Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tungeproblem
Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 09:05
Er det nogen her som har et råd til hvordan man får stoppet sin hests vane med at række tunge under ridning. Tænderne er raspet og hesten er ellers meget lydig og let ridelig.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tungeproblem
Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 15:27
Hej
Du kunne jo eventuelt skifte næsebånd på hestens hovedtøj, måske et kombineret eller en hacamore. Det kan måske også hjælpe med en martingal.
Hilsen
Mia og Julie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 16:42
Hej med dig
Min venninde har haft samme problem, med sin hest, og hun fik et godt råd.
Hvis din hest tager tungen ud af munden, når du rider, så sæt bidet længere ned, for så skal hesten bruge tungen, til hjælp med at holde bidet.
Håber dette råd kan hjælpe dig.

KH Louise

Held og Lykke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 16:44
Hej.
Jeg tror det er et problem rigtig mange lider af!
Hvorfor hestene gør det ved jeg ikke præcist.
Måske fordi de ikke har plads nok i munden eller fordi de synes det er forfærdeligt sjovt at lege med tungen!
Ja du kan prøve med et andet næsebånd. Et hanoveranske tror jeg er det bedste i den sammenhæng. Og så er der kommet et nyt bid på markedet fra KK Sprenger.
Jeg kan ikke huske hvad det præcist hedder. Men spørg i din rideudstyrsbutik.

Hvad skulle det hjælpe med en martingal?
Den bruges jo til at holde hovedet nede. Specielt når man springer!
Hilsen NuttiB-)Alle heste er gode, Bikus er bare bedreB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 18:54
Jeg har hørt at man skal sætte biddet et hul højere op så den ikke kan få tungen over biddet, hvis det er derfor den stikker tungen ud.

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 19:08
- En hård hånd kan også få hesten til at stikke tungen ud under ridning......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 19:09
- En hård hånd kan også få hesten til at stikke tungen ud under ridning......- Har selv prøvet det! Men fik god undervisning, og VUPTI,- hesten fik tungen på plads!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 19:31
Jeg har for nylig fået samme problem og fik følgende råd af min berider!
Jeg skulle sætte bidet et hul op og spænde næseremmene mere ind ( de var ikke særlig stramme )!!

Desuden jar vi fundet ud af, at min hest har mest tendens til at gøre detm hvis jeg holder for meget fat i højre tøjle, så når jeg tænker meget over ikke at gøre det, går det meget bedre.

Har også fået at vide, at det tit skyldes at man holder for meget i den ene tøjle - så det kan jo være det også er dit problem

/Jenny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-10-2001 20:08
Jeg har lært at hesten rækker tunge, fordi den ikke accepterer biddet... Men det passer jo også meget godt med overstående!!

Mvh Tinus :o)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-10-2001 12:40
Min hest har også ville gøre det samme. Men jeg spændte næsebåndet godt ind. Selvfølgelig så jeg kan få to fingre ind imellem men ikk mere. Det har altså hjulpet. Men husk at dit næse bånd skal sidde tæt ved kæben...

Hej hej, Heidi!

----------------------------------------------------------------
I alle meningsspørgsmål er vores modstandere altid unormale.
Mark Twain. ;-)
Venlig hilsen HeiDiZ:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 06:17

Min hest gør også det samme.. men når jeg rider ham frem til hånden, og bevarer suget på tøjlen, så lukker han pludselig munden ;-)
Måske støtter hesten tungen på biddet for at ungå at blive "hevet" i munvigene.... ?? bare min egen lille teori her om morgenen :-)

Hej fra Elif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2001 07:02
Hej hp

Rid med løs hånd og rid med sæde og ben.
Tungerækkeri kommer altid fordi rytteren er for hård i hånden og det er bestemt ingen løsning at spænde næserem og bid op og ind. Føj !!!
Du får mange råd i denne tråd, jeg håber at du selv kan sortere og træffe det valg der er bedst for din hest !!!

Fay
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2001 07:10
Det kan også være et stress symtom fra hestens side.

Har oplevet en som hver gang den skulle lære nyt eller ikke helt forstod hjælpen og stressede række tunge. Og når så de gik tilbage til det den kendte eller forstod hjælpen, så trak den tungen ind igen.

Det værste eksempel jeg har set var dog en af Oldenborghingstene til opvisningen ved kåringen her d 13, den gik med tungen hængende langt ude på højre side af kandarstangen en del af tiden. Ellers har jeg dog aldrig set det så tydeligt på en stang. Kun på trense.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 15:41

Der var engang en klog der fortalte mig at det altid er rytterens hænder der er årsag til at hesten rækker tunge.

Jeg er tilbøjelig til at tro at det er rigtigt.

Hvis man filosoferer lidt over hvorfor hesten pludselig skulle få trang til at rende med tungen ude af munden, så forekommer det i hvert tilfælde mig at der må være noget der generer.
Hvis hesten gjorde det for sin fornøjelses skyld ville den jo også gøre det i sin "fritid".

Det kan være biddet, måden rytteren bruger sine hænder på, eller andet i mundhulen der generer hesten.

Hvis man så tænker videre over det, så må der jo være en grund til at hesten kun rækker tunge når den har hovedtøj på.
Der er selvfølgelig en chance for at der er noget i mundhulen der generer hesten når den får biddet i munden.

-men hvorfor rækker hestene så kun tunge når der tages fat i biddet..?

Hvis man så samtidig tager hestens anatomi i betragtning, så kunne det jo tænkes at hesten render med tungen ude af munden, fordi den gerne vil have den tykke, bagerste del af tungen ned under biddet, så det ikke trykker på de steder der er mere følsomme end tungen.

Når det så er sagt, så tror jeg desværre også at det kan gå hen og blive "vane", sådan at forstået at hvis hesten forventer at det vil gøre ondt i munden så tager den tungen ud i et forsvar mod noget som kunne tænkes at ske, men ikke nødvendigvis gør det.

Ergo tror jeg at selv med en mere korrekt ridning vil det tage tid før hesten får tilliden til hånden tilbage og ikke rækker tungen ud i forsvar.

Det er for mig altså noget med, at få noget kvalificeret hjælp til at blive blødere/mere korrekt i hånden og så at fastholde ændringen over en længere periode, for at se om resultatet viser sig.

Jeg havde selv en unghest som jeg tilred som fireårs for nogle år tilbage. Den havde ingen problemer i munden da jeg solgte den.
Pigen jeg solgte den til ringede nogle gange og klagede over at hesten var uregerlig og at hun var blevet bange for den.
Jeg stod fuldstændigt uforstående overfor hendes fortællinger da jeg aldrig havde haft antydningen af de problemer som hun fortalte om, - og kunne kun sige at jeg var mere end villig til at komme ud og hjælpe hende med hesten, da jeg trods alt kendte den bedst. (jeg havde selv avlet den.)
Det afslog hun og sendte i stedet hesten til en berider for en periode, som kunne "afrette" den.
Jeg fik glade tilbagemeldinger om at nu var hesten blevet "sat på plads"... den havde fået lov til at arbejde til den var skumsvedt over hele kroppen, for "så kunne den jo bare nære sig". Jeg kan simpelthen ikke beskrive hvor ubehageligt det var at høre.
Hesten havde aldrig været et problem, men den var intelligent og meget opfindsom.
Enden på det blev at hun solgte hesten, men ville ikke olyse mig om hvor den stod, angiveligt af hensyn til den nye ejer.
Jeg tilbragte 1½ år med at lede efter hesten over hele sjælland, og da jeg fandt hesten viste det sig at den nye ejer havde ledt næsten lige så længe eftermig, for at få en forklaring på hestens tungerækkeri...

Summa summarum, jeg tror at hårdhændet behandling var årsagen.
Hoppen var år senere stadig tungerækker på trods af at den blev redet med en følsom hånd.
Med Venlig Hilsen
Scarface

Den der kun ta'r sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, -Han har fattet begge dele lige dårligt.
-Piet Hein.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider