|
|
| Fordomme..... hvorfor?? |
| Forfatter:  |
Line |
| Dato:  |
21-10-2001 18:41 |
|
Hej mit navn er Line.
Jeg har en 5 årig fjordhest hved navn Trine, den er bare vildt dejlig og vi har sprunget meget. (110) Vores problem er at folk kigger efter os når vi før os frem,og begynder at hviske "en fjord hest?!" Jeg vil gerne have dig/jer til at vare på hvad problemet er ved en fjordhest... man kan vel lige så godt have en sådan race som en eller anden spinkel hest der bliver syg efter første regndråbe!! hvorfor alle disse fordomme???
Hver søde at skriv hvis i har det ligesådan eller vil hjælpe til med at nedlægge fordommene. på forhånd tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Fordomme..... hvorfor?? |
|
|
Hej Line.
Den bedst gående dressurpony i omegnen af hvor jeg bor er en nordbagge. Både temperament og gangartsmæssigt. Jeg har forøvrigt mødt 2 andre i området med gangarter til et 7 tal i både skridt trav og galop, bl. a har de trådt en halv meter over i skridten.
Så jeg synes at du skal lukke ørene for folk fordomme. De ved nok ikke bedre, og ride videre.
M.v.h. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja B |
21-10-2001 19:03 |
|
Tjaeh, efter små 7 år som Fjordheste-ejer har jeg (næsten) lært at leve med alle "morsomhederne" .... forstået på den måde, at når min absolut IKKE dovne Fjordhest ikke kan overbevise folk om, at Fjordheste altså ikke nødvendigvis er nogle sløve læs, ja, så er der sgu' intet der kan !!
Den eneste standart-Fjordheste-bemærkning der kan passe på min hest er den, der omhandler .. hmm ... størrelsen  Og det bunder 100 & i, at jeg ikke får redet ham, for da han blev redet jævnligt, var han pæn og slank.
Egentlig er det ganske trættende, at hver gang der skal trækkes eksempler frem på heste, der ingenting kan, så kommer den .... "f.eks. en ... FJORDHEST". Men da folk ikke tier med deres dumheder, uanset om man råber og skriger i arrigskab eller lader som ingenting, så har jeg personligt opgivet.
Du må vende den lidt på hovedet, og i stedet tænke på det allervigtigste: Du holder af din Fjordhest - så op i *beeep* med hvad andre mener!!
Og er det egentlig ikke også ganske fedt at se folks ansigtsudtryk, når man lige har banket dem (på sin FJORDHEST) i en konkurrence ? Piiiiv, hvor kan de se ynkelige ud
Hold fanen højt ...
/Tanja B
"Verden består af de folk, der gør tingene, og de folk, der tager æren." Anonym
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Etnatøzen |
21-10-2001 20:51 |
|
Hej Line!
Det er vel også en fordom, at du siger "som en eller anden spinkel hest der bliver syg efter første regndråbe!!"
Spinkle heste kan godt være hårdføre og have et udemærket immunforsvar!
Mvh. Etna*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ |
21-10-2001 22:05 |
|
Jeg syntes da at en fjordhest er en helt ok hest. Men jeg syntes da at det er noget vrøvl at spinkle heste bliver hurtigER SYGE.
Men hvis du er glad for din fjordhest kan jeg da ikke se hvad problemet er. Er der forresten ikke speciele konkurrencer for fjordheste?!
----------------------------------------------------------------
I alle meningsspørgsmål er vores modstandere altid unormale.
Mark Twain. 
Venlig hilsen HeiDiZ:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afhornede Jerseykøer! |
99E |
21-10-2001 22:11 |
|
-Er det ikke det, fjordheste er???
Jeg tror, grunden til, der er så mange fordomme om de der "køer" er, at der er alt for få, der er andet end små, fede, dovne og - dybest set - ubrugelige til det, de fleste ryttere her i landet vil, nemlig dressur...
Men jeg har osse fået læsterlige dressurtæv af en fjordbakke
Til gengæld har jeg givet en fjordbakke lisså læsterlige tæv i en trailklasse...
Men hvis flere af jer, der har "Norsk Fuldblod" kunne vise resultater der, hvor det interesserer folk - ja, så ville det måske ændre sig...
Eller osse må du bare leve med, at du er dagens overraskelse til stævner!
Hug Your Horses,
99E
(og så med Parelli-grøn farve...)
Se mine tegninger her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Afhornede Jerseykøer! |
phoebe |
22-10-2001 05:12 |
|
Hov.. 99E
Nu tror jeg at du risikerer en masse verbale øretæver, du er sku modig..PHOEBE, SOM TAGER EN CHANCE OG LØBER EN RISIKO.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Juul |
22-10-2001 09:39 |
|
He He He - Ja man kunne faktisk godt kalde min hyp for en Ko *GG*
Men ang. fordomme så er der altså ingen når jeg stiller op - De er faktisk imponeret af at han kan flytte fødderne som han kan - Så det er dejligt at stille op her i Sverige..
Juul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tjaaaeeh |
NinaL |
22-10-2001 09:45 |
|
Hej allesammen.
Diskussionen ang. hesteracer tager aldrig ende!
Men heldigvis findes der forskellige hesteracer til forskellige ryttere - og skal vi så ikke lade "fred være med det"?
Nu tilhører jeg selv den type, der aldrig kan tage en beslutning ... Derfor er mine heste blandinger alle til hobe
I denne hest, der er en blanding mellem Hannoveraner/Fjordhest,
findes de gode egenskaber fra begge racer.
Han har Fjordhestens "kølige overblik" og rolige temperament (+ en del stædighed) og han har Hannoveranerens noget lettere gang og har arvet lidt størrelse fra denne side.
Cæzars farfar var Avanti, hans far var rød hannoveraner (Napo) og Cæzars mor var renavlet Fjordhest.
Men selv om jeg har den mest ideelle hest!!! (hihiiii) - så kan jeg sørme da også blive moppet - og dét griner jeg af!
- Det er farven folk "bedømmer" ham på.
Han har vist sin alsidighed gennem årene - kan bruges til lidt af hvert.
NU skal I lige se mit vidunder ...
Venlig hilsen
Nina

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mette R |
22-10-2001 09:47 |
|
min første reaktion var at du brokker dig over folks fordomme over for din hest, hvordan tror du os tynd heste ejere reagerer på din udtalelse om en tynd hest???
jeg har inetet imod nordbagger, har selv passet to af slagsen
.
mange vrinsk mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Køer og afpillede øg........" |
Nynne9 |
22-10-2001 10:20 |
|
Tja, jeg har fulgt lidt med i diskussionen om fjordheste osv., på en eller anden måde er det en åndsvag diskussion, da der altid vil være forskellige personer der foretrækker forskellige heste/ponyer....heldigvis for det
Jeg har absolut intet imod fjordheste eller andre racer for den sags skyld, men jeg har da ofte oplevet at få et medlidende blik når jeg kommer tøffende på "det afpillede og kugleskøre øg af en fuldblod" jeg rider. Men jeg er da sådan set glad for krikken, hun er da godt nok lidt livlig, men hun er da den mest søde og dejlige hypper jeg har kendt! Og jeg ser nok sådan på det, at jeg er ligeglad med hvad andre mener, det er MIG der skal ride hende!!
Fordomme mod andre hesteracer kommer ofte af uvidenhed, eller bare fordi man er en del af et miljø hvor der er racer der ikke er "anerkendte". Jeg kunne give mange eksempler fra mine "ponydage" hvor jeg red på en pony der havde en ubestemmelig afstamning. Han var både langhåret som skotsk højlandskvæg, meget robust bygget med ben der lignede små træstammer og havde mange småunderlige ideer, men han var i mine øjne en skøn lille pony og han har lært mig meget - både på og udefor banen.
Så, kære allesammen, accepter dog andres valg af heste og ponyer. Alle har deres kvaliteter og gode/dårlige sider. Det er ikke altid afstamning eller om krikken kan det ene eller det andet der er afgørende! I bund og grund har vi vel vores heste fordi vi elsker dem, eller hva'?
Bare lige en strøtanke.....:-)
Nynne9
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
22-10-2001 13:40 |
|
"I mangel på egen succes er andres fiasko ikke at foragte" + en god gang af den gamle Jantelov. Mon så ikke vi er ved at være der?
Jeg har da også fået mange bemærkninger, når jeg er kommet til C-springstævner med min "pony" på 1,54. Men de fjollede bemærkninger og hånlatteren har det med at holde op efter fejlfrie runder...
Hold bare fast på dit - kan du lide hesten og den kan lide dig, så kan de andre da være helt ligeglade og ligegyldige!
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
stina |
22-10-2001 15:59 |
|
hejsa alle sammen !
jeg synes kun det er fedt med fjordboller jeg har selv redet dem i ca 7 år og derefter prøvet forgeves at købe en men uden held for jeg skal helst have en sløv doven og fræk en men jeg har da fundet en pony der er lidt støre end en sjætlænder han er godt nok hingst men dejlig!
hilsen stina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karin |
22-10-2001 20:04 |
|
jeg har prøvet at komme ridende, på en fjordhoppe, med en DV som håndhest, og at se folks ansigtsudtryk ved et distriktsstævne i den situation, det var bare for morsomt. Alle kiggede meget langt og man kunne da næsten høre at de tænkte "en fjordhest!!!".
Men da det så viste sig at jeg startede LC spring på DV´en og bagefter startede LB og LA på den der lille gule( mod hest skal det da lige tilføjes ) det var da bare komisk!!
Lige indtil vi blev nr.3 i LB og nr. 2 i LA, så kunne man pludselig se nogen der blev meget røde om ørene, og så var det bl.a. "for meget" at nogen red ponyer når de var faldet for ponygrænsen osv. Selvom det da var mig der havde alle ulemperne med hensyn til afstande o.lign. samt at min pony var gennemsnitlig 20 cm mindre end alle de andre heste.
Men de få anerkendelser jeg fik fordi min dejlige pony bare "kunne det der", var bare det bedste.
Vær dog glad for at din fjordhest går godt og ignorer alle de "spader" der ikke vil indse at fjordheste både kan springe og gå dressur. De har indimellem rigtig godt af at blive slået, det kan måske få dem til at revurdere deres opfattelse af vores dejlige fjordheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Karina S |
22-10-2001 20:42 |
|
Hej med jer
jeg hørte engang en klog hestemand sige " At kunne man ikke se på alle hesteracer med ens øjne, så havde man et problem". Det skulle forståes på denne måde, at man sagten kunne være ejere og avler af en race, men man havde et problem hvis man kun ville se sin egen race, for så kunne man jo ikke snakke med andre hestefolk. Og gud hvor havde han da ret.!!!
jeg er selv avler af fjordheste, men jeg er også vild med alle andre racer, og går utrolig meget op i avl og sport af andre avlsforbunds heste. På den måde kender jeg utrolig mange mennesker, da jeg kan snakke med om "deres Race".
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Elif |
23-10-2001 06:06 |
|
Til Nina L
LÆKKER hest !! Hold op hvor han dejlig
Hvor høj er han egentlig ? Han ser pæn stor ud... men smuk, det er han ihvertilafld. Ham kan jeg godt forstå du er stolt af
Hej fra Elif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
NinaL |
23-10-2001 15:48 |
|
Hej Elif
Tak for de pæne ord!!!
De varmer mit lille hjerte!
Cæzar er ca. 156-157 cm. høj.
Hans far var 172 og hans mor var 136 - så det var et lidt "ulige par" *GGG*
Cæzar har så valgt at blive et sted ca. midt imellem.
Cæzar har forøvrigt en helbror, som hedder Ringo, han er 15 måneder ældre end Cæzar, og vi var på et tidspunkt nede for at se ham.
De ligner hinanden som to dråber vand!
Forresten har jeg lige fået lidt skænd af de andre to heste ... de vil også vises frem
Så her er Djunette - Araber/Lippizzaner, nu efterhånden 24 år gammel.
Og her er Akela - "Rundkørsel" med Ramir/Raimondo-stammen på faderens side og alt muuuligt på moderens side.
Så der er Hannoveraner, trakhener, russisk fuldblod og pony?? fordelt i ham *GGG*
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Elif |
23-10-2001 18:33 |
|
Hej Nina...
Tak for kigget
Det er virkelig nogle dejlige heste.... og fede billeder.. sådan blir mine billeder aldrig *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Alice |
24-10-2001 12:40 |
|
Hej NinaL
Jeg er lige ved at tro, at du har fundet den perfekte løsning for de vægelsindede. 8-9 forskellige hesteracer samlet i 3 heste.
Vi har en fjordhest, men drømmer af og til om at udvide bestanden, da der er så mange andre dejlige hesteracer. Hvor mange forskellige kan der mon samles i én hest? Jeg må give Elif ret, Cæzar er virkelig lækker.
Alice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sprit |
24-10-2001 22:12 |
|
Det er lidt sjovt. De mest udskældte hesteracer jeg kender er traveren, nordbakken og araberen. "De kan umuligt bruges til noget." Har selv en araber, passer en stald med travere og har i mine unge dage passet en lille flok nordbakkere. Og det har været og er dejlige dyr at arbejde med. Med hver deres kvaliteter. Men heldigvis er vi forskellige, ellers fik vi jo ingen diskusioner.
Hilsen Sprit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
NinaL |
25-10-2001 00:16 |
|
Tak til alle Jer, der har svaret så pænt på mine indlæg!
Inden jeg får alle de seriøse avlere på nakken, vil jeg nok lige sige, at det er "tilfældighedernes spil", der har gjort, at jeg har heste af blandet herkomst
De gange, jeg har købt hest, har jeg nok været ret "åben" over for racer.
Og pludselig står HESTEN der - som man bare MÅ eje
Jeg har selvfølgelig på forhånd sat nogle kriterier for hestens højde, temperament og om den er egnet til dét, jeg vil gerne vil bruge den til.
Jeg har i min "ryttertid" redet på mange forskellige heste - lige fra shetlændere til jyder.
Og er så havnet på en "mellemløsning", nemlig småheste med et stangmål fra omkring 150-158.
Men det kan nå at ændre sig endnu!!
Havde indtil for nyligt en "lånefjordhest" gående her i ca. 2 år - Han var sød!!!
Alletiders lille selvstændige hest med et fantastisk gåpåmod - og han viste sig også at være god til at gå for vogn!
Til hele "racedebatten" har jeg kun at sige, at smag og behag er forskellig - og det gør hverken hestene eller os "ringere", hvis vi ikke har en fin stamtavle eller er så superdygtige.
Ridning og hestehold bør, efter min mening, dreje sig om, hvilke ønsker og krav man har til sig selv og hesten - Hvad andre gør kan vi jo være ligeglade med - bare hest og rytter har det godt sammen.
Venlig hilsen
Nina
PS. Jeg kunne forøvrigt godt tænke mig at blive ejer af en islænder på et tidspunkt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tager lige hatten af for Randi.
Det sker faktiskt tit at der falder sådanne guldklumper af fra den side af...
Har du dem på lager i hovedet til enhver situation eller kan man slå sådanne guldkorn op...???
(Jeg er IKKE ironisk.)
Jeg har faktiskt spekuleret en del på hvor gammel man skal blive for at kunne sprede visdom på den elegante måde..?
( Det forekommer mig at jeg alt for ofte kunne have brug for en sådan snilde, til at afhjælpe min klodsede ligefremhed med...)
Med Venlig Hilsen
Scarface
Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Kan ikke nære mig ... *GGG* |
NinaL |
25-10-2001 14:57 |
|
Een af verdens bedste springheste - Milton - var åbenbart også en "komplet" blanding
Jeg indsætter lige lidt fra en svensk side .....
-
Milton själv var nästan till hälften fullblod, men har också mycket annat blod i sina ådror. T.ex Arab, Holsteiner, Trakhener, Oldenburgare samt Groningen (vilken är en tung hästras med platt kors, tung i typen med höga knärörelser och lång rygg som användes som vagnshäst i Holland).
-
"Sakset" fra:
>http://m1.435.telia.com/~u43504712/milton.html<
Tak til PiaR for linket
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Kan ikke nære mig ... *GGG* |
Lone |
26-10-2001 20:31 |
|
Har du overvejet at folk kunne være imponerede over din nordbakke! bare fordi folk siger se en nordbakke, behøver det jo ikke være negativt ment, de kunne jo syntes at den gik godt/sprang godt! Men lad da være med at skyde med skarpt mod tynde heste så er du jo ikke ret meget bedre selv!
selvom en nordbakke er robust kan den faktisk også blive syg! Det handler vist om at passe sin hest optimalt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|