Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nervøs plag
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 09:38
Hej alle

Jeg har en plag der er fra sidste år - den er meget nervøs af sind og der skal ikke ske meget førend den bliver bange og utryg. Den er ikke så tryg ved mennesker og alt for mange af dem gør den utryg.

Jeg har den stående hjemme hvor der er meget ro, men det gør også at kontakten med andre mennesker ikke sker så tit.
Der sker ikke så meget omkring den, den går på en fold der ligger meget isoleret fra vej og andet støjende trafik.

Den går sammen med en lille shetlandspony på 2 år, og de to er fine venner - jeg gør det en gang imellem at jeg går ture, men det ender måske med at det går galt da en bil i horisonten kan gøre den nervøs og så kan det til tider være svært at håndtere to heste.

Hvis der kommer mennekser imod os bliver den også utryg.

Jeg tænkte at det måske kunne være en god ide at sætte den hen et sted hvor der sker en masse og hvor der er mange mennesker hele tiden.

Håber der er nogle der kan give gode råd - jeg skal lige sige at når hun er tryg og rolig er hun faktisk en utrolig behagelig hest, hun mangler bare at få mere tillid og ikke opfatte verdenen som et STORT monster.

Hun bliver da også mere moden med tiden, og måske hun bare skal have lov til at gå og blive mere moden, men jeg ser allerede en hest jeg ikke kan få noget ud af, fordi den ikke er tryg ved hverken mig eller andre.

Et lille snøft
fra lotte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nervøs plag
Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 09:49
Hej Lotte,

Hvis jeg var dig, ville jeg lade den blive hvor den er. Derefter ville jeg træne horsemanship med den, så den er helt tryg ved dig.

Når den så er tryg ved dig, ville jeg så træne videre på de ting som er lige uden for folden. Når den så er tryg ved det, ville jeg måske få en person til at være på folden og så træne plagen i at personen var ok at have der og at så længe du har styr på tingene, kan den have tillid til at du passer på den.

Start med grundlæggende horsemanship. Når du kan det, kan i også komme videre og du kan selv løse dine problemer. Lad vær med at forvente mirakler lige i morgen. Ting tager tid og tålmodighed.

Sig til, hvis du ønsker mere hjælp.

:-) Elinor
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 10:05
Hejsa! :-)

Jeg vil for så vidt give Elinor ret, din plag skal være helt tryg ved dig inden du kan arbejde videre med den. Lad endelig være med at flytte den.

Jeg havde lidt samme problem med en hest på 4 år der også mente at alt hvad der var udenfor dens kendte område var noget farligt noget!! Horsemanship er en godt metode at arbejde efter, og det har været til stor gavn for hyppen. I dag, 3 mdr. efter, kan vi komme rundt de fleste steder uden at det er "farligt", og det går stadigt fremad.

Så hav tålmodighed og arbejd/leg med din plag, når du først har dens tillid vil verden se lidt lysere ud.

Held og lykke

Nynne9
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 10:12
Hej.

Tak for jeres svar - det lyder til at give mening, og at der skulle være en chance for at måske kan lykkedes at få en "normal" hest ud af hende.

Nu er det bare sådan at jeg aldrig har arbejdet med Horsemanship, så hvordan griber jeg dette an???

Jeg er MEGET motiverede for at prøve nye retninger og nye metoder da jeg er meget frustrerede over at have en hest der ikke er tryg ved at følge mig hvorhen det skal være.

Så, Elinor, hvordan kommer jeg i gang???

Mange hilser
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 10:34
Hej igen.

Prøv at gå ind på det her link http://home.worldonline.dk/~horseman/index.htm

Det var de lege jeg startede med.Knus
Nynne9

Allways look at the bright side of life B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 12:26
Hej Lotte,

Jeg deltog på et kursus med Karin Petersen (indtil flere gange) og så trænede jeg.

Du anskaffer dig et langt træktov i bomuld (ca. 3 meter).
Så har du fx. flere muligheder 1. ring til Karin og hør om hun har flere video'er til salg (kr 215 stykket). Køb en og se og hør den flere gange og så igang. Evt. få Karin ud et par timer for at komme igang når du har set videoen.

Du kan lære meget af videoen.....

Hvis du bor omkring Roskilde, kan du komme forbi, så kan vi træne dig... og du kan øve dig på mine hyppere.

Karin bor i Mørkøv (Holbæk) og har tlf. 59 27 00 50.

Du kan blive lidt inspireret af Karin's hjemmeside: home.tanke.dk/~noekkensbo
Jeg kan lige sige at det er/var mine heste som er på billederne.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 13:27
Hej Elinor

Jeg bor i nærheden af Roskilde, så jeg vil da meget gerne komme forbi og se hvordan jeg kommer i gang med træningen.

Men jeg prøver samtidig at ringe til Karin og høre hende om hendes videoer.

Har du et telefonnr. så vi kan tales ved og aftale noget?

Mvh. Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 15:05
Hej Lotte,

Karins tlf. 59 27 00 50
Lad os forsætte på mailen elinor@neland.dk

Så finder vi tid.

Ps. hvis der er andre interesserede, kunne vi lave et rigtigt kursus med Karin Petersen. I så fald, så skriv på mailen til mig.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 13:59
Hmm, der var også muligheden for at lade hesten blive hest og DERFTER begynde at lære den, at man også kan omgås mennesker på en fornuftig måde.

Jeg var på kursus med Klaus Hempfling, og ifølge ham bliver ALT som en hest udsættes for indtil den er 3 år gammel en del af prægningen, d.v.s. en del af hestens psyke - ikke til at rette op på. Han mente man heslst skulle have så lidt med dem at gøre som muligt indtil 3 år, og den kontakt der skulle være skule foregå fra erfarne hestefolk.

Min mening er, at hvis hesten er nervøs og måske har et lidt svært sind, så er det ikke nødvendigvis en super idé for en ejer der aldrig har prøvet "horsemanship" at starte med denne. Og så skal en plag ud og gå med andre plage, den skal lære at slås, den skal udvikle sit flokinstinkt, lære sin plads i rangen, slås for at komme højere, lære at blive sat på plads o.s.v. Hvis ikke hesten har lært dette i flokken, vil præningen blive skrupforkert når et menneske starter - og det opfatter jeg som dårligt horsemanship.

Diane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2001 23:46
Lad mig komme med mit besyv her også. Af alle de gode råd, du har fået, er der kun ét, der dur, nemlig det Diane skriver i sit sidste afsnit. Din plag har behov for at lære at være hest, inden den skal lære at omgås en folk (i dens øjne) mere eller mindre halvfarlige mennesker. Det er fint, at den har selskab af en shetlænder, men det er slet ikke nok til så ung en hest. Den skal ud at `bokse´ med heste på sin egen alder og størrelse for at få lært, hvor godt det egentlig er at være hest.
Så hvad med at få en anden plag i pleje som dens legekammerat, hvis du da ikke vil købe en selv.
Hilsner. Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2001 16:23
Hej igen

Jeg har haft Karin Petersen ude at kigge på min hest - og der var ingen problemer i den plag som hun sagde.

Hun brugte 20 min. horsemanship på den, og jeg må sige at jeg var meget forbavset og overrrasket over hvor nem min plag egentlig er.

Som hun sagde, så er der ikke noget i vejen mid din plag, det er dig der ser verden som noget farligt.
Efter lidt tid gik jeg selv med min plag. Rundt de steder hvor hun normalt bliver tvær, ja der gik hun nu som en from gammel hoppe - og hun nyd det og var glad og rolig at se på.

Jeg vil give jer ret i at man skal passe på hvis man ikke har forstand på horsemanship hvordan man gør det. Da hesten er meget følsom - men jeg var slet ikke i tvivl om at Karin gjorde det på den eneste og rigtige måde. Og derfor valgte jeg også at få hende ud.

Jeg vil lige sige at min hoppeplag har været i løsdrift fra hun blev vænnet fra sin moder og indtil maj i år. Og ham shetlænderen på 2 år er fint selskab til hende, de leger fint sammen og han er ikke bange for at give hende kamp til stregen.

Og jo jeg har da tænkt på at skaffe en jævnalderen plag, enten som kan lånes eller måske købe en, for jeg har pladsen og rigelig med foldplads.
Så hvis der er nogle der ønsker et sted til deres hoppeplag fra sidste år - så kunne det måske være en god ide og noget vi kunne finde ud af.

Mvh. Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider