden i höjer galop lige meget hvor meget jeg pröver.
Hun har bare staret stävne i midel svär dressur så jeg forstår det ikke??
Det er godt nok lang tid siden men det kan hun da ikke have glemt kan hun????

Det kan väre fordi at hun er blevet brugt meget til spring.
Jeg ved det ikke men det er ligt trals.
Hun har haft en skade engang men dyerlägen siger at der ikke er noget mere.
Jeg hved ikke hvad jeg skal göre er der ikke en der vil hjälpe NU!!!!

mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

RE: Hun vil ikke i venstre galop hjälp mig nu?????
Forfatter: 
Dato:  17-10-2000 02:38
Er du sikker på, at hun har skulderen på plads? Ellers kan hun ikke gå venstregalop. Du kan prøve at få hende smidiggjort ved slangegange, schenkelvigninger, versader osv., hvor du hele tiden tjekker om hun 'skifter skulder'.
Det kan også være, hun bare har vænnet sig af med det og nu synes, det er svært. Jeg var engang vældig god til at stå på min cykel fra begge sider. Det kan jeg ikke mere, nu skal jeg stå på venstre side, for ikke at blive bange for at vælte. Det kan faktisk godt være, hun har det ligesådan. Heste er ikke helt så gode til at lade hjernehalvdelene arbejde sammen, som mennesker er, derfor kan de to sider være ganske forskellige.
God fornøjelse med træningen!
:-) fra Nin@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-10-2000 11:25
Hej Mette.
Jeg har haft held med at få heste i den ønskede galop, ved at still hovedet ud af volten. På den måde åbner du for skulderen, så der er plads for indvendige ben når du laver anspringet.
Derefter kan du langsomt, over en længere periode, begynde at samle hesten igen.
Men husk at lytte til hesten, så du kan mærke hvor når den er i balance, og klar til at blive samlet. Du skulle jo nødig ende med en forvirret hest.
Held og lykke
Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-10-2000 14:07
Vil hun i longe?? .. for så er det dig der ikke sidder rigtigt*S*

mvh. jeff
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-10-2000 19:22
Hej Mette !

Jeg havde samme problem med min hoppe for nogle år siden. Hun ville aldrig gå i højre galop, gik enten i venstre eller krydsgalop........det syldtes altså spat i begge bagben......

Mvh. Caroline J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-10-2000 09:09
Kan det gå väk???????????

mvh. Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-10-2000 11:11
Ja, selvfølgelig kan det gå væk ved korrekt ridning :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2000 14:53

Hej Mette

Hvis ikke det er en hest du selv har tilredet kan du prøve når du rider på venstre volte og vil slå an i venstre galop, prøv at lægge dit indvendige ben tilbage istedet for dit udvendige. Du skal stadig være sikker på at du selv sidder rigtigt.

Det virker på min vallak.

Med venlig hilsen Pia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2000 16:28
Hej Mette!!

Har hendes tidligere ejer haft noget problem med det?? Hvis ikke ikke kan det jo være din ridning, som nogle af de andre også har skrevet. Hvis du vil være sikker og ikke har en "proffesionel" til at hjælpe dig, er det en god idé at longere hende, på en lille volte(ca. 10-14 m.) og se om hun stadig ikke vil springe an i venstre galop.
Hvis hun stadig ikke vil gå i den rigtige galop, eller kun tager et par skridt inden hun chancerer, kan du være 99% sikker på at hun har ondt et sted. Få din dyrelæge til at undersøge det.
Som Caroline J skrev længere oppe, er der en mulighed for at den har en mus(det er det der udvikler spat). I så fald kan du højst sandsynligt vinke farvel til din hest.
Men det lyder usandsynligt at en hest der har gået middelsvær pludselig får en mus. Ved du med sikkerhed om den har startet, eller kan den kun øvelserne??

De fleste mus udvikles når hesten er mellem 0 - 2 år. Man kan få dem opereret væk, når hesten er højest 2 år gammel.
En mus er for at forklare det enkelt, en slags knoglesplint i hestens led eller sener. Når hesten skal bruge disse led eller sener, sidder splinten og irriterer hestens ben og gør ondt!
Hvis du får din dyrelæge til at røntgenfotografere din hest kan han se om der evt. skulle være en mus eller flere. Fik du ikke gjort det da du købte hesten??
Hvis det skulle ske at din hest har mus kan du ikke ride den lige så hårdt som ellers. Måske kun i skoven? Men snak med dyrelægen om det, hvis det bliver aktuelt. Faktum er at mange danske rideheste har mus(især DV, men lad det ligge...)

MVH Anne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2000 16:32
Til Tine Jul:

Mener du at spat kan gå væk??
I så fald bør du tjekke dine kilder. Der bliver aflivet utrolig mange heste pga. mus/spat hvert år. Selv helt unge heste på 3, 4, 5 år. De får, som jeg skrev ovenfor, ødelagt deres ledbånd af det. Men nogle undgår slagtning og bliver skovtursheste.

MVH. Anne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2000 19:04
Hej Anne w og andre !

Mus og spat er da to vidt forskellige ting !

Min hests spat gik efter behandling i ro og hun kunne fungere som normal ridehest igen.

Nogle år senere fik hun konstareret mus i det ene forben. Hun blev uanvendelig som ridehest og pga. smerter aflivet. Da hun var 14 kunne hun ikke opereres.

Men som sagt har spat og mus da ikke noget med hinanden at gøre !

Mvh. Caroline J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2000 00:56
Nej, netop, Caroline, mus og spat er 2 forskellige ting. Og afhængig af, i hvilket af de små led i hasen spatten sidder, er der mulighed for, at hesten igen fungerer normalt.

I øvrigt kan mange mus opereres eller de kan sidde på steder hvor de ikke har betydning. MEN DV og andre varmblodsracer vil gerne bagatellisere problemet lidt. Jeg har selv mistet en hest pga. ledmus (opstået pga. OCD), men i den brochure som jeg fik om hos Landskontoret for Heste stod der, at det i de fleste tilfælde ikke betød noget, men at gangen kunne blive afkortet. Men min hest måtte altså aflives, kunne ikke opereres og havde smerter, og den er vist ikke noget enestående tilfælde.

Da min hest fik konstateret ledmusene fandt dyrlægen samtidig ud af, at hun havde slidgigt i flere led pga. aflastning - og hun var kun 6 år :-( - så ledmus kan koste heste mange smerter, min havde i hvert fald tydeligt ondt til sidst. I mit tilfælde startede det bare med, at hun gik lidt kortere skridt end normalt, allerede da hun var 4, men jeg troede bare, at det var pga. balanceproblemer ifm. tilridning. Senere kunne hun halte ganske lidt 3-4 skridt når hun blev sat i trav (som jeg forvekslede med stivhed eller balancen igen), og først efter ca 1 år med mindre symptomer (som jeg først tænkte nærmere over bagefter) blev hun decideret halt og så gik der yderligere 1,5 år før jeg fik en diagnose, så selv om mange dyrlæger siger, at det er tvivlsomt, hvor meget man får ud af at røntgenfotografere hesten, så køber jeg ikke flere unge heste uden røntgenbilleder. Med en ældre hest, som har præsteret noget, er det ikke så vigtigt for at konstatere ledmus, for de havde så givet symptomer allerede, hvis de betød noget - men så kan der jo være så meget andet.......

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2000 12:12
Hej alle sammen!!!!!
Jeg blev helt narvös da jeg läste hjeres svar.
Jeg fik en privat e-mail fra en pige som gav min nogle tips om at få hende til at springe an i rigtig galop.
Först stillede jeg hende lidt ud af volten men det hjalp ikke.
Så stillede jeg hende ind i volden og förste gang kom vi i höjergalop som aldtid men anden gang var den der.
Så tak for hjeres svar.
Husk Rom blev ikke bykket på en dag.
Mette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider