|
|
| Dommer |
| Forfatter:  |
Camilla (Leonardi) |
| Dato:  |
23-10-2001 10:09 |
|
Hej
Er der nogen, der kender dressurdommer Steen K. Jakobsen? Han kommer vist fra Fyn. Det er fordi, han skal dømme mig på lørdag, og så kunne det da være meget sjovt at vide, hvordan han er som dommer. Der er jo altid noget de ser mest på i forhold til andre dommere.
Hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dommer |
Susanne Winther Andersen |
23-10-2001 11:46 |
|
Det var noget af et postulat du der kommer med !
Hvad vil du gøre ved det, hvis dit postulat skulle være rigtigt "Der er jo altid noget de ser mest på i forhold til andre dommere " ???????
Hilsener
Susanne Winther Andersen
ps. Jeg kender godt Steen K. Jakobsen, jeg har i min tid som dommer, dømt med ham flere gange. Men hvordan han er som dommer, får du ikke min udtalelse om !
(y) Det er bedre at lugte af hest, end af hash (Winston Churchill) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
99E |
23-10-2001 12:09 |
|
...Vil du da påstå, at alle dommere dømmer ens?
*Gosh* DET var da noget af et postulat...
Godt nok er jeg osse irriteret over folk, der ikke kan tåle at tabe, og efter endt bedømmelse/udlevering af kritik brokker sig over at "Dommeren kan ikke li' mig/ min hest!", "Dommeren er får hård!" "Dommeren er..." Og så videre...
Naturligvis burde alle dommere ideelt dømme ens - men reelt - - - gør de det ikke, det burde du da vide? Ellr er det måske kun på Bornhom, der er forskel på dommerne?
Det er altså osse mIN oplevelse, at dommere dømmer forskelligt - men det kan da være, jeg ta'r fejl... Eller???
Hug Your Horses,
99E
(og så med Parelli-grøn farve...)
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jamen... |
Camilla (Leonardi) |
23-10-2001 12:19 |
|
Jeg mener bare at dommerne ser på nogle forskellige ting. Selvfølgelig dømmer de efter, havd de ser, men nogle fokuserer måske meget på holdningen, gangen og andre ting. Det ville da være vildt lækkert, hvis man kunne regne med, at dommerne dømte ens. Men jeg har nu ikke oplevet det endnu.
Hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Maj-Brit |
23-10-2001 13:40 |
|
Hej Camilla
Steen Jakobsen er en helt ok dommer. Der er ikke nogle bestemte ting, som han lægger mere mærke til end andre, så det er bare at ride op til dit bedste på lørdag.
Held & Lykke.
Mvh. Maj-Brit ( som har været skriver for Steen flere gange )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Leonardi) |
23-10-2001 20:52 |
|
Hvis dommere dømmer ens, hvordan kan det så være, at der kan være over 50 point forskel på 3 dommere? Jeg har været ude for at få mellem 47 og 63% i et program.
Hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
23-10-2001 22:04 |
|
Har vi ikke lige haft denne debat?
Susanne jeg kan se du allerede har været igang
Jeg kan gentage hvad jeg allerede har sagt... og så kan jeg sige dommere er kun mennesker.
Så derfor ...
Jeg tror desvære ikke, der findes noget, der hedder objektiv bedømmelse. Både indenfor og udenfor hesteverdenen kan vi tilstræbe og noget der ligner en objektiv bedømmelse, men der vil efter min mening altid være et strejf af den subjektive bedømmelse. Vi har hver vores baggrund og hver vores holdninger, og de vil selvfølgelig spille ind i vores bedømmelse.
Jeg tror altid vi bestræber os på at være retfærdige, men jeg tror aldrig vi er det 100%. Der vil altid være en snært af den personlige bedømmelse.
Spørgsmålet er måske, om det ikke skal være sådan.
For hvis vi netop var 100% enige om, hvad korrekt ridning er, og 100% objektive, så ville der jo aldrig være noget spændingsmoment i konkurrence. Hvis man altid vidste, hvem der ville vinde, eller hvor mange point man ville få. Ja, så kunne man da lige så godt blive hjemme.
Der er jo en grund til at det er mennesker, der er dommere.
Jeg tror, man måske skulle gøre dommerene (alle dommere - også Bagerfru Jensen fra den lokale) opmærksom på hvilken status de har. De skal vide de er rollemodeler, som viser ridesporten ud af til. De skal vise sig på den mest eksemplariske måde. Lidt ligesom folkeskolerere. De skal heller ikke bande, være urimmelige, eller te' sig ondsvage.
Det var bare det.
MVH Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Leonardi) |
23-10-2001 22:42 |
|
Du har fuldstændig ret Bodil. Det eneste jeg ville vide, var jo også bare om der var nogen, der var blevet dømt af dommeren.
Hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dommer ! |
23-10-2001 23:20 |
|
Mit spørgsmål til Camilla var, hvad hun ville gøre ved det, hvis det er som hun skriver, at "der er jo altid noget de ser mest på i forhold til andre dommere" !
Det kunne da være "lærerigt" at få at vide hvordan hun vil "forandre sig" hvis det eks. er sådan at Steen "svømmer helt hen" når han ser en smuk ung blondine på en pragtfuld fyrrig skimmel, så han ikke kan lade være med, at de høje karaktere drysser ud af ærmet !
(obs! tag det ikke personligt Steen, det ved jeg du ikke gør)
Er det ikke det de fleste af jer ryttere herinde på Heste-Nettet mener om Dommerne. - At Dommeren se mere på hvad det er for en hest I rider på, end at dømme det I rider ??????
Hvad med at tro på, at Dommeren dømmer efter Fordringer Dressur !
Hvad med om I ryttere red efter Fordringer Dressur !
Så kunne det være I fik mere forståelse for hvad Dressuren går ud på og så kunne det være, at I holdt op med at hakke så meget på Dommerne og så kunne det være der var flere der havde lyst til at "arbejde frivilligt" og ulønnet som Dommer !
Ellers kan det ske, at det ikke vare længe før end flere Dommere "pakker deres gode tøj" og forsvinder, som man kan læse i en artikkel på HesteBladet !
Hilsen Susanne W. A.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dommer ! |
Maj-Brit |
24-10-2001 08:05 |
|
Hej Susanne
Du virker meget bitter over at have været dommer. Har du overhovedet ikke haft nogle positive oplevelser i den forbindelse ?.
Der er jo altid gode og dårlige sider af et job og det har der også været i dit, men det betyder vel ikke, at du ikke har været glad for at være dommer.
At man "brokker" sig over dommeren, er vel bare en menneskelig reaktion. Nogle gange bliver man jo også vildt glad og overrasket for dommerens bedømmelse ( blev det selv da Jytte Lemcow gav min hest 9/18 i gangarter og spændstighed ) , men da der kun er en vis procentdel, der bliver placeret i hver klasse, er der naturligt nok, flest som kan være utilfredse. Jeg skriver "kan", da langt de fleste jo godt selv ved, om de red et godt program eller ej.
I din tid som konkurrencerytter, var der så aldrig en enkelt gang, hvor du var lidt utilfreds med dommerens præsentation ?.
Jeg kan dårligt tro, at der ikke var det ( med mindre du har vundet ALT du har startet ).
Jeg synes altid dommerene bliver behandlet yderst godt, når de bruger deres weekend på vores stævner. De bliver vartet op og nærmest behandlet som konger og dronninger. Lidt frustration fra nogle enkelte ryttere er ofte en kritik på dem selv, som de bare ikke selv tør se i øjnene.
Glem da de dårlige oplevelser og vær glad for de sikkert mange gode oplevelser du havde som dommer.
Mvh. Maj-Brit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bodil |
24-10-2001 08:33 |
|
Susanne,
Jeg vil faktisk give dig ret (ja, det er rigtigt). Dommere skulle og burde dømme efter 'den lille bog'. Men om de så gør det, det er en anden ting.
Hvis ikke de gør det, kunne vi måske lave et lille hæfte, hvor vi beskriver, hvad dommere godt kan lide - fx Steen kan godt lide blondiner, og Bodil (hvis hun var dommer) kan godt lide røde heste. Så kan man jo selv bestemme om man vil købe en blond paryk eller affarve sit hår og farve sin hest rød.
Her er min mening om bedømmelse...
Jeg har fået mange forskellige bedømmelser, nogle gode og nogle knap så gode. Jeg har flere gange redet ved dommerkurser (både for nye og gamle dommere), og jeg må indrømme, at mine ridt fået mange forskellige bedømmelser. Jeg har i en MB, som blev bedømt af 10-12 forskellige dommere, fået alt mellem få point over godkendlsen til godt 70%.
Hvem bedømte mig mest korrektt?
Ligesom med alt andet findes der jo gode dommere og dårlige dommere, og ingen bedømmelse kan være objektiv. Det kommer jo an på, hvad øjnene ser.
Inden forhesteverdenen kan jeg komme med dette eksempel.Da jeg pony, fik jeg altid en placering i Else Møllers klasse. En af grundene var selvfølgelig, at min pony gik pænt og korrekt. Men en anden ligeså vigitg grund var, at min pony havde et lidt vildt look, som Else Møller godt kunne lide. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af at lave nogle pæne duller, så i stedet klippede jeg manen til noget, der skulle ligne en strit man. Else Møller kunne godt lide det og gav mig lidt ekstra point på den baggrund.
Udenfor hesteverdenen kan jeg komme med dette eksempel. Jeg havde en 9. klasse til engelsk som jeg skulle give karakter. Der var en pige, der ikke var særlig dygtig. Men hun lavede altid sine ting, hun gjorde hvad der blev sagt, og jeg kunne godt lide hendes sans humor. Jeg gav hende måske en lidt for høj karakter. Ikke fordi hun var dygtig, men fordi jeg godt kunne lide hende. Gør det mig til en dårlig lærer? Er jeg subjektiv i min bedømmelse? Ja, det var jeg sikkert. Men jeg mener bare ikke, der findes et menneske, der kan give en objektiv bedømmelse.
Jeg kunne selvfølgelig godt fortælle om alle de gange, jeg ikke har fået ret mange point, fordi jeg red med logo'et på en bestemt stald på mit underlag. Jeg kunne også fortælle om, hvordan min søster og jeg konsekvent ikke blev godkendt i over et år af en nu afdød dommer, fordi vores lille hvalp hoppede op ad hende, da hun ville snakke med hende. Eller også kunne jeg fortælle om, hvordan jeg altid fik placeringer når jeg red ved to bestemte dommere. Den ene kunne godt lide min ponys 'vilde' look, og den anden synted min far lavede så fantatisk mad (min far er kok og hotelejer), at jeg blev nødt til at få en placering.
Men det gør jeg ikke - helt.
Jeg mener også, vi skal passe bedre på vores dommere. Men der er grænser. Min far har fornyligt sponsoreret et ophold for en dommer - overnatning og morgenmad, troede han da. For da dommeren dukkede op havde han/hun (jeg kender hverken køn eller navn)sin ægtefælle med. Dommeren krævede derfor et dobbeltværelse (vi havde godt og vel fuld belægning og lige at finde et dobbeltværelse, krævede en del omrokering). Der på krævede han/hun en 3 retters menu og kaffe bagefter. Min far var ærligtalt lidt muggen bagefter. Vi har i årenes løb haft mange dommere boende - alt fra c-dommere til FEI-dommere fra udlandet). Det her slog alle grænser.
Jeg vil også sige, at man skal måske stramme kravene til at blive dommer en smule. Jeg har, som tidligere nævnt, deltaget i dommerkurser, og jeg må nok sige, jeg har oplevet en del. Jeg har faktisk oplevet en dommeraspirant give mellem 65-80% i en ganske almindelig ikke specielt velreden LC. Som hun sagde, de små piger (det var en ponyklasse), de havde gjort så meget ud af det. Hvide ridebukser, blanke støvler, og duller.
Jeg ved godt, der er de få der 'opfører' sig på denne måde. Men det er desvære dem man lægger mærke til.
Det var bare det.
Bodil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Leonardi) |
24-10-2001 13:02 |
|
Mit spørgsmål gik absolut ikke på at hakke på dommerne. Jeg er glad for at der findes dommere, der bruger tid på rytterne og deres spørgsmål. Jeg har faktisk selv lyst til at blive dommer på et tidspunkt.
Spørgsmålet blev stillet som en ganske almindelig nysgerrighed, og jeg ser frem til at blive dømt af Steen, som jeg aldrig er blevet dømt af før.
Og nej jeg har ingen intentioner om at "forandre mig". Jeg har tænkt mig at gøre mit bedste og prøve på at få min hest til det samme. Og så vil jeg da bare følge min egen mening om hvordan tingene skal udføres. Jeg kan jo ikke gøre andet.
Venlig hilsen Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne |
Sif |
25-10-2001 13:19 |
|
Citat: "Er det ikke det de fleste af jer ryttere herinde på Heste-Nettet mener om Dommerne. - At Dommeren se mere på hvad det er for en hest I rider på, end at dømme det I rider ???
Hvad med at tro på, at Dommeren dømmer efter Fordringer Dressur!" Citat slut.
Jo, Susanne - det ville jeg gerne tro på. Og nogle dommere gør det heldigvis også. Men det er langtfra alle dommere, der er så retfærdige - eller professionelle, eller hvad du nu vil kalde det.
F.eks. så har vi ENORMT svært ved at få dommere til vore fjordhestestævner. 19 ud af 20 dommere giver svaret: "jeg gider ikke spilde min tid med at glo på nordbagger" (de kan ikke engang kalde dem ved deres rette navn).
Hvorfor er det så svært at få dommerne til at dømme fjordhestene, hvis de helt ser bort fra, hvilken hest vi rider på? De bliver bestemt behandlet godt - og vi betaler samme takst som alle andre...
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Susanne |
Cathrine |
29-10-2001 17:32 |
|
Min pony var en gang med på et dommerkursus, hvor en pony landsholds rytter red den.
Niels Erik Böchmann "underviste" eller hvad man nu skal kalde det, dommere på distriksplan. Der var 12 elever med, altså med Boöchmanns dømmelse i alt 13 forskellige bedømmelser.
Min pony blev vist frem i et PRI program, og fik af n.E Böchmann ; 67.08 %
Nu må man antage han bedømmelse for mest realistisk, da han har stor erfaring som dommer, og dømmer utroligt fair.
MEN resten af dommerne dømte programmet helt fra 59% til 76,51%
Så lige meget hvor smukt det end lyder, så tror jeg ikke på at dommere dømmer efter fordringrne, selv om de alle sammen havde bogen ved siden af dem under hele bedømmelsen.
Jeg syntes at det for flere dommere må have været en yderst pinlig oplevelse ! I nogle øvelser var der givet fra 4 - 8....
Bare lidt at tænke over !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cathrine ! |
29-10-2001 22:35 |
|
Jeg kan ikke se, at de Dommere der var på kursus skal føle sig pinligt berørte over, at de har givet så forskellige karaktere !
De var jo netop på kursus for at lærer og så havde "læreren" jo netop mulighed for at se hvor "skoen trykker" og dermed få rettet op på de forkerte karaktere !
Hilsener Susanne W. A.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Cathrine ! |
Cathrine |
03-11-2001 10:38 |
|
Det syntes jeg bestemt, når de alle sammen dømte/dømmer på distriksplan. Men det jeg også ville frem til, er at dommerne IKKE dømmer efter fordringerne, selv om der var en der skrev de gjore...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|